Anders högberg i höstmiljö

Foto: Privat

Med magnesium försvann myrkrypningarna

Fakta

Namn: Anders Högberg
Familj: Sambo med Anna. Två barn på elva och fem år
Bor: I hus på Färingsö
Yrke: Vaktmästare
Fritidsintressen: Spelar ishockey, sysslar med motivlackering på hjälmar och brevlådor

Anders Högberg, 50 år, fick pirr och myrkrypningar i benen innan han skulle sova. Problemen blev så stora att han ibland var vaken flera timmar varje natt. När sambon kom hem med en burk magnesium var han skeptisk, men lät sig övertalas.
– Det hjälpte mig redan första kvällen. Nu har jag ätit magnesium i två år och kan inte vara utan mina tabletter, säger Anders.

Magnesiumbrist är mer vanligt än ovanligt idag. Brist på magnesium är faktiskt den näst vanligaste näringsbristen i västvärlden. Bara brist på D-vitamin är vanligare.
Magnesiumbrist kan uppstå om man har problem med tarmen och därför får ett nedsatt näringsupptag. Det kan också uppkomma som en biverkning av vissa läkemedel. Vanligast är att man inte äter mat som innehåller tillräckligt med magnesium. Det finns gott om magnesium i fullkornsprodukter, grönsaker, nötter och frön.
Snabbmat och processad mat innehåller lägre halter magnesium än hemlagad mat men även om man är duktig på att äta bra kan man få magnesiumbrist på grund av att även färska råvaror inte innehåller lika mycket magnesium som det gjorde förr. För mycket socker, alkohol och kaffe kan också minska upptaget av magnesium. En frisk person behöver minst 300 milligram magnesium per dag.

 Läs också: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

 

Många olika bristsymtom
Magnesiumbrist kan orsaka en mängd olika symtom. Allt från koncentrationssvårigheter och nedstämdhet till sömnbesvär, muskelsvaghet och darr i benen.
Och det var just problem med pirr i benen, eller det som också kallas restless legs, som Anders Högberg råkade ut för.
– Det började för lite drygt två år sedan. Jag hade lagt mig i sängen för att sova så började benen skaka och det kändes som om det kröp myror på insidan av benen. Det tog säkert två timmar innan jag somnade, berättar Anders.
Samma sak hände natten därpå och så fortsatte det.
– När det var som värst gick jag upp och traskade runt i huset. Ibland tittade jag på TV eller surfade på nätet. Till slut somnade jag av trötthet.

Besvär vid läggdags
Problemen uppstod alltid vid läggdags. Anders fick inga myrkrypningar i benen under dagtid.
– Det kom alltid när jag lagt mig i sängen för att sova, säger han.
Sömnbristen gjorde förstås Anders trött på dagarna. Han jobbar som vaktmästare på en idrottsanläggning vilket innebär att han går flera mil varje arbetspass.
– Jag blev trött av att jag sov för lite men jag kände mig även svagare i benen när jag jobbade, säger Anders.

► Läs också: Magnesium – för hjärthälsa och bra humör

Bättre syresättning i musklerna
Lösningen på problemet kom snabbt. Anders sambo, som är hälsointresserad, kom hem med en burk Super Magnesium från Great Earth. Eftersom mineralet bland annat motverkar kramp och muskelspänningar trodde hon att det skulle hjälpa honom.
– Jag var skeptisk, men gick med på att prova. Effekten kom redan första kvällen och då försvann alla mina tvivel, säger Anders och skrattar.
Studier har visat att magnesium har en lugnande effekt på kroppen och kan förbättra syresättningen i musklerna, men det finns ingen dokumentation på att magnesium hjälper mot restless legs.

Migränen har minskat
Efter att ha börjat med magnesiumkomplexet har Anders märkt att benen blivit starkare, piggare och inte är lika spända längre.
– Jag spelade en del ishockey i min ungdom och har fortsatt med det som en fritidssysselsättning. Efter att ha börjat med magnesiumtillskottet så känner jag mig inte lika trött efter ett träningspass. Jag är dålig på att stretcha men just den biten är lättare nu när musklerna är mer avslappnade, säger Anders.
Han har även märkt en välkommen ”biverkning” – han har inte migrän lika ofta som förut.
– Jag vet inte om det har med kosttillskottet att göra men tidigare hade jag migrän fyra-fem gånger per år och nu har jag haft ett migrän-anfall på två år, berättar han.

► Läs också: Sju tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Benen pirrar inte längre vid läggdags
Sedan Anders började med tillskottet för två år sedan har han inte haft några problem med att benen pirrar när han ska sova.
– När jag åkte i väg en helg och besökte min mamma så glömde jag ta med burken och då kom problemen tillbaka, berättar han.
Nu har Anders magnesium i necessären så att han inte ska glömma dem när han åker bort.
– För säkerhets skull så har jag även några i jackfickan. De fungerar så bra så jag vill inte vara utan dem.

 Läs också: Ex-busen Johan Viktor: ”Perfekt för mig som har ADHD och mycket kryp i benen”

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Anders Högberg
Familj: Sambo med Anna. Två barn på elva och fem år
Bor: I hus på Färingsö
Yrke: Vaktmästare
Fritidsintressen: Spelar ishockey, sysslar med motivlackering på hjälmar och brevlådor

Fakta

Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna. Mycket beror på att maten vi äter ofta är hårt raffinerad. När helkorn och råris raffineras till vitt mjöl och vitt ris försvinner över 80 procent av magnesiuminnehållet. Magnesium bidrar till att bibehålla normal benstomme, muskelfunktion och energiomsättning. Magnesium bidrar till nervsystemets normala funktion och till att minska trötthet och utmattning.

Magnesium vs kalcium
Förutom det låga magnesiuminnehållet i maten vi äter så förbrukas intaget när vi dricker läsk och alkohol. Raffinerad och fettrik mat ökar också förbrukningen av denna mycket viktiga mineral. Ytterligare en orsak till att vi ofta lider brist på magnesium är att vi ofta äter en kalciumrik kost. Högt intag av kalcium minskar magnesiumupptaget. Mjölkprodukter innehåller 8-9 gånger mer kalcium (Ca) än magnesium (Mg). I Sverige får de allra flesta i sig ca 5-10 gånger mer kalcium än magnesium. Ett intag av 1-3:1 Ca:Mg är att rekommendera.

Magnesium är inblandat i över 325 olika enzymreaktioner i kroppen. De flesta av dessa har att göra med produktion, transport, lagring och användning av energi. Kalcium har en sammandragande effekt på musklerna medan magnesium har en avslappnande effekt. Magnesium reglerar tillgång och användning av kalcium i cellerna. Magnesiumets avslappnande effekt påverkar sömnen positivt och är kramplösande på både inre och yttre muskler. Blodets pH-värde regleras till viss del av magnesium och kroppens syra-/basbalans påverkas positivt.

Det dagliga intaget
En frisk människa behöver minst 300-450 milligram magnesium per dag enligt officiella rekommendationer. I takt med att våra kostvanor har förändrats så har vårt intag av magnesium minskat från cirka 1250 milligram till knappt 250 milligram per dag sedan början på 1900-talet. 30-50 procent av det magnesium vi får i oss tas upp i tunntarm och tjocktarm. Resten åker ut med avföringen.

Amerikanska nutritionister har, för att hjälpa till att dra in mer magnesium i cellerna, utvecklat ett mineraltransportsystem som kallas Portamin och består av lättlösliga och lättupptagliga föreningar av mineraler som glycinatkelat, citrat, glukonat, askorbat, malat och succinat. På den svenska marknaden hittas transportsystemet i magnesiumtillskottet Super Magnesium 375 mg från Great Earth som vissa menar får ett bredare upptagningsområde med sina olika former av magnesium, där magnesiumsalterna har varierande uppgifter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Örtskolan: Rysk rot

Örtskolan – värt att veta om rysk rot

Näringsmedicin

Rysk rot kallas den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet, stress och impotens.

Relationsexperten: ”Lyhördhet motverkar övergrepp”

Krönikan

Relationsexperten och terapeuten Cornelia Södergren ser en brist på kommunikation och bristande förmåga att läsa av varandra som en av förutsättningarna för att övergrepp ska kunna ske. Det är hög tid att män lär sig förstå och vara uppmärksamma på kvinnors signaler. Men också att vi tar vårt gemensamma ansvar och sätter stopp för den sexism som möjliggör den här typen av övergrepp.

kvinna stretchar

Så kommer du igång med träningen

Träning

Januari betyder fullsatta gym. Intentionen är oftast god när vi börjar träna eller gå på en strikt diet men många orkar inte fortsätta. Kanske är målen för högt satta eller så är hårdträning inte det som behövs. Här är några tips för att komma igång som ökar chanserna att förändringen blir bestående.

probiotika_prebiotika

Magspecial – nyckeln till god hälsa finns i tarmen

Mage

Tarmfloran kallas ibland kroppens största organ, inte helt oförtjänt då vi har fler bakterier i tarmen än vi har celler i hela kroppen. Ungefär 75 procent av immunförsvaret finns dessutom i tarmfloran så det är inte konstigt att bakteriebalansen påverkar allt från depression och ADHD till IBS.

kvinna äter kaka

Krom dämpar sötsug och stabiliserar blodsockret

Naturlig hälsa

Plötsliga humörsvängningar, energi-dippar och svårigheter med koncentrationen är problem som kan bero på blodsockersvängningar. Under storhelgerna är det lätt att det blir för mycket av det goda och när man sen vill leva sundare igen kan det ständiga suget efter sött göra det svårt. Mineralet krom kan dämpa sötsuget och ge ett stabilare blodsocker, här får du veta hur. 

elaine_adaptsport

Sportvitaminerna hjälpte Elaine att träna hårt igen

Träning

Elaine Blückert, 32 år från Uppsala är liten men stark. Hon tävlar i Body Fitness och tränar sex tuffa pass i veckan när hon inne i en hård träningsperiod. Men en sjukskrivning förra året satte stopp för både tävling som träning. Tack vare adaptogener orkade hon börja träna hårt igen och kan arbeta sig tillbaka till prispallen.

Tittis lyckoskola: ”Du är värdefull”

Mental hälsa

I andra lektionen i Titti Holmers lyckoskola får vi lära oss vikten av att förstå att vi är värdefulla och omge oss med människor som älskar oss. Det är viktigt att bryta eller sätt gränser i "dåliga" relationer. Ett annat sätt att visa för oss själva att vi är värdefulla är genom att ta hand om oss och vår kropp.

blodkärl

Vad alla behöver veta om blodproppar

Hälsa

För att förhindra blodproppar är det viktigt att vi rör på oss och inte sitter still för länga perioder i sträck. På samma sätt som bilköer och trafikstockning hindrar framkomligheten i trafiken hindrar blodproppar normal cirkulation i kroppen något som i värsta fall kan vara farligt. Här får du veta mer om vad som orsakar blodpropp och hur du bäst motverkar att de uppstår.

skelettdelar

Tips för att motverka benskörhet

Hälsa

Idag är benskörhet en av de stora folksjukdomarna och det är framförallt kvinnor som drabbas. Enligt WHO är cirka 200 miljoner personer drabbade av osteoporos, ett annat ord för sjukdomen. Många väljer att äta livsmedel eller tillskott med mycket kalcium men det är inte säkert att det är lösningen på problemet.

Mage i balans

Probiotika och prebiotika för en glad och balanserad mage

Probiotika

Det har aldrig pratats så mycket om maghälsa, IBS och tarmbakterier som nu. Magen och tarmbakterierna har stor betydelse för hälsan och det påstås även att många vanliga sjukdomar har sitt ursprung från magen. Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare, hur vi äter är en annan. Här kan du läsa två experters tankar om saken.

Kaffe det svarta guldet?

Kaffe det svarta guldet eller inte?

Forskning

Kaffets hälsofördelar är ett omtvistat ämne. Så hur ligger det egentligen till? Är det nyttigt att dricka kaffe eller gör kaffe mer skada än nytta? Nu visar forskning att kaffedrickare faktiskt får en hälsovinning jämfört med personer som inte dricker kaffe alls.

grönt kaffe och hallonketoner

Med naturliga extrakt tappade Anna-Lena 19 kilo

Hälsa

Anna-Lena Nordlund, 57 år, från Hedemora har haft problem med vikten ända sedan hon var liten flicka. Hon har genomgått två magoperationer men har inte mått bra och därför fortsatt att pendla i vikt. För ett år sedan började hon med ett grönt kaffe-extrakt med hallonketoner och har nu gått ner 19 kilo och nått sin idealvikt.

Marcus Hedström

Matsmältningsstöd fick ordning på Marcus mage

Enzymer

I många år har Marcus Hedström haft orolig mage. Flera gånger om dagen fick han akuta problem och måste snabbt komma till en toalett. Han har testat att utesluta olika livsmedel och provat sig runt bland produkter som lovade bättring i magen – men ingenting hjälpte. Inte förrän han testade ett matsmältningsstöd med enzymer, goda bakterier, aloe vera och örter.

titti holmer

Titti vill lära oss vad lycka är

Mental hälsa

I en serie artiklar på Kurera delar psykologen, föreläsaren och författaren till boken "Lycka nu" Titti Holmer med sig av sina bästa tips för hur vi ska göra för att att nå våra mål och leva ett lyckligare liv. I första delen får vi lära oss vad lycka faktiskt är.

surkål

6 anledningar att satsa på fermenterat

Kost

Vi kommer aldrig komma undan bakterier, faktum är att vi består till stor del av olika mikroorganismer. Det kan därför vara klokt att se till att de som styr showen är av gynnsam natur och inte låta de dåliga ta över befälet.

Årets hjärtprodukt 2017

Årets hjärteprodukt 2017 ger bättre vitalitet hos äldre

Hälsa

I Swedish Health Awards röstade allmänheten fram SelenoQ10 som vinnaren i kategorin Årets hjärteprodukt 2017. Swedish Health Awards uppmärksammar personer, företag och produkter som främjar hälsa och välmående. Under röstningen inkom 35 549 röster. SelenoQ10 är en produkt framtagen efter den svenska studien KiSel-10 där hälsa och livsstil studerats hos äldre.

mage-tarm_enzymer

Magspecial – enzymer bryter ned maten

Mage

Matsmältningsenzymer hjälper oss att bryta ned maten och göra näringen tillgänglig för kroppen. Matsmältningsenzymerna tillverkas i kroppen och har som uppgift att bryta ned protein, kolhydrater och fett. Enzymerna bryter ned och omvandlar födoämnen till kemiska strukturer. Först när de omvandlats kan de passera genom cellmembranen i matsmältningskanalen och in i blodomloppet.

Vallörtskräm

Kräm med vallört hjälpte Ingers bältros

Hud

När Inger Lennmalm, 78 år, i Arboga fick bältros hjälpte inte medicinerna hon fick av doktorn. Då gick Inger till hälsokostbutiken och bad om hjälp. Där blev hon rekommenderade en kräm som innehåller ekologiskt odlad vallört. – Det svider och bränner jättemycket på huden när man får bältros, även när blåsorna är borta. Men när jag smörjde in mig med vallörtskrämen försvann både blåsor och den brännande känslan, säger Inger.

Örtskolan: Echinacea

Örtskolan – värt att veta om echinacea

Näringsmedicin

Echinacea eller, som man också kallar den, röd solhatt, tillhör familjen korgblommiga växter och har traditionellt använts som läkemedel för att lindra förkylning. Forskning har visat att echinacea kan halvera risken att insjukna, samt lindra symtomen om viruset ändå fått fäste.