Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan | Kurera.se

Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan

Fakta

Martinas tips för en bra hälsa

1. Ät ren och ekologisk mat
2. Undvik processade och konstgjorda livsmedel såsom flingor, gryn, färdigmat, färdiga såser
3. Undvik socker i form av läsk, godis, bullar, kakor och glass
4. Rör på dig flera gånger i veckan det är bra för både psyket och tarmarna
5. Rensa ut allting som tar energi från dig i ditt liv, var noga med vilka du umgås med och vad du säger till dig själv

Namn: Martina Johansson
Bor: Shanghai
Sysselsättning: Bioingenjör och biohacker
Aktuell med: boken Magstarkt!
Tidigare skrivit: Fettfrälst – snygg, stark & frisk på högfettkost och Hormonbibeln

I Martina Johanssons nya bok Magstarkt! får vi lära oss hur tarmarna och tarmfloran arbetar och vilka betydelser de har för våra kroppar.
Hon visar oss också hur vi på naturliga vägar kan förbättra vår hälsa.
Här delar hon med sig av flera tips.

Martina Johansson är bioingenjör och biohacker och brinner för hälsa och välmående, både på insidan och utsidan.
Hon har tidigare skrivit böckerna Fettfrälst – snygg, stark & frisk på högfettkost och hormonbibeln. Hon driver också en av Sveriges mest besökta hälsobloggar och nu är hon här med nya boken Magstarkt!.
– Jag gillar att hitta på roliga titlar till mina böcker, Magstarkt ska få en att hajja till lite när man går förbi den, säger Martina Johansson.

Läs också: "Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat"

 

Hjälp vid olika typer magproblem - men också ångest
Magstarkt! handlar om tarmarna, tarmfloran och magens nervsystem. Boken är faktaspäckad och fungerar också som en hjälpande hand till alla med magproblem som IBS, crohns, ulcerös colit, förstoppning och svullnad. Den innehåller också hjälp till människor som har psykiska besvär som nervositet, depression och ångest.
Martina Johansson vill hjälpa människor att få upp ögonen för hur tarmarna och tarmfloran fungerar. I boken finner vi pedagogiska illustrationer och självhjälpsguider, så att man på egen hand och på naturlig väg kan förbättra sin egen hälsa.
– Tarmarna och hjärnan har konstant kontakt och kommunikation med varandra, berättar Martina Johansson.

Tarmarna och tarmfloran
Tarmarna representerar utsidan på kroppen som fungerar som en skyddande barriär. Så länge maten vi äter stannar i tarmarna är tarmen hyffsat ofarlig för oss, men det finns många människor som lider av läckande tarm. Vilket betyder att tarmen släpper igenom små skadliga ämnen och mikroorganismer ut till blodet.
– När det händer triggas immunförsvaret och man kan få massor av hälsoproblem, menar Martina Johansson.

Läs också: Läckande tarm – starten för ohälsa

Martina Johansson.

Författaren Martina Johansson.

Tarmfloran kommunicerar med kroppens celler
Tarmflorans funktion är att hjälpa oss att få ut näringen ur maten vi äter men den tillverkar också vitaminer och omvandlar nyttiga näringsämnen till något som kroppen kan ta upp. Den hjälper också till att attackera och bryta ned dåliga bakterier som kommer ner i magen, som egentligen inte ska vara där.
–  Tarmfloran är en viktig del i immunförsvaret och kan kommunicera med kroppens celler, fortsätter hon.

Tips! Förbättra din hälsa på ett naturligt sätt
Det finns saker du kan göra själv för att förbättra din egen hälsa, menar Martina. Genom att äta rätt med naturlig mat gör du en stor skillnad. Ät naturligt men skrota också all mat som är syntetiskt, processat och konstgjort.
– Ren mat utan socker, gluten, tillsatser och andra processade ämnen är mat som får dig att må bra, säger Martina Johansson.
– Maten som gör det bästa möjliga för dig och din kropp är till exempel kött, fisk, ägg, fågel, grönsaker, rotfrukter, bär, skaldjur och så vidare. För det som händer när du äter mat som inte är bra för dig, kontinuerligt, finns risken att du blir sjuk och får oönskade hälsoproblem. Ett av många problem som uppstår om man äter fel mat ofta är övervikt.
Men också depression, nervositet, oro, koncentrationssvårigheter, tillsammans med hjärt- och kärlsjukdomar, menar Martina Johansson.

 

Läs också: Effektiv kostbehandling mot IBS

Mat att undvika
Maten som i första hand inte är bra för dig och din kropp är vitt mjöl och vitt socker, men tillsatser och processade livsmedel är heller inte bra, menar hon.
Har man psykiska besvär gäller det att börja jobba med sitt inre och acceptera sig själv. Något som också är viktigt då är att man tar sig ut i naturen så ofta man kan, tycker Martina.
– Träningen handlar i första hand om rörelse, så rör på kroppen på ett sätt som känns bekvämt.

Jobba med din kropp istället för mot den
Det Martina Johansson vill med boken är att läsaren ska förstå tarmarnas betydande arbete och på sätt kan man lära sig att jobba med sin kropp - och inte mot den. Hon ger läsaren en chanse till fantastisk hälsa på köpet. Som att när du tänker på ett visst sätt, äter en viss mat eller gör vissa saker i din vardag: som till exempel går till jobbet eller umgås med vissa personer: Lyssna då inåt och fokusera på hur kroppen känns, uppmanar Martina Johansson.
– Hur känns det på insidan? Hur mår hälsan? Hur mår du? Det är viktiga frågor du ska ställa dig själv ofta.

Läs också: 7 goda råd för magen

Har du några kommande böcker på gång?
– Ja, jag har flera böcker på gång som ska släppas till hösten, avslöjar Martina Johansson.
Men till dess fokuserar vi på tarmarna och tarmflorans betydelse och funktioner genom att ta del av Martina Johansson verktyg som hjälper oss förbättra hälsan på naturliga vägar.

Av Saara Olsson Sillanpää


Fakta

Martinas tips för en bra hälsa

1. Ät ren och ekologisk mat
2. Undvik processade och konstgjorda livsmedel såsom flingor, gryn, färdigmat, färdiga såser
3. Undvik socker i form av läsk, godis, bullar, kakor och glass
4. Rör på dig flera gånger i veckan det är bra för både psyket och tarmarna
5. Rensa ut allting som tar energi från dig i ditt liv, var noga med vilka du umgås med och vad du säger till dig själv

Namn: Martina Johansson
Bor: Shanghai
Sysselsättning: Bioingenjör och biohacker
Aktuell med: boken Magstarkt!
Tidigare skrivit: Fettfrälst – snygg, stark & frisk på högfettkost och Hormonbibeln

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.