Foto: Jessica Segerberg

Malin Haawind: Ät, njut, må bra och släpp din hälsoångest

Malin Haawind

Ålder: 39 år.
Yrke:
Journalist och författare.
Bor:
Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Böcker:
Debuterade hösten 2016 med boken, Dra år helvete – en bok om gräl, sedan Satans skit: en bok om smuts, Sluta skrik för fan: en bok om att leva med barn. Hösten 2018 kom tredje boken, Ät din jävel – en bok om matglädje, dödsångest, vitlök och smör.

Vi lever i en tid när maten och måltiden förknippas med allt från skuld och skam till bränslet som ska ge dig din superkropp. Malin Haawind, 39, är författare och journalist som själv övertränat och haft en ansträngd och begränsande relation till mat. En dag sa hon nej till sitt eget beteende och började sätta ord på sitt förhållningssätt till mat och träning, vilket bland annat resulterade i, Ät din jävel – en bok om matglädje, dödsångest, vitlök och smör. Boken ifrågasätter vårt förhållningssätt till mat och kroppen. Malin uppmanar alla att släppa kalorihetsen och våga njuta av maten, speciellt nu under jul- och nyårshelgen.

I dag har Malin Haawind någorlunda landat i sitt förhållningssätt till mat, motion och sin kropp. Själv tycker hon att hon är en tjock, andra skulle kanske säga att hon är kurvig. För närmare 20 år sedan var hon fast i en dålig cirkel av för hård träning och ett reglerande av matintaget som gjorde att hon hoppade över måltider och åt för mycket när hon inte klarade av att hålla igen. Beteendet fick henne att känna skuld och skam men också ett slags märklig stolthet när hon förvägrade sig själv mat och gick omkring och var riktigt hungrig.

– Jag fick stora problem med benhinneinflammation på grund av överträningen och kände att mitt förhållningssätt till mat var som ett fängelse – det ledde till att jag slutade tvärt med träningen och började släppa på matreglerna. Jag har absolut ingenting emot fysisk aktivitet och att röra på sig är både kul och bra för kropp och själ, men jag tränade hårt för att hålla mig smal och det skapade en kroppshets som definitivt inte var bra, säger Malin Haawind.

 

LÄS OCKSÅ: Överträningssyndrom har nått motionärerna

Hälsoångest som tar sig i olika uttryck
Där någonstans började Malin ifrågasätta och fundera över kvinnligt kroppsideal, matvanor och dieter och varför en sund tanke om en sund kropp skapat en allmän hälsoångest. Eller kanske snarare en prestationshysteri där mat fungerar som bränsle för en smal och vältränad kropp istället för att ha en mer normal inställning till maten och äta för att njuta och för att det är trevligt att umgås runt måltiden.

– Det började med att jag helt enkelt bara var less på att träna, späka och kontrollera mig själv. När jag sedan började fördjupa mig i feministisk teori så kunde jag också tydligare sätta in mitt eget beteende i ett sammanhang – det finns en enorm industri som tjänar pengar på att kvinnor är missnöjda med sig själva, säger Malin.

Att mat och måltider blivit så knepigt tycker Malin är tragiskt. Vi lever matmässigt i ett paradis med ett enormt utbud och stora valmöjligheter, och så hittar vi på ett regelverk för vårt ätande som strular till det för oss. Det var i kölvattnet av att var och varannan person gick och bar på hälso- och matångest som boken, Ät din jävel – en bok om matglädje, dödsångest, vitlök och smör kom till.

– Jag tycker själv att det är obehagligt när människor recenserar sitt eget och andras ätande. Mat blir skuld- och skambelagt och nästan alla runt bordet har åsikter om vad man ska äta och inte äta. Just nu har vi hamnat i en ond cirkel som vi inte verkar kunna ta oss ur. Valen vi gör är oftast känslostyrda, men jag tycker verkligen att vi ska undvika att kommentera andra personers ätande om det inte är på nivån – ”gud vad god din mat ser ut” – eller något liknande.

 

LÄS OCKSÅ: Ätstörningar kan ha genetisk orsak

Ingen idé att banta
Malin tycker att vi är dåliga på att värdesätta vardagsmåltiden, att vi ser den som ett nödvändigt ont. Framförallt de som är inkörda på hälsospåret och lever efter kostkulturen – som ser mat som bränsle för att växa, prestera eller få en superkropp.

– Svensken är en stark individualist. För många är det viktigt att skräddarsy sitt liv efter mål och behov. Alla blir sina egna projekt, och ätandet blir likt ett arbete man tar sig an, mer än något socialt och kulturellt viktigt som det är i kulturer där man värdesätter måltiden mer. Här är det vanligt att man köper ett koncept, och följer det strikt. Allt fler begränsar sitt ätande och väljer bort livsmedel vilket gör det svårare att äta tillsammans.  Har du allergier eller av etiska skäl väljer bort viss mat så är det ju en självklarhet, men om du exempelvis inte är glutenintolerant och ändå väljer bort det så blir det svårare att äta tillsammans. Det paradoxala är att de här begränsningarna som görs i hälsans namn ofta är motsatsen – om det är något vi med säkerhet vet om mat och hälsa så är det att det är bra att äta en bred variation av livsmedel, inte att utesluta och välja bort.

Att det skapats en sådan hysteri runt mat, träning och hälsa tror Malin delvis handlar om att många använder matkontroll som ett slags ångesthantering, men eftersom ett strikt kontrollerande av maten i sig skapar stress och ångest så är det kontraproduktivt.  Ny forskning indikerar att det finns samband mellan stress och ångest och diabetes typ 2, en upptäckt som dock kräver mer forskning. Och visst är det lättare att mäta blodtrycket än det psykiska måendet, men båda spelar roll för totalhälsan och ingen blir direkt hälsosam av hälsohetsen.

– Jag tror att vi ska lämna det svartvita tänkandet. När vi ger oss själva förbud blir vi bara mer fixerade vid den sortens ”förbjudna” mat och riskerar att hamna i ett så kallat binge/restrict-beteende. Alltså att man först är jättestrikt och sedan överäter när man är så hungrig att man inte vet vad man heter.  De som inte sätter upp några regler för sig själv tenderar att äta mer balanserat i slutändan.

 

LÄS OCKSÅ: Så här ser julmaten ut världen över

Njut av maten under julen
Idag tycker Malin att hon har en i grunden sund inställning till mat, även om den gamla matångesten kan bubbla upp igen ibland.
– Det går ju tyvärr inte att bli helt immun mot kroppshetsen, den tar sig fortfarande in hos mig också när jag är stressad eller låg. Men oftast bryr jag mig inte och till helheten sett så mår jag så otroligt mycket bättre idag än vad jag gjorde när jag som smalast och mest vältränad.

Det hon saknar är dansen. Malin tränade nämligen dans när hon var yngre, men känner att gym- och träningsmiljöer är väldigt laddade för henne idag efter tiden då hon tränade för mycket.

– När vi pratar om hälsa så gör vi det ofta väldigt ensidigt, vi tänker bara på den sortens hälsa som går att mäta med blodprov och liknande. Men den mentala hälsan är minst lika viktig och det är ett faktum att stigmatiseringen av tjocka gör att människor mår dåligt. Det går inte heller att bedöma någons hälsa genom att bara titta på kroppsformen. En tjock men aktiv person kan ha långt bättre hälsa än en stillasittande smal person till exempel. Nu är det jul och det vore synd att slösa den högtiden på att noja över mat, det är hälsosamt att samlas kring bordet och njuta av maten också. Det kan man tänka på, avslutar Malin.

Av Inger Palm


Malin Haawind

Ålder: 39 år.
Yrke:
Journalist och författare.
Bor:
Stockholm.
Familj: Man och två barn.
Böcker:
Debuterade hösten 2016 med boken, Dra år helvete – en bok om gräl, sedan Satans skit: en bok om smuts, Sluta skrik för fan: en bok om att leva med barn. Hösten 2018 kom tredje boken, Ät din jävel – en bok om matglädje, dödsångest, vitlök och smör.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturens apotek: Läkeörter som ger energi och vila

Hälsa

Negativ stress är inte bara en stark känsla av oro, obehag och utmattning. Det är ett fysiskt tillstånd som går att mäta, och om stressen har blivit långvarig kan den bli skadlig. Hjälp då kroppen att gå ner i varv. Många av de läkeörter som ger vila, ger dig samtidigt energi. Här är tolv örter som hjälper.

Lukttest kan ge tidig indikation på covid-19

Forskning

Visste du att förlorat luktsinnet är ett av de första symtomen på att du smittats av det nya coronaviruset? Forskare vid bland annat Karolinska Institutet hoppas på att enkla lukttester som kan utföras i hemmet kan ge en tidig indikation på om man är smittad.

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

 

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

 

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.