Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Blandade grönsaker på ett bord

Mat för en friskare vardag

Nu är det dags att färgsätta vår vardag som aldrig förr för att hålla oss friska och krya.  Vi ska äta färgstarkt och varierat för att tillgodose våra kroppar med näring, allt för att göra oss så starka och motståndskraftiga inför hösten och vinterns påfrestningar som möjligt.

Det bästa försvar vi har mot diverse sjukdomsalstrande bakterier och virus är vårt egna immunförsvar. Ett komplicerat försvar som arbetar på flera olika ställen runt om i kroppen med att oskadliggöra inkräktare såsom bakterier och virus. Detta komplicerade försvar behöver underhållas för att fungera optimalt. Där spelar den näring vi får i oss en betydande roll.
Så vad ska vi då äta för att stärka vårt immunförsvar?

Grönsaker, frukt och bär
Regnbågsmat är en av nycklarna till en friskare tillvaro. Med hjälp av grönsaker, frukter och bär ska vi äta av hela färgpaletten för att tillgodose oss med de mikronäringsämnen kallade fytokemikalier. Det är inte vitaminer eller mineraler utan naturliga förekommande färgpigment från växtriket. Fytokemikalierna sitter till största delen i grönsaken, frukten eller bärets skal där de utgör dess färg och smak.

 

Superfrukter
Olika grönsaker, frukter och bär innehåller olika fytokemikalier. Dessa fytokemikalier har en mycket stark antioxidativ förmåga och fungerar därför som ett skydd för såväl oss människor som frukten eller bäret. Ett skydd mot bland annat fria radikaler som fortlöpande bildas i allt levande och i större utsträckning då vi utsätts för yttre påfrestningar exempelvis UV-strålning, rökning, felaktig kost. Frukter och bär som växer under extrema förhållanden kallas superfrukter och superbär. De har som skydd bildat ett mycket starkt försvar i sitt skal mot dessa påfrestningar.
Exempel på superfrukter och superbär är granatäpplen, gojibär, acaibär samt svarta vinbär.

Kryddor och örter
Vitlöken, den mest utforskade av löksorter, har varit känd och
odlats runt om i världen i över 5000 år. Den är för många en självklarhet i husapoteket för att mota förkylningar och andra infektioner. Det är dess innehåll av allicin, en organisk svavelförening, som sägs ge motståndskraft. Inte bara till oss människor, allicinet är även det som skyddar vitlöken mot angrepp av diverse skadedjur.
Vitlöken innehåller även andra hälsofrämjande näringsämnen såsom flavonoider och c-vitamin.

Medicinska egenskaper
Anis och fänkål tillhör båda två den flockblommiga växtfamiljen. Smak och arom påminner väldigt mycket om varandra då de båda innehåller anetol som också står för deras medicinska egenskaper. Anetol lindrar vid hosta genom sin slemlösande egenskap.
Timjan innehållandes den flyktiga oljan tymol har även den använts i urminnes tider i medicinska syften. Tymol verkar bakteriehämmande och är välgörande vid förkylningar med hosta.
Kummin hör likt anis och fänkål till den flockblommiga växtfamiljen. Det är främst den flyktiga oljan karvon som är känd för sina medicinska egenskaper såsom att verka bakteriehämmande.

Rätt sorts fett
Ät lagom mycket av rätt sorts fett. Fettet ska vara omättat och utgöra ca 30-35 % av ditt totala energiintag. Omättat fett hittar du i fet fisk, olika fröer och nötter. Fet fisk är även en bra källa för D-vitamin som visats ha en positiv inverkan på immunförsvaret.
Undvik transfetter och för stora mängder mättat fett. Transfetter som återfinns i somliga bröd, kex, kakor och olika halvfabrikat ökar mängden fria radikaler samt har en hämmande effekt på kroppens immunförsvar.
Det ekologiska och kallpressade kokosfettet är ett till stor del mättat fett som ändå har en positiv inverkan på immunförsvaret. Det är framförallt dess innehåll av laurinsyra som står för de hälsofrämjande egenskaperna, men även kaprylsyran. Laurinsyran omvandlas i tarmen till monolaurin som har en skyddande effekt mot bakterie- och virusangrepp. Kaprylsyran tillför tarmen syra och skapar därigenom en gynnsam miljö för tarmbakterier att växa i, framförallt mjölksyrebakterier. Kaprylsyran motverkar även svamp (Candida) och parasitangrepp i tarmen.

Probiotikarik mat
En hälsosam bakterieflora i tarmen vet man är viktigt för immunförsvarets funktion då cirka 80 % av immunförsvaret sitter i tarmen. De goda probiotiska bakterierna verkar bland annat genom att stimulera aktiviteten hos immunförsvarets makrofager och antikroppar. Även genom produktion av mjölksyra som precis likt kaprylsyran bidrar till en god miljö för tillväxt av fler goda bakterier. Probiotiska bakterier återfinns främst i filmjölk samt yogurt men finns även i all mjölksyrafermenterad mat såsom surkål och andra syrade grönsaker.

 

Mat rik på Zink
Zink är ett mineral som har stor betydelse för immunförsvarets funktion. Zinkbrist kan bidra till minskat antikroppsskydd samt minskad aktivitet hos immunförsvarets mördarceller. Zink har även virushämmande egenskaper. Därför är det viktigt att vi får i oss rätt mängder zink, detta genom att äta rikligt med bland annat skaldjur, ostron, nötkött, lever, vetegroddar, vetekli, nötter och frön.

Summa summarum
Ät färgrikt och varierat. Hälsosamma smoothies med probiotisk yoghurt, frukter och bär är ypperligt att boosta kroppen med. En matsked ekologiskt
kokosfett eller lite acaijuice gör sig även bra i en smoothie. Maten ska vi göra på riktigt bra råvaror och krydda lite extra med vitlök, timjan, anis, fänkål och kummin. Ska vi unna oss något gott blir det hälsosamma muffins bakade med kokosfett och superbär.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.