Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Löpning – en av de mest effektiva träningsformer som finns

Fakta

Många hälsofördelar
Löpträning medför många hälsofördelar. Bland annat:
• Ökar det goda HDL-kolesterolet.
• Stärker det (när utförd i måttlig mängd) immunförsvaret.
• Stärker det muskler och skelett.
• Främjar det neurogenesis, det vill säga bildandet av nya hjärnceller (vilket bromsar hjärnans åldrande).
• Ger bättre generell lungkapacitet hos löpare än icke löpare (beror bland annat på att de små blodkärlen, kapillärerna, runt lungblåsorna ökar när syreförbrukningen förhöjs.
• Stabiliserar det kroppens insulinutsöndring hos personer som springer regelbundet (vilket minskar risken för diabetes typ 2).
• Ger det ett stabilare blodsocker, vilket leder till att omotiverade hungerkänslor avtar.
• Ökar det psykiska välmåendet.
• Ökar utsöndringen av noradrenalin, dopamin och serotonin
• Hjälper hålla kroppens stresshormoner i schack: Minskar utsöndringen av adrenalin och kortisol men ökar kroppens egen produktion av antistresshormoner i binjuren.
• Aktiverar många av underkroppens muskler, vilket motverkar problem med ländryggen (på grund av för svaga muskler i säte och vader - ett resultat av mycket stillasittande)
• Ger det bättre hållning.
• Bidrar det på ett direkt sätt till att öka den basala metabolismen (ämnesomsättningen under vila).
• Bidrar det till att kroppens största muskler i rumpa och lår växer sig större och starkare, vilket automatiskt innebär en mer effektiv energiförbrukning (kaloribränning).
Källa: Runner's World

Löpningens dag 2019
Runt om i Sverige arrangeras sedan 2010 "Löpningens dag" den första lördagen i februari. Detta är för att uppmärksamma den enkla träningsform som löpning är. De som vill fira dagen kan helt sonika göra så genom att jogga en runda. Gärna med bra träningsskor och en reflexväst eftersom det fortfarande är väldigt mörkt i februari.

Tips: Broddar!
Många slutar att springa under vintern för att man är rädd att halka. Det behövs inte, menar experterna. Testa istället löpning med broddar.

Namn: Camilla Rahm
Ålder: Nybliven 40-åring
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Hälsocoach och föreläsare som driver bolaget CReative Training by Camilla Rahm med uppdrag som projektledare på Springtime Travel där hon är ledare och löpcoach.
Bakgrund: Har själv har sprungit nio maratonlopp, ett par ultralopp varav en ultravasa på 90 kilometer. Det har också blivit några Lidingölopp, ett tiotal halvmaraton och en del millopp (hon har tappat räkningen där).
Under 2018 gjorde hon sin största utmaning hittills: Vasaloppstrippeln – som är 3 x 90 km mellan Sälen och Mora. På skidor, på MTB och springandes.
Hon funderar fortfarande på vilken 2019 års utmaning ska bli.

Funderat på att börja jogga men inte kommit till skott? Dags att tänka om.
Att springa ger mängder av hälsofördelar – och blir efter en tid dessutom kul. Hävdar i alla fall löparna själva.
– Ja, det stämmer. Ge det lite tid bara. Snart kommer du att längta efter nästa pass och den härliga känslan löpning ger, säger löpcoachen och maratonlöparen Camilla Rahm till Kurera.

Löpning är både en av de mest lättillgängliga träningsformer som finns och en av de mest mest effektiva – när det gäller att få alla möjliga olika hälsoresultat. Dessutom är det en bra träningsform eftersom den så enkelt kan anpassas utifrån varje individs särskilda förutsättningar och träningsmål – och att den, utöver bra skor, inte kräver någon egentlig utrustning.
– Det är den enklaste träningsform som finns eftersom det bara är att gå utanför dörren och börja. Ingen startsträcka eller transport, säger löpcoachen och maratonlöparen Camilla Rahm. – Dessutom ger det dig en massa hälsofördelar, både fysiskt och psykiskt!

LÄS OCKSÅ: Ta i ordentligt – och förändra kroppen på cellnivå

Allsidig träning
Utöver redan nämnda argument är variationsmöjligheterna nästan oändliga, vilket gör löpning till en väldigt allsidig träningsform.
– Det är enkelt att variera sig genom olika typer av terräng och underlag, varva mellan korta, explosiva pass – kanske uppbyggda på intervaller – och längre, lågintensiva uthållighetspass. Ibland kan man köra backträning och springa både uppför och nerför. Och är man nybörjare eller ovan vid långa sträckor kan man bara växla mellan att springa och gå.

 

Löpargrupper – en växande trend
Det går även bra att variera sällskapet, berättar Camilla Rahm.
– Du kan springa ensam eller hoppa på trenden med löpträning i grupp, vilken vuxit fram runt om i Sverige de senaste åren och där alla nivåer välkomnas.
Är du intresserad så googla bara “löpning i grupp” eller besök till exempel Sweden Runners, Run Academy eller Team Nordic Trail.
Det finns även många löpargrupper på Facebook.

Beroendeframkallande
Men även om Camilla Rahm själv har sprungit så många lopp att hon tappat räkningen känner hon väl till att det kan kännas motigt ibland. Särskilt innan man blivit "biten".
– Till en början kan tröskeln att komma ut vara svår att ta sig över. Mitt råd är: Tänk bort all prestation och hitta ett sätt som passar dig. Gå och jogga om vartannat, spring i en omgivning du gillar och se till att löpningen ger dig något mer än bara den där jobbiga känslan som vi alla känner ibland.
Efter viss initial plåga är det många som upplever att löpningen snabbt blir något som drar, lite som en positiv drog. Det hör man ofta, vittnar Camilla.
– Ja, det stämmer. Ge det lite tid bara och ge inte upp. Helt plötsligt kommer du att längta efter nästa pass och ha blivit nästan beroende av den härliga känslan löpning ger, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Johan Petré: ”Jag vill aldrig bli en soffpotatis igen”

Så får du ett bättre löpsteg
Några direkta krav på grundfysik finns inte för att man ska våga börja springa, resonerar Camilla Rahm. Men. Vill man slippa skador och få ett så bra löpsteg (vilket bland annat påverkas av små muskler i vår underkropp som vi inte alltid använder tillräckligt på grund av exempelvis ett stillasittande jobb) som möjligt kan det vara bra att komplettera löpningen med lite styrka, berättar hon.
– Fokusera då framför allt på stabiliserande träning för bål, säte och höfter. Det kan förebygga skador som kommer om träningen blir för enformig.

Camilla Rahm svartvit bild

Camilla Rahm, löpcoach.

Tips till nybörjare med halvtaskig motivation
Så vad krävs egentligen av en total nybörjare? undrar Kurera.
– Bara motivation och beslutsamhet för att ta sig över tröskeln. Knyt skorna, sätt på dig något skönt och ge dig ut! Krångla inte till det.

 

Och vilket är hennes råd till någon med halvdan motivation och en inställning i stil med: "löpning – f#n vad trist och jobbigt"?
– Vill personen komma över sitt motstånd skulle jag råda "spring i en miljö du gillar och ställ inte för höga krav på dig själv. Börja med rask promenad och lägg till små block där du joggar. Öka sedan successivt. Spring med en kompis, sambo eller i grupp. När du väl bokat upp dig med någon annan är det svårare att dra dig ur.
Hon tillägger:
– Jämför dig bara med dig själv och vill du mäta din utveckling kan du använda dig av olika digitala hjälpmedel och appar.

LÄS OCKSÅ: Ät smart och få ut mycket mer av din löpning

Hur började du själv löpträna?
– Jag är gammal bollsportare – fotboll och handboll – och var nog redan då en som sprang mycket på planen. Men då var löpträningen på försäsong mer ett måste än kul. Jag hittade en helt annan känsla för cirka tio år sedan när jag under några år reste mycket i jobbet. Då blev löpning det enklaste sättet att få till träning. Sedan dess har löpningen varit en stor del av mitt aktiva liv.

Hur var ditt första långlopp?

– Fantastiskt, på riktigt! En sådan lycka att gå i mål och eftersom jag aldrig hade sprungit ett maraton innan gick jag ut lugnt och hade krafter kvar till andra halvan.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Många hälsofördelar
Löpträning medför många hälsofördelar. Bland annat:
• Ökar det goda HDL-kolesterolet.
• Stärker det (när utförd i måttlig mängd) immunförsvaret.
• Stärker det muskler och skelett.
• Främjar det neurogenesis, det vill säga bildandet av nya hjärnceller (vilket bromsar hjärnans åldrande).
• Ger bättre generell lungkapacitet hos löpare än icke löpare (beror bland annat på att de små blodkärlen, kapillärerna, runt lungblåsorna ökar när syreförbrukningen förhöjs.
• Stabiliserar det kroppens insulinutsöndring hos personer som springer regelbundet (vilket minskar risken för diabetes typ 2).
• Ger det ett stabilare blodsocker, vilket leder till att omotiverade hungerkänslor avtar.
• Ökar det psykiska välmåendet.
• Ökar utsöndringen av noradrenalin, dopamin och serotonin
• Hjälper hålla kroppens stresshormoner i schack: Minskar utsöndringen av adrenalin och kortisol men ökar kroppens egen produktion av antistresshormoner i binjuren.
• Aktiverar många av underkroppens muskler, vilket motverkar problem med ländryggen (på grund av för svaga muskler i säte och vader - ett resultat av mycket stillasittande)
• Ger det bättre hållning.
• Bidrar det på ett direkt sätt till att öka den basala metabolismen (ämnesomsättningen under vila).
• Bidrar det till att kroppens största muskler i rumpa och lår växer sig större och starkare, vilket automatiskt innebär en mer effektiv energiförbrukning (kaloribränning).
Källa: Runner's World

Löpningens dag 2019
Runt om i Sverige arrangeras sedan 2010 "Löpningens dag" den första lördagen i februari. Detta är för att uppmärksamma den enkla träningsform som löpning är. De som vill fira dagen kan helt sonika göra så genom att jogga en runda. Gärna med bra träningsskor och en reflexväst eftersom det fortfarande är väldigt mörkt i februari.

Tips: Broddar!
Många slutar att springa under vintern för att man är rädd att halka. Det behövs inte, menar experterna. Testa istället löpning med broddar.

Namn: Camilla Rahm
Ålder: Nybliven 40-åring
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Hälsocoach och föreläsare som driver bolaget CReative Training by Camilla Rahm med uppdrag som projektledare på Springtime Travel där hon är ledare och löpcoach.
Bakgrund: Har själv har sprungit nio maratonlopp, ett par ultralopp varav en ultravasa på 90 kilometer. Det har också blivit några Lidingölopp, ett tiotal halvmaraton och en del millopp (hon har tappat räkningen där).
Under 2018 gjorde hon sin största utmaning hittills: Vasaloppstrippeln – som är 3 x 90 km mellan Sälen och Mora. På skidor, på MTB och springandes.
Hon funderar fortfarande på vilken 2019 års utmaning ska bli.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bilkö i storstad med avgaser

Partiklar i luften kan orsaka spridd inflammation

Eko/miljö

Luftföroreningar bidrar årligen till nästan 8000 för tidiga dödsfall i Sverige. Enligt forskare kan det bero på att pyttesmå partiklar tar sig ner i luftvägarna och orsakar inflammation i kroppen. Bland annat leder hög exponering för luftföroreningar till hjärt-kärlsjukdomar.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Rakning, skäggtrimning och en kopp kaffe

Övrigt

För tio år sedan fanns det knappt några barberare i Sverige, men nu har skönhetssalonger för män blivit en trend. Och dom är här för att stanna. Kurera träffade Kenny Solomon, som driver fyra barberarsalonger, för att prata rakning, skäggtrender och produkter för män.

 

Örter med läkande effekt

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

Collage: 5 hårinpackningar + kvinna som tvättar sitt hår

Skönhetspanelen testar: Hårkur

Hud

Efter en lång sommar av sol, vind och vatten är håret ofta slitet, torrt och livlöst. En hårkur i form av en återfuktande, närande och mjukgörande inpackning är vad våra hår törstar efter på hösten. Vi har testat fem!

Skeptisk kvinna bredvid glad hoppande man

Så avgör du om din partner är en narcissist

Mental hälsa

Hur bemöter du bäst en narcissist? Går det att leva i en lång relation med en sådan? Och inte minst: hur vet du om din partner eller någon annan i din närhet är narcissist? Psykologen och relationsexperten Eva Rusz reder här ut vilka personlighetsdrag och beteenden du ska vara vaksam på.

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

 

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

 

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.