Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information.
Den ska de få här.

Jag tänkte först skriva om denna viktiga fråga själv - men för att få ytterligare tyngd och expertis vände jag mig till docent Rune Eliasson som är Sveriges kanske främste expert på just magnesium och har forskat mycket på mineralet. Idag är Rune 90 år gammal och det har tagit lång tid att få ett svar från honom, eftersom han är en upptagen man trots sin ålder. Hela hans text kan läsas längre ner.

Lättlösliga magnesiumföreningar ger bra resultat
Det är vår – det vill säga min och företaget Holistics – och många andras runt om i världen, kliniska erfarenhet att människor som tar lättlösliga magnesiumföreningar som till exempel magnesiumcitrat, -malat, - laktat får bra resultat till skillnad från om de tar magnesiumoxid, magnesiumhydroxid eller magnesiumkarbonat. Läs mer i mitt inlägg om lättupptagliga mineralföreningar.
Vi har haft kunder som haft besvär trots att de har ätit magnesium. På rekommendation har de bytt till ett lättupptagligt magnesium och då har besvären försvunnit. Efter några månader har de gått tillbaka till den billigare, och på etiketten mer ”potenta”, produkten och då har besvären kommit tillbaks. Sedan har de bytt till lättupptagligt magnesium igen och då har besvären återigen försvunnit. Inga studier i världen kan ändra på detta faktum.

Magnesiumoxid vs magnesiumcitrat
Fördelen med magnesiumoxid, förutom att det är en billig råvara för producenten, är att den innehåller hela 60 procent rent magnesium, vilket gör att du kan få in en större mängd rent magnesium i en tablett eller kapsel. Magnesiumcitrat innehåller bara 11,4 procent rent magnesium och i en normal tablett eller kapsel kan man inte få in mer än drygt 100 milligram rent magnesium. Tyvärr tror konsumenten att produkten med 300-400 milligram rent magnesium är bättre än den som bara innehåller 100 milligram per kapsel. Särskilt som priset ofta är billigare för produkten med magnesiumoxid. Men som Rune i sin text visar är upptaget nästan 600 gånger bättre med magnesiumcitrat än med magnesiumoxid och då är valet enkelt.

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

En ny trend att blanda de två sorterna i produkter
Nu börjar det bli populärt att i produkter blanda magnesiumoxid eller magnesiumhydroxid med magnesiumcitrat. Det är ingen trend jag ställer mig positiv till. Jag ska förklara varför. På detta sätt påstår man att man har det bästa från två världar, dels lättupptagligt magnesium från citratformen och del stora mängder från magnesiumoxiden. Man brukar däremot inte ange hur mycket magnesiumoxid respektive magnesiumcitrat det är men som regel står oxiden först i ingredienslistan, vilket betyder att innehållet består av mest magnesiumoxid. Med tanke på att det bara är citratformen som är effektiv och ger ett magnesiumtillskott till cellerna är detta inget annat än att vilseleda konsumenterna.

 

► Läs också: Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln

Viktigt att få rätt information
Med tanke på att magnesium ingår i cirka 300 olika funktioner i kroppen och att magnesiumbrist är en av de vanligast förekommande näringsbristerna är det viktigt att folk får rätt information och kan göra bra val för att uppnå bra hälsa. Där har Kurera en viktig roll att fylla.

Av Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av företaget Holistic

Nedan följer texten av docent Rune Eliasson, högskolelektor emeritus, Fysiologen, KI, Stockholm:

På senare tid har man i media kunnat läsa om att personer har uttalat sig kring forskning om upptaget av två olika magnesiumföreningar. Tittar man dock närmare på studierna som uppges vara källor till uttalandena finns mycket att ifrågasätta. Det är detta jag vill hjälpa till att förtydliga.
Till stöd för dessa felaktiga åsikter har man nämligen hänvisat till referenser, som enligt min uppfattning, visar att författarna till dessa publikationer saknar grundläggande utbildning i biokemi, fysiologi och statistik. Därför har det även blivit fel i de sammanhang där studierna omskrivits.

Starten till mitt intresse för magnesiums roll i relation till olika kliniska tillstånd
Min egen bakgrund inkluderar cirka 60 års erfarenhet av studier, forskning och undervisning inom ämnet fysiologi och till viss del även biokemi. Min forskning kring magnesium var från början relaterad till mäns fortplantningsförmåga. Efter en mycket stor operation 1998 där man tog bort cirka 70 centimeter tunntarm utvecklade jag själv symtom på magnesiumbrist. Jag fick bland annat kramper i vaderna och ett förmaksflimmer i hjärtat. Mina kontakter med specialister inom dessa områden fick mig att förstå deras brist på kunskap om magnesiums roll i kroppen. Detta blev starten till mitt eget utvidgade intresse för magnesiums roll i relation till olika kliniska tillstånd. Jag har lång erfarenhet som fysiolog och kliniskt verksam läkare av att studera den enormt viktiga roll magnesium har för vår hälsa.

Figur 1 magnesium

Figur 1. Magnesium bildar tvåvärt positiva joner, Mg2+. För att kunna kombinera 2+ från magnesium med 3– från citratjonen, måste formeln för magnesiumcitrat innehålla tre magnesiumjoner och två citratjoner. Formeln blir således Mg3(C6H5O7C6H5O7)2.

Ett receptbelagt magnesiumpreparat utan effekt
Det finns ett läkemedel som går under namnet Emgesan, vilket innehåller magnesiumhydroxid. Som framgår av figur 1 (bilden ovan) saknar detta ämne en meningsfylld löslighet i vatten. Ämnet kan därför inte tas upp av kroppens celler, det saknar vad man kallar biotillgänglighet. En mindre del kan nog passera tarmen men kommer inte in i cellerna.
Förskriver läkaren Emgesan till en patient med benskörhet finner båda att ämnet saknar effekt. Samma gäller naturligtvis alla andra åkommor som ämnet rekommenderas för.
Dess enda verkan är att Emgesan i större doser är laxerande.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Har försökt påtala problemet till berörda i 16 år
Trots att jag sedan år 2000 skrivit om detta till berörda myndigheter, producenter och kollegor har inget hänt. År 2017 kommer jag emellertid att öka min aktivitet för att få de som berörs att agera. Information till befolkningen är då också nödvändigt så att de kan påverka sina läkare. Därav min förhoppning om att Kurera tar med min text i sin helhet.
Den som är intresserad kan själv studera detta vidare, förslagsvis genom att läsa några korta artiklar om magnesiums roll för skelettets hållfasthet och dess betydelse för flera hundra andra viktiga faktorer i kroppen (se referens 1, 2, 3).

 

Många medicinska experter har begränsad kunskap om magnesium
Som anförts ovan är min erfarenhet att flertalet kollegor har en mycket begränsad kunskap om magnesium – ur såväl klinisk, fysiologisk som kemisk synvinkel. Detta avspeglar sig också i material som publicerats i populära hälsotidningar. På grund av de elementära fel som finns i artiklar om just detta finner jag det nödvändigt att redogöra för vissa basfakta.

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

De två kemiska ämnen som omnämns i de artiklar vi kritiserar kallas magnesiumoxid och magnesiumcitrat. Molekylerna kan delas upp i två joner enligt de formler som återges nedan.

magnesium kemiska formler
För magnesiumcitrat har jag använt den enkla formeln med bara en magnesium eftersom det är den jag setts återges i berörda artiklar om ämnet i fråga. De flesta i handeln förekommande magnesiumcitrat har en mer komplicerad kemisk sammansättning.

I de två kemiska formler som finns ovan kallar man de till vänster för molekyler och de till höger för joner. Det är jonerna, som har biologisk effekt genom att de kan komma in i cellernas inre.
Varje molekyl har en viktsangivelse som motsvarar delarna, det vill säga MgO har molekylvikten 40,3, magnesiumjonen, Mg2+, motsvarar 24,3 och syret 16 (Se figur 2 nedan).

 

Figur 3 magnesium

Figur 2.

 

Figur 2

Figur 3.

Motsvarande värden för den enklaste formen av magnesium-citrat återges i figur 3 (se bild ovan). I båda figurerna återges delarnas relativa andel av molekylen i form av procent (100-delar).

 

En felaktig jämförelse
I artiklarna jag kritiserar har författaren jämfört 667 milligram magnesiumoxid med motsvarande mängd magnesiumcitrat och i bägge fallen utgått från att de två föreningarna innehåller samma mängd och har samma löslighet i vatten, det vill säga samma biotillgänglighet.
Genom att jämföra molekylvikterna kommer man fram till att magnesiumoxiden innehåller 400 milligram magnesium medan magnesiumcitratet bara tillhandahåller 107 milligram magnesium. (Mina beräkningar ger 402 respektive 76 milligram.)
Dessa siffror anses bevisa att magnesiumoxiden är överlägsen magnesiumcitrat när det gäller att tillföra kroppen magnesium. Det är alltså fel.

De som hänvisar till dessa studier har gjort följande fel
Felet är att man inte har tagit hänsyn till respektive föreningars löslighet i vatten.
Från tabell 1 är lösligheten för magnesiumcitrat 25 gram i 100 gram vatten medan magnesiumoxids löslighet uppgår till 0,009 gram per 100 gram vatten. Den mängd magnesium man får i sig per 100 gram vatten är cirka 580 gånger så hög om man tar magnesiumcitrat i jämförelse med om man tar motsvarande glas vatten med magnesiumoxid. Beräkningen för den som är ovan vid dessa formler är att 2,9 gram ska jämföras med 0,005 gram eller uttryckt på annat sätt: 580 x 0,005 = 2,9.
Respektive siffror framgår av tabellerna.

► Läs också: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Slutsats
Slutsatsen blir att ska man höja sitt intag av magnesium är tabletter med magnesiumcitrat klart bättre än de med magnesiumoxid. Relationen är i storleksordningen 580 gånger mer om man tar samma mängd magnesiumcitratet i ställer för magnesiumoxid. Allt har att göra med grundsubstansens löslighet i vatten och därmed dess biotillgänglighet. Notera att substanser som är lösliga i fett måste tillföras kroppen tillsammans med fett för att kunna bli biotillgängliga. Detta gäller således också de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Av docent Rune Eliasson, högskolelektor emeritus, Fysiologen, KI, Stockholm

Referenser:
1. Integrativ-medicin.se/osteoporos-frakturer-och-behovet-av-mirakelmetallen-magnesium
2. Wellness-wisdom-wealth.se/halsa/magnesium-mirakelmineralen
3. Annikadahlqvist.com/2012/07/19/magnesiums-roll-i-kroppen

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

 

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!