Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Martina Johansson är civilingenjör inom medicinsk teknik och självutnämnd så kallad biohacker. Hon är aktuell med boken "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". En handbok för att minska graden inflammation i kroppen med hjälp av kost och livsstil. Boken har hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg – tidigare ordförande föreningen i Läkare för integrativ medicin. De skrev även föregångaren "Inflammation – roten till sjukdom och vad du själv kan göra för att läka" tillsammans som kom ut förra året. Att inflammation anses bidra till många sjukdomar känner säkert många till. Även den som är till synes frisk och symptomfri kan lida av en förhöjd grad av inflammation något som kan bidra till svårighet att bli gravid eller gå ned i vikt, håravfall och ledsmärtor – det kan även påverka hur vi mår psykiskt menar författarna.

Varför kompletterar ni varandra så bra?
– Ralf är ett levande uppslagsverk med hur mycket kunskap som helst. Han har varit verksam som läkare och kirurg i flera decennier samt forskat, så det finns inte mycket han inte kan om människokroppen. Jag suger i mig all kunskap och älskar att omsätta det i texter som folk förstår och kan ta till sig. Även om Ralf är duktig på att skriva är jag nog den som knyter ihop säcken och tar ned informationen på en lite mer begriplig nivå.

 

Inte bara kosten som påverkar hälsan
Boken inleds med självskattningstester, där man bland annat får bedöma kroppsliga symptom och värdera sin livssituation. Det är viktigt att ta hänsyn till hela sin livssituation, inte bara kost och träning förklarar Martina.

Hur spelar sådant som relationer, sammanhang och livsmål in på vår hälsa och graden av inflammation i kroppen?
– Relationer, sammanhang och livsmål spelar väldigt stor roll för vår hälsa. Det är vetenskapligt bekräftat att psykiskt lidande och psykisk ohälsa kan bidra till sjukdomar i kroppen på sikt. Både för att man tenderar att göra sämre livsval men också för att den inre miljön blir annorlunda vid till exempel kronisk ångest och depression. Sedan kan inflammatoriska sjukdomar också öka risken för mentala problem om de stör sömnen eller det dagliga livet.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Delade meningar om vad som är den bästa kosten
Kostens spelar en viktig roll för att vi ska vara friska och må bra men det råder delade meningar om vilken sorts kost som är bäst för att hålla sig frisk. Martina följer själv gärna en ketogen diet, en kosthållning som blivit populär men som kan kännas svår att ta till sig på grund av de omfattande förändringarna det skulle innebära för de flesta.

Hur skulle du rekommendera att man äter för att hålla nere inflammationen i kroppen om man inte vill lägga om kosten alltför drastiskt, vad finns det för olika medel att ta till?
– Alla har sin egen individuella toleransnivå för olika livsmedel. Att basera sin kost på industriellt framtagna livsmedel, konstgjorda livsmedel, massor av socker, stärkelse och överdrivet med fibrer skapar problem hos de allra flesta. Många väljer vegetariskt av miljöskäl men mycket vegetariska alternativ är produkter som kroppen inte alls känner igen som föda som vegetabiliska oljor blandat med spannmål, soja och fyllningsmedel, säger Martina och uppmanar att välja mat som inte har någon innehållsförteckning det vill säga rena råvaror.
– Börja där! Fall inte för förpackningar med hälso-slogans på, de kommer från en fabrik och är ofta högst onaturliga för oss. Socker och sötningsmedel, är inte helt överraskande något Martina rekommenderar att man minskar kraftigt men också och kanske lite mer förvånande fibrer.
– Det sliter på tarmarna och ger svullnad, gaser och andra problem.

LÄS OCKSÅ: ”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

"Rör på dig dagligen"
Motion är en annan viktig punkt som tas upp i boken.

Vad är lagom om man vill undvika att få problem med hälsan som exempelvis inflammation?
– Rör på dig dagligen, se till att komma ut på promenader så ofta som möjligt och försök få upp pulsen ordentligt åtminstone en gång i veckan. Muskler förtvinar om vi inte använder dem, så gå till gymmet och lyft vikter även om det är tråkigt. Det är tyvärr det bästa alternativet vi har idag när de flesta spenderar all sin tid framför olika skärmar.

 

LÄS OCKSÅ: Henrik Ennart: “Din lycka går via magen”

Minska risken för åldersrelaterade sjukdomar
I ett kapitel tar de upp åldersrelaterade sjukdomar. Många tror att sjukdomar och krämpor är en naturlig del av att bli äldre men det behöver det inte vara menar Martina och Ralf.

Kan du ge några exempel på sådant vi förknippar med att bli äldre som vi skulle kunna slippa eller minska risken för genom att följa era råd?
– Hörselnedsättning och starr, ledvärk, stelhet, balansproblem är några exempel som inte skulle behöva drabba människor om de tog hand om sig själva bättre.
Bra kost och kontinuelig träning håller lederna friska och ger bra rörlighet högt upp i åren. Hjärt- och kärlproblem är också livsstilsrelaterat samt kognitiv funktionsnedsättning. Ett kroniskt högt blodsocker försockrar kärlen och cellerna och gör att de fungerar sämre, skapar inflammationer och försämrar
funktionen hos olika organ.

Slutligen har du några andra tips för ett friskt och långt liv som du skulle vilja dela med dig av?
– Att göra bra val för sin egen skull och se över sina vardagsvanor, prioritera sig själv och se till att skapa ett liv man trivs med tror jag är oerhört viktigt. Många snöar in på viktminskning och fastnar där i många år, men det finns så otroligt många fler aspekter av hälsa och många av dem är mentala samt hur man mår och vilken typ av relationer man omger sig med.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hälsa

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

 

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

 

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

 

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

 

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.