Man plockar chokladtårta ur kylskåp fyllt av frukt

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Fakta högt blodtryck

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen.
Högt blodtryck är ungefär lika vanligt för män som för kvinnor men varierar vilken ålder man tittar på. Bland yngre och medelålders är högt blodtryck vanligare hos män. När man tittar på äldre är högt blodtryck lite vanligare hos kvinnor.

Tvingar hjärtat att arbeta hårdare än det borde
När blodtrycket är för högt arbetar hjärtat hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt. Hur högt trycket är beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla småkärl.

Ökar risken för annan sjukdom
Högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, samt ger försämrad cirkulation i benen. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

Symtom
Många som har högt blodtryck vet inte om att det eftersom symtomen – lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.

Över- och undertryck
Blodtrycket delas upp i över- och undertryck, systole och diastole. Systole ligger normalt mellan 120 och 140 mm Hg hos vuxna. Diastole bör inte överstiga 90 mm Hg. Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver som förkortas mm Hg. Blodtrycket bör normalt ligga under 140/90 mmHg.

6 knep som sänker ditt blodtryck naturligt


Förutom motion (som reglerar både högt och lågt blodtryck), bra kost och minimalt med ohälsosam stress finns det andra knep för att sänka sitt blodtryck naturligt. Här är sex av dem.

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns i produkten Sangin.

2. Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Finns att köpa från till exempel Biotta.

3. Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns i produkten Kyolic.

4. Coenzym Q10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Q10. En metaanalys av Q10-tillskott vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Exempel på kvalitativa Q10-tillskott är Holistic Q10, Coenzyme Q10 från Great Earth och Bio-QinonQ10 från Pharma Nord.

5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser. Man kan även köpa mineralet som tillskott. Läs mer om kalium i Näringsguiden.

6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom. Läs mer här. Magnesiumprodukter från till exempel Holstic, Alpha Plus och Great Earth anses vara av hög kvalitet.

En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. 
Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck - eller vill undvika att få det. 

Processat kött
Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

Tillsatser
Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

 

► Läs också: Ny studie: Tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom

Nitriumrik ost
En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

Friterat och rostat
Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

Socker
I åratal har allmänheten uppmanats att drastiskt minska sitt saltintag. Man har bland annat trott att salt kan öka risken för stroke med en fjärdedel. Men socker kan vara betydligt värre för ditt blodtryck än salt, visar ny forskning. Det är i själva verket sockret och inte saltet (natrium) som är den stora boven bakom högt blodtryck, hävdar amerikanska forskare. De hävdar att höga sockernivåer påverkar en viktig del av hjärnan som orsakar snabbare hjärtfrekvens samt ökat blodtryck. Forskarna belyser samtidigt en nyligen genomförd studie av 8 670 franska vuxna som inte funnit något samband alls mellan salt och högt blodtryck. Läs mer i länken nedan.

 

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Vissa fetter
Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

Koffein
Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

Så hur ska jag äta då?

...tänker du kanske? Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

 

Lågt blodtryck
Ofta läser man om problemen och riskerna med högt blodtryck. Men få pratar om det motsatta, det vill säga lågt blodtryck. Men även om så kallad hypotoni inte är ett lika allvarligt problem som hypertoni, kan det vara väldigt besvärligt. Här hittar du sex tips vid lågt blodtryck.

Mer blodtrycksrelaterad läsning?
Ja, det är bara att välja och vraka bland artiklarna på Kurera för vi har skrivit mycket i ämnet. Här är ett axplock:

Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt
• Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning
• Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män
• Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder
• Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker
 Ny forskning: Lagrad vitlök effektivt vid högt blodtryck
• Mobilabstinens ger höjt blodtryck
• Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta högt blodtryck

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen.
Högt blodtryck är ungefär lika vanligt för män som för kvinnor men varierar vilken ålder man tittar på. Bland yngre och medelålders är högt blodtryck vanligare hos män. När man tittar på äldre är högt blodtryck lite vanligare hos kvinnor.

Tvingar hjärtat att arbeta hårdare än det borde
När blodtrycket är för högt arbetar hjärtat hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt. Hur högt trycket är beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla småkärl.

Ökar risken för annan sjukdom
Högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, samt ger försämrad cirkulation i benen. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

Symtom
Många som har högt blodtryck vet inte om att det eftersom symtomen – lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.

Över- och undertryck
Blodtrycket delas upp i över- och undertryck, systole och diastole. Systole ligger normalt mellan 120 och 140 mm Hg hos vuxna. Diastole bör inte överstiga 90 mm Hg. Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver som förkortas mm Hg. Blodtrycket bör normalt ligga under 140/90 mmHg.

6 knep som sänker ditt blodtryck naturligt


Förutom motion (som reglerar både högt och lågt blodtryck), bra kost och minimalt med ohälsosam stress finns det andra knep för att sänka sitt blodtryck naturligt. Här är sex av dem.

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns i produkten Sangin.

2. Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Finns att köpa från till exempel Biotta.

3. Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns i produkten Kyolic.

4. Coenzym Q10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Q10. En metaanalys av Q10-tillskott vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Exempel på kvalitativa Q10-tillskott är Holistic Q10, Coenzyme Q10 från Great Earth och Bio-QinonQ10 från Pharma Nord.

5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser. Man kan även köpa mineralet som tillskott. Läs mer om kalium i Näringsguiden.

6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom. Läs mer här. Magnesiumprodukter från till exempel Holstic, Alpha Plus och Great Earth anses vara av hög kvalitet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

 

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.