Magens bästa vänner

Magspecial – magens 9 bästa vänner

Med en glad och välfungerande mage är livet alltid lite lättare. Kurera tipsar om flera enkla sätt för att bibehålla en god maghälsa eller att för den delen testa när magen behöver lite hjälp på traven. Varför inte prova att äta kyld potatis eller införskaffa en bajspall?

Det finns olika knep och tricks att ta till för att hjälpa magen på traven, har du till exempel hört talas om bajspallen?

1. Motion
Regelbunden motion bidrar till ett bra arbetstempo i tarmarna och till tarmrörelse. Framförallt påverkas tiden det tar för maten att passera tjocktarmen vilket betyder att tarminnehållet inte blir kvar för länge och förlorar för mycket vatten. När tarminnehållet förlorar sitt vatteninnehåll blir avföringen hård. På så sätt kan motion motverka förstoppning.

2.Bajspall
Visste du att den moderna toaletten motverkar normal tarmtömning? Vinkeln kroppen hamnar i är en onaturlig ställning för den muskulatur som styr om tarmen ska tömmas eller hållas stängd. Rent fysiskt är vi skapta för att sitta på huk när vi tömmer tarmen. En modern lösning på problemet är den så kallade bajspallen. Den placeras under fötterna vid toalettbesöket vilket skapar samma vinkel som vid hukning. Musklerna slappnar av och tömningen från tjocktarmen till ändtarmen sker utan motstånd. Succe!

 

LÄS OCKSÅ: Tre sätt att förbättra din matsmältning

3. Fibrer
Fibrer binder till sig vätska vilket påverkar tarmrörelserna positivt. Den ökade volymen i tarminnehållet gör att maten lättare transporteras genom tarmarna. Den hjälper även till att säkerställa att maten befinner sig länge nog i tarmarna att kroppen hinner ta upp den näring som finns i. Ett ökat fiberintag kan hjälpa till att motverka förstoppning och bidrar till längre mättnadskänsla. Vissa upplever känslighet mot fibrer och i stället får gaser och diarré vid ett för högt intag. Fibrer finns bland annat i frukt, grönsaker och spannmål.

4. Vatten
Att dricka rätt mängd vätska, cirka 1,5 liter per dygn, är avgörande för tarmens funktion. Om det saknas tillräckliga mängder vätska i tarmsystemet blir avföringen hård och får då svårt att passera igenom på ett bra sätt.

5. Förstoppande
Ljust bröd gjort på vitt mjöl, vitt ris och blåbär kan fungera förstoppande. Studier har visat att Saccharomyces boulardii, en probiotisk jäst, kan användas vid behandling av diarré, både tillfällig och långvarig, inflammatoriska tarmbesvär och IBS.

LÄS OCKSÅ: Probiotika fick ordning på Sebastians mage

6. Pådrivande
Vid återkommande eller långvarig förstoppning kan det vara bra att hitta hjälp som fungerar även under längre perioder. Magnesium, plommon, och MSM fungerar alla naturligt pådrivande och motverkar förstoppning utan att påverka tarmsystemet negativt.

7. Kyld potatis och grön banan
Resistent stärkelse är växtbaserade kostfiber som passerar matsmältningssystemet utan att brytas ned. Väl på plats i tjocktarmen förvandlas de till foder för goda bakterier. Den resistenta stärkelsen finns i gröna bananer, potatis med skal som kokts och kylts ned, potatismjöl och linser.

 

8. Mat till de goda bakterierna
Prebiotika är mat till probiotika – de goda bakterierna. Du kan mata dem med till exempel gul lök, vitlök, purjolök och jordärtskocka. Har man inte tillräckligt med probiotika i tarmen så kan emellertid prebiotikan ställa till oreda genom att jäsa och bilda gaser. Om du inte får problem när du äter dessa livsmedel så kan du räkna med att du har en tarmflora som är ganska bra! Om du vill äta prebiotiska livsmedel så trappa upp dem långsamt.

LÄS OCKSÅ: FODMAP – Sofia går på magkänslan

9. Kombucha
Det har även blivit enormt trendigt med kombucha, en fermenterad te-dryck. Kombucha görs genom att man blandar te med socker och tillsätter en levande bakteriesvamp (SCOBY). Jästsvampen använder sockret i teblandningen som foder i processen när drycken jäser. Kombucha innehåller de naturligt levande bakteriekulturer och enzymer som är typiska för fermenterade livsmedel.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.