Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

6 sätt att sänka blodtryck

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig kunna sänka förhöjt blodtryck och kolesterol.
2. Rödbetsjuice
Drycken sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen.
3. Lagrad vitlök
Studier har bekräftat att lagrad vitlöksextrakt förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack och har effekt på det "onda"  kolesterolet.
4. Coenzym Q10
Q10 och selen har positiv effekt på hjärtat och även blodtrycket.
5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet kan hjälpa. Livsmedel rika på kalium är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser.
6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärl och muskler.

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet pumpas från hjärtat ut i kroppen. Högt blodtryck är ungefär lika vanligt för män som för kvinnor men varierar med vilken ålder man tittar på. Bland yngre och medelålders är högt blodtryck vanligare hos män. När man tittar på äldre personer är högt blodtryck lite vanligare hos kvinnor.

Om blodtrycket är för högt arbetar hjärtat hårdare än det borde och blodet pumpas ut genom artärerna med högre tryck än normalt. Hur högt trycket är beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla små kärl. Högt blodtryck ökar risken för stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt och njursjukdom, samt ger försämrad cirkulation i benen.

 

Det har även kopplingar till diabetes, bukfetma, högt blodsocker och kan leda till njurskador och demens. Många som har högt blodtryck vet inte om att det har det eftersom symtomen – lätt huvudvärk, illamående, yrsel och andnöd – är diffusa och inte specifika för just högt blodtryck.

LÄS OCKSÅ: Rödbetsjuice håller blodtrycket i schack visar forskni

Över- och undertryck
Blodtrycket delas upp i över- och undertryck, systoliska och diastoliska. Övertrycker ligger normalt mellan 120 och 140 hos vuxna. Undertrycker bör inte överstiga 90. Blodtryck mäts i millimeter kvicksilver som förkortas mm Hg. Blodtrycket bör normalt ligga under 140/90.

För att undvika högt blodtryck är det viktigt att motionera, inte stressa och äta sunt. Du ska helst äta lite charkprodukter och korvar eftersom de innehåller höga nivåer av natrium och fett som är skadligt för artärhälsan och blodcirkulationen. Välj hellre magert kött som kyckling, kalkon eller kalv. Smaktillsatser och salladsdressingar som majonnäs, ketchup och liknande har oftast en hög nivå av natrium, vilket påverkar hälsan. Gör hellre din egen dressingar på yoghurt, olja och örtsalter.

En del ostar har höga nivåer av natrium, som kan ge högt blodtryck men det finns bra alternativ i butikerna med lägra halt natrium. Snacks innehåller ofta en massa natrium och fetter som är dåliga för kroppen. Undvik friterad mat, saltade nötter, lakrits och chips.

LÄS OCKSÅ: Lagrad vitlök sänker blodtrycket – utan biverkningar

Socker bör du undvika helt
Socker är inte bra för blodtrycket. En del forskare menar att det är oftast sockret och inte saltet (natrium) som är den riktiga boven bakom högt blodtryck. Man hävdar att höga sockernivåer påverkar en viktig del av hjärnan som orsakar snabbare hjärtfrekvens samt ökat blodtryck.

 

Smör och margarin innehåller mycket natrium och fett som påverkar artärernas hälsa. Olivolja och kokosolja är ett bra alternativ. Svart te och kaffe stimulerar adrenalinet och produktionen av kortisol, vilket höjer blodtrycket. Minska på konsumtionen om du dricker för mycket kaffe.

Så hur ska man äta? Tänk tallriksmodellen, ta halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater samt fett för att kunna ta upp näringen i grönsakerna.

Ofta läser man om problemen och riskerna med högt blodtryck. Men få pratar om det motsatta, det vill säga lågt blodtryck. Även om så kallad hypotoni inte är ett lika allvarligt problem som hypertoni, kan det vara väldigt besvärligt.

Av Inger Palm 


6 sätt att sänka blodtryck

1. Olivfruktsextrakt
Antioxidanten hydroxytyrosol som extraheras ur oliver har visat sig kunna sänka förhöjt blodtryck och kolesterol.
2. Rödbetsjuice
Drycken sänker högt blodtryck och förbättrar syreupptagningsförmågan. Används även flitigt av löpare, cyklister och andra idrottsutövare. Reglerar åt båda hållen.
3. Lagrad vitlök
Studier har bekräftat att lagrad vitlöksextrakt förbättrar blodkärlens elasticitet, minskar bildningen av plack och har effekt på det "onda"  kolesterolet.
4. Coenzym Q10
Q10 och selen har positiv effekt på hjärtat och även blodtrycket.
5. Kalium
Högt blodtryck kan vara symtom på kaliumbrist och tillskott eller extra kaliumrik diet kan hjälpa. Livsmedel rika på kalium är bananer, nypon, bönor, vetegroddar, nötter och frön, kakao, frukt och bär, grönsaker, kål och torkade aprikoser.
6. Magnesium
Magnesium har en avslappnande effekt på blodkärl och muskler.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.