Kvinna håller sig om sitt ben som om smärta

Reumatikerförbundet: Många med värk experimenterar med starka läkemedel

Fakta

Behandling vid artos:

Träning
Inaktivitet är skadligt för ledbrosket men lagom dynamisk träning stimulerar broskbildning och upprätthållandet av balansen i brosket. Träning förbättrar styrka, rörlighet, balans och koordination samt lindrar smärta. Läs mer här.

Viktminskning
Övervikt innebär extra belastning för lederna och därför är det bra för personer med övervikt och artros att minska i vikt. Genom viktminskning och träning för att stärka muskulaturen runt den drabbade leden kan mycket bra symtomlindring uppnås. Rådgör gärna med fysioterapeut om upplägg.

Knäskydd, skoinlägg med mera
För att underlätta vardagliga aktiviteter och träning kan hjälpmedel som ortoser, knäskydd, skoinlägg, skor med stötdämpning eller käppar hjälpa. Rådgör gärna med en fysioterapeut om vilka hjälpmedel just du har nytta av.

Naturpreparat
Det finns flera olika naturpreparat som kan ge smärtlindring, förbättrad rörlighet och bättre livskvalitet vid artros.

Några av dem är:
Kollagen - läs mer här
Gurkmeja - läs mer här
Djävulsklo - läs mer här
• Fiskolja/omega-3 - läs mer här
Nypon - läs mer här
Grönläppad mussla - läs mer här
• MSM - tas bäst ihop med C-vitamin som förbättrar upptaget
Kondroitinsulfat - läs mer här

Läkemedelsbehandling
Den läkemedelsbehandling som finns att tillgå är smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel. I första hand används paracetamol för smärtlindring, antiinflammatoriska NSAID-preparat ska användas med försiktighet, särskilt av äldre personer. Vid svåra besvär kan lokala kortisoninjektioner ges för att lindra smärta och inflammation.
Källa: Kurera.se

Tiotusentals personer i Sverige lider av smärtor som tyder på ledsjukdomen artros, men av dessa har många ännu inte fått diagnosen. Mörkertalet tros vara stort, likaså antalet som inte vet hur de kan bli av med smärta och besvär. 
– Det är bekymmersamt att många tycks experimentera på egen hand med starka läkemedel. Både bland dem med diagnosen och bland dem med symtom finns ett flertal som använder opiater och beroendeframkallande smärtläkemedel. Det är en varningssignal som sjukvården måste ta på allvar, säger Hans Håkansson, ordförande i Reumatikerförbundet, som även poängterar att det råder omfattande brister inom vården när det gäller rådgivning kring diagnosen.

Artros ger smärta och stelhet och är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige. Totalt beräknas 800 000 personer ha artros i någon form, många utan att känna till det.
Artros-Kollen.se är en upplysningskampanj från Reumatikerförbundet och Netdoktor, där syftet är att öka kunskapen om artros och om vad man själv kan göra för att minska smärta och besvär. När resultaten från kampanjen nu presenteras är det med unik data.

► Läs också: Naturliga sätt att lindra smärta

 

Mörkertalet tros vara tusentals
Undersökningskampanjen, som inleddes i oktober 2015 och avslutades i juni 2016, har gett data från över 8 000 personer med artros om hur det är att leva med sjukdomen, skriver Reumatikerförbundet i ett pressmeddelande. Kampanjen har vänt sig både till personer med artros eller symtom på sjukdomen och till personal inom hälso- och sjukvården, bland annat för att reda ut hur förståelsen kring symtom och behandlingsmöjligheter ser ut.
Siffror från kampanjen visar att tiotusentals personer i dag lider av smärtor som tyder på att de har ledsjukdomen artros. Av dessa är det dock många som inte fått diagnosen.

► Läs också: Artros? Så här får du hjälp!

Samhällskostnader och lidande
Ett stort antal personer, både bland dem som har fått diagnosen artros och bland dem som har symtom på sjukdomen (6 000-7 000 personer i vardera grupp), har lämnat detaljerade uppgifter om sina ledsmärtor och om hur de påverkar det dagliga livet. Dessa personer ger en tydlig bild om att artros är en mycket smärtsam sjukdom som har stor negativ påverkan på hela livssituationen, såväl arbete som fritid och socialt liv. Det medför sannolikt stora kostnader för samhället i form av sjukskrivning men givetvis ett stort lidande för individen, skriver Reumatikerförbundet i sitt pressmeddelande.

Många experimenterar med läkemedel på egen hand
Hans Håkansson, ordförande i Reumatikerförbundet, berättar om en annan oroväckande del av verkligheten.
– Det är också mycket bekymmersamt att många tycks experimentera på egen hand med starka läkemedel. Både bland dem med diagnosen artros och bland dem med symtom finns ett flertal som angett att de använder opiater och olika beroendeframkallande smärtläkemedel mot sin artros. Detta är en tydlig varningssignal som sjukvården måste ta på stort allvar, säger han.

► Läs också: Vanliga antiinflammationspreparat kan ge hjärtproblem enligt ny studie

Stor okunskap om sätt att lindra smärta och besvär
Många – varken drabbade själva eller personal inom vården – har bristande kunskap kring alternativ till läkemedel, och många vet inte att naturlig smärtlindring finns. Trots att ledsjukdomen är så vanlig är okunskapen om den och dess behandlingsmöjligheter enorm.
– Resultaten från kampanjen visar att det verkligen behövs mer kunskap om artros. Många med tydliga symtom på artros går i åratal med svåra smärtor utan att söka hjälp eller få hjälp. Vi anser att det finns omfattande brister inom vården av de personer som fått diagnosen, exempelvis vad gäller rådgivning eller erbjudande om att delta i artrosskola för att lära sig att hantera sin sjukdom, säger Hans Håkansson.

Viktiga resultat från Artros-Kollen.se

Totalt deltog 20 860 personer i kampanjen, varav 8 902 personer med diagnostiserad artros, och 10 431 personer med symtom på artros. De flesta i båda grupperna (6 000-7 500 personer) lämnade även personliga och anonymiserade upplysningar.

Omkring 45 procent i gruppen med diagnos artros hade sökt vård inom ett år från att de fick symtom. Många gick betydligt längre med ledsmärtor innan de sökte vård. En femtedel sökte vård inom 1-2 år, och lika många inom 3-5 år. I gruppen med symtom hade endast hälften sökt vård.
Deltagarna bedömde sin artrossmärta den senaste veckan på en 10-gradig skala. I gruppen med artros fanns 67 procent i spannet 5-8 (60 procent i gruppen med symtom).
•  En klar majoritet angav att sjukdomen påverkar deras livssituation på ett negativt sätt. Mellan 60 och 80 procent angav att arbete/studier, socialt liv, friluftsliv, motion och sömn påverkas mycket eller delvis negativt.
 I gruppen med diagnosen artros hade cirka 60 procent fått rådgivning kring livsstilsfaktorer som rökning, viktnedgång och fysisk aktivitet. 35 procent hade fått erbjudande om att delta i artrosskola.
Användandet av smärtstillande läkemedel var hög. I gruppen med symtom självmedicinerade 58 procent med paracetamol och 41 procent med NSAID, jämfört med 51 procent respektive 31 procent  i gruppen med diagnos.
•  I båda grupperna har deltagare i fritextsvar angett att de använder opiater och olika beroendeframkallande smärtläkemedel (exempelvis morfin, kodein, tramadol, citodon, ketogan) samt olika naturläkemedel och huskurer.

► Läs också: Ny studie – nypon ger ökad rörlighet och mindre ledbesvär

6 fakta om artros

1. Artros innebär att brosk i lederna angrips och bryts ned snabbare än det byggs upp. Detta ger smärtor och stelhet i angripna leder med sämre ledfunktion som följd. Artros kan också påverka ledhinnor, skelett och ligament.
2. De flesta leder i kroppen kan angripas av artros, men det är vanligast i knä, höft, finger, rygg och stortå.
3. Artros är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige, den blir vanligare med stigande ålder. Totalt beräknas ungefär 800 000 personer i Sverige ha artros. Sjukdomen är lika vanlig hos män som hos kvinnor, men män får i regel artros tidigare i livet.
4. Långvarig belastning av leder i arbetet eller andra aktiviteter kan öka risken för artros. Fysisk inaktivitet och övervikt är andra riskfaktorer. Tidigare ledskador i samband med idrott kan orsaka artros. Det finns även en ärftlighet för sjukdomen.
5. Diagnosen ställs genom läkarundersökning av lederna samt kartläggning av besvären. Ibland görs en röntgenundersökning för att utesluta andra ledsjukdomar.
6. Artros behandlas främst genom smärtlindring och fysisk aktivitet, samt vid behov viktnedgång. Sjukgymnastik och egen motion hjälper till att stärka musklerna och därmed lindra smärta och stelhet. På de flesta orter finns särskilda artrosskolor som hjälper till att ta fram ett individuellt träningsprogram och där får man träffa en person som levt länge med sjukdomen.
(Källa: Reumatikerförbundet)

Läs också: Inflammation – orsaken till många vanliga sjukdomar

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Behandling vid artos:

Träning
Inaktivitet är skadligt för ledbrosket men lagom dynamisk träning stimulerar broskbildning och upprätthållandet av balansen i brosket. Träning förbättrar styrka, rörlighet, balans och koordination samt lindrar smärta. Läs mer här.

Viktminskning
Övervikt innebär extra belastning för lederna och därför är det bra för personer med övervikt och artros att minska i vikt. Genom viktminskning och träning för att stärka muskulaturen runt den drabbade leden kan mycket bra symtomlindring uppnås. Rådgör gärna med fysioterapeut om upplägg.

Knäskydd, skoinlägg med mera
För att underlätta vardagliga aktiviteter och träning kan hjälpmedel som ortoser, knäskydd, skoinlägg, skor med stötdämpning eller käppar hjälpa. Rådgör gärna med en fysioterapeut om vilka hjälpmedel just du har nytta av.

Naturpreparat
Det finns flera olika naturpreparat som kan ge smärtlindring, förbättrad rörlighet och bättre livskvalitet vid artros.

Några av dem är:
Kollagen - läs mer här
Gurkmeja - läs mer här
Djävulsklo - läs mer här
• Fiskolja/omega-3 - läs mer här
Nypon - läs mer här
Grönläppad mussla - läs mer här
• MSM - tas bäst ihop med C-vitamin som förbättrar upptaget
Kondroitinsulfat - läs mer här

Läkemedelsbehandling
Den läkemedelsbehandling som finns att tillgå är smärtstillande och inflammationshämmande läkemedel. I första hand används paracetamol för smärtlindring, antiinflammatoriska NSAID-preparat ska användas med försiktighet, särskilt av äldre personer. Vid svåra besvär kan lokala kortisoninjektioner ges för att lindra smärta och inflammation.
Källa: Kurera.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

fyra personer springer på skogsstig

Ny studie: Intensiv träning stressar kroppen mer än man trott

Forskning

Stresshormonet kortisol stiger snabbare efter intensiv träning, vilket ökar blodsockernivån i kroppen och gör att kroppen måste producera dubbelt så mycket insulin – men trots detta vidhåller sina förhöjda blodsockernivåer. Det visar en ny pilotstudie utförd vid Linköpings universitet som har studerat hur kroppen reagerar på intensiv träning.

Raw pepparkaksbar

Raw pepparkaksbar – lika god året om

Raw food

Här kommer ett recept som kan låta lite väl juligt så här i sommartider men som är så gott att det passar året om. Alltså verkligen! En raw bar med smak av pepparkaka från hälsoföretaget Holistic. Receptet ger cirka 10 bars eller cirka 50 munsbitar.

Bertil Wosk

Bertil Wosk: ”Du är vad du äter men framför allt vad du smälter och tar upp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har Kurera dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Tredje personen ut: Näringsterapeuten och hälsoprofilen Bertil Wosk.

kollage kokosolja intill kokosnöt och martina johansson

Falsk fakta i artikel om kokosolja

Kurera debatt

Nej, kokosolja är inte nyttigt utan tvärtom, uttrycker fetmaexperten Ingrid Larsson vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset i en artikel i GP, föranledd av en artikel den amerikanska tidningen USA Today om varför det nämnda fettet är just ohälsosamt. Falsk och felaktig fakta, menar Martina Johansson, författare, medicinteknisk ingenjör, biohacker och kvinnan bakom en av Sveriges mest populära hälsobloggar, som ger svar på tal i detta inlägg på Kurera debatt.

Anette holm wallin på sten vid vatten

”Vi måste våga prata torra slemhinnor”

Naturlig hälsa

Anette höll tyst om problemet som påverkade hela hennes vardag. Hon beskriver det som ett känsligt ämne som nästan är tabu. Med facit i hand känner hon nu att det är självklart att man ska prata om problem med klåda i underlivet, svullna ögon och blödande näsa på grund av torra slemhinnor. Hon hittade själv lösningen i det näringsrika havtornsbäret.

sara ström visar övning sittande

Övning: Yoga mot huvudvärk

Träning

Har du ont i huvudet? Det är lätt att bli spänd när vi sitter mycket och dessutom omedvetet ofta drar upp axlarna mot öronen. Här guidar yogainstruktören Sara Ström dig genom en snäll sekvens som hjälper dig bli av med huvudvärken.

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.