London förbjuder reklam för skräpmat i kollektivtrafiken. Barnfetman är en ”tickande bomb” enligt stadens borgmästare.
Nu är det slut med reklam för onyttig mat och dryck i Londons kollektivtrafik. Alla affischer med reklam för onyttigheter ska bort från tunnelbanan, bussar och busshållplatser. Det meddelade nyligen Londons borgmästare Sadiq Khan, som anser att det krävs att samhället tar krafttag och kallar problematiken med den ökande fetman hos barn för en ”tickande bomb”.
LÄS OCKSÅ: Brittiska sjukhus inför sockerskatt för att hejda landets fetmakris
28 procent av alla barn är överviktiga
I Storbritannien är 28 procent av barn mellan 2-15 år överviktiga eller feta. (I Sverige är mellan 20-25 procent av barnen överviktiga.) Syftet med reklamförbudet är att minska barnfetman och reklamförbudet gäller bland annat hamburgare, sockrade drycker, choklad och salta nötter. Redan i maj 2018 föreslogs förbudet mot att visa reklam för onyttig mat och dryck i Londons kollektivtrafik. Förslaget fick då stöd av 82 procent bland de 1 500 tillfrågade, enligt representanter från staden, rapporterar BBC.
Hjälpa londonborna göra hälsosammare val
Snabbmatskedjor kommer fortfarande få annonsera på tunnelbanan – men bara om de marknadsför sina hälsosammare produkter som osaltade nötter, russin och sockerfria drycker.
– Borgmästaren är övertygad om att beslutet gör att barn slipper exponeras för skräpmatsreklam, men också hjälper londonborna att göra mer hälsosamma val för sig själva och sina familjer, säger en talesperson för borgmästaren till BBC.
LÄS OCKSÅ: Har du gjort ditt barn sockerberoende?
Kan bli höjda biljettpriser
Men det råder delade meningar huruvida vilken effekt förbudet kommer ge. Branschorganisationen The Advertising Association är inte lika imponerade och tror inte att den nya policyn kommer ha någon större inverkan på de sociala problemen varför barnfetma och övervikt uppstår, samt att resenärerna kan åka på notan genom höjda biljettpriser, på grund av sjunkande annonsintäkter.
Av Tina Harr