Maten som håller dig mätt längre!

Visste du att äpple och surkål minskar hungerkänslorna? Att chili sätter fart på ämnesomsättningen – eller att ägg innehåller 16 procent av vårt dagliga proteinbehov?
Här är 14 livsmedel som håller dig mätt längre - och därmed kan få dig att tappa några kilon.

Det går att äta smart om man bara känner till knepen. Det finns till exempel ett antal näringsspäckade livsmedel som bidrar till att öka mättnaden och som håller dig mätt längre - och som därmed kanske bidrar till att du tappar några kilon.

Ät smart
Är det sistnämnda ditt mål bör du även välja bort sötsaker och livsmedel med mycket kolhydrater – de gör dig nämligen mer hungrig. Och se till att satsa på fiberrika livsmedel. Tidningen Daily Mail listar livsmedlen som håller dig mätt under längre tid.

Läs också: 9 tips för viktminskning

Tidningen Daily Mail listar livsmedlen som håller dig mätt under längre tid:

 

1. Ägg
Glöm morgonflingor täckta i socker, koka istället ett par ägg. Ägg innehåller mycket protein, hela 16 procent av vårt dagsbehov och de hjälper dig att hålla dig mätt fram till lunch. Utöver protein innehåller ägg även viktiga näringsämnen som biotin (B7), jod, selen och riboflavin.
Läs också: Ägg bra för både blodfetter och midjemått

2. Fetter
Ignorera kostråd som rekommenderar låg fetthalt och välj helfett istället, så som smör, grädde och mjölk. Fettet håller dig mätt och belåten under lägre tid.
Läs också:

3. Avokado
Den gröna godsaken avokado innehåller bra fetter, näringsämnen och fibrer. Det håller dig mätt under en längre tid och minskar din hunger. Pröva några skivor tillsammans med frukostäggen eller inkludera det i din sallad på lunchen.
Läs också: Avokado sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

4. Äpplen
Om du äter ett äpple när du är hungrig minskar det din hunger och sötsuget. Kelly Osbourne är inte den enda det har fungerat för. Forskning visar att du äter mindre, nästa 200 kalorier om du äter ett äpple innan.
Läs också: Rester av bekämpningsmedel i oekologiska äpplen

5. Glukomannan kostfibrer (konjakrot)
Livsmedelsproducenter har börjat titta på sätt att använda glucomannan i våra livsmedel för att hålla oss mätta under längre tid, men under tiden kan du köpa dessa i forma av tillskott. Precis som andra fibrer sväller dessa i magen och håller oss mätta under längre tid. Vi äter också mindre och de hjälper till att hålla tarmen frisk.

 

6. Mandlar
En näve mandlar kan hjälpa dig att minska i vikt då det håller dig mätt. De är också fyllda med över 15 viktigt näringsämnen, så se till att ha en liten påse med nötter med dig.
Läs också: Här är nötterna som är bäst – och sämst – för din hälsa

7. Kokos
Kokosmjölk och kokosolja är två nykomlingar inom superfood. Kokos innehåller fettförbrännande fettsyror som minska aptiten och hjälper kroppen att bränna mer fett. Så när du lagar mat, använd kokosolja istället för vegetabiliska oljor eller olivolja. Det tål dessutom ofta upphettning bättre.
Läs också: Ät kokosfett och bränn fett

8. Magert kött och fisk
Eftersom protein tar längre tid för kroppen att bryta ner så håller du dig också mätt under längre tid.

9. Grönt te
Det har visat att grönt te är ett hjälpmedel vid viktminskning och precis som vatten så håller det dig återfuktad.
Läs Kurerasbloggaren Mia Hagenmalms inlägg: "Kaffe och grönt te balanserar ditt blodsocker till en bra nivå"

10. Bönor och baljväxter
En protein- och fiberrik källa som gör det svårare för kroppen att smälta vilket resulterar i en långvarig känsla av mättnad.
Läs också: Diabetiker? Ersätt kött med baljväxter – förbättra dina värden

 

11. Surkål
En användbar probiotika som håller vår magtarmskanal frisk men den minskar också aptiten.
Läs Kurerabloggaren Mia Tjärnlunds inlägg: "Surkål – min hemmagjorda probiotika"

12. Chili
Skyndar på ämnesomsättningen och hjälper oss att bränna mer fett. Viss forskning visar att det dämpar aptiten i upp till fem timmar. Så använd chili i sallader, middagar och soppor.

13. Mörk choklad
Känner du dig sugen på något sött kan du ta några rutor mörk choklad (med minst 75 procent kakao). Det frigör må-bra endorfiner och tillfredsställer ditt sockersug.
Läs också: Ät mer choklad – få Nobelpris

14. Havre
Håller dig mätt men är också bra om du har en orolig mage.

Läs också: 13 vetenskapligt uppbackade sätt att gå ner i vikt

Av Saara Olsson Sillanpää


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Finalisterna i Årets matbluff utsedda

Eko/miljö

För fjärde året i rad har den ideella konsumentföreningen Äkta vara tagit fram fem finalister till antipriset ”Årets matbluff”. Soyagrädde med 2 procent soya och glutenfritt  teff- och bovetemjöl med 3 procent teff är två av finalisterna av de totalt 162 nomineringarna som kommit in från allmänheten.

Ny rapport ska öka kunskap om minnessjukdomar

Forskning

Idag har ungefär 160 000 svenskar en demenssjukdom. Antalet demenssjuka väntas öka till 250 000 inom 30 år. Detta på grund av att det stora antalet personer som föddes på 1940-talet då uppnår en hög ålder. Alzheimerfonden har därför tagit fram Sveriges första vetenskapliga alzheimerrapport som ska kunna läsas av gemene man för att öka kunskapen om minnessjukdomarna.

Hittade du också en halsduk eller ett par vantar?

Allmänt

Medlemmar i svenska kyrkan har stickat vantar, halsdukar och strumpor och lagt ut för att visa på kraften i goda handlingar. I gryningen till den 14 januari lades deras stickade alster ut i hela landet. På lapparna stod det till exempel: Fryser du? Den här halsduken är inte borttappad, den handgjord. Ta den, varsågod.

Studie: Apor föredrar socker framför alkohol

Forskning

Har du någonsin undrat varför djur äter jäst frukt som innehåller alkohol? Vi drar ofta slutsatsen att det beror på att de i likhet med oss människor skulle tycka om att berusa sig. Nu har forskare undersökt om apors beteende kan avlöja något om människans benägenhet till alkoholism.

Hella gör rent hus utan gifter och kemikalier


Eko/miljö

För tre år sedan kom Hella Nathorst-Böös ut med boken "Häxans hus" full av tips på hur man lever mer giftfritt både när det kommer till hemmet men också hygien och hudvård. Sedan dess har intresset bara ökat och nu ges boken ut på nytt. Kurera växlade några ord med Hella om varför det är så viktigt att detoxa sitt hem och fick några användbara tips.

 

Nu kan Maja svälja sina tabletter

Övrigt

Maja, 11 år, har alltid haft stora besvär att svälja tabletter, som till exempel Ipren och Alvedon. Sedan provade Majas mamma Eva att trä över tabletterna med ett litet hölje med god smak. Då kunde Maja svälja utan problem. – De smakar jättegott. Mina har kolasmak, säger Maja.

Ann-Kristin Sundin: “Mjölk är fortfarande hälsosamt”

Kurera debatt

Alla har en åsikt om mat, oavsett vilka vi är och vad vi arbetar med. Anledningen är så klart enkel – alla äter, och alla påverkas av maten vi väljer att lägga på tallriken. Då är det desto viktigare att de budskap som konsumenter nås av är vetenskapligt behäftade och tål att utmanas och kritiseras. Inte minst diskuteras mjölk och mjölkprodukter i många sammanhang när gäller allt från hjärtkärlhälsa till skeletthälsa, och felaktigheterna som vi möts av är flera.

Studie ska undersöka vad fysisk aktivitet kan göra för deprimerade

Forskning

Att fysisk aktivitet gör oss piggare och gladare, det vet alla som motionerar. Men kan även deprimerade och isolerade personer få effekt av fysisk aktivitet och undvika att falla tillbaka i sjukdomen? Det ville forskare vid Lunds universitet ta reda på. Därför startade de en studie där 100 deprimerade patienter med en eller flera depressioner bakom sig får lära och träna.

Stockholm har fått landets första meditationsstudio

Mental hälsa

I New York och San Fransisco rullar sedan några år meditationsbussar på gatorna. I Sverige har kanske meditation främst varit något som utövas i samband med yoga eller på vissa center men nu blir det ändring på det. Mindstory i Stockholm är en studio helt vikt åt olika former av meditation, dit den stressade storstadsbon kan gå för att landa.

 

kvinna som äter sallad

Ät dig symptomfri från sköldkörtelsjukdom

Forskning

Närmare en halv miljon lider av någon form av sköldkörtelsjukdom i idag – de flesta är kvinnor. Den senaste forskningen visar att du kan minska dina symptom och öka din livskvalitet genom att ställa om din kost. – Redan efter några veckor kan du märka skillnad, säger Karl Hultén, biomedicinare och expert på kost och livsstil vid autoimmun sjukdom.

Hund under småbarnsåren kan skydda mot schizofreni

Husdjur

Att växa upp i ett hem med hund kan fungera som ett skydd mot att senare i livet utveckla den svåra psykiska sjukdomen schizofreni, det visar en ny studie. Man undersökte även kopplingen till bipolär sjukdom, dock utan resultat. Även kopplingen mellan tidig exponering för katter och senare risk för psykisk störning undersöktes.

Så gör du din egen hostmedicin

Förkylning

Har du haft influensa eller kanske bara en vanlig förkylning under senhösten och nu under vintern? Då kanske du fortfarande dras med rethosta och halsont. Vanlig hostmedicin säljs för flera hundra miljoner varje år men det finns ingen vetenskaplig grund för att dessa fungerar. Honungsvatten med citron eller timjan är en gammal beprövad huskur som kan lindra hosta och halsont.

 

Helen Alfredsson: ”Jag tycker om att vara tråkig”

Hälsa

Golfproffset Helen Alfredsson har levt sitt liv i resväska. Men nu har hon landat – efter än 30 år år utomlands och en lång rad segrar i golftävlingar världen över har hon hittat lugnet i vardagen i Onsala utanför Göteborg, tillsammans med Kent. Och i hemmet i Florida, för hon är hemma även där.

Alpdoktorns idéer är idag vetenskapligt bevisade

Hälsa

Den schweiziska hälsopionjären Alfred Vogel ägnade hela sitt liv åt att örter, naturmediciner och patienter. För ”alpdoktorn” var hälsa en harmonisk kombination och en välbalanserad livsstil –  god sömn, sunda matvanor, motion och livsglädje.  I dag är flera av Alfred Vogels upptäckter vetenskapligt bevisade.

Behöver vi gå 10 000 steg om dagen för att må bra?

TRÄNING

Det har väl inte undgått någon att vi rekommenderas att gå 10 000 steg om dagen, vilket är mellan sju och åtta kilometer, för att må bra. Men behöver vi verkligen gå så långt? Och vem bestämde att 10 000 steg är optimalt? Ny forskning visar faktiskt att det troligtvis räcker att gå 6 000 steg om dagen, vilket är mellan fyra och fem kilometer, för att uppnå en större hälsovinst.

Hjärnforskaren om beröring – det är livsviktigt!

Mental hälsa

Närhet och beröring är inte bara en fråga om kramar och sex, vi behöver beröring för att fungera som människor och det är ofta de små gesterna som betyder mest. Kurera ställde några frågor till hjärnforskaren Helena Backlund Wasling som i sin bok ”Närmare” ger en förståelse för varför det är så vikitigt att vi faktiskt tar i varandra.

 

Tips på vanor som ger en god hjärnhälsa

Mental hälsa

För att ta hand om vår kropp på bästa sätt behöver vi äta en näringsrik och varierad kost och ägna oss åt någon form av motion men även hjärnan behöver sitt för att må bra. Här kommer några tips på hur du blir bättre på att ta hand det du har i knoppen.

Björn Klinge: “Vår hälsa sitter i munnen”

Hälsa

Övertandläkare Björn Klinge blev uppmärksammad för ett experiment där han låtsades vara tandlös för att undersöka hur han blev bemött. Björn förespråkar att tandvård ska ingå i den vanliga sjukvården. I en ny bok vill han bidra till att öka kunskapen om munhälsans koppling till resten av kroppen.

Kan hundar äta bananer och annan frukt?

Husdjur

Det kan vara knepigt att ha koll på vad man kan ge hundar att äta, när det kommer till frukt och grönsaker. I motsats till vad många tror kan även jyckar må bra av en dos frukt och grönt då och då. Så hur ligger det till? Kan man ge vovven en banan?

 

Nyhet: Läkemedelsverket har godkänt läkeört mot migrän

Fakta

Migrän är en av våra stora folksjukdomar. En miljon svenskar drabbas kontinuerligt av migränanfall som varar mellan några timmar upp till ett dygn. Kvinnor drabbas dubbelt så många gånger som män och oftast uppstår under vissa perioder i menscykeln. Om du tar tre-fem blad av läkeörten Mattram så kan det förebygga migrän.

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

Fanny hittade lugnet med ashwaganda

Mental hälsa

Mobbingen i skolan låg till grund för ett dåligt självförtroende. Följden blev psykisk ohälsa och depression. Fanny Ekstrand mådde helt enkelt inte speciellt bra. Hon provade ashwagandha – och hittade lugnet, glädjen och kunde äntligen sova.