Manshand sträcker sig mot barnhand blå himmel i bakgrunden

Mansbloggaren: ”Internationella mansdagen behövs”

Fakta

Under 2009 ratificerades följande huvudsakliga mål att beakta under internationella mansdagen:

  • Att främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och sportsmän utan vardagliga arbetarklassmän som lever anständiga och hederliga liv.

  • Att fira män positiva bidrag till samhället, gemenskapen, familjen, äktenskapet, barnomsorgen och miljön.

  • Fokus på män hälsa och välbefinnande, socialt, emotionellt, fysiskt och andligt.

  • Att belysa diskriminering mot män, i områden sociala tjänster, sociala attityder och förväntningar samt juridik.

  • Att förbättra relationerna mellan könen och främja jämställdhet.

  • Att skapa en säkrare, bättre värld där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential.


Hitta Internationella mansdagen på Facebook.

Grattis män! Idag firas Internationella mansdagen. En i grunden fullkomligt onödig företeelse, enligt mansforskaren Lars Jalmert. Han får dock mothugg.
– Mansdagen behövs. Visst, mycket ont här i världen är mäns fel men många gör bra ifrån sig – och även män och pojkar utsätts för orättvisor. Det kan aldrig vara fel att belysa även detta, säger Hans Mebius, som skriver Mansklig, en blogg om män för män. 

Internationella mansdagen firas årligen den 19 november sedan 1999, i sin nuvarande form sedan 2009. Redan 1999 var målet med dagen att belysa diskriminering av män och pojkar samt på samma gång att hylla mäns prestationer och bidrag till samhället, fokusera på pojkars och mäns hälsa, förbättrade relationer och ökad jämställdhet mellan könen samt lyfta fram positiva manliga förebilder.

Lars Jalmert porträtt utomhus

Lars Jalmert, professor emeritus och ofta titulerad ”mansforskare”. Foto:  FI

 

Olika teman varje år
Varje år har dagen olika teman. Tidigare år har teman bland annat varit ”Positiva manliga förebilder” och ”Att ge pojkar bästa möjliga start i livet”. I år är temat ”Att arbeta tillsammans för män och pojkar”. I år ligger fokus på följande målbilder:

  • Att skydda män och pojkar genom att tackla den höga självmordsfrekvensen bland män.
  • Att skydda pojkar så att de kan bli morgondagens förebilder.
  • Att ta itu med vår toleransnivå när det gäller våld mot män och pojkar.
  • Att öka mäns förväntade livslängd genom att hålla män och pojkar från sjukdom och död som kan undvikas.
  • Att skydda män och pojkar genom att främja/lyfta pappor och manliga förebilder.
    Källa: Mensday.ws

 

Professorn: ”Ett påfund av antifeminister”
Dagen är instiftad av FN med målet att bland annat belysa diskriminering mot män, lyfta fram positiva manliga förebilder samt fira mäns positiva bidrag till samhället.
Dagen är dock i grunden en fullkomligt onödig företeelse, säger mansforskaren Lars Jalmert till TT.
– Den behövs ju inte. Den är ett påfund av antifeminister som tycker att det är männen som är offer och de underprivilegierade, säger Lars Jalmert, professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet, och inför valet på plats tolv bland Feministiskt Initiativs kandidater till riksdagen.

Hans Mebius porträtt närbild

Hans Mebius, mannen bakom bloggen Mansklig.

Mansbloggaren: ”Män värda att hylla”
Någon som dock tycker att en mansdag behövs  är företagaren och coachen Hans Mebius, som skriver Mansklig, en blogg om män för män.
– Män blir ofta klankade på. Visst, mycket ont som händer här i världen är mäns fel men vi får ta onödigt mycket skit också. Men många gör bra ifrån sig också och står för prestationer som är både godhjärtade och modiga. Detta, tillsammans med det faktum att även män utsätts för orättvisor, diskriminering och våld kan aldrig vara fel att belysa, säger han till Kurera.

Firas i flera länder
Dagen firas i olika utsträckning i över 60 länder världen över, enligt hemsidan internationalmensday.com. Här i Sverige smyger dagen ofta ganska obemärkt förbi, något Jalmert bara tycker är bra. Han pekar som kontrast på Internationella kvinnodagen den 8 mars:
– Den dagen är ju till för att kvinnor faktiskt är de underprivilegierade. Internationella kvinnodagen är ju också sant internationell.

Skulle gärna fira mer – och oftare
Hans Mebius håller inte med Lars Jalmert och tycker tvärtom att dagen borde firas ännu mer – och oftare.
– En dag är ingenting på ett sätt, det är en början men det är inte tillräckligt. Man borde snarare skapa en större regelbundenhet kring dessa frågor och belysa dem mer än man gör idag- och helst oftare. Det gäller dagar tillägnade så väl kvinnor som män och barn.  Då skulle man nå bättre resultat.

Mäns problematik bör inte förringas”
Han tycker inte att den ena dagen borde ses som mer betydelsefull än den andra.
– Jag stöttar verkligen idén med Internationella kvinnodagen, att belysa kvinnors utsatthet världen över. Men Internationella kvinnodagen instiftades redan 1910 och en mansdag behövs likväl, inte minst ur ett jämställdhetsperspektiv. Kvinnor må vara är mer tydligt utsatta men mäns problematik bör inte förringas bara för att den ser lite annorlunda ut.

Av Isabelle Hedander

Fakta

Under 2009 ratificerades följande huvudsakliga mål att beakta under internationella mansdagen:

  • Att främja positiva manliga förebilder, inte bara filmstjärnor och sportsmän utan vardagliga arbetarklassmän som lever anständiga och hederliga liv.

  • Att fira män positiva bidrag till samhället, gemenskapen, familjen, äktenskapet, barnomsorgen och miljön.

  • Fokus på män hälsa och välbefinnande, socialt, emotionellt, fysiskt och andligt.

  • Att belysa diskriminering mot män, i områden sociala tjänster, sociala attityder och förväntningar samt juridik.

  • Att förbättra relationerna mellan könen och främja jämställdhet.

  • Att skapa en säkrare, bättre värld där människor kan vara trygga och växa för att nå sin fulla potential.


Hitta Internationella mansdagen på Facebook.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.