Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Massa börd i olika sorter

Mår jag bätte utan gluten?

Fler och fler glutenfria alternativ dyker upp på butikshyllorna och glutenfria bröd är på modet. Vi bad näringsexperten Zarah Öberg reda ut hur gluten påverkar oss och varför det kan vara en bra idé att dra ned på intaget.

1. Vad är gluten?
– Gluten är ett protein som finns i sädesslag, såsom vete, korn, råg och i låg mängd i havre. Gluten påverkar kroppens slemhinnor såsom andra proteiner som exempelvis sojaprotein och mjölkprotein. Detta gör att många reagerar på gluten och har svårt att bryta ner det, med resultatet att de får födoämnesintolerans mot gluten och de symtom som detta medför. En av beståndsdelarna (gliadin) i gluten anses dessutom skapa genomsläpplighet i tarmens slemhinna. Idag har vi oerhört mycket högre andel gluten i det vete vi använder, vilket beror på att gluten ger ökad jäskraft och på så vis hjälper industrin i deras jakt efter att producera mera och snabbare. Dock så skapar det stora problem hos oss som är känsliga, då den stora mängden gluten inte kan brytas ner med de enzymer som finns naturligt i råvarorna och i vårt matsmältningssystem.

2. Hur påverkar gluten oss?
– Det är viktigt att känna till att gluten kan påverka på flera olika sätt. Vid glutenintolerans så har man en allergisk reaktion mot gluten, vilket innebär att det medfödda och mycket reaktiva, snabba immunförsvaret reagerar och ger en allergisk reaktion i slemhinnorna. Om du däremot är överkänslig mot gluten, så reagerar det adaptiva, upptränade immunförsvaret, vilket istället innebär att symtomen uppträder sakta, och med en mer kronisk karaktär. Det är den senare reaktionen som är svår att både upptäcka och behandla, eftersom dessa lite diffusa symtom kan vara mindre lätta att tyda.

 

3. Ökar glutenintoleransen bland vuxna?
– Ja, och ökningen av glutenintolerans beror på många olika saker, såsom att dagens ökade stress ger minskad förmåga att frisätta kortisol (stresshormon som frisätts från binjurarna) vilket gör att vi inte kan hålla nere inflammationer på bra vis. Det beror också på att allt fler har dålig och obalanserad tarmflora, att vi äter mat som är mindre bra för mage/tarm generellt, och att vi som sagt, har mer gluten i det mjöl vi använder. Att allergier och intoleranser ökar är naturligt när vi inte tar hand om oss, och inte har balans i näring och andra av kroppens funktioner.

4. Bör man undvika gluten, tycker du?
– Om man vill undvika gluten eller inte, behöver vara ett beslut från varje enskild individ. Att gluten, och då framförallt gliadin, ger ökad genomsläpplighet i tarmen är givetvis inte bra, oavsett om man har en allergisk reaktion eller intolerans eller ej, men det är framförallt vid problematik som det är viktigt att hela utesluta gluten. De som har mindre besvär kan i många fall använda rotationsdiet (att de äter av allt men bara var tredje dag) och de som har mer ingående besvär med astma, allergier, födoämnesallergier, tarmsjukdomar med mera, kan utesluta det helt och se om de mår bättre eller inte. Liksom jag nämnde ovan, så är det skillnad på allergi och intolerans. Vid allergi skall alltid det man är allergisk emot uteslutas, och vid intolerans, så bör det i alla fall uteslutas tills dess att symtomen och tarmens slemhinna är läkt, vilket kan ta allt från sex månader till många år.

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.