Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna går i snö

“Lymfpromenaderna gjorde att jag minskade i omfång”

Susanne Barkvik

Gör: Arbetsterapeut, hälsocoach och kursledare i lymfpromenader. Susanne driver också hälsosajten, digitalhalsan.se
Bor: Brottby i Vallentuna.
Familj: Make, två söner och en katt.
Ålder: 60 år.
Så mår jag bra: När jag tar min dagliga vitamindrink och när jag spelar golf och får skratta.

Kan verkligen en enkel promenad göra skillnad? Jo, det kan det. Få saker är så underskattade som en vanlig promenad. Det stärker hjärta och ger bättre kondition, balans och koordination. Men har du hört talas om lymfpromenader? I en krönika skriver hälsocoachen Susanne Barkvik om hur lymfpromenaderna förbättrade allmänhälsan men också gjorde att hon minskade i omfång. Nu hjälper hon andra att i komma igång med dessa speciella promenader.

För mig gör en promenad så mycket gott för kroppen och knoppen. Min dagliga promenad fyller en viktig funktion när jag inte kan träna på det sätt jag är van vid.

Jag jobbar som arbetsterapeut, hälsocoach och är certifierad kursledare i lymfpromenader sedan ett år tillbaka. Det här med lymfpromenader är ingen vanlig promenad utan en väldigt speciell kombination av rörelser som samtidigt utförs under promenaden.

 

När jag genomgick en höftoperation för några år sedan fick jag en knäsvullnad som jag efter en tid förstod var ett stopp i lymfsystemet. Det gjorde att jag la på mig några extrakilon som var svåra att bli av med.

Det var först då jag verkligen förstod hur fantastiskt lymfsystemet är, men också att det är viktigt att vi tar hand om det.

LÄS OCKSÅ: Lymfan – det bortglömda systemet

Slaggprodukter som måste ut
Det lymfatiska systemet, är enormt viktigt för immunförsvaret, men om det slutar fungera optimalt kan det bidra till värk, övervikt och andra vanliga hälsobesvär.

Slaggprodukterna som finns i kroppen ska ut via lymfsystemet. Vätska och slagg som inte åker ut på en gång hamnar i bindväven som blir till kroppens ”soptipp”. Det resulterar i volymökning, inflammationer, infektion och bakterietillväxt. Det kan även skapa förtätningar och fettväv. Ibland växer bindväv och hud ihop och i den förtätade vävnaden fastnar ytterligare lymfvätska och hela systemet blir trögt, en ond cirkel uppstår.

Ju äldre vi blir desto mer ”skräp” samlar vi på oss. Skräpet irriterar, ämnesomsättningen rubbas och påverkar vårt immunförsvar på ett negativt sätt med nedsatt självläkningsförmåga.

LÄS OCKSÅ: Optimera ditt lymfsystem med massage

Kombinera med löpträning
Eftersom lymfpromenaderna fungerade så bra för mig så bestämde jag mig för att hjälpa andra, vägleda i de olika rörelserna och lära ut mer om lymfsystemet. Övningarna följer ett visst mönster som man gör i turordning, och andningen är viktig.

 

Bland annat så öppnar en mjuk rörelse upp den viktigaste lymfnoden som sitter vid nyckelbenet där lymfvätskan passerar. När man lärt sig rörelserna kan man enkelt kombinera dem med sin egen träning.

Det går bra att lägga in intervallträning för den som gillar att löpträna. Faktum är att den effektiviserar all annan träning och gör den mindre påfrestande på kroppen då man får bort både slaggprodukter och mjölksyra som bildats under träningen. Det går snabbare att bli av med träningsvärk.

LÄS OCKSÅ: Så sätter du fart på lymfsystemet

Håll lymfsystemet i form
Jag blir så glad när jag ser resultat, och att man gått ner i omfång, minskat i vikt, blivit smidigare, fått mindre värk och mindre celluliter.

Men samtidigt som man börjar röra på sig är det viktigt att först lära sig att varva ner och aktivera det parasympatiska systemet i kroppen som står för lugn och ro.

 

Nu under coronavirustiden är det extra viktigt att man håller sitt lymfsystem i form och på så sätt stärker sitt immunförsvar. Utomhus finns det gott om utrymme.

Idén med lymfpromenaderna är att man självständigt ska kunna utföra sin träning och ta en aktiv del i sin hälsa. Tanken är att man ska kunna programmet så pass bra att man alltid har det med sig i huvudet – var man än är och var man än går.

Av Susanne Barkvik, arbetsterapeut, hälsocoach och kursledare i lymfpromenader.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se


Susanne Barkvik

Gör: Arbetsterapeut, hälsocoach och kursledare i lymfpromenader. Susanne driver också hälsosajten, digitalhalsan.se
Bor: Brottby i Vallentuna.
Familj: Make, två söner och en katt.
Ålder: 60 år.
Så mår jag bra: När jag tar min dagliga vitamindrink och när jag spelar golf och får skratta.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.