Må bättre på jobbet genom att se årstiderna utanför fönstret

Att se årstiderna växla utanför fönstret – en dunderkur för att må bra på jobbet, visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket.

Dagsljus är viktigt för oss och påverkar hälsan på flera sätt.
Det motverkar både störningar i dygnsrytmen, förbättrar sömn, minskar sömnighet dagtid och gör oss gladare.

 

Läs också: Utmattad – så hittar du tillbaka

Känner sig piggare vid ett fönster
En ny rapport från Arbetsmiljöverket visar att de allra flesta föredrar naturligt dagsljus från fönster framför elektriskt ljus, så länge det inte bländar eller avger för mycket värme.
Faktum är att de som vistas nära ett fönster känner sig piggare, och att titta ut när vi sitter och jobbar ger också information om tid på dygnet, väderlek och årstidens växlingar samt minskar känslan av instängdhet.
– Man har också sett att de som har ett fönster som ger utblick över bara en himmel har mindre kvalitet än de som ser ut över både mark, träd och himmel. Därför behöver man även utvärdera utblickens kvalitet, vilket man inte gör i dagsläget, säger Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms

Arne Lowden, docent vid Stressforskningsinstitutet
Foto: Stockholms universitet

universitet.

Läs också: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Många får för lite dagsljus
Allt ljus är bra för oss, men dagsljus är snäppet vassare då det har större effekt på melatoninnivåerna än elektriskt ljus. Dock får många för lite dagsljus eftersom att allt fler jobbar inomhus och tillbringar mer tid framför skärmar och läsplattor.
I dagsläget krävs det att arbetsplatsens lokaler erbjuder ”tillfredställande dagsljus” och möjlighet till utblick. Men det pågår just nu ett arbete med att uppdatera arbetsmiljöreglerna om dagsljus.
– Boverket har sitt regelverk med att en procent dagsljus är acceptabelt, men vi har undersökt om det är vetenskapligt underbyggt, och kan konstatera att det inte är det. Vi behöver mer dagsljus än så, säger Arne Lowden.

 

Läs också: Så motverkar du skärmljusets påverkan på nattsömnen

Förlängd betald lunchtid
Om man jobbar i lokaler med för lite ljus kan det troligtvis kompenseras om man kan ta rast eller lunch i en lokal väl upplyst av dagsljus. En ytterligare förbättring kan vara förlängd betald lunchtid.
Men Arne Lowden poängterar att det kan finnas anledning med tuffare krav på hur man mäter dagsljus, och även att man bör värdera förmiddagsljus högre än eftermiddagsljus.
– Nu är ett nytt förslag på gång och sista ordet är inte sagt, men vill man öka dagsljuset kommer det kosta för arbetsgivare.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.

Katter kan smittas av coronavirus – men även bilda antikroppar

Hälsa

Det har visat sig att katter kan bli smittade av det nya coronaviruset. De kan smittas av andra katter och av sina ägare. Katter kan sedan sprida viruset mellan varandra, men inte till människor.  I Hong Kong har ett antal katter som smittats med SARS-CoV-2 burit på antikroppar mot coronaviruset. Symtomen liknar de människor får med hosta, andningssvårigheter och lunginflammation.