Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information.
Den ska de få här.

Jag tänkte först skriva om denna viktiga fråga själv - men för att få ytterligare tyngd och expertis vände jag mig till docent Rune Eliasson som är Sveriges kanske främste expert på just magnesium och har forskat mycket på mineralet. Idag är Rune 90 år gammal och det har tagit lång tid att få ett svar från honom, eftersom han är en upptagen man trots sin ålder. Hela hans text kan läsas längre ner.

Lättlösliga magnesiumföreningar ger bra resultat
Det är vår – det vill säga min och företaget Holistics – och många andras runt om i världen, kliniska erfarenhet att människor som tar lättlösliga magnesiumföreningar som till exempel magnesiumcitrat, -malat, - laktat får bra resultat till skillnad från om de tar magnesiumoxid, magnesiumhydroxid eller magnesiumkarbonat. Läs mer i mitt inlägg om lättupptagliga mineralföreningar.
Vi har haft kunder som haft besvär trots att de har ätit magnesium. På rekommendation har de bytt till ett lättupptagligt magnesium och då har besvären försvunnit. Efter några månader har de gått tillbaka till den billigare, och på etiketten mer ”potenta”, produkten och då har besvären kommit tillbaks. Sedan har de bytt till lättupptagligt magnesium igen och då har besvären återigen försvunnit. Inga studier i världen kan ändra på detta faktum.

Magnesiumoxid vs magnesiumcitrat
Fördelen med magnesiumoxid, förutom att det är en billig råvara för producenten, är att den innehåller hela 60 procent rent magnesium, vilket gör att du kan få in en större mängd rent magnesium i en tablett eller kapsel. Magnesiumcitrat innehåller bara 11,4 procent rent magnesium och i en normal tablett eller kapsel kan man inte få in mer än drygt 100 milligram rent magnesium. Tyvärr tror konsumenten att produkten med 300-400 milligram rent magnesium är bättre än den som bara innehåller 100 milligram per kapsel. Särskilt som priset ofta är billigare för produkten med magnesiumoxid. Men som Rune i sin text visar är upptaget nästan 600 gånger bättre med magnesiumcitrat än med magnesiumoxid och då är valet enkelt.

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

En ny trend att blanda de två sorterna i produkter
Nu börjar det bli populärt att i produkter blanda magnesiumoxid eller magnesiumhydroxid med magnesiumcitrat. Det är ingen trend jag ställer mig positiv till. Jag ska förklara varför. På detta sätt påstår man att man har det bästa från två världar, dels lättupptagligt magnesium från citratformen och del stora mängder från magnesiumoxiden. Man brukar däremot inte ange hur mycket magnesiumoxid respektive magnesiumcitrat det är men som regel står oxiden först i ingredienslistan, vilket betyder att innehållet består av mest magnesiumoxid. Med tanke på att det bara är citratformen som är effektiv och ger ett magnesiumtillskott till cellerna är detta inget annat än att vilseleda konsumenterna.

 

► Läs också: Magnesium kan minska risken för cancer i bukspottskörteln

Viktigt att få rätt information
Med tanke på att magnesium ingår i cirka 300 olika funktioner i kroppen och att magnesiumbrist är en av de vanligast förekommande näringsbristerna är det viktigt att folk får rätt information och kan göra bra val för att uppnå bra hälsa. Där har Kurera en viktig roll att fylla.

Av Bertil Wosk, näringsterapeut och grundare av företaget Holistic

Nedan följer texten av docent Rune Eliasson, högskolelektor emeritus, Fysiologen, KI, Stockholm:

På senare tid har man i media kunnat läsa om att personer har uttalat sig kring forskning om upptaget av två olika magnesiumföreningar. Tittar man dock närmare på studierna som uppges vara källor till uttalandena finns mycket att ifrågasätta. Det är detta jag vill hjälpa till att förtydliga.
Till stöd för dessa felaktiga åsikter har man nämligen hänvisat till referenser, som enligt min uppfattning, visar att författarna till dessa publikationer saknar grundläggande utbildning i biokemi, fysiologi och statistik. Därför har det även blivit fel i de sammanhang där studierna omskrivits.

Starten till mitt intresse för magnesiums roll i relation till olika kliniska tillstånd
Min egen bakgrund inkluderar cirka 60 års erfarenhet av studier, forskning och undervisning inom ämnet fysiologi och till viss del även biokemi. Min forskning kring magnesium var från början relaterad till mäns fortplantningsförmåga. Efter en mycket stor operation 1998 där man tog bort cirka 70 centimeter tunntarm utvecklade jag själv symtom på magnesiumbrist. Jag fick bland annat kramper i vaderna och ett förmaksflimmer i hjärtat. Mina kontakter med specialister inom dessa områden fick mig att förstå deras brist på kunskap om magnesiums roll i kroppen. Detta blev starten till mitt eget utvidgade intresse för magnesiums roll i relation till olika kliniska tillstånd. Jag har lång erfarenhet som fysiolog och kliniskt verksam läkare av att studera den enormt viktiga roll magnesium har för vår hälsa.

Figur 1 magnesium

Figur 1. Magnesium bildar tvåvärt positiva joner, Mg2+. För att kunna kombinera 2+ från magnesium med 3– från citratjonen, måste formeln för magnesiumcitrat innehålla tre magnesiumjoner och två citratjoner. Formeln blir således Mg3(C6H5O7C6H5O7)2.

Ett receptbelagt magnesiumpreparat utan effekt
Det finns ett läkemedel som går under namnet Emgesan, vilket innehåller magnesiumhydroxid. Som framgår av figur 1 (bilden ovan) saknar detta ämne en meningsfylld löslighet i vatten. Ämnet kan därför inte tas upp av kroppens celler, det saknar vad man kallar biotillgänglighet. En mindre del kan nog passera tarmen men kommer inte in i cellerna.
Förskriver läkaren Emgesan till en patient med benskörhet finner båda att ämnet saknar effekt. Samma gäller naturligtvis alla andra åkommor som ämnet rekommenderas för.
Dess enda verkan är att Emgesan i större doser är laxerande.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Har försökt påtala problemet till berörda i 16 år
Trots att jag sedan år 2000 skrivit om detta till berörda myndigheter, producenter och kollegor har inget hänt. År 2017 kommer jag emellertid att öka min aktivitet för att få de som berörs att agera. Information till befolkningen är då också nödvändigt så att de kan påverka sina läkare. Därav min förhoppning om att Kurera tar med min text i sin helhet.
Den som är intresserad kan själv studera detta vidare, förslagsvis genom att läsa några korta artiklar om magnesiums roll för skelettets hållfasthet och dess betydelse för flera hundra andra viktiga faktorer i kroppen (se referens 1, 2, 3).

 

Många medicinska experter har begränsad kunskap om magnesium
Som anförts ovan är min erfarenhet att flertalet kollegor har en mycket begränsad kunskap om magnesium – ur såväl klinisk, fysiologisk som kemisk synvinkel. Detta avspeglar sig också i material som publicerats i populära hälsotidningar. På grund av de elementära fel som finns i artiklar om just detta finner jag det nödvändigt att redogöra för vissa basfakta.

► Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

De två kemiska ämnen som omnämns i de artiklar vi kritiserar kallas magnesiumoxid och magnesiumcitrat. Molekylerna kan delas upp i två joner enligt de formler som återges nedan.

magnesium kemiska formler
För magnesiumcitrat har jag använt den enkla formeln med bara en magnesium eftersom det är den jag setts återges i berörda artiklar om ämnet i fråga. De flesta i handeln förekommande magnesiumcitrat har en mer komplicerad kemisk sammansättning.

I de två kemiska formler som finns ovan kallar man de till vänster för molekyler och de till höger för joner. Det är jonerna, som har biologisk effekt genom att de kan komma in i cellernas inre.
Varje molekyl har en viktsangivelse som motsvarar delarna, det vill säga MgO har molekylvikten 40,3, magnesiumjonen, Mg2+, motsvarar 24,3 och syret 16 (Se figur 2 nedan).

 

Figur 3 magnesium

Figur 2.

 

Figur 2

Figur 3.

Motsvarande värden för den enklaste formen av magnesium-citrat återges i figur 3 (se bild ovan). I båda figurerna återges delarnas relativa andel av molekylen i form av procent (100-delar).

 

En felaktig jämförelse
I artiklarna jag kritiserar har författaren jämfört 667 milligram magnesiumoxid med motsvarande mängd magnesiumcitrat och i bägge fallen utgått från att de två föreningarna innehåller samma mängd och har samma löslighet i vatten, det vill säga samma biotillgänglighet.
Genom att jämföra molekylvikterna kommer man fram till att magnesiumoxiden innehåller 400 milligram magnesium medan magnesiumcitratet bara tillhandahåller 107 milligram magnesium. (Mina beräkningar ger 402 respektive 76 milligram.)
Dessa siffror anses bevisa att magnesiumoxiden är överlägsen magnesiumcitrat när det gäller att tillföra kroppen magnesium. Det är alltså fel.

De som hänvisar till dessa studier har gjort följande fel
Felet är att man inte har tagit hänsyn till respektive föreningars löslighet i vatten.
Från tabell 1 är lösligheten för magnesiumcitrat 25 gram i 100 gram vatten medan magnesiumoxids löslighet uppgår till 0,009 gram per 100 gram vatten. Den mängd magnesium man får i sig per 100 gram vatten är cirka 580 gånger så hög om man tar magnesiumcitrat i jämförelse med om man tar motsvarande glas vatten med magnesiumoxid. Beräkningen för den som är ovan vid dessa formler är att 2,9 gram ska jämföras med 0,005 gram eller uttryckt på annat sätt: 580 x 0,005 = 2,9.
Respektive siffror framgår av tabellerna.

► Läs också: Större effekt av dina tillskott? Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Slutsats
Slutsatsen blir att ska man höja sitt intag av magnesium är tabletter med magnesiumcitrat klart bättre än de med magnesiumoxid. Relationen är i storleksordningen 580 gånger mer om man tar samma mängd magnesiumcitratet i ställer för magnesiumoxid. Allt har att göra med grundsubstansens löslighet i vatten och därmed dess biotillgänglighet. Notera att substanser som är lösliga i fett måste tillföras kroppen tillsammans med fett för att kunna bli biotillgängliga. Detta gäller således också de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Av docent Rune Eliasson, högskolelektor emeritus, Fysiologen, KI, Stockholm

Referenser:
1. Integrativ-medicin.se/osteoporos-frakturer-och-behovet-av-mirakelmetallen-magnesium
2. Wellness-wisdom-wealth.se/halsa/magnesium-mirakelmineralen
3. Annikadahlqvist.com/2012/07/19/magnesiums-roll-i-kroppen

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.