Foto: Malin Duvstedt

Masesgården – en kickstart till ett hälsosamt år

Fakta Masesgården

Motion
Motion och rörelse påverkar hela kroppen. Hjärta, blodvolym, hjärna, andningen, mage, tarm, bentäthet och vikt. Du kan sänka blodfetter vilket minskar risk för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Tarmrörelserna blir bättre, skelettet stärks och du får bättre rörlighet.
På Masesgården finns vattengympa, simning, träningspass i gympasalen samt möjlighet att gå promenader och stavgång. Inte långt ifrån gården ligger ett skidspår.

Mat
Bättre matvanor är bästa medicinen. Det finns cirka 5000 olika livsmedel i en butik och mer än hälften är processade med en kvalitet som är underlägsen dess naturliga motsvarighet. I Sverige äter vi mest godis i världen – 15 kg/person samt 66 liter läsk/person om året. För att leva giftfritt måste vi bli medvetna om problemen och göra medvetna val när vi handlar. Vår lever får ta den största smällen av gifterna som finns i maten. Levern är kroppens utrensningsorgan och i den finns immunförsvarsceller som kan sättas ur spel om levern blir överbelastad. Råkost stimulerar leverns avgiftande aktivitet. Det finns även örter som kan hjälpa till att avgifta kroppen. På Masesgården kan man välja om man vill göra en detox eller en fasta och det anordnas även speciella fasteveckor.

Behandlingar På Masesgården finns möjlighet att boka behandlingar som aromamassage, lymfdränage, lerinpackning och olika ansiktsbehandlingar. Man kan även göra hälsotester. Dessa behandlingar ska man gärna förboka eftersom de är populära. Det finns möjlighet att boka privat konsultation om viktminskning.

Snön faller mjukt när vi anländer till Masesgården i Grytnäs vid Siljan. Ljusen är tända i lyktor som leder upp mot det röda huset som är huvudbyggnaden på gården. Det ser ut som i en saga. Inomhus doftar det underbart från den vegetariska middagen som håller på att dukas fram.

Det första som slår mig när jag kommer in på Masesgården är att stämningen här skiljer sig från ett vanligt hotell. På Masesgården hälsar man glatt och pratar med varandra under måltiderna. Om man vill, så klart. Det går givetvis att sitta i lugn och ro med en tidning också. Det finns inga teveapparater på rummen men ett gemensamt teverum där man kan umgås med de andra gästerna. Det går även att sitta i en fåtölj i det lilla biblioteket och läsa en god bok eller en tidning.

Maten är en central del
I matsalen får vi välja platser och hamnar bredvid två trevliga och glada damer som vi börjar prata med.
– Maten är fantastisk och passar man sig inte så kan man nog gå upp i vikt trots att den är så nyttig, säger Karin som är på Masesgården för första gången.
Till middag serveras soppa, grönsaksbuffé och hembakat bröd. All mat på Masesgården är laktovegetarisk men det finns även alternativ utan mejeriprodukter. Det finns gott om rätter för oss som äter glutenfritt och vid alla karotter, skålar och fat står det skyltar som berättar om maten innehåller gluten, laktos eller andra allergener. Mandelmjölk och havremjölken kommer ut skummande färsk från köket och allting är hemlagat med så mycket närodlat och ekologiskt som är möjligt.

 

 Läs också: Nya trenden: Åk på hälsoresa!

”Man vill verkligen tillbaka hit”
De som har en förutfattad mening om att vegetarisk mat bara är sallad eller möjligen sojakorv kommer vara tvungna att tänka om efter de har sett Masesgårdens vegetariska buffé.
Karins väninna har varit här vid flera tillfällen och berättar att man lätt blir beroende. Hon ler när hon hör att det är första gången vi är här och menar att det inte kommer bli den sista. Karin instämmer.
– Många säger att de ska börja spara ihop till nästa vistelse direkt när de kommer hem. Man vill verkligen tillbaka hit, säger hon.

Temaveckor och aktiviteter
Masesgården är ett traditionellt hälsohem, vilket gör det till ett givet val när man vill skaffa nya sunda vanor. Denna vecka är det vikt och motivation som är temat. Veckan är fylld med inspirerande föreläsningar och gemensamma träningspass. Det är späckat med aktiviteter men allting är frivilligt och det är noga att man inte ska känna någon stress när man är gäst på Masesgården.
– Många åker hit för att koppla av. En del väljer att gå våra kurser som har olika teman och man väljer att komma hit under fasta perioder som kortvecka, hälsovecka eller maxiweekend. Men det finns de som stannar längre. Vi har gäster som bor här i flera veckor. De kanske har extra behov av att stressa ner eller leva mer hälsosamt än vanligt, säger Monica som arbetar på Masesgården.

► Läs också: 10 skäl att dricka vatten

Här vilar ett lugn
Efter middagen tar vi badrockarna och går till simhallen. Även här vilar ett lugn. Trots att Masesgården är fullbokat så är vi bara fem personer i simhallen och det är tyst och behagligt. Kandelabern är tänd, belysningen dämpad och på låg nivå sjunger Nina Simone från musikanläggningen. Poolen håller 30 grader men efter ett par längder så väljer vi ändå den varma bubbelpoolen.

Foto: Malin Duvstedt

Foto: Malin Duvstedt

Långpromenad vid Siljans strand
Badandet och bastandet samt bilresan tar ut sin rätt och efter att vi valt varsitt gott te ur Masesgårdens stora utbud av teer och en frukt från fruktfaten som alltid står framme så somnar vi ovaggade.
Morgonen därpå visar termometern minus 17 grader och vi klär på oss rejält för att ge oss ut på långpromenad. Det finns en uppsjö med olika sträckor man kan ta och vi väljer att följa Siljans strand söderut. Det blir en rolig promenad som nästan känns som en skattjakt. Man ska svänga av vid den blå hästen eller ta stigen förbi gungorna och över en spång. Den största utmaningen är när vi kommer till serpentinstigen som leder oss brant uppför i en snöig skog.

► Läs också: Gör ditt eget hemma-SPA

Många att sysselsätta sig med 
När vi går förbi båthusen ropar en man till oss och undrar glatt om vi är på väg till utställningen med kyrkbåtar. Det är vi ju visserligen inte men självklart vill vi se den. En intressant paus där vi får kika på kyrkbåtarna och läsa om hur de användes förr i tiden.
Vill man ha ut mer av promenaden så kan man låna gångstavar på Masesgården. Vill man istället glida fram kan man låna en sparkstötting. På sommaren finns det cyklar och kanoter för utlåning. Vissa dagar är det gemensam stavgång och på schemat står även vattengympa och cirkelträning.

► Läs också: Yoga ger dig styrka och inre lugn

Grötfrukost och kaffeabstinens
Vi hinner precis tillbaka till lunchen som består av en stor vegetarisk buffé med sallader och råkost samt ett par varmrätter. Tack och lov stod vi oss bra på den grötfrukost som serverades på morgonen trots vår långa promenad. Jag valde en god glutenfri hirsgröt med topping av färsk frukt samt olika fröer och nötter. Det serverades även filmjölk och yoghurt men kaffe och smörgås får man klara sig utan. Kaffeabstinensen kan bli riktigt tuff och det är en god idé att trappa ner kaffedrickandet en vecka innan man åker på sin hälsovecka.
När vi lämnar Masesgården känner vi oss totalt avslappnade. Att bara vara där och inte behöva tänka på något annat än sin egen hälsa och välmående är befriande. Men om sanningen ska fram så svängde vi in på första bästa bensinmack för att köpa en kopp kaffe. Vissa laster är inte så lätta att bli av med.

Av Malin Duvstedt

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta Masesgården

Motion
Motion och rörelse påverkar hela kroppen. Hjärta, blodvolym, hjärna, andningen, mage, tarm, bentäthet och vikt. Du kan sänka blodfetter vilket minskar risk för hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Tarmrörelserna blir bättre, skelettet stärks och du får bättre rörlighet.
På Masesgården finns vattengympa, simning, träningspass i gympasalen samt möjlighet att gå promenader och stavgång. Inte långt ifrån gården ligger ett skidspår.

Mat
Bättre matvanor är bästa medicinen. Det finns cirka 5000 olika livsmedel i en butik och mer än hälften är processade med en kvalitet som är underlägsen dess naturliga motsvarighet. I Sverige äter vi mest godis i världen – 15 kg/person samt 66 liter läsk/person om året. För att leva giftfritt måste vi bli medvetna om problemen och göra medvetna val när vi handlar. Vår lever får ta den största smällen av gifterna som finns i maten. Levern är kroppens utrensningsorgan och i den finns immunförsvarsceller som kan sättas ur spel om levern blir överbelastad. Råkost stimulerar leverns avgiftande aktivitet. Det finns även örter som kan hjälpa till att avgifta kroppen. På Masesgården kan man välja om man vill göra en detox eller en fasta och det anordnas även speciella fasteveckor.

Behandlingar På Masesgården finns möjlighet att boka behandlingar som aromamassage, lymfdränage, lerinpackning och olika ansiktsbehandlingar. Man kan även göra hälsotester. Dessa behandlingar ska man gärna förboka eftersom de är populära. Det finns möjlighet att boka privat konsultation om viktminskning.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.