Martina Johansson: ”Kvinnor har fler stressfaktorer än män”

Varför får så många kvinnor idag problem med PMS, infertilitet, PCOS, klimakteriet, sköldkörteln, utmattning, trötthet och värk? Vad påverkar våra hormoner och har vi hamnat i obalans? Kurera har mött med Martina Johansson författare till boken Hormonbibeln 2.0.

En nyfiken nörd – det är så Martina Johansson beskriver sig själv. Skulle jag beskriva henne så är det snarare med orden ung, blond och hälsosam. De kunskaper hon besitter skulle emellertid ha kunnat få mig att tro att hon var åtminstone 30 år äldre. Martina är utbildad till Civilingenjör på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, och har två masters: en i medicinsk bioteknik och en i biofysik och är aktuell med boken Hormonbibeln 2.0 – För kvinnor genom hela livet.

Hormonder och stress hänger ihop
Jag träffar Martina på café Vurma vid S:t Eriksplan för att prata om kvinnliga hormoner. Ett komplext ämne, men Martina tvekar inte när jag frågar henne vad det beror på att vi kvinnor så ofta har problem som härstammar från hormonella obalanser.
– Stress framförallt. Vi får frekventa insulinhöjningar och när vi är stressade äter vi gärna mer snabba kolhydrater och felaktig kost vilket ytterligare stressar kroppen.

 

Stressen har många ansikten
Stress kan innebära väldigt mycket olika saker. Allt från krav, måsten och negativa tankar till miljögifter, läkemedel, alltför intensiv träning och felaktig kost är sådant som stressar vår kropp. Allt blir till en ond cirkel. Kroppen går i försvar för att skydda sig och hamnar istället i ett stressläge där den till att börja med producerar för mycket kortisol.
– Stressfaktorerna för kvinnor är ofta fler än för män. Kvinnor idag tar stort ansvar för både hem och familj. Det kan ha varit en lång period med stress och att man inte tagit hand om sig själv. Med stressen kommer utbrända binjurar, säger Martina Johansson.

Martina

Martina Johansson
Biohacker & bloggare

Ålder:32 år
Bor: Stockholm, tidigare Shanghai
Utbildning: Civilingenjör på Chalmers Tekniska Högskola
Aktuell med: boken ”Hormonbibeln 2.0”
Intressen: styrketräning, hälsa, biohacking
Hälsotips: Jag anser att folk, generellt, ska äta tillskott med magnesium och D-vitamin. Många har brist på dessa utan att veta om det.

Rubbar kroppens hormoner
I och med stressen så hamnar kroppens hormoner i obalans och symptom som problem med magen och matsmältningen, bukfetma, viktuppgång, trötthet, mindre sexlust, humörsvängningar, sömnstörningar och infertilitet börjar dyka upp.
– Kroppen stänger ner. Speciellt prioriterar kroppen bort möjligheten till reproduktion. Vi blir infertila när kroppen inte är i ett gynnsamt läge, säger Martina Johansson.
Vid långvarig stress utarmas även nivån av viktiga näringsämnen i kroppen som zink, magnesium och B-vitaminer.

LÄS OCKSÅ: Hormonella obalanser hos kvinnor

Binjurarna och serotonin
Binjurarna utsöndrar många olika hormoner bland annat DHEA, adrenalin, progesteron, testosteron och kortisol. Binjurarna är ofta de organ som först blir utmattade av stressen och utsöndringen av kortisol blir till att börja med ofta förhöjd. Kortisol är ett stresshormon som normalt frisätts när vi äter saker som ökar vårt blodsocker, när vi tränar och när vi ska vakna på morgonen. Kortisol ser också till att hålla nere inflammationer och styr tarmens rörelser. Stressen påverkar ofta även serotoninnivåerna som minskar då stressen blir för långvarig.

Vi blir trötta
Serotoninet påverkar i sin tur de signaler som får binjurarna att tillverka kortisol. Detta resulterar till slut i för låga värden av kortisol. Vid detta skede har vi ofta svårt att vakna, är morgontrötta, är trötta på eftermiddagen men kan vara kvällspigga. Vi har sämre förmåga att klara av inflammationer, och om inflammation uppstår i kroppen, så behövs kortisol tillföras utifrån som kortison, då vi inte klarar att frisätta tillräckligt mycket på egen hand. Har man stressat länge och fått binjureutmattning påverkar det sköldkörteln negativt och man kan få långsam sköldkörtelfunktion. Men sköldkörteln påverkas även av det kvinnliga hormonet östrogen.

Hormonbibeln 2.0

Hormonbibeln 2.0. För kvinnor genom hela livet

Östrogendominans – en obalans
Östrogendominans beror nödvändigtvis inte på att halterna är för höga, utan det mest troliga är att progesteronnivåerna är för låga och därmed skapar en obalans.
– Man ska ha cirka 300 gånger mer progesteron än östrogen normalt sett, säger Martina Johansson.
Progesteron börjar minska redan i 30-årsåldern. Men på grund av mångas val av livsstil så har det blivit allt vanligare att progesteronet ligger för lågt i förhållande till östrogen även i yngre år.
– Det är enormt vanligt att kvinnor har för högt östrogen. Vi får preventivmedel med syntetiska hormoner redan som unga. De unga kvinnorna har inte hunnit lära känna sin egen personlighet innan de börjar med hormoner, säger Martina Johansson.

Syntetiska hormoner påverkar våra egna
Med syntetiska hormoner, i synnerhet progesteron, tillsatta i preventivmedel under flera år minskar vår egen produktion. Resultatet av denna obalans blir östrogendominans.
– Vi skapar helt enkelt hormonella obalanser tidigt, genom preventivmedel. Och det gäller även kopparspiralen. Den påverkar kvinnans hormoner eftersom koppar korrelerar med östrogen. Det är just därför man använder sig av koppar, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Kopparspiral och zinktillskott
Inom näringsterapi så motsvaras högt östrogen av att kopparnivåerna är onormalt höga. Högt progesteron påvisas av höga zinkhalter. Man kan alltså påverka sina förhöjda östrogennivåer genom att äta tillskott med zink. Kopparspiral påverkar alltså indirekt hormonbalansen.
– Extra koppar ger mer östrogen i kroppen, så egentligen har man gått en omväg för att få upp östrogennivåerna samtidigt som man riskerar kopparförgiftning och ökad lokal inflammation i livmodern.
– Jag kan inte med bästa vilja i världen få kopparspiralen till ett hälsosamt och bra alternativ.
Koppar ökar östrogennivåerna som i sin tur stimulerar aldosteronreceptorerna i njurarna, vilket ger mer vätskeinlagring och svullnad och ökar risken för högt blodtryck. När levern får för mycket koppar blir den sämre på att rena blodet, och man riskerar att få mer av andra giftiga ämnen såsom aluminium, bly och kvicksilver som finns i maten och miljön.

Konkurrerar med andra mineraler
Koppar konkurrerar alltså med zink i kroppen, och zink stimulerar progesteron och testosteron. Zink behövs även för matsmältningen, för att kunna bryta ned protein, producera insulin och fungerar dessutom väldigt bra för hår, hud och naglar.
– Anledningen till att jag äter så mycket zink är för att det boostar min muskelutveckling och hjälper till att hålla mig slimmad genom att hålla östrogenet nere och testosteronet uppe. Och både hår och naglar växer som ogräs, säger Martina Johansson.

Kopparöverskott kan ge utbrändhet
Överdrivet mycket koppar i kroppen ökar också risken för utbrändhet då man är sämre rustad för att hantera stress. Stress gör att både magnesium och zink används upp av kroppen och då ökar kopparnivåerna ännu mer. Det gör att binjurarna drar igång och producerar ännu mer noradrenalin och allt blir en ond cirkel.
– Förutom att högt östrogen beror på preventivmedel så kan man även få obalans på hormonerna av att man är överviktig, har problem med sköldkörteln, äter för mycket fytoöstrogener som soja, eller är i förklimakteriet och klimakteriet då progesteronet normalt börjar dala, säger Martina Johansson.

PMS är inte naturligt
Att lida av PMS är egentligen inte ett naturligt tillstånd. Det som är naturligt är att vid ägglossningen börjar progesteronet stiga för att sedan kraftigt sjunka cirka en vecka före mens.
– Man tror att vissa kvinnor är extra känsliga för sänkningen av progesteronet, samt att man kan ha problem med att bryta ner restprodukterna av progesteronet, allopregnanolone, säger Martina Johansson.
Har man redan lågt progesteron i och med en östrogendominans så blir det alltså ännu lägre under PMS. Progesteronet påverkar även nivåerna av GABA och serotonin.
– Även serotoninproduktionen spelar in. Har man redan lågt serotonin på grund av stress så blir det ännu lägre, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

Förklimakteriet och klimakteriet
Klimakteriet infaller vanligtvis när kvinnan är mellan 45 och 52 år. Då minskar framförallt östrogenet för att till slut stanna på en låg nivå. Men många hormonella förändringar börjar redan i 35-årsåldern då östrogenet kan vara ostabilt medan progesteronet har börjat sjunka. Det dröjer vanligtvis ytterligare några år innan kvinnan börjar känna av förändringarna men om symptomen kommer redan i 40-45-årsåldern så brukar man kalla det förklimakteriet. Det kan röra sig om symptom som liknar klimakteriebesvären så som vallningar, humörsvängningar och oro.
– Även om östrogenet minskar naturligt och påverkar klimakteriet så sjunker progesteronet också så har man redan en obalans mellan dessa hormoner så håller den obalansen i sig. Man kan alltså fortfarande lida av östrogendominans för att progesteronet är för lågt, även om östrogenet minskat, säger Martina Johansson.

PCOS beror på högt testosteron
Vid PCOS har man för högt testosteron i kroppen vilket ger symptom som mycket kroppshår, finnar, bukfetma och viktökning. Man har inte heller någon ägglossning och kan inte bli gravid.
– PCOS hänger ihop med insulinresistens och gör att äggstockarna börjar producera manligt könshormon istället för progesteron. Det finns en ärftlighetsfaktor men den påverkas av att man har en livsstil man inte tål med för mycket socker och stress samt för lite sömn och träning, säger Martina Johansson.
När insulinet ligger konstant högt påverkar det de manliga hormonerna. Både testosteron och DHEA ökar medan progesteronet är konstant lågt.
– Detta tillstånd är ett steg mot diabetes. Det är viktigt att sänka och stabilisera blodsockernivåerna på en normal nivå. Det kan man göra genom att undvika kolhydrater och skräpmat samt träna tung styrketräning. Det är även viktigt att minska stressen, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Underfunktion i sköldkörteln
Allting hänger alltså ihop och så även sköldkörteln som är sammankopplad med både binjurar och äggstockar. När binjurarna, som ligger först i stressystemet, är försvagade och trötta påverkar det sköldkörteln och ger underfunktion samt symptom som trötthet och låg energi.
Svaga binjurar kan inte producera tillräckligt med kortisol och för att spara på reserverna till förmån för att producera kortisol minskar tillverkningen av progesteron.
– Jag har mött många kvinnor som tränar mer, äter minimalt men ändå går upp i vikt. De får väldigt lite förståelse från läkare som förutsätter att de äter skräpmat. Men det är organen som har stängt ner vilket resulterar i sänkt ämnesomsättning, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi

Symptomen är liknande
När det gäller östrogendominans, binjureutmattning, klimakterieproblem, PMS eller sköldkörtelproblem så påminner många symtom om varandra. Vanligt är att man är trött, har värk i kroppen, fryser, ökar i vikt, samlar fettet kring magen, har humörsvängningar som yttrar sig i irritation och oro samt depression. Man kan även känna sig sjuk efter ett träningspass och tappa all lust att ha sex.
Stress ökar alltså risken att drabbas av dessa, i synnerhet kvinnliga, problem och försämrar chanserna att tillfriskna.
– Det är en förutsättning att man slutar stressa kroppen och det innebär till exempel att sluta med löpning till förmån för styrketräning samt att städa upp kosten och äta mindre mängd kolhydrater. Binjurarna som är början på problemen måste byggas upp med lugn och ro, avslutar Martina Johansson.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta - Stress och hormonsystemet

l HPA-axeln är det system med hormonkörtlar som svarar på stress. HPA-axeln består av hypotalamus, hypofysen och binjurarna. l HPT-axeln är hypotalamus, hypofysen och sköldkörteln. l HPO-axeln är hypotalamus, hypofysen och äggstockarna.

Beroende av varandra Hypotalamus signalerar till hypofysen som sedan skickar signalerna vidare ut till de tre olika organen. Binjurarna, äggstockarna och sköldkörteln är tre viktiga delar i kvinnans hormonsystem. De är beroende av varandra för att fungera optimalt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden.