Mat som mättar – och gör att du tappar kilon utan att bli hungrig

Om du är inne i en period av mycket stress är det lätt att äta för mycket för att hålla sig pigg. En ond cirkel kan vara svår att bryta, men det finns en hel del mat som gör dig mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Ett sug på mat kan ibland bero på att du egentligen är törstig, andra gånger på att du är trött och hjärnan behöver energi. Har du stressat under en längre tid och ätit för att orka, då kanske det gått så långt att ditt mättnadshormon, leptin, inte fungerar som det ska. Är det så ska du istället fokusera på att släppa tanken på mättnad och istället äta dig nöjd.

Men oavsett vart du befinner dig i överätandet, så finns det livsmedel som enligt mättnadsindex är bättre. Fiberrik mat som fullkorn och havregryn mättar bra. Proteiner tar snabbt bort hunger och håller dig nöjd längre. Men även frukter som äpple och apelsin är bra, och potatis är näringsrikt och ger snabbt en mättnadskänsla.

 

Sötsuget kan vissa känna är svårt att bemästra eftersom söta livsmedel triggar sötsuget ännu mer. En del tycker att det är svårt att äta bröd och pasta och låter helt enkelt bli. En kopp te kan minska suget och vissa tar en matsked olja på kvällen för att minska suget och för att kunna sova.

LÄS OCKSÅ: Studie: Rödkål får positiva hälsoeffekter ihop med fet mat

Fiberrika grönsaker
Mat som ger mättnad är mat som kroppen bearbetar långsamt. Grövre livsmedel som du får tugga längre stannar längre kvar i magen än mjukare eller flytande föda.

Äter du till exempel havregrynsgröt på morgonen tillsätt gärna chiafrön eller kanske psylliumfrön för längre mättnad. Grönsaker har ett högt vatten- och fiberinnehåll och du blir snabbt mätt om du tuggar på broccoli, blomkål, morötter och ärtor.

Här kommer några livsmedel som ger bra mättnad:

Avokado 
Innehåller mycket kalorier men är rik på fiber och fett.

Baljväxter
Böner är rika på fiber och har ett högt proteininnehåll vilket gör att de mättar bra. Linser och kikärtor ger också bra och lång mättnad.

 

Chili
Det finns ett ämne som heter capsaicin som ger chilin sin styrka och det ämnet minskar hungern samtidigt som den kan öka förbränningen något.

Grönkål 
Grönkål är näringstät mat och när du tuggar ordentligt känner du dig mätt efter ett tag.

Fet fisk
Lax, makrill och sill är feta fiskar som mättar bra, men man ska vara medveten om att det finns dixoiner i viss fisk och ät dem inte mer än två-tre gånger i veckan.

Havregryn
Gröt till frukost mättar bra, och den klibbiga ytan som lägger sig runt grynen stannar längre kvar i magen.

Nötter 
Det finns mycket kalorier i nötter, men de mättar bra. De är bra fetter i nötter och tänk på att ta max en handfull varje dag.

 

Potatis
Med potatis får du mycket näring som mättar bra. Låter du den kallna omvandlas en del av stärkelsen till resistent stärkelse, och det gör att hungern fördröjs.

Ägg
Omelett, äggröra eller kokt ägg är en bra frukost som ger mättnad länge. Ägg innehåller förhållandevis lite kalorier och i ägg finns också mineraler och vitaminer.

Av Inger Palm

Källor: Viktväktarna och 1177


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

 

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.