Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Massa börd i olika sorter

Mår jag bätte utan gluten?

Fler och fler glutenfria alternativ dyker upp på butikshyllorna och glutenfria bröd är på modet. Vi bad näringsexperten Zarah Öberg reda ut hur gluten påverkar oss och varför det kan vara en bra idé att dra ned på intaget.

1. Vad är gluten?
– Gluten är ett protein som finns i sädesslag, såsom vete, korn, råg och i låg mängd i havre. Gluten påverkar kroppens slemhinnor såsom andra proteiner som exempelvis sojaprotein och mjölkprotein. Detta gör att många reagerar på gluten och har svårt att bryta ner det, med resultatet att de får födoämnesintolerans mot gluten och de symtom som detta medför. En av beståndsdelarna (gliadin) i gluten anses dessutom skapa genomsläpplighet i tarmens slemhinna. Idag har vi oerhört mycket högre andel gluten i det vete vi använder, vilket beror på att gluten ger ökad jäskraft och på så vis hjälper industrin i deras jakt efter att producera mera och snabbare. Dock så skapar det stora problem hos oss som är känsliga, då den stora mängden gluten inte kan brytas ner med de enzymer som finns naturligt i råvarorna och i vårt matsmältningssystem.

2. Hur påverkar gluten oss?
– Det är viktigt att känna till att gluten kan påverka på flera olika sätt. Vid glutenintolerans så har man en allergisk reaktion mot gluten, vilket innebär att det medfödda och mycket reaktiva, snabba immunförsvaret reagerar och ger en allergisk reaktion i slemhinnorna. Om du däremot är överkänslig mot gluten, så reagerar det adaptiva, upptränade immunförsvaret, vilket istället innebär att symtomen uppträder sakta, och med en mer kronisk karaktär. Det är den senare reaktionen som är svår att både upptäcka och behandla, eftersom dessa lite diffusa symtom kan vara mindre lätta att tyda.

 

3. Ökar glutenintoleransen bland vuxna?
– Ja, och ökningen av glutenintolerans beror på många olika saker, såsom att dagens ökade stress ger minskad förmåga att frisätta kortisol (stresshormon som frisätts från binjurarna) vilket gör att vi inte kan hålla nere inflammationer på bra vis. Det beror också på att allt fler har dålig och obalanserad tarmflora, att vi äter mat som är mindre bra för mage/tarm generellt, och att vi som sagt, har mer gluten i det mjöl vi använder. Att allergier och intoleranser ökar är naturligt när vi inte tar hand om oss, och inte har balans i näring och andra av kroppens funktioner.

4. Bör man undvika gluten, tycker du?
– Om man vill undvika gluten eller inte, behöver vara ett beslut från varje enskild individ. Att gluten, och då framförallt gliadin, ger ökad genomsläpplighet i tarmen är givetvis inte bra, oavsett om man har en allergisk reaktion eller intolerans eller ej, men det är framförallt vid problematik som det är viktigt att hela utesluta gluten. De som har mindre besvär kan i många fall använda rotationsdiet (att de äter av allt men bara var tredje dag) och de som har mer ingående besvär med astma, allergier, födoämnesallergier, tarmsjukdomar med mera, kan utesluta det helt och se om de mår bättre eller inte. Liksom jag nämnde ovan, så är det skillnad på allergi och intolerans. Vid allergi skall alltid det man är allergisk emot uteslutas, och vid intolerans, så bör det i alla fall uteslutas tills dess att symtomen och tarmens slemhinna är läkt, vilket kan ta allt från sex månader till många år.

Av Emma V Larsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!