mage-tarm_enzymer

Magspecial – enzymer bryter ned maten

Stressmage

Stress påverkar magen negativt och kan leda till både diarré och förstoppning. Det är inte heller ovanligt att få magont och halsbränna vid stress. Misstänker du att du har magbesvär på grund av stress? Försök minska den dagliga stressen, ät regelbundet och välj mat som är snäll mot magen, undvik hel och halvfabrikat och se över sömnen.

Matsmältningsenzymer hjälper oss att bryta ned maten och göra näringen tillgänglig för kroppen. Matsmältningsenzymerna tillverkas i kroppen och har som uppgift att bryta ned protein, kolhydrater och fett. Enzymerna bryter ned och omvandlar födoämnen till kemiska strukturer. Först när de omvandlats kan de passera genom cellmembranen i matsmältningskanalen och in i blodomloppet.

Om man misstänker att man lider brist på enzymer kan enzymtillskott vara ett alternativ. Brist på enzymer kan leda till svårigheter att bryta ner maten vilket kan ge besvär från stora delar av matsmältningssystemet.

LÄS OCKSÅ: Fungerande mage del 4: Fermenterat för mage och hälsa

 

Tillskott av enzymer
Att tillföra kroppen enzymer som tillskott kan innebära förbättrad matsmältning, förbättrat näringsupptag och minskade besvär med ballongmage och gaser. Enzymerna gynnar även immunförsvaret, det finns alltså många goda skäl till att se till att täcka behovet av matsmältningsenzymer.

Enzymer i saliven
Kolhydrater bryts bland annat ner av enzymet amylas. Amylas finns i vår saliv vilket gör att nedbrytandet av kolhydrater börjar redan i munhålan. Tänk då på att tugga maten länge, då får du en betydligt bättre matsmältning på grund av ökad enzymproduktion och salivutsöndring.

LÄS OCKSÅ: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Enzymer från kosten
Att nedbrytningen av kolhydrater fungerar som den ska påverkar produktionen av gallsalter och nedbrytningen av kolesterol positivt. Kolydraterna i frukt och grönt bryts ner av enzymet cellulas. Det tillverkas inte av kroppen utan måste tillföras via kosten genom att den finns i frukten vi äter. Brist på cellulas leder till sämre näringsupptag.
Fytas finns i vegetabilier och bryter ner syror som finns i säd, nötter, frön, grönsaker och frukt. Enzymet aktiveras vid blötläggning eller groddning av exempelvis nötter och frön och gör näringen i livsmedlet mer lättupptagligt för kroppen.

Enzymer från bukspottskörteln
Fett bryts ner av enzymet lipas. Detta enzym utsöndras framförallt från bukspottskörteln och frisätts i tolvfingertarmen. Det stödjer även gallan.

LÄS OCKSÅ: Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Enzymer i magsaften och tunntarmen
Protein bryts ner av flera olika enzym som exempelvis proteas, bromelain, pepsin, trypsin och papain.
Pepsin finns naturligt i magsaften, där nedbrytningen av protein börjar. Trypsin finns i tunntarmen och bryter ner det protein som pepsinet inte klarat av. Proteas, Bromelain och Papain bryter också ner protein och har även bra effekt på inflammationer.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Stressmage

Stress påverkar magen negativt och kan leda till både diarré och förstoppning. Det är inte heller ovanligt att få magont och halsbränna vid stress. Misstänker du att du har magbesvär på grund av stress? Försök minska den dagliga stressen, ät regelbundet och välj mat som är snäll mot magen, undvik hel och halvfabrikat och se över sömnen.

Hjälp att bryta ner laktos

Laktos bryts ner av enzymet laktas. Majoriteten av jordens befolkning är laktosintoleranta vilket beror på brist av enzymet laktas. Detta enzym bryter ner laktos till de enkla sockerarterna glukos och galaktos. När man har brist på laktas bryts laktosen istället ner av tarmbakterier. Det leder till buksmärtor, gasbildning och diarré. En genmutation har dock gjort att nordbor producerar ovanligt mycket laktas vilket gör att laktos i kosten tolereras bättre.

Lactozym hjälper
Ofta kan man välja laktosfria produkter och på så sätt undvika problem. Men ibland händer det naturligtvis att man ändå äter produkter med laktos – du kanske är bortbjuden på middag och inte vill ställa till problem för värden eller värdinnan. Då kan man använda sig av till exempel Holistic Lactozym som innehåller enzymer som hjälper dig bryta ner laktosen och hjälper både laktosintoleranta och de med överkänslighet mot mjölkproteiner.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.