Maya Nestorov: ”Njut av solen men lyssna till kroppen!”

Fakta

Namn: Maya Nestorov
Gör: Hälso- och skönhetsbloggare inom hållbar livsstil
Vill du läsa mer om Maya kan du följa hennw på hennes blogg och på Facebook

Hälso- och livsstilssbloggaren Maya Nestorov blommar på sommaren och är expert på hur man bäst tar hand om sin hud sommartid. Här delar hon med sig av sina bästa tips till Kureras läsare.

Bloggaren och skönhetsgurun Maya Nestorov kallar sig själv en sommarperson.
– Min hy, mitt hår, min kropp, ja hela jag blommar på sommaren. Allt lever upp och solen strålar ger mig en naturligt frisk hy, men precis som min hälsa tillför jag varje dag året om näring som ger mig bästa möjliga förusättningar.
Hudvårdsrutinen skilljer sig inte särskilt mycket åt mellan årstiderna.
– Jag tänker fukt och fett året om. Jag använder ansiktsmasker, oljor och ansiktsvatten alltid.

 

Hur är ditt förhållande till solning?
– Jag älskar solen och kommer i framtiden bo vinterhalvåret i ett land med mycket sol för den är superviktig för mitt välmående. Jag har ju trots allt blod som härstammar från varmare breddgrader.

Vad gör du för att undvika bränna dig?
– Jag använder nästan aldrig solfaktor, då jag tror på att vi behöver solens strålar. Med det sagt så har jag respekt för vad solen kan göra med min hy om jag solar för mycket. Jag solar lite åt gången.

LÄS OCKSÅ: Hannah Sjöström tipsar: Så får du glow med oljor

Ändrat solmönster
Med åren har Maya slutat ligga i solen i timmar något hon gjorde när hon var yngre. Nu solar hon istället i intervaller.
– Jag ligger någon timme åt gången varje gång det är sol ute, sedan tar jag paus. Känner av vad kroppen säger och solar igen eller någon dag senare alternativt ligger i skuggan.
På så vis bygger Maya upp brännan gradvis.
– Jag bränner mig aldrig när jag gör så.

När Maya är utomlands och badar mycket brukar hon smörja in sig på bröstet, axlarna och pannan med ekologiskt certfierade produkter. 

LÄS OCKSÅ: Carina lär oss mer om naturlig hudvård

Hur tar du hand om din hud efter en dag på stranden?
– Jag duschar och tvättar mig som vanligt. Avslutar med att smörja in mig med olja i duschen samtidigt som jag låter vattnet rinna på mig. Detta blir nästan som att jag "smörjer" in mig redan i duschen. Min hy älskar det. Utöver det använder jag en riktigt ren och naturlig lotion som är fet som Viridi ecos body butter.
Efter solen behöver huden precis som all torr och utsatt hy fukt och fett både inifrån och ut.
– Så ät bra, drick mycket vatten och smörj in dig rikligt. Det räddar vilken "sliten" hy som helst.

 

LÄS OCKSÅ: Så slipper du torra händer på naturligt vis

Hur vårdar man sin solbränna för att få den att vara så länge som möjligt?
– Ett hett tips är att dricka mycket morotsjuice, morötter innehåller mycket karoten och det gör att solbrännan håller längre. Jag kan ibland äta karotentabletter eller så gör jag en juice med morötter, ingefära och gurkmeja och dricker varje morgon.
Utöver det gäller Mayas stående tips om fukt + fett + bra näring = välmående hy.

Mayas bästa beauty-tips sommartid
Skrubba dig innan du börjar sola.
• Återfukta med ansiktsvatten (ha alltid med dig i väskan), ansiktsmask och drick mycket vatten.
• Smörj in med oljor, närande lotion och lyxa till det med lotion som ger glow till dina ben/armar.
• Använd highlighter över allt. I ansiktet, på armarna och benen. Vem sa att highlighter endast fungerar för ansiktet.
• I min väska finns alltid ansikstvatten, närande läppglans, highlighter, en liten tub olja samt deodorant för akuta behov.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Maya Nestorov
Gör: Hälso- och skönhetsbloggare inom hållbar livsstil
Vill du läsa mer om Maya kan du följa hennw på hennes blogg och på Facebook

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.

 

Skönhetspanelen testar ansiktsmasker

Hud

Lägg en ansiktsmask – blunda och vila medan masken gör sitt på huden. Bättre boost för både hud och själ får man leta efter. Kureras skönhetspanel har testat några ekologiska ansiktsmasker och hittat en favorit.