Maya Nestorov: ”Njut av solen men lyssna till kroppen!”

Fakta

Namn: Maya Nestorov
Gör: Hälso- och skönhetsbloggare inom hållbar livsstil
Vill du läsa mer om Maya kan du följa hennw på hennes blogg och på Facebook

Hälso- och livsstilssbloggaren Maya Nestorov blommar på sommaren och är expert på hur man bäst tar hand om sin hud sommartid. Här delar hon med sig av sina bästa tips till Kureras läsare.

Bloggaren och skönhetsgurun Maya Nestorov kallar sig själv en sommarperson.
– Min hy, mitt hår, min kropp, ja hela jag blommar på sommaren. Allt lever upp och solen strålar ger mig en naturligt frisk hy, men precis som min hälsa tillför jag varje dag året om näring som ger mig bästa möjliga förusättningar.
Hudvårdsrutinen skilljer sig inte särskilt mycket åt mellan årstiderna.
– Jag tänker fukt och fett året om. Jag använder ansiktsmasker, oljor och ansiktsvatten alltid.

Hur är ditt förhållande till solning?
– Jag älskar solen och kommer i framtiden bo vinterhalvåret i ett land med mycket sol för den är superviktig för mitt välmående. Jag har ju trots allt blod som härstammar från varmare breddgrader.

 

Vad gör du för att undvika bränna dig?
– Jag använder nästan aldrig solfaktor, då jag tror på att vi behöver solens strålar. Med det sagt så har jag respekt för vad solen kan göra med min hy om jag solar för mycket. Jag solar lite åt gången.

LÄS OCKSÅ: Hannah Sjöström tipsar: Så får du glow med oljor

Ändrat solmönster
Med åren har Maya slutat ligga i solen i timmar något hon gjorde när hon var yngre. Nu solar hon istället i intervaller.
– Jag ligger någon timme åt gången varje gång det är sol ute, sedan tar jag paus. Känner av vad kroppen säger och solar igen eller någon dag senare alternativt ligger i skuggan.
På så vis bygger Maya upp brännan gradvis.
– Jag bränner mig aldrig när jag gör så.

När Maya är utomlands och badar mycket brukar hon smörja in sig på bröstet, axlarna och pannan med ekologiskt certfierade produkter. 

LÄS OCKSÅ: Carina lär oss mer om naturlig hudvård

Hur tar du hand om din hud efter en dag på stranden?
– Jag duschar och tvättar mig som vanligt. Avslutar med att smörja in mig med olja i duschen samtidigt som jag låter vattnet rinna på mig. Detta blir nästan som att jag “smörjer” in mig redan i duschen. Min hy älskar det. Utöver det använder jag en riktigt ren och naturlig lotion som är fet som Viridi ecos body butter.
Efter solen behöver huden precis som all torr och utsatt hy fukt och fett både inifrån och ut.
– Så ät bra, drick mycket vatten och smörj in dig rikligt. Det räddar vilken “sliten” hy som helst.

LÄS OCKSÅ: Så slipper du torra händer på naturligt vis

Hur vårdar man sin solbränna för att få den att vara så länge som möjligt?
– Ett hett tips är att dricka mycket morotsjuice, morötter innehåller mycket karoten och det gör att solbrännan håller längre. Jag kan ibland äta karotentabletter eller så gör jag en juice med morötter, ingefära och gurkmeja och dricker varje morgon.
Utöver det gäller Mayas stående tips om fukt + fett + bra näring = välmående hy.

Mayas bästa beauty-tips sommartid
Skrubba dig innan du börjar sola.
• Återfukta med ansiktsvatten (ha alltid med dig i väskan), ansiktsmask och drick mycket vatten.
• Smörj in med oljor, närande lotion och lyxa till det med lotion som ger glow till dina ben/armar.
• Använd highlighter över allt. I ansiktet, på armarna och benen. Vem sa att highlighter endast fungerar för ansiktet.
• I min väska finns alltid ansikstvatten, närande läppglans, highlighter, en liten tub olja samt deodorant för akuta behov.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Maya Nestorov
Gör: Hälso- och skönhetsbloggare inom hållbar livsstil
Vill du läsa mer om Maya kan du följa hennw på hennes blogg och på Facebook

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?