Magspecial – magens 9 bästa vänner | Kurera.se
Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

Det finns olika knep och tricks att ta till för att hjälpa magen på traven, har du till exempel hört talas om bajspallen?

1. Motion
Regelbunden motion bidrar till ett bra arbetstempo i tarmarna och till tarmrörelse. Framförallt påverkas tiden det tar för maten att passera tjocktarmen vilket betyder att tarminnehållet inte blir kvar för länge och förlorar för mycket vatten. När tarminnehållet förlorar sitt vatteninnehåll blir avföringen hård. På så sätt kan motion motverka förstoppning.

2.Bajspall
Visste du att den moderna toaletten motverkar normal tarmtömning? Vinkeln kroppen hamnar i är en onaturlig ställning för den muskulatur som styr om tarmen ska tömmas eller hållas stängd. Rent fysiskt är vi skapta för att sitta på huk när vi tömmer tarmen. En modern lösning på problemet är den så kallade bajspallen. Den placeras under fötterna vid toalettbesöket vilket skapar samma vinkel som vid hukning. Musklerna slappnar av och tömningen från tjocktarmen till ändtarmen sker utan motstånd. Succe!

 

LÄS OCKSÅ: Tre sätt att förbättra din matsmältning

3. Fibrer
Fibrer binder till sig vätska vilket påverkar tarmrörelserna positivt. Den ökade volymen i tarminnehållet gör att maten lättare transporteras genom tarmarna. Den hjälper även till att säkerställa att maten befinner sig länge nog i tarmarna att kroppen hinner ta upp den näring som finns i. Ett ökat fiberintag kan hjälpa till att motverka förstoppning och bidrar till längre mättnadskänsla. Vissa upplever känslighet mot fibrer och i stället får gaser och diarré vid ett för högt intag. Fibrer finns bland annat i frukt, grönsaker och spannmål.

4. Vatten
Att dricka rätt mängd vätska, cirka 1,5 liter per dygn, är avgörande för tarmens funktion. Om det saknas tillräckliga mängder vätska i tarmsystemet blir avföringen hård och får då svårt att passera igenom på ett bra sätt.

5. Förstoppande
Ljust bröd gjort på vitt mjöl, vitt ris och blåbär kan fungera förstoppande. Studier har visat att Saccharomyces boulardii, en probiotisk jäst, kan användas vid behandling av diarré, både tillfällig och långvarig, inflammatoriska tarmbesvär och IBS.

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians mage

6. Pådrivande
Vid återkommande eller långvarig förstoppning kan det vara bra att hitta hjälp som fungerar även under längre perioder. Magnesium, plommon, och MSM fungerar alla naturligt pådrivande och motverkar förstoppning utan att påverka tarmsystemet negativt.

7. Kyld potatis och grön banan
Resistent stärkelse är växtbaserade kostfiber som passerar matsmältningssystemet utan att brytas ned. Väl på plats i tjocktarmen förvandlas de till foder för goda bakterier. Den resistenta stärkelsen finns i gröna bananer, potatis med skal som kokts och kylts ned, potatismjöl och linser.

 

8. Mat till de goda bakterierna
Prebiotika är mat till probiotika – de goda bakterierna. Du kan mata dem med till exempel gul lök, vitlök, purjolök och jordärtskocka. Har man inte tillräckligt med probiotika i tarmen så kan emellertid prebiotikan ställa till oreda genom att jäsa och bilda gaser. Om du inte får problem när du äter dessa livsmedel så kan du räkna med att du har en tarmflora som är ganska bra! Om du vill äta prebiotiska livsmedel så trappa upp dem långsamt.

LÄS OCKSÅ: FODMAP – Sofia går på magkänslan

9. Kombucha
Det har även blivit enormt trendigt med kombucha, en fermenterad te-dryck. Kombucha görs genom att man blandar te med socker och tillsätter en levande bakteriesvamp (SCOBY). Jästsvampen använder sockret i teblandningen som foder i processen när drycken jäser. Kombucha innehåller de naturligt levande bakteriekulturer och enzymer som är typiska för fermenterade livsmedel.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

 

“Hemundervisning – ett välbehövligt alternativ till skolan”

Gravid/barn

Sverige är ett av de länder i världen där det är svårast att få hemundervisa sina barn, ett strängt regelverk gör det i princip omöjligt och de som vill välja det alternativet ser sig tvingade att lämna landet. Många är skeptiska mot hemskolning men långt ifrån alla. Kurera har växlat några ord med den New Yorkbaserade svensken Jens Peter de Pedro som lobbar för en större pedagogisk mångfald.