Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Martina Johansson är civilingenjör inom medicinsk teknik och självutnämnd så kallad biohacker. Hon är aktuell med boken "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". En handbok för att minska graden inflammation i kroppen med hjälp av kost och livsstil. Boken har hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg – tidigare ordförande föreningen i Läkare för integrativ medicin. De skrev även föregångaren "Inflammation – roten till sjukdom och vad du själv kan göra för att läka" tillsammans som kom ut förra året. Att inflammation anses bidra till många sjukdomar känner säkert många till. Även den som är till synes frisk och symptomfri kan lida av en förhöjd grad av inflammation något som kan bidra till svårighet att bli gravid eller gå ned i vikt, håravfall och ledsmärtor – det kan även påverka hur vi mår psykiskt menar författarna.

Varför kompletterar ni varandra så bra?
– Ralf är ett levande uppslagsverk med hur mycket kunskap som helst. Han har varit verksam som läkare och kirurg i flera decennier samt forskat, så det finns inte mycket han inte kan om människokroppen. Jag suger i mig all kunskap och älskar att omsätta det i texter som folk förstår och kan ta till sig. Även om Ralf är duktig på att skriva är jag nog den som knyter ihop säcken och tar ned informationen på en lite mer begriplig nivå.

 

Inte bara kosten som påverkar hälsan
Boken inleds med självskattningstester, där man bland annat får bedöma kroppsliga symptom och värdera sin livssituation. Det är viktigt att ta hänsyn till hela sin livssituation, inte bara kost och träning förklarar Martina.

Hur spelar sådant som relationer, sammanhang och livsmål in på vår hälsa och graden av inflammation i kroppen?
– Relationer, sammanhang och livsmål spelar väldigt stor roll för vår hälsa. Det är vetenskapligt bekräftat att psykiskt lidande och psykisk ohälsa kan bidra till sjukdomar i kroppen på sikt. Både för att man tenderar att göra sämre livsval men också för att den inre miljön blir annorlunda vid till exempel kronisk ångest och depression. Sedan kan inflammatoriska sjukdomar också öka risken för mentala problem om de stör sömnen eller det dagliga livet.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Delade meningar om vad som är den bästa kosten
Kostens spelar en viktig roll för att vi ska vara friska och må bra men det råder delade meningar om vilken sorts kost som är bäst för att hålla sig frisk. Martina följer själv gärna en ketogen diet, en kosthållning som blivit populär men som kan kännas svår att ta till sig på grund av de omfattande förändringarna det skulle innebära för de flesta.

Hur skulle du rekommendera att man äter för att hålla nere inflammationen i kroppen om man inte vill lägga om kosten alltför drastiskt, vad finns det för olika medel att ta till?
– Alla har sin egen individuella toleransnivå för olika livsmedel. Att basera sin kost på industriellt framtagna livsmedel, konstgjorda livsmedel, massor av socker, stärkelse och överdrivet med fibrer skapar problem hos de allra flesta. Många väljer vegetariskt av miljöskäl men mycket vegetariska alternativ är produkter som kroppen inte alls känner igen som föda som vegetabiliska oljor blandat med spannmål, soja och fyllningsmedel, säger Martina och uppmanar att välja mat som inte har någon innehållsförteckning det vill säga rena råvaror.
– Börja där! Fall inte för förpackningar med hälso-slogans på, de kommer från en fabrik och är ofta högst onaturliga för oss. Socker och sötningsmedel, är inte helt överraskande något Martina rekommenderar att man minskar kraftigt men också och kanske lite mer förvånande fibrer.
– Det sliter på tarmarna och ger svullnad, gaser och andra problem.

LÄS OCKSÅ: ”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

"Rör på dig dagligen"
Motion är en annan viktig punkt som tas upp i boken.

Vad är lagom om man vill undvika att få problem med hälsan som exempelvis inflammation?
– Rör på dig dagligen, se till att komma ut på promenader så ofta som möjligt och försök få upp pulsen ordentligt åtminstone en gång i veckan. Muskler förtvinar om vi inte använder dem, så gå till gymmet och lyft vikter även om det är tråkigt. Det är tyvärr det bästa alternativet vi har idag när de flesta spenderar all sin tid framför olika skärmar.

 

LÄS OCKSÅ: Henrik Ennart: “Din lycka går via magen”

Minska risken för åldersrelaterade sjukdomar
I ett kapitel tar de upp åldersrelaterade sjukdomar. Många tror att sjukdomar och krämpor är en naturlig del av att bli äldre men det behöver det inte vara menar Martina och Ralf.

Kan du ge några exempel på sådant vi förknippar med att bli äldre som vi skulle kunna slippa eller minska risken för genom att följa era råd?
– Hörselnedsättning och starr, ledvärk, stelhet, balansproblem är några exempel som inte skulle behöva drabba människor om de tog hand om sig själva bättre.
Bra kost och kontinuelig träning håller lederna friska och ger bra rörlighet högt upp i åren. Hjärt- och kärlproblem är också livsstilsrelaterat samt kognitiv funktionsnedsättning. Ett kroniskt högt blodsocker försockrar kärlen och cellerna och gör att de fungerar sämre, skapar inflammationer och försämrar
funktionen hos olika organ.

Slutligen har du några andra tips för ett friskt och långt liv som du skulle vilja dela med dig av?
– Att göra bra val för sin egen skull och se över sina vardagsvanor, prioritera sig själv och se till att skapa ett liv man trivs med tror jag är oerhört viktigt. Många snöar in på viktminskning och fastnar där i många år, men det finns så otroligt många fler aspekter av hälsa och många av dem är mentala samt hur man mår och vilken typ av relationer man omger sig med.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

 

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".