maria borelisu

Foto: Jenny Dewert

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Fakta

Namn: Maria Sigrid Astrid Borelius
Ålder: 58 år
Bor: I London i Storbritannien.
Aktuell med: Boken ”Hälsorevolutionen-vägen till en antiinflammatorisk livsstil” som ges ut av Harper Life.
Arbete: Arbetar som rådgivare till teknik och läkemedelsbolag, vetenskapsjournalist och författare, samt styrelseledamot i ett antal bolag och stiftelser. Kolumnist i Dagens Industri. Gör Londonpodden med Katrine Marcal.
Utbildning: Fil. kand i biologi och fysik från Lunds Universitet. Master i vetenskapsjournalistik från New York University.
Familj: Gift med maken Greger och har fyra vuxna barn.
Husdjur: Tyvärr ingen längre, sen hunden Luna dog. Saknar henne varje dag.

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

Tack vare bland annat coachning med en kanadensisk PT och kostexpert kom Maria på banan igen och blev fri från den ryggsmärta och livsmelankoli som plågat henne. Men det var först när hon hamnade på en föreläsning med en av världens ledande forskare inom anti-inflammatorisk kost som hon förstod hur det kom sig att det hon gjorde fungerade. Det var nämligen just denna kost hon hade använt, utan att vare sig hon eller PTn hade förstått de medicinska sambanden. Och någonstans där började den kunskapsresa som skulle komma att resultera i boken “Hälsorevolutionen”.

På tillfälligt Sverigebseök
Kurera träffar Maria på Karolinska Innovations område i  Solna i början av augusti 2018. Hon är på tillfälligt besök i Stockholm för att medverka på ett styrelsemöte på det medicintekniska bolaget Obstecare. Och det är en strålande pigg Maria som möter Kureras utsända.

 

Lyckokast för förlaget
När Maria bestämde sig för att skriva boken var det först inte helt lätt att hitta ett förlag som ville ge ut den. Bokens mångsidighet förvirrade utgivarna som frågade sig om det var en kokbok, en livsberättelse eller en populärmedicinsk eller en psykiatribok berättar Maria. Men idag är nog Harper Life som till slut tackade ja till att ge ut boken ”Hälsorevolutionen” glada över sitt beslut, boken har sålt slut och fått tryckas upp i nya upplagor upprepade gånger och är nu såld till flera andra länder. Och Maria är förstås glad att hon stod på sig.
– Det här var en historia som bara måste berättas, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin om kost och inflammation

Två sorters inflammation
Det finns två sorters inflammation – akut och låggradig. Den senare kopplar forskare idag ihop med folksjukdomar som exempelvis hjärt- och kärlsjukdom, cancer och flera psykiatriska diagnoser.
 – Min läkare sa till mig att jag hade klimakterieproblem, att det inte gick att göra något. Men det jag hade var en för hög låggradig inflammation, menar Maria.
Det var när Maria väl förstod det som hon ville skriva den bok hon själv hade behövt läsa.

Slumpen har spelat stor roll
Boken har fått växa fram parallellt med livet.
– Jag har haft den som en pågående hobby säger Maria som nästan urskuldar sig lite för att boken framstår som lyxig med besök på olika platser runt om i världen.
– När jag var och hälsade på min dotter som bor i Kalifornien passade jag till exempel på att besöka Blisslägret som jag skriver om, säger Maria som är noga med att framhålla att hon på inget vis lever något jetsetliv utan är en hårt arbetande förälder.
Det är alltså delvis slumpen som styrt vilka platser Maria besökt och skrivit om.
– En slump har givit en annan. Ibland är man bara i ett livsflöde och saker ger sig själv förklarar hon.

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

Smärtan på återbesök
Maria har bland annat lärt sig hur hennes kropp fungerar och reagerar på olika belastningar och för henne är kopplingen mellan hennes ryggsmärta, stress och kostval glasklar. Det ryggonda blossade upp igen i somras på grund av olika omständigheter. När hon skrev om det på Facebook fick hon kommentaren att: ”Det där har väl inget att göra med vad du ätit”. ”Jo, det är precis det det har”, blev Marias svar.

Ryggen är varningsklockan
Lite för mycket av det goda och en stressig arbetssituation gjorde att ryggsmärtan som hon blivit fri från kom tillbaka som ett brev på posten.
– Men om jag går tillbaka och följer mitt ”blissprogram” är det borta på tre dagar, säger Maria.
Hon förklarar att när man gör saker som ökar den låggradiga systemiska inflammationen, så ger sig kroppen till känna. För en del blir det magproblem, andra får hudutslag och man kan även känna sig låg.
– För min del är ryggen min varningsklocka på att den låggradiga inflammationen ökar.

Positiv respons från läsare
För att återställa sig tar Maria bland annat bort allt socker och allt vin, istället ökar hon på med omega-3 och goda bakterier samt färglada grönsaker. Till det lägger hon även motion och vila, andra programpunkter är stillhet och meditation.
– Det här är alla vetenskapligt belagda knep för att få ner den låggradiga inflammationen, säger Maria som berättar att hon fått uppemot tusen mejl och meddelanden via sociala medier från läsare som blivit hjälpta.

LÄS OCKSÅ: Depression kan vara en kroppslig åkomma

Tror inte på pekpinnar
Maria är noga med att påpeka att hon på intet vis är motståndare till sjukvården men menar att vi har mycket att lära när det kommer till kost och livsstil och hur vi på bästa sätt tar hand om oss för att slippa bli sjuka.
– Jag tror inte på pekpinnar säger Maria och förklarar att hon själv inte hade varit mottaglig tio år tidigare.
– Du kan inte tvinga någon att äta på ett visst sätt.
Hon tror därför inte på att pracka på någon information men menar att det är viktigt att den finns tillgänglig den dagen vi är redo att ta steget.

Sätt in hjälp i ett tidigt skede
Maria tycker att det vore en bra idé om läkare och sjuksköterskor utbildades och fick lära sig mer om sambandet mellan kost och hälsa. Så att resurser kan sättas in i ett tidigt skede.
– Tänk om någon pratade med dig om kosten när du som lätt överviktig går till läkaren med begynnande ledbesvär eller diabetes typ 2, istället för att vänta tills du kommer tillbaka med galopperande hjärtproblem tio år senare.
Hon efterlyser också hälsokunskap i skolan på samma sätt som vi idag har hemkunskap.

Mer tvärvetenskapligt arbete
Kost, näring och livsstil hamnar ofta i det utskällda facket alternativmedicin och Maria har som vetenskapsjournalist varit noga med att belägga alla påståenden, men som hon skriver i boken tycks ingen forskare ha hela bilden klar för sig utan hon har behövt lägga pussel för att få en helhetsbild. Och enligt Maria behövs mer tvärvetenskapligt arbete.
– Det vore min dröm att ha en kongress där forskare inom olika områden samlades och talade om låggradig systemisk inflammation, kost, mindfulness, meditation och yoga.
– Jag tror det är nyckeln.

Alla är inte öppna för budskapet
Maria förklarar att det trots forskning finns läkare som menar att låggradig inflammation inte har någon betydelse – alla är inte öppna för budskapet. Maria har själv läkare i familjen och tror säkert att gör sitt bästa men anser att läkarkåren ibland kan vara lite väl fyrkantig i sitt tänkande. Och att det offentliga sjukvårdssystemet som det är uppbyggt idag ger alldeles för lite utrymme för livsstilsrådgivning. Hon passar även på att ge vården en känga för att de hånat hälsokosten under så många år – de borde vara nyfikna istället menar Maria.
– Det hade jag varit.

Jobbar på en uppföljare
Marias bok heter inte ”Hälsorevolutionen” för intet, det är precis en sådan hon efterlyser. Och hon tror att vägen går genom motion, rätt balans mellan vila och aktivitet, kosten och hur den samspelar med vårt mikrobiom.
– Hur bakteriefloran samarbetar med vårt genom* är väldigt intressant, säger hon.
Härnäst på Marias agenda står utöver hennes vanliga arbete att skriva en uppföljare till ”Hälsorevolutionen”. Det kommer bli en mer praktisk bok med tips, råd och recept på hur man lägger om till en mer antiinflammatorisk livsstil.

Slutligen, hur lever Maria själv då?
– För mig är det viktigt att vara en del av människobyn förklarar Maria som därför äter allting men inte alltid.
För det mesta äter Maria antiinflammatorisk kost, hon mediterar och motionerar dagligen, men även andra aspekter är viktiga.
– Jag försöker släppa in mer förundran, njuta av vackra solnedgångar mer intensivt, lyssna på svindlande musik och testa min andlighet.
Samtidigt lever hon som de flesta andra, äter en pizza, dricker vin, glömmer att meditera och struntar i att gympa om hon är för trött.
– Man får inte bli fanatisk. Metoden skall vara ett hjälpmedel för att leva starkare och är inte ett mål i sig själv, avslutar Maria.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Maria Sigrid Astrid Borelius
Ålder: 58 år
Bor: I London i Storbritannien.
Aktuell med: Boken ”Hälsorevolutionen-vägen till en antiinflammatorisk livsstil” som ges ut av Harper Life.
Arbete: Arbetar som rådgivare till teknik och läkemedelsbolag, vetenskapsjournalist och författare, samt styrelseledamot i ett antal bolag och stiftelser. Kolumnist i Dagens Industri. Gör Londonpodden med Katrine Marcal.
Utbildning: Fil. kand i biologi och fysik från Lunds Universitet. Master i vetenskapsjournalistik från New York University.
Familj: Gift med maken Greger och har fyra vuxna barn.
Husdjur: Tyvärr ingen längre, sen hunden Luna dog. Saknar henne varje dag.

Bliss konceptet

Det Maria kallar BLISS konceptet innebär att man ökar mängden bra mat främst färgrika grönsaker och bär, probiotikan och omega3 rik fisk och nötter, minskar på socker och kolhydratrik mat, motionerar ordentligt och på så sätt aktiverar musklernas kommunikation med immunförsvaret. Aktivt söker stillhet varje dag, det kan vara en stunds meditation, mindfulness och/eller den goda nattsömnen. Inte minst är det viktigt: att man hittar sin förundran menar Maria. Forskning visar enligt Maria att känslan av stora upplevelser är kopplad till sänkt låggradig inflammation. Exempel på det är naturupplevelser, konst, storslagen musik, andliga upplevelser, eller att gå på idrott med många andra.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.

Örterna som skärper hjärnan

Naturlig hälsa

Ibland behöver vi skärpa oss, vässa tanken och fokusera lite extra. Som inför ett viktigt möte, en tävling eller ett hårt träningspass. Det precis det som framtidens näringstillskott, de nootropiska tillskotten, är tänkta att göra.