Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

lejon

“Människan har utrotat 83 procent av alla vilda djur”

Vi människor utgör inte mer än 0,01 procent av allt levande på planeten ändå har vi lyckats ställa till ofantligt stor skada under vår tid här på jorden.

När det kommer till planeten jorden är vi människor mycket små. Vikten av alla 7,6 miljarder människor tillsammans utgör bara 0,01 procent av all biomassa på jorden, enligt en ny rapport. Bakterier utgör i jämförelse 13 procent av all biomassa, växter står för 83 procent och övriga livsformer utgör 5 procent av den totala vikten, enligt rapporten.

Utrotat 83 procent av alla vilda djur
Trots att vi utgör en så liten del av planeten har människor konsekvent förstört allt annat under de senaste millennierna, rapporterar The Guardian. Faktum är att vi människor har orsakat utrotning av 83 procent av alla vilda däggdjur och hälften av alla växter, enligt författarna till rapporten.

LÄS OCKSÅ: Forskarlarm efter dramatisk minskning av insekter

Uppfödda djur dominerar stort
Det är inte bara det att vi människor utrotar växter och djur, vi bestämmer också vilka djur och växter som får finnas kvar. Av alla fåglar i världen är idag 70 procent höns och andra uppfödda fåglar. Och av däggdjuren som finns kvar i världen är 60 procent boskap, 36 procent grisar och bara 4 procent är vilda.

 

LÄS OCKSÅ: Stefan Sundström: ”Vi kan inte bara frälsa oss själva”

Djurindustri och jordbruk bakom
Av havsdäggdjur har 80 procent försvunnit under det senaste århundradet, enligt rapporten. Denna oerhörda obalans mellan tamboskap och vilda djur drivs av industriellt jordbruk, utvinning av resurser och utvidgning av mänskliga civilisationer, vilka samtliga bidrar till att förstöra ekosystem, enligt rapporten.

LÄS OCKSÅ: Ekologisk odling bra för mångfalden

Nedgången minskar inte
Andra studier har också dokumenterat nedgången bland djurarter och växter. Till exempel argumenterade forskare nyligen för att jorden upplever sin sjätte massvåg av utrotning, med miljarder lokala djurpopulationer som hotas runt om i världen.

Och nedgången ser inte ut att minska. En nyligen publicerad undersökning visar att om temperaturerna i slutet av seklet är 3,2 grader högre än pre-industriella nivåer, skulle många djurarter förlora upp till hälften av sitt livsutrymme.

Av redaktionen

Källa: The Guardian och Global citizen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.