bokstäverna ibs

Magspecial: 5 tips vid IBS och stressmage

Många lider i varierade grad av IBS – besvär som påverkar hela matsmältningssystemet. Symtomen varierar och kan vara olika för olika personer, de kan även förändras med tiden. 

Symtomen kan yttra sig som bubblig och gasig mage, fröstoppning, diarré, svullen mage, trötthet och magsmärtor samt huvudvärk. IBS tros bero på nedsatt funktion hos nervsystemet som påverkar förmågan att reglera mag- och tarmfunktionen. Även inflammation anses spela en roll även om IBS skiljer sig från inflammatorisk tarmsjukdom.

Psyke och stress
Ett sätt att få bukt med IBS är att få kontroll över stressen. Det finns olika sätt att göra det som till exempel yoga och meditation och olika andningsövningar. Regelbunden motion kan också hjälpa till att minska stressen samtidigt som det hjälper till att hålla tarmen igång. Hypnos och KBT är två sätt att komma åt IBS genom att behandla den mentala biten, bland kroppsterapierna anses akupunktur kunna hjälpa.

 

LÄS OCKSÅ: Magkatarren försvann med kisel

Kartlägg kosten
Viktigast är kanske ändå att ha koll på maten. En matdagbok hjälper den som behöver att hålla koll på vad den ätit och kan vara ett bra sätt att identifiera vad som triggar besvären. De med IBS kan till exempel vara känsliga för vete, nötkött, fläsk, lamm, bönor samt råa frukter och grönsaker. En diet med mycket fibrer kan hjälpa till vid förstoppning däremot kan den ställa till det om problemet är det motsatta.

LÄS OCKSÅ: Magspecial – magsyran är vår beskyddare

Uteslut triggers
Mejeriprodukter kan orsaka besvär för vissa som därför mår bra av att utesluta dem. Det kan även vara bra att utesluta sådant som kaffe och tobak som kan verka irriterande på mage och tarm. Sötningsmedel som xylitol och sorbitol kan ställa till det för de med diarré och bör därför uteslutas. Även karragenalg som används som konsistensgivare tros kunna förvärra magbesvär.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Lägg om kosten
Bra kost är kokta grönsaker och fullkorn i små portioner och ofta. Den som vill öka sitt fiberintag kan strö färskmalda linfrön på maten eller använda psylliumhusk men bör då tänka på att dricka rikligt med vatten i samband med det.

Örter och tillskott
Pepparmint och gurkmeja anses kunna lindra smärtor och kramp i magen, även carob (1 tesked) blandad med lite äpplemos och honung kan verka lugnande på irriterade slemhinnor. Att ta tillskott med probiotika som innehåller lactobacillus GG eller bifi dobacterium infantis i samband med måltid kan också hjälpa till och stabilisera magen.

Av redaktionen

Källa: Psychologies

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

 

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.

Artros: Hjälper ingefära och gurkmeja?

TV

Flera studier på ingefära och kurkumin – den verksamma ingrediensen i gurkmeja – pekar enstämmigt på att dessa har antiinflammatoriska effekter. Forskarna vet till och med vilka komponenter i kroppen som örterna påverkar och hur – och har sett effekt vid bland annat artros.