Martina Johansson: Hormonella obalanser på grund av stress

Varför får så många kvinnor idag problem med PMS, infertilitet, PCOS, klimakteriet, sköldkörteln, utmattning, trötthet och värk? Vad påverkar våra hormoner och har vi hamnat i obalans? Kurera har mött med Martina Johansson författare till boken Hormonbibeln 2.0.

En nyfiken nörd – det är så Martina Johansson beskriver sig själv. Skulle jag beskriva henne så är det snarare med orden ung, blond och hälsosam. De kunskaper hon besitter skulle emellertid ha kunnat få mig att tro att hon var åtminstone 30 år äldre. Martina är utbildad till Civilingenjör på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, och har två masters: en i medicinsk bioteknik och en i biofysik och är aktuell med boken Hormonbibeln 2.0 – För kvinnor genom hela livet.

Hormonder och stress hänger ihop
Jag träffar Martina på café Vurma vid S:t Eriksplan för att prata om kvinnliga hormoner. Ett komplext ämne, men Martina tvekar inte när jag frågar henne vad det beror på att vi kvinnor så ofta har problem som härstammar från hormonella obalanser.
– Stress framförallt. Vi får frekventa insulinhöjningar och när vi är stressade äter vi gärna mer snabba kolhydrater och felaktig kost vilket ytterligare stressar kroppen.

 

Stressen har många ansikten
Stress kan innebära väldigt mycket olika saker. Allt från krav, måsten och negativa tankar till miljögifter, läkemedel, alltför intensiv träning och felaktig kost är sådant som stressar vår kropp. Allt blir till en ond cirkel. Kroppen går i försvar för att skydda sig och hamnar istället i ett stressläge där den till att börja med producerar för mycket kortisol.
– Stressfaktorerna för kvinnor är ofta fler än för män. Kvinnor idag tar stort ansvar för både hem och familj. Det kan ha varit en lång period med stress och att man inte tagit hand om sig själv. Med stressen kommer utbrända binjurar, säger Martina Johansson.

Martina

Martina Johansson
Biohacker & bloggare

Ålder:32 år
Bor: Stockholm, tidigare Shanghai
Utbildning: Civilingenjör på Chalmers Tekniska Högskola
Aktuell med: boken ”Hormonbibeln 2.0”
Intressen: styrketräning, hälsa, biohacking
Hälsotips: Jag anser att folk, generellt, ska äta tillskott med magnesium och D-vitamin. Många har brist på dessa utan att veta om det.

Rubbar kroppens hormoner
I och med stressen så hamnar kroppens hormoner i obalans och symptom som problem med magen och matsmältningen, bukfetma, viktuppgång, trötthet, mindre sexlust, humörsvängningar, sömnstörningar och infertilitet börjar dyka upp.
– Kroppen stänger ner. Speciellt prioriterar kroppen bort möjligheten till reproduktion. Vi blir infertila när kroppen inte är i ett gynnsamt läge, säger Martina Johansson.
Vid långvarig stress utarmas även nivån av viktiga näringsämnen i kroppen som zink, magnesium och B-vitaminer.

LÄS OCKSÅ: Hormonella obalanser hos kvinnor

Binjurarna och serotonin
Binjurarna utsöndrar många olika hormoner bland annat DHEA, adrenalin, progesteron, testosteron och kortisol. Binjurarna är ofta de organ som först blir utmattade av stressen och utsöndringen av kortisol blir till att börja med ofta förhöjd. Kortisol är ett stresshormon som normalt frisätts när vi äter saker som ökar vårt blodsocker, när vi tränar och när vi ska vakna på morgonen. Kortisol ser också till att hålla nere inflammationer och styr tarmens rörelser. Stressen påverkar ofta även serotoninnivåerna som minskar då stressen blir för långvarig.

Vi blir trötta
Serotoninet påverkar i sin tur de signaler som får binjurarna att tillverka kortisol. Detta resulterar till slut i för låga värden av kortisol. Vid detta skede har vi ofta svårt att vakna, är morgontrötta, är trötta på eftermiddagen men kan vara kvällspigga. Vi har sämre förmåga att klara av inflammationer, och om inflammation uppstår i kroppen, så behövs kortisol tillföras utifrån som kortison, då vi inte klarar att frisätta tillräckligt mycket på egen hand. Har man stressat länge och fått binjureutmattning påverkar det sköldkörteln negativt och man kan få långsam sköldkörtelfunktion. Men sköldkörteln påverkas även av det kvinnliga hormonet östrogen.

Hormonbibeln 2.0

Hormonbibeln 2.0. För kvinnor genom hela livet

Östrogendominans – en obalans
Östrogendominans beror nödvändigtvis inte på att halterna är för höga, utan det mest troliga är att progesteronnivåerna är för låga och därmed skapar en obalans.
– Man ska ha cirka 300 gånger mer progesteron än östrogen normalt sett, säger Martina Johansson.
Progesteron börjar minska redan i 30-årsåldern. Men på grund av mångas val av livsstil så har det blivit allt vanligare att progesteronet ligger för lågt i förhållande till östrogen även i yngre år.
– Det är enormt vanligt att kvinnor har för högt östrogen. Vi får preventivmedel med syntetiska hormoner redan som unga. De unga kvinnorna har inte hunnit lära känna sin egen personlighet innan de börjar med hormoner, säger Martina Johansson.

Syntetiska hormoner påverkar våra egna
Med syntetiska hormoner, i synnerhet progesteron, tillsatta i preventivmedel under flera år minskar vår egen produktion. Resultatet av denna obalans blir östrogendominans.
– Vi skapar helt enkelt hormonella obalanser tidigt, genom preventivmedel. Och det gäller även kopparspiralen. Den påverkar kvinnans hormoner eftersom koppar korrelerar med östrogen. Det är just därför man använder sig av koppar, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Därför får du PMS – och så kan du bekämpa eländet!

Kopparspiral och zinktillskott
Inom näringsterapi så motsvaras högt östrogen av att kopparnivåerna är onormalt höga. Högt progesteron påvisas av höga zinkhalter. Man kan alltså påverka sina förhöjda östrogennivåer genom att äta tillskott med zink. Kopparspiral påverkar alltså indirekt hormonbalansen.
– Extra koppar ger mer östrogen i kroppen, så egentligen har man gått en omväg för att få upp östrogennivåerna samtidigt som man riskerar kopparförgiftning och ökad lokal inflammation i livmodern.
– Jag kan inte med bästa vilja i världen få kopparspiralen till ett hälsosamt och bra alternativ.
Koppar ökar östrogennivåerna som i sin tur stimulerar aldosteronreceptorerna i njurarna, vilket ger mer vätskeinlagring och svullnad och ökar risken för högt blodtryck. När levern får för mycket koppar blir den sämre på att rena blodet, och man riskerar att få mer av andra giftiga ämnen såsom aluminium, bly och kvicksilver som finns i maten och miljön.

Konkurrerar med andra mineraler
Koppar konkurrerar alltså med zink i kroppen, och zink stimulerar progesteron och testosteron. Zink behövs även för matsmältningen, för att kunna bryta ned protein, producera insulin och fungerar dessutom väldigt bra för hår, hud och naglar.
– Anledningen till att jag äter så mycket zink är för att det boostar min muskelutveckling och hjälper till att hålla mig slimmad genom att hålla östrogenet nere och testosteronet uppe. Och både hår och naglar växer som ogräs, säger Martina Johansson.

Kopparöverskott kan ge utbrändhet
Överdrivet mycket koppar i kroppen ökar också risken för utbrändhet då man är sämre rustad för att hantera stress. Stress gör att både magnesium och zink används upp av kroppen och då ökar kopparnivåerna ännu mer. Det gör att binjurarna drar igång och producerar ännu mer noradrenalin och allt blir en ond cirkel.
– Förutom att högt östrogen beror på preventivmedel så kan man även få obalans på hormonerna av att man är överviktig, har problem med sköldkörteln, äter för mycket fytoöstrogener som soja, eller är i förklimakteriet och klimakteriet då progesteronet normalt börjar dala, säger Martina Johansson.

PMS är inte naturligt
Att lida av PMS är egentligen inte ett naturligt tillstånd. Det som är naturligt är att vid ägglossningen börjar progesteronet stiga för att sedan kraftigt sjunka cirka en vecka före mens.
– Man tror att vissa kvinnor är extra känsliga för sänkningen av progesteronet, samt att man kan ha problem med att bryta ner restprodukterna av progesteronet, allopregnanolone, säger Martina Johansson.
Har man redan lågt progesteron i och med en östrogendominans så blir det alltså ännu lägre under PMS. Progesteronet påverkar även nivåerna av GABA och serotonin.
– Även serotoninproduktionen spelar in. Har man redan lågt serotonin på grund av stress så blir det ännu lägre, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

Förklimakteriet och klimakteriet
Klimakteriet infaller vanligtvis när kvinnan är mellan 45 och 52 år. Då minskar framförallt östrogenet för att till slut stanna på en låg nivå. Men många hormonella förändringar börjar redan i 35-årsåldern då östrogenet kan vara ostabilt medan progesteronet har börjat sjunka. Det dröjer vanligtvis ytterligare några år innan kvinnan börjar känna av förändringarna men om symptomen kommer redan i 40-45-årsåldern så brukar man kalla det förklimakteriet. Det kan röra sig om symptom som liknar klimakteriebesvären så som vallningar, humörsvängningar och oro.
– Även om östrogenet minskar naturligt och påverkar klimakteriet så sjunker progesteronet också så har man redan en obalans mellan dessa hormoner så håller den obalansen i sig. Man kan alltså fortfarande lida av östrogendominans för att progesteronet är för lågt, även om östrogenet minskat, säger Martina Johansson.

PCOS beror på högt testosteron
Vid PCOS har man för högt testosteron i kroppen vilket ger symptom som mycket kroppshår, finnar, bukfetma och viktökning. Man har inte heller någon ägglossning och kan inte bli gravid.
– PCOS hänger ihop med insulinresistens och gör att äggstockarna börjar producera manligt könshormon istället för progesteron. Det finns en ärftlighetsfaktor men den påverkas av att man har en livsstil man inte tål med för mycket socker och stress samt för lite sömn och träning, säger Martina Johansson.
När insulinet ligger konstant högt påverkar det de manliga hormonerna. Både testosteron och DHEA ökar medan progesteronet är konstant lågt.
– Detta tillstånd är ett steg mot diabetes. Det är viktigt att sänka och stabilisera blodsockernivåerna på en normal nivå. Det kan man göra genom att undvika kolhydrater och skräpmat samt träna tung styrketräning. Det är även viktigt att minska stressen, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Underfunktion i sköldkörteln
Allting hänger alltså ihop och så även sköldkörteln som är sammankopplad med både binjurar och äggstockar. När binjurarna, som ligger först i stressystemet, är försvagade och trötta påverkar det sköldkörteln och ger underfunktion samt symptom som trötthet och låg energi.
Svaga binjurar kan inte producera tillräckligt med kortisol och för att spara på reserverna till förmån för att producera kortisol minskar tillverkningen av progesteron.
– Jag har mött många kvinnor som tränar mer, äter minimalt men ändå går upp i vikt. De får väldigt lite förståelse från läkare som förutsätter att de äter skräpmat. Men det är organen som har stängt ner vilket resulterar i sänkt ämnesomsättning, säger Martina Johansson.

LÄS OCKSÅ: Bli fri från hormonella obalanser med komplementär hormonterapi

Symptomen är liknande
När det gäller östrogendominans, binjureutmattning, klimakterieproblem, PMS eller sköldkörtelproblem så påminner många symtom om varandra. Vanligt är att man är trött, har värk i kroppen, fryser, ökar i vikt, samlar fettet kring magen, har humörsvängningar som yttrar sig i irritation och oro samt depression. Man kan även känna sig sjuk efter ett träningspass och tappa all lust att ha sex.
Stress ökar alltså risken att drabbas av dessa, i synnerhet kvinnliga, problem och försämrar chanserna att tillfriskna.
– Det är en förutsättning att man slutar stressa kroppen och det innebär till exempel att sluta med löpning till förmån för styrketräning samt att städa upp kosten och äta mindre mängd kolhydrater. Binjurarna som är början på problemen måste byggas upp med lugn och ro, avslutar Martina Johansson.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta - Stress och hormonsystemet

l HPA-axeln är det system med hormonkörtlar som svarar på stress. HPA-axeln består av hypotalamus, hypofysen och binjurarna. l HPT-axeln är hypotalamus, hypofysen och sköldkörteln. l HPO-axeln är hypotalamus, hypofysen och äggstockarna.

Beroende av varandra Hypotalamus signalerar till hypofysen som sedan skickar signalerna vidare ut till de tre olika organen. Binjurarna, äggstockarna och sköldkörteln är tre viktiga delar i kvinnans hormonsystem. De är beroende av varandra för att fungera optimalt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.

Snart kan EU förbjuda “vegoburgare”

Kost

I en tid då vi äter en allt grönare kost och allt färre animalier är fenomenet med vegokött en rejält växande marknad.  Produkterna ser ut som kött och heter saker som burgare, stek, biff och korv – men det bör de inte längre få göra. Det har Europaparlamentets jordbruksutskott nu beslutat och lagt fram ett förslag på lagändring. En liknande lagstiftning finns redan i Frankrike.