Foto: Wikimedia Commons

Livsmedelsverket varnar: Barn ska inte äta riskakor!

Fakta

Finns idag inget gränsvärde
Arsenik är ett av det mest cancerframkallande ämnen som finns. Det finns i berggrunden och grundvattnet på många håll i världen. Ris har en förmåga att lätt binda arsenik medan det växer.

Idag finns en lågriskbedömning på 0,3 mikrogram arsenik per kilo kroppsvikt och dag, från Efsa, EU:s organ för livsmedelssäkerhet. Men det är endast ett riskbedömningsvärde och inte ett gränsvärde som företag och myndigheter inom livsmedelsindustrin måste hålla sig under. Ett lagstadgat gränsvärde saknas alltså idag helt.
Källa: SVT Nyheter

Arsenik i ris

  • Arsenik är ett grundämne som förekommer naturligt i varierande halter i berggrunden och tas upp via växter via jorden eller bevattningsvattnet. Människor får i sig arsenik främst via dricksvatten och viss föda.

  • Halterna av arsenik varierar naturligt mellan olika platser på jorden och kan dessutom variera från en åkerlapp till en annan, vilket gör det svårt att slå fast om ris från ett visst land eller region innehåller högre eller lägre halter.

  • Det spelar ingen roll om man köper ekologiska risprodukter eller inte. Ämnet återfinns i båda kategorierna.

  • Livsmedelsverket har visat att flera risprodukter på marknaden innehåller höga halter arsenik. Halterna innebär inga akuta risker men på lång sikt kan de innebära ökad risk för bland annat cancer.

  • Arsenik uppträder i två huvudformer, organisk och oorganisk. Oorganisk arsenik är den form som är giftig för människan.

  • Arsenik är cancerframkallande och kronisk exponering för oorganisk arsenik kan ge upphov till många hälsoeffekter som hjärt-kärlsjukdom, leverskada, kronisk hosta, diabetes och neurologisk påverkan, framför allt hos barn.
Källa: Livsmedelsverket/Karolinska institutet

Fingervisning till dem med barn (OBS! Utifrån Livsmedelsverkets gamla rekommendation.)
Barn under 23 kilo kan få i sig för mycket arsenik genom att bara äta ris tre gånger i veckan, om de äter risbaserade flingor till frukost varannan dag och ett par riskakor om dagen.
En treåring som väger 15 kilo och äter Rice krispies till frukost, ris till lunch och middag plus tre riskakor hamnar på höga nivåer arsenik.
Källa: Aftonbladet

Risprodukter innehåller så höga halter av det cancerframkallande ämnet arsenik att Livsmedelsverket nu ändrar sina kostrekommendationer.
Särskilt hög halt innehåller riskakor, vilka barn under sex år nu avråds helt från att äta.
Även vuxna ska var försiktiga med sitt risintag, uppmanar Livsmedelsverket.

Barn under sex år ska inte äta riskakor alls. Inget barn, oavsett ålder, bör äta ris eller risprodukter mer än fyra gånger per vecka.

► Läs också: Mikropopcorn stoppas – innehåller hormonstörande ämnen

 

“Kan öka risken för cancer”
En ny undersökning av Livsmedelsverket bekräftar att det finns arsenik i ris och risprodukter. Man har bland annat undersökt 102 risprodukter ute i handeln – och kunnat slå fast att arsenikhalterna i flera fall är för höga.
“Halterna var inte så höga att de innebär akut risk, men på lång sikt kan arsenik öka risken för bland annat cancer,” skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.

► Läs också: Nu kartläggs giftig arsenik i mat

Andra länder ger samma råd
Syftet med undersökningen har varit att ta reda på hur mycket arsenik det finns i vanliga risprodukter, såväl för vuxna som för barn, på den svenska marknaden. Myndigheten har också undersökt om olika tillagningsmetoder har betydelse för mängden arsenik i det färdigkokta riset.
– Många barn äter riskakor som mellanmål, men tyvärr måste vi avråda från det. Även andra länder ger detta råd, säger Emma Halldin Ankarberg, toxikolog vid Livsmedelsverket, i pressmeddelandet.

► Läs också: Lär dig mer om skydd mot metaller

Även vuxna uppmanas vara försiktiga
Som risprodukter räknas till exempel risgrynsgröt, risnudlar, rismellanmål eller frukostflingor baserade på puffat ris.
Barn under sex år ska inte äta riskakor alls. Inget barn, oavsett ålder, bör äta ris eller risprodukter mer än fyra gånger per vecka.
Vuxna tål att äta ris och risprodukter mer än barn, menar Livsmedelsverket, men även vuxna som äter mycket ris (fler än sju gånger per vecka) bör försöka dra ner på konsumtionen. Mer än så specificerar de inte rådet.

► Läs också: Det mycket giftiga ämnet arsenik hittat i barns frukostflingor

Många hälsorisker
Arsenik är en mycket toxisk metall och ett av världens farligaste grundämnen. Ämnet påverkar cellerna i kroppen, är starkt cancerframkallande och verkar redan vid låga doser.
Vid intag av produkter som innehåller arsenik ökar risken för olika typer av cancer, bland annat lungcancer och urinblåsecancer, och ämnet påverkar också immunförsvar, lungor, njurar och lever.

► Läs också: Fyra sätt att undvika gifter i barnmaten

Barn avråds redan från att dricka risdryck
Trots detta innehåller flera livsmedel, särskilt risprodukter, ämnet. Detta har Livsmedelsverket känt till länge – men detaljerad kunskap om exakt efftekterna av så kallad oorganisk arsenik har hittills varit begränsad.
När Livsmedelsverket 2013 undersökte halterna arsenik i några vanliga risprodukter för barn ledde det till nya råd. Barn avråddes då från att äta mycket eller för ensidigt av samma risbaserade gröt- och vällingprodukter och alla barn under sex år avråddes helt från att dricka risdrycker. Detta eftersom exponeringen för arsenik blir större i drickbara varor än i exempelvis ris eftersom mängden blir större och därmed mer koncentrerad.

► Läs också: Växterna som renar din inomhusluft från skadliga kemikalier

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Finns idag inget gränsvärde
Arsenik är ett av det mest cancerframkallande ämnen som finns. Det finns i berggrunden och grundvattnet på många håll i världen. Ris har en förmåga att lätt binda arsenik medan det växer.

Idag finns en lågriskbedömning på 0,3 mikrogram arsenik per kilo kroppsvikt och dag, från Efsa, EU:s organ för livsmedelssäkerhet. Men det är endast ett riskbedömningsvärde och inte ett gränsvärde som företag och myndigheter inom livsmedelsindustrin måste hålla sig under. Ett lagstadgat gränsvärde saknas alltså idag helt.
Källa: SVT Nyheter

Arsenik i ris

  • Arsenik är ett grundämne som förekommer naturligt i varierande halter i berggrunden och tas upp via växter via jorden eller bevattningsvattnet. Människor får i sig arsenik främst via dricksvatten och viss föda.

  • Halterna av arsenik varierar naturligt mellan olika platser på jorden och kan dessutom variera från en åkerlapp till en annan, vilket gör det svårt att slå fast om ris från ett visst land eller region innehåller högre eller lägre halter.

  • Det spelar ingen roll om man köper ekologiska risprodukter eller inte. Ämnet återfinns i båda kategorierna.

  • Livsmedelsverket har visat att flera risprodukter på marknaden innehåller höga halter arsenik. Halterna innebär inga akuta risker men på lång sikt kan de innebära ökad risk för bland annat cancer.

  • Arsenik uppträder i två huvudformer, organisk och oorganisk. Oorganisk arsenik är den form som är giftig för människan.

  • Arsenik är cancerframkallande och kronisk exponering för oorganisk arsenik kan ge upphov till många hälsoeffekter som hjärt-kärlsjukdom, leverskada, kronisk hosta, diabetes och neurologisk påverkan, framför allt hos barn.
Källa: Livsmedelsverket/Karolinska institutet

Fingervisning till dem med barn (OBS! Utifrån Livsmedelsverkets gamla rekommendation.)
Barn under 23 kilo kan få i sig för mycket arsenik genom att bara äta ris tre gånger i veckan, om de äter risbaserade flingor till frukost varannan dag och ett par riskakor om dagen.
En treåring som väger 15 kilo och äter Rice krispies till frukost, ris till lunch och middag plus tre riskakor hamnar på höga nivåer arsenik.
Källa: Aftonbladet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.