Man plockar chokladtårta ur kylskåp fyllt av frukt

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Fakta högt blodtryck

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen.
Högt blodtryck är ungefär lika vanligt för män som för kvinnor men varierar vilken ålder man tittar på. Bland yngre och medelålders är högt blodtryck vanligare hos män. När man tittar på äldre är högt blodtryck lite vanligare hos kvinnor.

Tvingar hjärtat att arbeta hårdare än det borde
När blodtrycket är för högt arbetar hjärtat hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt. Hur högt trycket är beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla småkärl.

Ökar risken för annan sjukdom
Högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, samt ger försämrad cirkulation i benen. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

Symtom
Många som har högt blodtryck vet inte om att det eftersom symtomen – lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.

Över- och undertryck
Blodtrycket delas upp i över- och undertryck, systole och diastole. Systole ligger normalt mellan 120 och 140 mm Hg hos vuxna. Diastole bör inte överstiga 90 mm Hg. Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver som förkortas mm Hg. Blodtrycket bör normalt ligga under 140/90 mmHg.

6 knep som sänker ditt blodtryck naturligt


Förutom motion (som reglerar både högt och lågt blodtryck), bra kost och minimalt med ohälsosam stress finns det andra knep för att sänka sitt blodtryck naturligt. Här är sex av dem.

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns i produkten Sangin.

2. Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Finns att köpa från till exempel Biotta.

3. Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns i produkten Kyolic.

4. Coenzym Q10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Q10. En metaanalys av Q10-tillskott vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Exempel på kvalitativa Q10-tillskott är Holistic Q10, Coenzyme Q10 från Great Earth och Bio-QinonQ10 från Pharma Nord.

5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser. Man kan även köpa mineralet som tillskott. Läs mer om kalium i Näringsguiden.

6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom. Läs mer här. Magnesiumprodukter från till exempel Holstic, Alpha Plus och Great Earth anses vara av hög kvalitet.

En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. 
Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller vill undvika att få det. 

Processat kött
Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

Tillsatser
Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

 

► Läs också: Ny studie: Tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom

Nitriumrik ost
En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

Friterat och rostat
Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

Socker
I åratal har allmänheten uppmanats att drastiskt minska sitt saltintag. Man har bland annat trott att salt kan öka risken för stroke med en fjärdedel. Men socker kan vara betydligt värre för ditt blodtryck än salt, visar ny forskning. Det är i själva verket sockret och inte saltet (natrium) som är den stora boven bakom högt blodtryck, hävdar amerikanska forskare. De hävdar att höga sockernivåer påverkar en viktig del av hjärnan som orsakar snabbare hjärtfrekvens samt ökat blodtryck. Forskarna belyser samtidigt en nyligen genomförd studie av 8 670 franska vuxna som inte funnit något samband alls mellan salt och högt blodtryck. Läs mer i länken nedan.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Vissa fetter
Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

Koffein
Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

Så hur ska jag äta då?

…tänker du kanske? Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

Lågt blodtryck
Ofta läser man om problemen och riskerna med högt blodtryck. Men få pratar om det motsatta, det vill säga lågt blodtryck. Men även om så kallad hypotoni inte är ett lika allvarligt problem som hypertoni, kan det vara väldigt besvärligt. Här hittar du sex tips vid lågt blodtryck.

Mer blodtrycksrelaterad läsning?
Ja, det är bara att välja och vraka bland artiklarna på Kurera för vi har skrivit mycket i ämnet. Här är ett axplock:

Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt
• Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning
• Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män
• Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder
• Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker
 Ny forskning: Lagrad vitlök effektivt vid högt blodtryck
• Mobilabstinens ger höjt blodtryck
• Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta högt blodtryck

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen.
Högt blodtryck är ungefär lika vanligt för män som för kvinnor men varierar vilken ålder man tittar på. Bland yngre och medelålders är högt blodtryck vanligare hos män. När man tittar på äldre är högt blodtryck lite vanligare hos kvinnor.

Tvingar hjärtat att arbeta hårdare än det borde
När blodtrycket är för högt arbetar hjärtat hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt. Hur högt trycket är beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla småkärl.

Ökar risken för annan sjukdom
Högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, samt ger försämrad cirkulation i benen. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

Symtom
Många som har högt blodtryck vet inte om att det eftersom symtomen – lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.

Över- och undertryck
Blodtrycket delas upp i över- och undertryck, systole och diastole. Systole ligger normalt mellan 120 och 140 mm Hg hos vuxna. Diastole bör inte överstiga 90 mm Hg. Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver som förkortas mm Hg. Blodtrycket bör normalt ligga under 140/90 mmHg.

6 knep som sänker ditt blodtryck naturligt


Förutom motion (som reglerar både högt och lågt blodtryck), bra kost och minimalt med ohälsosam stress finns det andra knep för att sänka sitt blodtryck naturligt. Här är sex av dem.

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns i produkten Sangin.

2. Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Finns att köpa från till exempel Biotta.

3. Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns i produkten Kyolic.

4. Coenzym Q10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Q10. En metaanalys av Q10-tillskott vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Exempel på kvalitativa Q10-tillskott är Holistic Q10, Coenzyme Q10 från Great Earth och Bio-QinonQ10 från Pharma Nord.

5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser. Man kan även köpa mineralet som tillskott. Läs mer om kalium i Näringsguiden.

6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom. Läs mer här. Magnesiumprodukter från till exempel Holstic, Alpha Plus och Great Earth anses vara av hög kvalitet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.