Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

maria borelisu

Foto: Jenny Dewert

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Fakta

Namn: Maria Sigrid Astrid Borelius
Ålder: 58 år
Bor: I London i Storbritannien.
Aktuell med: Boken ”Hälsorevolutionen-vägen till en antiinflammatorisk livsstil” som ges ut av Harper Life.
Arbete: Arbetar som rådgivare till teknik och läkemedelsbolag, vetenskapsjournalist och författare, samt styrelseledamot i ett antal bolag och stiftelser. Kolumnist i Dagens Industri. Gör Londonpodden med Katrine Marcal.
Utbildning: Fil. kand i biologi och fysik från Lunds Universitet. Master i vetenskapsjournalistik från New York University.
Familj: Gift med maken Greger och har fyra vuxna barn.
Husdjur: Tyvärr ingen längre, sen hunden Luna dog. Saknar henne varje dag.

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

Tack vare bland annat coachning med en kanadensisk PT och kostexpert kom Maria på banan igen och blev fri från den ryggsmärta och livsmelankoli som plågat henne. Men det var först när hon hamnade på en föreläsning med en av världens ledande forskare inom anti-inflammatorisk kost som hon förstod hur det kom sig att det hon gjorde fungerade. Det var nämligen just denna kost hon hade använt, utan att vare sig hon eller PTn hade förstått de medicinska sambanden. Och någonstans där började den kunskapsresa som skulle komma att resultera i boken "Hälsorevolutionen".

På tillfälligt Sverigebesök
Kurera träffar Maria på Karolinska Innovations område i  Solna i början av augusti 2018. Hon är på tillfälligt besök i Stockholm för att medverka på ett styrelsemöte på det medicintekniska bolaget Obstecare. Och det är en strålande pigg Maria som möter Kureras utsända.

 

Lyckokast för förlaget
När Maria bestämde sig för att skriva boken var det först inte helt lätt att hitta ett förlag som ville ge ut den. Bokens mångsidighet förvirrade utgivarna som frågade sig om det var en kokbok, en livsberättelse eller en populärmedicinsk eller en psykiatribok berättar Maria. Men idag är nog Harper Life som till slut tackade ja till att ge ut boken ”Hälsorevolutionen” glada över sitt beslut, boken har sålt slut och fått tryckas upp i nya upplagor upprepade gånger och är nu såld till flera andra länder. Och Maria är förstås glad att hon stod på sig.
– Det här var en historia som bara måste berättas, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin om kost och inflammation

Två sorters inflammation
Det finns två sorters inflammation – akut och låggradig. Den senare kopplar forskare idag ihop med folksjukdomar som exempelvis hjärt- och kärlsjukdom, cancer och flera psykiatriska diagnoser.
 – Min läkare sa till mig att jag hade klimakterieproblem, att det inte gick att göra något. Men det jag hade var en för hög låggradig inflammation, menar Maria.
Det var när Maria väl förstod det som hon ville skriva den bok hon själv hade behövt läsa.

Slumpen har spelat stor roll
Boken har fått växa fram parallellt med livet.
– Jag har haft den som en pågående hobby säger Maria som nästan urskuldar sig lite för att boken framstår som lyxig med besök på olika platser runt om i världen.
– När jag var och hälsade på min dotter som bor i Kalifornien passade jag till exempel på att besöka Blisslägret som jag skriver om, säger Maria som är noga med att framhålla att hon på inget vis lever något jetsetliv utan är en hårt arbetande förälder.
Det är alltså delvis slumpen som styrt vilka platser Maria besökt och skrivit om.
– En slump har givit en annan. Ibland är man bara i ett livsflöde och saker ger sig själv förklarar hon.

LÄS OCKSÅ: Naturens ”mirakel” vid artros, inflammation och ledvärk

Smärtan på återbesök
Maria har bland annat lärt sig hur hennes kropp fungerar och reagerar på olika belastningar och för henne är kopplingen mellan hennes ryggsmärta, stress och kostval glasklar. Det ryggonda blossade upp igen i somras på grund av olika omständigheter. När hon skrev om det på Facebook fick hon kommentaren att: ”Det där har väl inget att göra med vad du ätit”. ”Jo, det är precis det det har”, blev Marias svar.

Ryggen är varningsklockan
Lite för mycket av det goda och en stressig arbetssituation gjorde att ryggsmärtan som hon blivit fri från kom tillbaka som ett brev på posten.
– Men om jag går tillbaka och följer mitt ”blissprogram” är det borta på tre dagar, säger Maria.
Hon förklarar att när man gör saker som ökar den låggradiga systemiska inflammationen, så ger sig kroppen till känna. För en del blir det magproblem, andra får hudutslag och man kan även känna sig låg.
– För min del är ryggen min varningsklocka på att den låggradiga inflammationen ökar.

 

Positiv respons från läsare
För att återställa sig tar Maria bland annat bort allt socker och allt vin, istället ökar hon på med omega-3 och goda bakterier samt färglada grönsaker. Till det lägger hon även motion och vila, andra programpunkter är stillhet och meditation.
– Det här är alla vetenskapligt belagda knep för att få ner den låggradiga inflammationen, säger Maria som berättar att hon fått uppemot tusen mejl och meddelanden via sociala medier från läsare som blivit hjälpta.

LÄS OCKSÅ: Depression kan vara en kroppslig åkomma

Tror inte på pekpinnar
Maria är noga med att påpeka att hon på intet vis är motståndare till sjukvården men menar att vi har mycket att lära när det kommer till kost och livsstil och hur vi på bästa sätt tar hand om oss för att slippa bli sjuka.
– Jag tror inte på pekpinnar säger Maria och förklarar att hon själv inte hade varit mottaglig tio år tidigare.
– Du kan inte tvinga någon att äta på ett visst sätt.
Hon tror därför inte på att pracka på någon information men menar att det är viktigt att den finns tillgänglig den dagen vi är redo att ta steget.

Sätt in hjälp i ett tidigt skede
Maria tycker att det vore en bra idé om läkare och sjuksköterskor utbildades och fick lära sig mer om sambandet mellan kost och hälsa. Så att resurser kan sättas in i ett tidigt skede.
– Tänk om någon pratade med dig om kosten när du som lätt överviktig går till läkaren med begynnande ledbesvär eller diabetes typ 2, istället för att vänta tills du kommer tillbaka med galopperande hjärtproblem tio år senare.
Hon efterlyser också hälsokunskap i skolan på samma sätt som vi idag har hemkunskap.

Mer tvärvetenskapligt arbete
Kost, näring och livsstil hamnar ofta i det utskällda facket alternativmedicin och Maria har som vetenskapsjournalist varit noga med att belägga alla påståenden, men som hon skriver i boken tycks ingen forskare ha hela bilden klar för sig utan hon har behövt lägga pussel för att få en helhetsbild. Och enligt Maria behövs mer tvärvetenskapligt arbete.
– Det vore min dröm att ha en kongress där forskare inom olika områden samlades och talade om låggradig systemisk inflammation, kost, mindfulness, meditation och yoga.
– Jag tror det är nyckeln.

 

Alla är inte öppna för budskapet
Maria förklarar att det trots forskning finns läkare som menar att låggradig inflammation inte har någon betydelse – alla är inte öppna för budskapet. Maria har själv läkare i familjen och tror säkert att de gör sitt bästa men anser att läkarkåren ibland kan vara lite väl fyrkantig i sitt tänkande. Och att det offentliga sjukvårdssystemet som det är uppbyggt idag ger alldeles för lite utrymme för livsstilsrådgivning. Hon passar även på att ge vården en känga för att de hånat hälsokosten under så många år – de borde vara nyfikna istället menar Maria.
– Det hade jag varit.

Jobbar på en uppföljare
Marias bok heter inte ”Hälsorevolutionen” för intet, det är precis en sådan hon efterlyser. Och hon tror att vägen går genom motion, rätt balans mellan vila och aktivitet, kosten och hur den samspelar med vårt mikrobiom.
– Hur bakteriefloran samarbetar med vårt genom* är väldigt intressant, säger hon.
Härnäst på Marias agenda står utöver hennes vanliga arbete att skriva en uppföljare till ”Hälsorevolutionen”. Det kommer bli en mer praktisk bok med tips, råd och recept på hur man lägger om till en mer antiinflammatorisk livsstil.

Slutligen, hur lever Maria själv då?
– För mig är det viktigt att vara en del av människobyn förklarar Maria som därför äter allting men inte alltid.
För det mesta äter Maria antiinflammatorisk kost, hon mediterar och motionerar dagligen, men även andra aspekter är viktiga.
– Jag försöker släppa in mer förundran, njuta av vackra solnedgångar mer intensivt, lyssna på svindlande musik och testa min andlighet.
Samtidigt lever hon som de flesta andra, äter en pizza, dricker vin, glömmer att meditera och struntar i att gympa om hon är för trött.
– Man får inte bli fanatisk. Metoden skall vara ett hjälpmedel för att leva starkare och är inte ett mål i sig själv, avslutar Maria.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Maria Sigrid Astrid Borelius
Ålder: 58 år
Bor: I London i Storbritannien.
Aktuell med: Boken ”Hälsorevolutionen-vägen till en antiinflammatorisk livsstil” som ges ut av Harper Life.
Arbete: Arbetar som rådgivare till teknik och läkemedelsbolag, vetenskapsjournalist och författare, samt styrelseledamot i ett antal bolag och stiftelser. Kolumnist i Dagens Industri. Gör Londonpodden med Katrine Marcal.
Utbildning: Fil. kand i biologi och fysik från Lunds Universitet. Master i vetenskapsjournalistik från New York University.
Familj: Gift med maken Greger och har fyra vuxna barn.
Husdjur: Tyvärr ingen längre, sen hunden Luna dog. Saknar henne varje dag.

Bliss konceptet

Det Maria kallar BLISS konceptet innebär att man ökar mängden bra mat främst färgrika grönsaker och bär, probiotikan och omega3 rik fisk och nötter, minskar på socker och kolhydratrik mat, motionerar ordentligt och på så sätt aktiverar musklernas kommunikation med immunförsvaret. Aktivt söker stillhet varje dag, det kan vara en stunds meditation, mindfulness och/eller den goda nattsömnen. Inte minst är det viktigt: att man hittar sin förundran menar Maria. Forskning visar enligt Maria att känslan av stora upplevelser är kopplad till sänkt låggradig inflammation. Exempel på det är naturupplevelser, konst, storslagen musik, andliga upplevelser, eller att gå på idrott med många andra.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.