Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

maria borelisu

Foto: Jenny Dewert

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Fakta

Namn: Maria Sigrid Astrid Borelius
Ålder: 58 år
Bor: I London i Storbritannien.
Aktuell med: Boken ”Hälsorevolutionen-vägen till en antiinflammatorisk livsstil” som ges ut av Harper Life.
Arbete: Arbetar som rådgivare till teknik och läkemedelsbolag, vetenskapsjournalist och författare, samt styrelseledamot i ett antal bolag och stiftelser. Kolumnist i Dagens Industri. Gör Londonpodden med Katrine Marcal.
Utbildning: Fil. kand i biologi och fysik från Lunds Universitet. Master i vetenskapsjournalistik från New York University.
Familj: Gift med maken Greger och har fyra vuxna barn.
Husdjur: Tyvärr ingen längre, sen hunden Luna dog. Saknar henne varje dag.

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

Tack vare bland annat coachning med en kanadensisk PT och kostexpert kom Maria på banan igen och blev fri från den ryggsmärta och livsmelankoli som plågat henne. Men det var först när hon hamnade på en föreläsning med en av världens ledande forskare inom anti-inflammatorisk kost som hon förstod hur det kom sig att det hon gjorde fungerade. Det var nämligen just denna kost hon hade använt, utan att vare sig hon eller PTn hade förstått de medicinska sambanden. Och någonstans där började den kunskapsresa som skulle komma att resultera i boken "Hälsorevolutionen".

På tillfälligt Sverigebesök
Kurera träffar Maria på Karolinska Innovations område i  Solna i början av augusti 2018. Hon är på tillfälligt besök i Stockholm för att medverka på ett styrelsemöte på det medicintekniska bolaget Obstecare. Och det är en strålande pigg Maria som möter Kureras utsända.

 

Lyckokast för förlaget
När Maria bestämde sig för att skriva boken var det först inte helt lätt att hitta ett förlag som ville ge ut den. Bokens mångsidighet förvirrade utgivarna som frågade sig om det var en kokbok, en livsberättelse eller en populärmedicinsk eller en psykiatribok berättar Maria. Men idag är nog Harper Life som till slut tackade ja till att ge ut boken ”Hälsorevolutionen” glada över sitt beslut, boken har sålt slut och fått tryckas upp i nya upplagor upprepade gånger och är nu såld till flera andra länder. Och Maria är förstås glad att hon stod på sig.
– Det här var en historia som bara måste berättas, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin om kost och inflammation

Två sorters inflammation
Det finns två sorters inflammation – akut och låggradig. Den senare kopplar forskare idag ihop med folksjukdomar som exempelvis hjärt- och kärlsjukdom, cancer och flera psykiatriska diagnoser.
 – Min läkare sa till mig att jag hade klimakterieproblem, att det inte gick att göra något. Men det jag hade var en för hög låggradig inflammation, menar Maria.
Det var när Maria väl förstod det som hon ville skriva den bok hon själv hade behövt läsa.

Slumpen har spelat stor roll
Boken har fått växa fram parallellt med livet.
– Jag har haft den som en pågående hobby säger Maria som nästan urskuldar sig lite för att boken framstår som lyxig med besök på olika platser runt om i världen.
– När jag var och hälsade på min dotter som bor i Kalifornien passade jag till exempel på att besöka Blisslägret som jag skriver om, säger Maria som är noga med att framhålla att hon på inget vis lever något jetsetliv utan är en hårt arbetande förälder.
Det är alltså delvis slumpen som styrt vilka platser Maria besökt och skrivit om.
– En slump har givit en annan. Ibland är man bara i ett livsflöde och saker ger sig själv förklarar hon.

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

Smärtan på återbesök
Maria har bland annat lärt sig hur hennes kropp fungerar och reagerar på olika belastningar och för henne är kopplingen mellan hennes ryggsmärta, stress och kostval glasklar. Det ryggonda blossade upp igen i somras på grund av olika omständigheter. När hon skrev om det på Facebook fick hon kommentaren att: ”Det där har väl inget att göra med vad du ätit”. ”Jo, det är precis det det har”, blev Marias svar.

Ryggen är varningsklockan
Lite för mycket av det goda och en stressig arbetssituation gjorde att ryggsmärtan som hon blivit fri från kom tillbaka som ett brev på posten.
– Men om jag går tillbaka och följer mitt ”blissprogram” är det borta på tre dagar, säger Maria.
Hon förklarar att när man gör saker som ökar den låggradiga systemiska inflammationen, så ger sig kroppen till känna. För en del blir det magproblem, andra får hudutslag och man kan även känna sig låg.
– För min del är ryggen min varningsklocka på att den låggradiga inflammationen ökar.

 

Positiv respons från läsare
För att återställa sig tar Maria bland annat bort allt socker och allt vin, istället ökar hon på med omega-3 och goda bakterier samt färglada grönsaker. Till det lägger hon även motion och vila, andra programpunkter är stillhet och meditation.
– Det här är alla vetenskapligt belagda knep för att få ner den låggradiga inflammationen, säger Maria som berättar att hon fått uppemot tusen mejl och meddelanden via sociala medier från läsare som blivit hjälpta.

LÄS OCKSÅ: Depression kan vara en kroppslig åkomma

Tror inte på pekpinnar
Maria är noga med att påpeka att hon på intet vis är motståndare till sjukvården men menar att vi har mycket att lära när det kommer till kost och livsstil och hur vi på bästa sätt tar hand om oss för att slippa bli sjuka.
– Jag tror inte på pekpinnar säger Maria och förklarar att hon själv inte hade varit mottaglig tio år tidigare.
– Du kan inte tvinga någon att äta på ett visst sätt.
Hon tror därför inte på att pracka på någon information men menar att det är viktigt att den finns tillgänglig den dagen vi är redo att ta steget.

Sätt in hjälp i ett tidigt skede
Maria tycker att det vore en bra idé om läkare och sjuksköterskor utbildades och fick lära sig mer om sambandet mellan kost och hälsa. Så att resurser kan sättas in i ett tidigt skede.
– Tänk om någon pratade med dig om kosten när du som lätt överviktig går till läkaren med begynnande ledbesvär eller diabetes typ 2, istället för att vänta tills du kommer tillbaka med galopperande hjärtproblem tio år senare.
Hon efterlyser också hälsokunskap i skolan på samma sätt som vi idag har hemkunskap.

Mer tvärvetenskapligt arbete
Kost, näring och livsstil hamnar ofta i det utskällda facket alternativmedicin och Maria har som vetenskapsjournalist varit noga med att belägga alla påståenden, men som hon skriver i boken tycks ingen forskare ha hela bilden klar för sig utan hon har behövt lägga pussel för att få en helhetsbild. Och enligt Maria behövs mer tvärvetenskapligt arbete.
– Det vore min dröm att ha en kongress där forskare inom olika områden samlades och talade om låggradig systemisk inflammation, kost, mindfulness, meditation och yoga.
– Jag tror det är nyckeln.

 

Alla är inte öppna för budskapet
Maria förklarar att det trots forskning finns läkare som menar att låggradig inflammation inte har någon betydelse – alla är inte öppna för budskapet. Maria har själv läkare i familjen och tror säkert att de gör sitt bästa men anser att läkarkåren ibland kan vara lite väl fyrkantig i sitt tänkande. Och att det offentliga sjukvårdssystemet som det är uppbyggt idag ger alldeles för lite utrymme för livsstilsrådgivning. Hon passar även på att ge vården en känga för att de hånat hälsokosten under så många år – de borde vara nyfikna istället menar Maria.
– Det hade jag varit.

Jobbar på en uppföljare
Marias bok heter inte ”Hälsorevolutionen” för intet, det är precis en sådan hon efterlyser. Och hon tror att vägen går genom motion, rätt balans mellan vila och aktivitet, kosten och hur den samspelar med vårt mikrobiom.
– Hur bakteriefloran samarbetar med vårt genom* är väldigt intressant, säger hon.
Härnäst på Marias agenda står utöver hennes vanliga arbete att skriva en uppföljare till ”Hälsorevolutionen”. Det kommer bli en mer praktisk bok med tips, råd och recept på hur man lägger om till en mer antiinflammatorisk livsstil.

Slutligen, hur lever Maria själv då?
– För mig är det viktigt att vara en del av människobyn förklarar Maria som därför äter allting men inte alltid.
För det mesta äter Maria antiinflammatorisk kost, hon mediterar och motionerar dagligen, men även andra aspekter är viktiga.
– Jag försöker släppa in mer förundran, njuta av vackra solnedgångar mer intensivt, lyssna på svindlande musik och testa min andlighet.
Samtidigt lever hon som de flesta andra, äter en pizza, dricker vin, glömmer att meditera och struntar i att gympa om hon är för trött.
– Man får inte bli fanatisk. Metoden skall vara ett hjälpmedel för att leva starkare och är inte ett mål i sig själv, avslutar Maria.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Maria Sigrid Astrid Borelius
Ålder: 58 år
Bor: I London i Storbritannien.
Aktuell med: Boken ”Hälsorevolutionen-vägen till en antiinflammatorisk livsstil” som ges ut av Harper Life.
Arbete: Arbetar som rådgivare till teknik och läkemedelsbolag, vetenskapsjournalist och författare, samt styrelseledamot i ett antal bolag och stiftelser. Kolumnist i Dagens Industri. Gör Londonpodden med Katrine Marcal.
Utbildning: Fil. kand i biologi och fysik från Lunds Universitet. Master i vetenskapsjournalistik från New York University.
Familj: Gift med maken Greger och har fyra vuxna barn.
Husdjur: Tyvärr ingen längre, sen hunden Luna dog. Saknar henne varje dag.

Bliss konceptet

Det Maria kallar BLISS konceptet innebär att man ökar mängden bra mat främst färgrika grönsaker och bär, probiotikan och omega3 rik fisk och nötter, minskar på socker och kolhydratrik mat, motionerar ordentligt och på så sätt aktiverar musklernas kommunikation med immunförsvaret. Aktivt söker stillhet varje dag, det kan vara en stunds meditation, mindfulness och/eller den goda nattsömnen. Inte minst är det viktigt: att man hittar sin förundran menar Maria. Forskning visar enligt Maria att känslan av stora upplevelser är kopplad till sänkt låggradig inflammation. Exempel på det är naturupplevelser, konst, storslagen musik, andliga upplevelser, eller att gå på idrott med många andra.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.