Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna går i snö

“Lymfpromenaderna gjorde att jag minskade i omfång”

Susanne Barkvik

Gör: Arbetsterapeut, hälsocoach och kursledare i lymfpromenader. Susanne driver också hälsosajten, digitalhalsan.se
Bor: Brottby i Vallentuna.
Familj: Make, två söner och en katt.
Ålder: 60 år.
Så mår jag bra: När jag tar min dagliga vitamindrink och när jag spelar golf och får skratta.

Kan verkligen en enkel promenad göra skillnad? Jo, det kan det. Få saker är så underskattade som en vanlig promenad. Det stärker hjärta och ger bättre kondition, balans och koordination. Men har du hört talas om lymfpromenader? I en krönika skriver hälsocoachen Susanne Barkvik om hur lymfpromenaderna förbättrade allmänhälsan men också gjorde att hon minskade i omfång. Nu hjälper hon andra att i komma igång med dessa speciella promenader.

För mig gör en promenad så mycket gott för kroppen och knoppen. Min dagliga promenad fyller en viktig funktion när jag inte kan träna på det sätt jag är van vid.

Jag jobbar som arbetsterapeut, hälsocoach och är certifierad kursledare i lymfpromenader sedan ett år tillbaka. Det här med lymfpromenader är ingen vanlig promenad utan en väldigt speciell kombination av rörelser som samtidigt utförs under promenaden.

 

När jag genomgick en höftoperation för några år sedan fick jag en knäsvullnad som jag efter en tid förstod var ett stopp i lymfsystemet. Det gjorde att jag la på mig några extrakilon som var svåra att bli av med.

Det var först då jag verkligen förstod hur fantastiskt lymfsystemet är, men också att det är viktigt att vi tar hand om det.

LÄS OCKSÅ: Lymfan – det bortglömda systemet

Slaggprodukter som måste ut
Det lymfatiska systemet, är enormt viktigt för immunförsvaret, men om det slutar fungera optimalt kan det bidra till värk, övervikt och andra vanliga hälsobesvär.

Slaggprodukterna som finns i kroppen ska ut via lymfsystemet. Vätska och slagg som inte åker ut på en gång hamnar i bindväven som blir till kroppens ”soptipp”. Det resulterar i volymökning, inflammationer, infektion och bakterietillväxt. Det kan även skapa förtätningar och fettväv. Ibland växer bindväv och hud ihop och i den förtätade vävnaden fastnar ytterligare lymfvätska och hela systemet blir trögt, en ond cirkel uppstår.

Ju äldre vi blir desto mer ”skräp” samlar vi på oss. Skräpet irriterar, ämnesomsättningen rubbas och påverkar vårt immunförsvar på ett negativt sätt med nedsatt självläkningsförmåga.

LÄS OCKSÅ: Optimera ditt lymfsystem med massage

Kombinera med löpträning
Eftersom lymfpromenaderna fungerade så bra för mig så bestämde jag mig för att hjälpa andra, vägleda i de olika rörelserna och lära ut mer om lymfsystemet. Övningarna följer ett visst mönster som man gör i turordning, och andningen är viktig.

 

Bland annat så öppnar en mjuk rörelse upp den viktigaste lymfnoden som sitter vid nyckelbenet där lymfvätskan passerar. När man lärt sig rörelserna kan man enkelt kombinera dem med sin egen träning.

Det går bra att lägga in intervallträning för den som gillar att löpträna. Faktum är att den effektiviserar all annan träning och gör den mindre påfrestande på kroppen då man får bort både slaggprodukter och mjölksyra som bildats under träningen. Det går snabbare att bli av med träningsvärk.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

Håll lymfsystemet i form
Jag blir så glad när jag ser resultat, och att man gått ner i omfång, minskat i vikt, blivit smidigare, fått mindre värk och mindre celluliter.

Men samtidigt som man börjar röra på sig är det viktigt att först lära sig att varva ner och aktivera det parasympatiska systemet i kroppen som står för lugn och ro.

 

Nu under coronavirustiden är det extra viktigt att man håller sitt lymfsystem i form och på så sätt stärker sitt immunförsvar. Utomhus finns det gott om utrymme.

Idén med lymfpromenaderna är att man självständigt ska kunna utföra sin träning och ta en aktiv del i sin hälsa. Tanken är att man ska kunna programmet så pass bra att man alltid har det med sig i huvudet – var man än är och var man än går.

Av Susanne Barkvik, arbetsterapeut, hälsocoach och kursledare i lymfpromenader.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se


Susanne Barkvik

Gör: Arbetsterapeut, hälsocoach och kursledare i lymfpromenader. Susanne driver också hälsosajten, digitalhalsan.se
Bor: Brottby i Vallentuna.
Familj: Make, två söner och en katt.
Ålder: 60 år.
Så mår jag bra: När jag tar min dagliga vitamindrink och när jag spelar golf och får skratta.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.