Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

Tidigare var det främst män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att med bukfetma. Men med små förändringar i vardagen kan det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

Nyligen berättade Kurera om den nya Uppsalastudien som beskrev att antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar och att kvinnor har sju gånger så hög risk att utveckla diabetes och hjärt-kärlsjukdomar än bukfeta män. Det var en nyhet för forskarna.

Förut fick kvinnor oftast sina extrakilon runt höfter, lår och rumpa medan männen lade sitt fett på magen, men de senaste 25-30 åren har det skett en förändring. Även kvinnor har fått putande och runda magar. Skillnaden mellan att ha fettet lindat runt organen och tarmarna eller att ha underhudsfett är att det farliga bukfettet, som sitter innanför magmusklerna, är att detta är hårt medan underhudsfettet är mjukt och flyter ut när du ligger ner.

 

 LÄS OCKSÅ: Intensiv träning kan stressa kroppen

Små förändringar gör skillnad

Forskarna har identifierat fler än 200 olika gener som påverkade mängden bukfett. En hel del av dessa gener är kopplade till livsstilen, det vill säga att vi äter för mycket samt motionerar för lite. Har du det hårda bukfettet så gör du klokt i att se över dina matvanor och börja röra på dig mer.

Fysisk aktivitet betyder inte att du måste springa så du får blodsmak i munnen. Tänk istället att du ska göra små förändringar i din vardag. Börja med att gå mera. Förläng de stunder du promenerar i samband med att du tar dig till och från jobbet. Åker du bil är det förstås ett problem, men då kan du bestämma dig för att gå en sväng på lunchen.

LÄS OCKSÅ: Träna snabbt och effektivt

Höj pulsen och spar tid
Tid är en bristvara för många och är det så att du märker att det är svårt att promenera den rekommenderade halvtimmen varje dag – prova istället att lägga in korta pulshöjande aktiviteter varje dag.  Det är inte så märkvärdigt. Sträck på stegen och välj trappan istället för hissen. Den största fördelen med korta pulshöjande aktiviteter är att du får en maximal vinst på minsta möjliga tid. Har du inga trappor i din närmiljö så kan du skaffa dig ett hopprep.

Att höja pulsen i 30 sekunder, vila någon minut och upprepa tre gånger, det ger resultat. Forskning har visat att så kallad intervallträning sänker blodtrycket lika mycket som konditionsträning. Det sänker även blodsockret. Studier har visat att elva minuters intervallträning gav lika stora hälsofördelar som en timmas traditionell träning.

Läs också: Många har stillasittande jobb

Bryt stillasittandet varje halvtimma
Forskning har visat att flera funktioner stannar av i kroppen när du sätter dig ner, men så snart du reser dig upp och aktiverar dig i någon minut så startar dessa funktioner. Till exempel så finns det ett protein som heter lipoproteinlipas som äter fettet i ditt blod. De aktiveras så snart du aktiverar dig.

 

Ställ dig upp två gånger i timmen om du har ett stillasittande jobb, det gör skillnad för hälsan. När du ser på tv kan du göra det som vana att resa på dig i varje reklampaus. All rörelse är bra rörelse.

Dålig sömn är andra orsaker till bukfett. Du känner säkert till det här, men det tål att upprepas: Läs inte mejl och titta inte på TV just innan läggdags. Lägg telefonen i ett annat rum när du ska sova, drick inte kaffe för sent och träna inte hårt sent på kvällen. Hitta ditt sätt att gå ner i varv på innan du ska sova.

LÄS OCKSÅ: Stress en stor riskfaktor för ohälsa

Stress ger bukfetma
Stress är en annan en stor bov till bukfett. För höga nivåer av kortisol hjälper till att lagra in fettet under magmusklerna, bland de inre organen. När du inte är stressad är det lättare att tänka klart och mindre stress gör nattsömnen bättre. Är du utvilad när du vaknar är det lättare att göra kloka kostval, och när du äter hälsosamt blir du piggare och chansen att du orkar ta en promenad eller utöva någon annan fysisk aktivitet är större. Allt hänger ihop.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.