Maten som håller dig mätt längre! | Kurera.se

Maten som håller dig mätt längre!

Visste du att äpple och surkål minskar hungerkänslorna? Att chili sätter fart på ämnesomsättningen – eller att ägg innehåller 16 procent av vårt dagliga proteinbehov?
Här är 14 livsmedel som håller dig mätt längre - och därmed kan få dig att tappa några kilon.

Det går att äta smart om man bara känner till knepen. Det finns till exempel ett antal näringsspäckade livsmedel som bidrar till att öka mättnaden och som håller dig mätt längre - och som därmed kanske bidrar till att du tappar några kilon.

Ät smart
Är det sistnämnda ditt mål bör du även välja bort sötsaker och livsmedel med mycket kolhydrater – de gör dig nämligen mer hungrig. Och se till att satsa på fiberrika livsmedel. Tidningen Daily Mail listar livsmedlen som håller dig mätt under längre tid.

Läs också: 9 tips för viktminskning

Tidningen Daily Mail listar livsmedlen som håller dig mätt under längre tid:

 

1. Ägg
Glöm morgonflingor täckta i socker, koka istället ett par ägg. Ägg innehåller mycket protein, hela 16 procent av vårt dagsbehov och de hjälper dig att hålla dig mätt fram till lunch. Utöver protein innehåller ägg även viktiga näringsämnen som biotin (B7), jod, selen och riboflavin.
Läs också: Ägg bra för både blodfetter och midjemått

2. Fetter
Ignorera kostråd som rekommenderar låg fetthalt och välj helfett istället, så som smör, grädde och mjölk. Fettet håller dig mätt och belåten under lägre tid.
Läs också:

3. Avokado
Den gröna godsaken avokado innehåller bra fetter, näringsämnen och fibrer. Det håller dig mätt under en längre tid och minskar din hunger. Pröva några skivor tillsammans med frukostäggen eller inkludera det i din sallad på lunchen.
Läs också: Avokado sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

4. Äpplen
Om du äter ett äpple när du är hungrig minskar det din hunger och sötsuget. Kelly Osbourne är inte den enda det har fungerat för. Forskning visar att du äter mindre, nästa 200 kalorier om du äter ett äpple innan.
Läs också: Rester av bekämpningsmedel i oekologiska äpplen

5. Glukomannan kostfibrer (konjakrot)
Livsmedelsproducenter har börjat titta på sätt att använda glucomannan i våra livsmedel för att hålla oss mätta under längre tid, men under tiden kan du köpa dessa i forma av tillskott. Precis som andra fibrer sväller dessa i magen och håller oss mätta under längre tid. Vi äter också mindre och de hjälper till att hålla tarmen frisk.

 

6. Mandlar
En näve mandlar kan hjälpa dig att minska i vikt då det håller dig mätt. De är också fyllda med över 15 viktigt näringsämnen, så se till att ha en liten påse med nötter med dig.
Läs också: Här är nötterna som är bäst – och sämst – för din hälsa

7. Kokos
Kokosmjölk och kokosolja är två nykomlingar inom superfood. Kokos innehåller fettförbrännande fettsyror som minska aptiten och hjälper kroppen att bränna mer fett. Så när du lagar mat, använd kokosolja istället för vegetabiliska oljor eller olivolja. Det tål dessutom ofta upphettning bättre.
Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

8. Magert kött och fisk
Eftersom protein tar längre tid för kroppen att bryta ner så håller du dig också mätt under längre tid.

9. Grönt te
Det har visat att grönt te är ett hjälpmedel vid viktminskning och precis som vatten så håller det dig återfuktad.
Läs Kurerasbloggaren Mia Hagenmalms inlägg: "Kaffe och grönt te balanserar ditt blodsocker till en bra nivå"

10. Bönor och baljväxter
En protein- och fiberrik källa som gör det svårare för kroppen att smälta vilket resulterar i en långvarig känsla av mättnad.
Läs också: Diabetiker? Ersätt kött med baljväxter – förbättra dina värden

 

11. Surkål
En användbar probiotika som håller vår magtarmskanal frisk men den minskar också aptiten.
Läs Kurerabloggaren Mia Tjärnlunds inlägg: "Surkål – min hemmagjorda probiotika"

12. Chili
Skyndar på ämnesomsättningen och hjälper oss att bränna mer fett. Viss forskning visar att det dämpar aptiten i upp till fem timmar. Så använd chili i sallader, middagar och soppor.

13. Mörk choklad
Känner du dig sugen på något sött kan du ta några rutor mörk choklad (med minst 75 procent kakao). Det frigör må-bra endorfiner och tillfredsställer ditt sockersug.
Läs också: Ät mer choklad – få Nobelpris

14. Havre
Håller dig mätt men är också bra om du har en orolig mage.

Läs också: 13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Av Saara Olsson Sillanpää


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

 

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.

Nu blir fler utemiljöer rökfria

Politik

Från och med 1 juli kommer det att råda rökförbud på flera platser i utomhusmiljön. Bland annat omfattas uteserveringar, lekplatser, perronger, busshållplatser och vissa entréer. Förbudet omfattar även e-cigaretter. Det rapporterar Folkhälsomyndigheten.