hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

En obalans i mag-och tarmfloran kan ta sig flera olika uttryck och allt behöver inte märkas i magen.

Humördipp
Ett tecken är att humöret inte är lika glatt som det brukar. Detta beror på kommunikationen mellan mage och hjärna den så kallade gut-brain axis och för att den goda bakteriefloran ständigt arbetar med att producera humörhöjande ämnen som GABA, dopamin och serotonin. När det finns för få goda bakterier kan resultatet bli lägre halter av dessa vilket gör att vi kan känna oss lite modfällda.

 

Småkrasslig
En obalans i mag-tarmfloran kan ha negativ på verkan på immunförsvaret och påverka vår motståndskraft mot virus och sjukdomsalstrande mikrober.

Utseende
Blemmor och andra hudproblem kan ha sitt ursprung i tarmen, studier visar att ett överskott av de ohälsosamma bakterierna kan ha negativ inverkan på huden, det kan även påverka vikten och göra det svårt att gå ned de där envisa kilona.

LÄS OCKSÅ: Därför är balanserade mikrober viktiga

Morgontrött
Om du känner dig segare än vanligt på morgonen och bara vill dra täcket över huvudet då kan det vara magen som spökar. Brist på goda bakterier gör det svårare för kroppen att smälta maten och påverkar näringsupptaget negativt vilket kan leda till att vi känner oss trötta och hängiga redan innan dagen börjat. En brist på mångfald i bakteriefloran har i studier länkats till brist på energi. Så kanske är det inte kaffe din mage behöver.

Känslig mage
Tillfällig förstoppning, diarré, gasbildning eller knip kan bero på obalans i bakteriefloran, även dålig andedräkt kan bero på problem med matsmältningen.

LÄS OCKSÅ: Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

• Rör på dig
De som lever ett aktivt liv tenderar att ha mer av de hälssamma bakterierna än de som inte motionerar.

• Välj hälsosam mat
En kost med mycket grönsaker hjälper hela kroppen att må bra, särskilt glada blir bakterierna i mag-tarmkanalen. Detta då frukt, grönsaker och fullkorn innehåller prebiotika vilket utgör föda åt dem. Undvik socker, syntetiska sötningsmedel, processade livsmedel och bekämpningsmedel.

• Sluta oroa dig för bakterier
Bakteriedödande rengöringsmedel och tvålar kan inge en känsla av trygghet men faktum är att de är skadliga för vårt mikrobiota. Vårt immunförsvar lär sig fungera genom att det exponeras för smuts och olika bakterier. Så ta det lite lugnt med städandet och tvättandet, det räcker gott med vanlig såpa och tvål.

• Lev i samklang med naturen
Gå ut i naturen och smutsa ned dig, lek med din hund eller varför inte plantera något. På så sätt får du en välbehövlig dos mikrober.

• Koppla av
Vid stress påverkas tarmslemhinnan negativt något som kan skapa obalans och göra att de skadliga bakterierna får övertaget. Det kan hjälpa att ägna sig åt meditation, yoga eller Qi Gong eller någon annan avkopplande teknik.

• Undvik att äta mediciner i onödan
Antibiotika kan rädda liv och ska givetvis användas när det behövs. Men det tar också med sig de goda bakterierna på kuppen även protonpumps hämmande medel och antiinflammatorisk medicin samt p-piller kan ha negativ inverkan på tarmfloran.

• Ta tillskott
Ta tillskott av probiotika och ät fermenterade livsmedel.

Av redaktionen

Källa: Kurera och Hyperbiotics

 Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Bären som botar torra slemhinnor

Naturlig hälsa

De torra ögonen var värst. Carina Johansson kände av dem nästan jämnt – när hon körde bil, tittade på tv eller jobbade framför datorn. Genom en väninna fick hon tipset att prova havtornsextrakt. – Jag märkte skillnad nästan direkt.

Fem tips som dämpar stress och oro vid IBS

Mage

Mellan en och två miljoner svenskar lider av den kroniska magåkomman IBS, att samtidigt lida av stress och oro hör inte till ovanligheterna och kan förvärra besvären ytterligare. Fysio- och KBT-terapeuten Åsa Österlund förklarar hur det hänger ihop och delar med sig av sina bästa tips för att lindra stress och oro.

När hjärnan fick rätt näring släppte hjärndimman

Mental hälsa

Under tio års tid led Victor Käkelä, 28 år, till och från av depressioner. När han dessutom fick problem med sömnen kändes det som om botten var nådd. Det krävdes några genomgripande livsstilsförändringar för att vända utvecklingen. Vägen till bättre hälsa, koncentration och minne gick via meditation, att välja bort kött och att börja äta vitaminer för hjärnan och den mentala förmågan.

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.