Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Martina Johansson är civilingenjör inom medicinsk teknik och självutnämnd så kallad biohacker. Hon är aktuell med boken "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". En handbok för att minska graden inflammation i kroppen med hjälp av kost och livsstil. Boken har hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg – tidigare ordförande föreningen i Läkare för integrativ medicin. De skrev även föregångaren "Inflammation – roten till sjukdom och vad du själv kan göra för att läka" tillsammans som kom ut förra året. Att inflammation anses bidra till många sjukdomar känner säkert många till. Även den som är till synes frisk och symptomfri kan lida av en förhöjd grad av inflammation något som kan bidra till svårighet att bli gravid eller gå ned i vikt, håravfall och ledsmärtor – det kan även påverka hur vi mår psykiskt menar författarna.

Varför kompletterar ni varandra så bra?
– Ralf är ett levande uppslagsverk med hur mycket kunskap som helst. Han har varit verksam som läkare och kirurg i flera decennier samt forskat, så det finns inte mycket han inte kan om människokroppen. Jag suger i mig all kunskap och älskar att omsätta det i texter som folk förstår och kan ta till sig. Även om Ralf är duktig på att skriva är jag nog den som knyter ihop säcken och tar ned informationen på en lite mer begriplig nivå.

 

Inte bara kosten som påverkar hälsan
Boken inleds med självskattningstester, där man bland annat får bedöma kroppsliga symptom och värdera sin livssituation. Det är viktigt att ta hänsyn till hela sin livssituation, inte bara kost och träning förklarar Martina.

Hur spelar sådant som relationer, sammanhang och livsmål in på vår hälsa och graden av inflammation i kroppen?
– Relationer, sammanhang och livsmål spelar väldigt stor roll för vår hälsa. Det är vetenskapligt bekräftat att psykiskt lidande och psykisk ohälsa kan bidra till sjukdomar i kroppen på sikt. Både för att man tenderar att göra sämre livsval men också för att den inre miljön blir annorlunda vid till exempel kronisk ångest och depression. Sedan kan inflammatoriska sjukdomar också öka risken för mentala problem om de stör sömnen eller det dagliga livet.

LÄS OCKSÅ: Sanna Ehdin: ”Alla kan äta antiinflammatoriskt!”

Delade meningar om vad som är den bästa kosten
Kostens spelar en viktig roll för att vi ska vara friska och må bra men det råder delade meningar om vilken sorts kost som är bäst för att hålla sig frisk. Martina följer själv gärna en ketogen diet, en kosthållning som blivit populär men som kan kännas svår att ta till sig på grund av de omfattande förändringarna det skulle innebära för de flesta.

Hur skulle du rekommendera att man äter för att hålla nere inflammationen i kroppen om man inte vill lägga om kosten alltför drastiskt, vad finns det för olika medel att ta till?
– Alla har sin egen individuella toleransnivå för olika livsmedel. Att basera sin kost på industriellt framtagna livsmedel, konstgjorda livsmedel, massor av socker, stärkelse och överdrivet med fibrer skapar problem hos de allra flesta. Många väljer vegetariskt av miljöskäl men mycket vegetariska alternativ är produkter som kroppen inte alls känner igen som föda som vegetabiliska oljor blandat med spannmål, soja och fyllningsmedel, säger Martina och uppmanar att välja mat som inte har någon innehållsförteckning det vill säga rena råvaror.
– Börja där! Fall inte för förpackningar med hälso-slogans på, de kommer från en fabrik och är ofta högst onaturliga för oss. Socker och sötningsmedel, är inte helt överraskande något Martina rekommenderar att man minskar kraftigt men också och kanske lite mer förvånande fibrer.
– Det sliter på tarmarna och ger svullnad, gaser och andra problem.

LÄS OCKSÅ: ”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

"Rör på dig dagligen"
Motion är en annan viktig punkt som tas upp i boken.

Vad är lagom om man vill undvika att få problem med hälsan som exempelvis inflammation?
– Rör på dig dagligen, se till att komma ut på promenader så ofta som möjligt och försök få upp pulsen ordentligt åtminstone en gång i veckan. Muskler förtvinar om vi inte använder dem, så gå till gymmet och lyft vikter även om det är tråkigt. Det är tyvärr det bästa alternativet vi har idag när de flesta spenderar all sin tid framför olika skärmar.

 

LÄS OCKSÅ: Henrik Ennart: “Din lycka går via magen”

Minska risken för åldersrelaterade sjukdomar
I ett kapitel tar de upp åldersrelaterade sjukdomar. Många tror att sjukdomar och krämpor är en naturlig del av att bli äldre men det behöver det inte vara menar Martina och Ralf.

Kan du ge några exempel på sådant vi förknippar med att bli äldre som vi skulle kunna slippa eller minska risken för genom att följa era råd?
– Hörselnedsättning och starr, ledvärk, stelhet, balansproblem är några exempel som inte skulle behöva drabba människor om de tog hand om sig själva bättre.
Bra kost och kontinuelig träning håller lederna friska och ger bra rörlighet högt upp i åren. Hjärt- och kärlproblem är också livsstilsrelaterat samt kognitiv funktionsnedsättning. Ett kroniskt högt blodsocker försockrar kärlen och cellerna och gör att de fungerar sämre, skapar inflammationer och försämrar
funktionen hos olika organ.

Slutligen har du några andra tips för ett friskt och långt liv som du skulle vilja dela med dig av?
– Att göra bra val för sin egen skull och se över sina vardagsvanor, prioritera sig själv och se till att skapa ett liv man trivs med tror jag är oerhört viktigt. Många snöar in på viktminskning och fastnar där i många år, men det finns så otroligt många fler aspekter av hälsa och många av dem är mentala samt hur man mår och vilken typ av relationer man omger sig med.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

 

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

 

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

 

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.