Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

Visste du att ångest är en av de vanligaste diagnoserna inom mental ohälsa, med drygt 7 procent drabbade personer, världen över? Ångest är ett paraplybegrepp som rymmer både GAD (generaliserat ångestsyndrom), social ångest och andra fobier. Gemensamt för alla sorters ångest är ständiga känslor av oro, spänningar och nervositet.

 

Naturliga sätt att dämpa lindrig ångest består av såväl fysisk träning som andningstekniker, men även viss sorts mat och näringsämnen kan lindra symtom på ångest. Det handlar främst om ”hjärnboostande ”råvaror, såsom lax och annan fet fisk, liksom örter som kamomill och gurkmeja.

LÄS OCKSÅ: Örten som lindrar både pms och klimakteriebesvär

Här nedan följer en lista på mat och dryck att satsa på för att motverka ångest, enligt vetenskapliga rön.

6 ångestdämpande livsmedel

  1. Gurkmeja. Det verksamma ämnet kurkmin i gurkmeja har studerats för dess förmåga att främja hjärnhälsan och förebygga ångest. Tack vare dess höga nivåer av både antioxidanta och antiinflammatoriska egenskaper kan gurkmeja bidra till att förebygga skador på hjärnceller kopplade till kronisk inflammation och oxidativ stress. De flesta studier är dock gjorda på tillskott med kurkumin, inte på kurkumin erhållen via själva gurkmejan.
  2. Lax. Innehåller näringsämnen som främjar hjärnhälsa. Det handlar om D-vitamin samt omega 3- fettsyrorna DHA och EPA, som bidrar till reglera signalsubstanserna serotonin och dopamin, vilka kan medföra känslor av lugn och välbefinnande. En kost rik på DHA och EPA är förknippad med lägre ångestnivåer. Dessa fettsyror finns även i riklig mängd i alger.

LÄS OCKSÅ: Forskare har listat bästa maten för psykisk hälsa

  1. Mörk choklad innehåller flavonoider, såsom epikatekin och katekin, vilka fungerar som antioxidanter. Viss forskning visar att dessa flavonoider kan ha skyddande effekter på hjärnan samt nervsystemet. Framförallt kan de öka blodtillströmningen till hjärnan och förbättra cellernas signalvägar. Det kan göra att du har lättare att hantera de stressiga situationer som kan leda till ångest. Men även själva smaken kan ha en tröstande effekt, menar vissa forskare. En studie från 2019 av cirka 13 600 personer visade att de som åt mörk choklad hade signifikant färre depressiva symtom än de som sällan åt choklad. En annan studie visade att de som åt mörk choklad två gånger per vecka i två veckor rapporterade omedelbart lägre ångestnivåer efter att ha ätit chokladen. E Effekten stannade i två veckor.
  2. Kamomill har visat sig kunna minska symtom på ångest tack vare sina antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper, som kan minska inflammation kopplad till ångest. De kan också hjälpa till att reglera den så kallade HPA-axeln, som är en central del av kroppens svar på stress. En studie som följde 179 personer med GAD under 38 veckors tid, visade på en betydande skillnad i minskningen av ångestsymtom bland de försökspersoner som fick äta kamomillextrakt, jämfört med de som inte åt det. Men den vanligaste formen som vi konsumerar kamomill på är genom att dricka te. Mer forskning behövs för att utvärdera effekten hos kamomillte.

LÄS OCKSÅ: Probiotika – bra för både tarm och hjärna

  1. Grönt te. Innnehåller L-theanin, en aminosyra som sägs ha positiv effekt på hjärnhälsa och sin förmåga att kunna lindra ångest. L-thenanin kan öka nivåerna av GABA, dopamin och serotonin, signalsubstanser som har en anti-ångesteffekt. Grönt te innehåller också antioxidanten EGCG som förbättrar hjärnhälsan. En dubbelblind, randomiserad studie visade att deltagare som intagit dryck med L-theanin rapporterade en signifkant lägre självupplevd stress. De hade också minskade nivåer av stresshormonet kortisol (som kan kopplas till ångest) jämfört med de som inte druckit. Kombinationen av EGCG, L-theanin och andra beståndsdelar i grönt te verkar dessutom ge synergieffekter i att lindra ångest och minska stress. Något dom gör dem mer effektiva ihop än som separata ingredienser.
  2. Yoghurt som innehåller levande bakteriekultur kan påverka din mentala hälsa då de goda bakterierna stödjer den så kallade tarm-hjärnaaxeln. Alltså det system som gör att vår mage och hjärna kommunicerar med varandra. Probiotika kan också förbättra hjärnans funktioner genom att minska inflammation och öka produktionen av bland annat serotonin, som är en humörhöjande signalsubstans. En studie har visat att kvinnor som åt yoghurt (125 gram) två gånger per dag i fyra veckor fick bättre funktion i de delar av hjärnan som kontrollerar känslor, vilket kan kopplas till lägre ångestnivåer.

Källa: Healthline, och länkade källor

Av Carolina Eriksson



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.