Man plockar chokladtårta ur kylskåp fyllt av frukt

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Fakta högt blodtryck

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen.
Högt blodtryck är ungefär lika vanligt för män som för kvinnor men varierar vilken ålder man tittar på. Bland yngre och medelålders är högt blodtryck vanligare hos män. När man tittar på äldre är högt blodtryck lite vanligare hos kvinnor.

Tvingar hjärtat att arbeta hårdare än det borde
När blodtrycket är för högt arbetar hjärtat hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt. Hur högt trycket är beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla småkärl.

Ökar risken för annan sjukdom
Högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, samt ger försämrad cirkulation i benen. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

Symtom
Många som har högt blodtryck vet inte om att det eftersom symtomen – lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.

Över- och undertryck
Blodtrycket delas upp i över- och undertryck, systole och diastole. Systole ligger normalt mellan 120 och 140 mm Hg hos vuxna. Diastole bör inte överstiga 90 mm Hg. Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver som förkortas mm Hg. Blodtrycket bör normalt ligga under 140/90 mmHg.

6 knep som sänker ditt blodtryck naturligt


Förutom motion (som reglerar både högt och lågt blodtryck), bra kost och minimalt med ohälsosam stress finns det andra knep för att sänka sitt blodtryck naturligt. Här är sex av dem.

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns i produkten Sangin.

2. Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Finns att köpa från till exempel Biotta.

3. Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns i produkten Kyolic.

4. Coenzym Q10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Q10. En metaanalys av Q10-tillskott vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Exempel på kvalitativa Q10-tillskott är Holistic Q10, Coenzyme Q10 från Great Earth och Bio-QinonQ10 från Pharma Nord.

5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser. Man kan även köpa mineralet som tillskott. Läs mer om kalium i Näringsguiden.

6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom. Läs mer här. Magnesiumprodukter från till exempel Holstic, Alpha Plus och Great Earth anses vara av hög kvalitet.

En av tre svenskar uppskattas ha ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. 
Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller vill undvika att få det. 

Processat kött
Charkprodukter och korvar innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling eller kalkon (utan skinn), kanin eller kalv.

Tillsatser
Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör dina egna dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

 

► Läs också: Ny studie: Tillsatser i mat kopplas till fetma och tarmsjukdom

Nitriumrik ost
En del ostar tenderar att ha höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna som inte har extra natrium.

Friterat och rostat
Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, chips med mera.

Socker
I åratal har allmänheten uppmanats att drastiskt minska sitt saltintag. Man har bland annat trott att salt kan öka risken för stroke med en fjärdedel. Men socker kan vara betydligt värre för ditt blodtryck än salt, visar ny forskning. Det är i själva verket sockret och inte saltet (natrium) som är den stora boven bakom högt blodtryck, hävdar amerikanska forskare. De hävdar att höga sockernivåer påverkar en viktig del av hjärnan som orsakar snabbare hjärtfrekvens samt ökat blodtryck. Forskarna belyser samtidigt en nyligen genomförd studie av 8 670 franska vuxna som inte funnit något samband alls mellan salt och högt blodtryck. Läs mer i länken nedan.

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Vissa fetter
Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja är ett bra alternativ.

Koffein
Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker mycket koffeinhaltiga drycker.

Så hur ska jag äta då?

…tänker du kanske? Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt lite fett för att kunna ta upp det nyttiga i grönsakerna.

Lågt blodtryck
Ofta läser man om problemen och riskerna med högt blodtryck. Men få pratar om det motsatta, det vill säga lågt blodtryck. Men även om så kallad hypotoni inte är ett lika allvarligt problem som hypertoni, kan det vara väldigt besvärligt. Här hittar du sex tips vid lågt blodtryck.

Mer blodtrycksrelaterad läsning?
Ja, det är bara att välja och vraka bland artiklarna på Kurera för vi har skrivit mycket i ämnet. Här är ett axplock:

Här är de bästa knepen för att sänka ditt blodtryck naturligt
• Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskning
• Kvinnor med högt blodtryck får inte samma behandling som män
• Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder
• Blodtrycksmedicin kan öka risken för hjärtsjukdom hos diabetiker
 Ny forskning: Lagrad vitlök effektivt vid högt blodtryck
• Mobilabstinens ger höjt blodtryck
• Ny studie: Sänk ditt blodtryck – förhindra alzheimers

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta högt blodtryck

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen.
Högt blodtryck är ungefär lika vanligt för män som för kvinnor men varierar vilken ålder man tittar på. Bland yngre och medelålders är högt blodtryck vanligare hos män. När man tittar på äldre är högt blodtryck lite vanligare hos kvinnor.

Tvingar hjärtat att arbeta hårdare än det borde
När blodtrycket är för högt arbetar hjärtat hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt. Hur högt trycket är beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla småkärl.

Ökar risken för annan sjukdom
Högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, samt ger försämrad cirkulation i benen. Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens.

Symtom
Många som har högt blodtryck vet inte om att det eftersom symtomen – lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.

Över- och undertryck
Blodtrycket delas upp i över- och undertryck, systole och diastole. Systole ligger normalt mellan 120 och 140 mm Hg hos vuxna. Diastole bör inte överstiga 90 mm Hg. Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver som förkortas mm Hg. Blodtrycket bör normalt ligga under 140/90 mmHg.

6 knep som sänker ditt blodtryck naturligt


Förutom motion (som reglerar både högt och lågt blodtryck), bra kost och minimalt med ohälsosam stress finns det andra knep för att sänka sitt blodtryck naturligt. Här är sex av dem.

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig sänka både förhöjt blodtryck och kolesterol. Finns i produkten Sangin.

2. Rödbetsjuice
Juicen sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen. Finns att köpa från till exempel Biotta.

3. Lagrat vitlöksextrakt
Studier har bekräftat att det lagrade vitlöksextraktet AGE förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack, sänker det onda och höjer det goda kolesterolet. Också blodtrycket homocysteinnivåer sänktes. Finns i produkten Kyolic.

4. Coenzym Q10
Minska högt blodtryck med dagligt intag av Q10. En metaanalys av Q10-tillskott vid högt blodtryck finner rejäl sänkning av blodtrycket, såväl systoliskt som diastoliskt. Exempel på kvalitativa Q10-tillskott är Holistic Q10, Coenzyme Q10 från Great Earth och Bio-QinonQ10 från Pharma Nord.

5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet rekommenderas då. Exempel på kaliumrika livsmedel är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser. Man kan även köpa mineralet som tillskott. Läs mer om kalium i Näringsguiden.

6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärlen och kan även kompletteras kosten vid hjärt- och kärlsjukdom. Läs mer här. Magnesiumprodukter från till exempel Holstic, Alpha Plus och Great Earth anses vara av hög kvalitet.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna som vaknar, drömlandskap B6

Vitaminet som hjälper dig minnas dina drömmar

Forskning

Tillhör du dem som sällan kommer ihåg vad du drömt? Skulle vilja ändra på det? En ny studie från Universitetet Adelaide i Australien visar på ett möjligt samband mellan intag av vitamin B6 precis innan läggdags och förmågan att drömma klarare och minnas sina drömmar.

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.