Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Grönt te i burk

Bli lugn och fokuserad – av grönt te

Visste du att grönt te inte bara är späckat med antioxidanter utan även har enormt många andra positiva effekter? Det kan till exempel lindra PMS-besvär, förbättra sömnkvaliteten, immunförsvaret och koncentrationen.
Här får du lära dig mer om det gröna teets verkan.

Grönt te innehåller substansen theanin, vilket det har gjorts många kliniska studier. Man har visat att theanin gör att man fungerar effektivare och bättre i stressrelaterade situationer1, som exempelvis vid ett prov. Theanin verkar också kunna öka vår förmåga till uppmärksamhet, och därmed ge ökad inlärningsförmåga. Bästa effekt på uppmärksamhet och inlärning2 får man om man kombinerar theanin med en liten mängd koffein, lämpligt är ungefär en kopp kaffe (cirka 50-100 milligram koffein) till 200 milligram theanin.

Boostar immunförsvaret
Man har även sett att theanin har en positiv effekt på immunförsvaret, och det har också en fördelaktig effekt på humöret vid PMS. Det förbättrar sömnkvalitet, det vill säga gör att man sover mindre oroligt och inte vaknar upp under natten. Theanin ger ingen dåsighet men hjälper kroppen att varva ner, befrämjar koncentration och fokus4. Nästan alla studier har gjorts på ett intag av 200 mg theanin, varunamn sun-theanine, samma dos och substans som i en kapsel Cool Down anti-stress.

 

Verksamt under 5-6 timmar
Theanin kan med fördel användas vid oro inför ett prov, vid resfeber, rampfeber mm. Det är också ett bra hjälpmedel i vardagen, för att varva ner under stressiga perioder. Theanin verkar i cirka 5-6 timmar, vill man ha effekt under längre tid kan man då fylla på med en ny dos. Är man redan avslappnad och fokuserad känner man ingen effekt av theanin.

Finns som tillskott
Kosttillskottet Cool Down anti-stress med theanin har funnits i Sverige sedan 2003 och har tusentals nöjda användare. Cool Down kan ätas vid behov eller kontinuerligt.

Av Margareta Nilsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.