Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan

Fakta

Martinas tips för en bra hälsa

1. Ät ren och ekologisk mat
2. Undvik processade och konstgjorda livsmedel såsom flingor, gryn, färdigmat, färdiga såser
3. Undvik socker i form av läsk, godis, bullar, kakor och glass
4. Rör på dig flera gånger i veckan det är bra för både psyket och tarmarna
5. Rensa ut allting som tar energi från dig i ditt liv, var noga med vilka du umgås med och vad du säger till dig själv

Namn: Martina Johansson
Bor: Shanghai
Sysselsättning: Bioingenjör och biohacker
Aktuell med: boken Magstarkt!
Tidigare skrivit: Fettfrälst – snygg, stark & frisk på högfettkost och Hormonbibeln

I Martina Johanssons nya bok Magstarkt! får vi lära oss hur tarmarna och tarmfloran arbetar och vilka betydelser de har för våra kroppar.
Hon visar oss också hur vi på naturliga vägar kan förbättra vår hälsa.
Här delar hon med sig av flera tips.

Martina Johansson är bioingenjör och biohacker och brinner för hälsa och välmående, både på insidan och utsidan.
Hon har tidigare skrivit böckerna Fettfrälst – snygg, stark & frisk på högfettkost och hormonbibeln. Hon driver också en av Sveriges mest besökta hälsobloggar och nu är hon här med nya boken Magstarkt!.
– Jag gillar att hitta på roliga titlar till mina böcker, Magstarkt ska få en att hajja till lite när man går förbi den, säger Martina Johansson.

Läs också: "Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat"

 

Hjälp vid olika typer magproblem - men också ångest
Magstarkt! handlar om tarmarna, tarmfloran och magens nervsystem. Boken är faktaspäckad och fungerar också som en hjälpande hand till alla med magproblem som IBS, crohns, ulcerös colit, förstoppning och svullnad. Den innehåller också hjälp till människor som har psykiska besvär som nervositet, depression och ångest.
Martina Johansson vill hjälpa människor att få upp ögonen för hur tarmarna och tarmfloran fungerar. I boken finner vi pedagogiska illustrationer och självhjälpsguider, så att man på egen hand och på naturlig väg kan förbättra sin egen hälsa.
– Tarmarna och hjärnan har konstant kontakt och kommunikation med varandra, berättar Martina Johansson.

Tarmarna och tarmfloran
Tarmarna representerar utsidan på kroppen som fungerar som en skyddande barriär. Så länge maten vi äter stannar i tarmarna är tarmen hyffsat ofarlig för oss, men det finns många människor som lider av läckande tarm. Vilket betyder att tarmen släpper igenom små skadliga ämnen och mikroorganismer ut till blodet.
– När det händer triggas immunförsvaret och man kan få massor av hälsoproblem, menar Martina Johansson.

Läs också: Läckande tarm – starten för ohälsa

Martina Johansson.

Författaren Martina Johansson.

Tarmfloran kommunicerar med kroppens celler
Tarmflorans funktion är att hjälpa oss att få ut näringen ur maten vi äter men den tillverkar också vitaminer och omvandlar nyttiga näringsämnen till något som kroppen kan ta upp. Den hjälper också till att attackera och bryta ned dåliga bakterier som kommer ner i magen, som egentligen inte ska vara där.
–  Tarmfloran är en viktig del i immunförsvaret och kan kommunicera med kroppens celler, fortsätter hon.

Tips! Förbättra din hälsa på ett naturligt sätt
Det finns saker du kan göra själv för att förbättra din egen hälsa, menar Martina. Genom att äta rätt med naturlig mat gör du en stor skillnad. Ät naturligt men skrota också all mat som är syntetiskt, processat och konstgjort.
– Ren mat utan socker, gluten, tillsatser och andra processade ämnen är mat som får dig att må bra, säger Martina Johansson.
– Maten som gör det bästa möjliga för dig och din kropp är till exempel kött, fisk, ägg, fågel, grönsaker, rotfrukter, bär, skaldjur och så vidare. För det som händer när du äter mat som inte är bra för dig, kontinuerligt, finns risken att du blir sjuk och får oönskade hälsoproblem. Ett av många problem som uppstår om man äter fel mat ofta är övervikt.
Men också depression, nervositet, oro, koncentrationssvårigheter, tillsammans med hjärt- och kärlsjukdomar, menar Martina Johansson.

 

Läs också: Effektiv kostbehandling mot IBS

Mat att undvika
Maten som i första hand inte är bra för dig och din kropp är vitt mjöl och vitt socker, men tillsatser och processade livsmedel är heller inte bra, menar hon.
Har man psykiska besvär gäller det att börja jobba med sitt inre och acceptera sig själv. Något som också är viktigt då är att man tar sig ut i naturen så ofta man kan, tycker Martina.
– Träningen handlar i första hand om rörelse, så rör på kroppen på ett sätt som känns bekvämt.

Jobba med din kropp istället för mot den
Det Martina Johansson vill med boken är att läsaren ska förstå tarmarnas betydande arbete och på sätt kan man lära sig att jobba med sin kropp - och inte mot den. Hon ger läsaren en chanse till fantastisk hälsa på köpet. Som att när du tänker på ett visst sätt, äter en viss mat eller gör vissa saker i din vardag: som till exempel går till jobbet eller umgås med vissa personer: Lyssna då inåt och fokusera på hur kroppen känns, uppmanar Martina Johansson.
– Hur känns det på insidan? Hur mår hälsan? Hur mår du? Det är viktiga frågor du ska ställa dig själv ofta.

Läs också: 7 goda råd för magen

Har du några kommande böcker på gång?
– Ja, jag har flera böcker på gång som ska släppas till hösten, avslöjar Martina Johansson.
Men till dess fokuserar vi på tarmarna och tarmflorans betydelse och funktioner genom att ta del av Martina Johansson verktyg som hjälper oss förbättra hälsan på naturliga vägar.

Av Saara Olsson Sillanpää


Fakta

Martinas tips för en bra hälsa

1. Ät ren och ekologisk mat
2. Undvik processade och konstgjorda livsmedel såsom flingor, gryn, färdigmat, färdiga såser
3. Undvik socker i form av läsk, godis, bullar, kakor och glass
4. Rör på dig flera gånger i veckan det är bra för både psyket och tarmarna
5. Rensa ut allting som tar energi från dig i ditt liv, var noga med vilka du umgås med och vad du säger till dig själv

Namn: Martina Johansson
Bor: Shanghai
Sysselsättning: Bioingenjör och biohacker
Aktuell med: boken Magstarkt!
Tidigare skrivit: Fettfrälst – snygg, stark & frisk på högfettkost och Hormonbibeln

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

 

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.