Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

Tidigare var det främst män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att med bukfetma. Men med små förändringar i vardagen kan det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

Nyligen berättade Kurera om den nya Uppsalastudien som beskrev att antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar och att kvinnor har sju gånger så hög risk att utveckla diabetes och hjärt-kärlsjukdomar än bukfeta män. Det var en nyhet för forskarna.

Förut fick kvinnor oftast sina extrakilon runt höfter, lår och rumpa medan männen lade sitt fett på magen, men de senaste 25-30 åren har det skett en förändring. Även kvinnor har fått putande och runda magar. Skillnaden mellan att ha fettet lindat runt organen och tarmarna eller att ha underhudsfett är att det farliga bukfettet, som sitter innanför magmusklerna, är att detta är hårt medan underhudsfettet är mjukt och flyter ut när du ligger ner.

 

 LÄS OCKSÅ: Intensiv träning kan stressa kroppen

Små förändringar gör skillnad

Forskarna har identifierat fler än 200 olika gener som påverkade mängden bukfett. En hel del av dessa gener är kopplade till livsstilen, det vill säga att vi äter för mycket samt motionerar för lite. Har du det hårda bukfettet så gör du klokt i att se över dina matvanor och börja röra på dig mer.

Fysisk aktivitet betyder inte att du måste springa så du får blodsmak i munnen. Tänk istället att du ska göra små förändringar i din vardag. Börja med att gå mera. Förläng de stunder du promenerar i samband med att du tar dig till och från jobbet. Åker du bil är det förstås ett problem, men då kan du bestämma dig för att gå en sväng på lunchen.

LÄS OCKSÅ: Träna snabbt och effektivt

Höj pulsen och spar tid
Tid är en bristvara för många och är det så att du märker att det är svårt att promenera den rekommenderade halvtimmen varje dag – prova istället att lägga in korta pulshöjande aktiviteter varje dag.  Det är inte så märkvärdigt. Sträck på stegen och välj trappan istället för hissen. Den största fördelen med korta pulshöjande aktiviteter är att du får en maximal vinst på minsta möjliga tid. Har du inga trappor i din närmiljö så kan du skaffa dig ett hopprep.

Att höja pulsen i 30 sekunder, vila någon minut och upprepa tre gånger, det ger resultat. Forskning har visat att så kallad intervallträning sänker blodtrycket lika mycket som konditionsträning. Det sänker även blodsockret. Studier har visat att elva minuters intervallträning gav lika stora hälsofördelar som en timmas traditionell träning.

Läs också: Många har stillasittande jobb

Bryt stillasittandet varje halvtimma
Forskning har visat att flera funktioner stannar av i kroppen när du sätter dig ner, men så snart du reser dig upp och aktiverar dig i någon minut så startar dessa funktioner. Till exempel så finns det ett protein som heter lipoproteinlipas som äter fettet i ditt blod. De aktiveras så snart du aktiverar dig.

 

Ställ dig upp två gånger i timmen om du har ett stillasittande jobb, det gör skillnad för hälsan. När du ser på tv kan du göra det som vana att resa på dig i varje reklampaus. All rörelse är bra rörelse.

Dålig sömn är andra orsaker till bukfett. Du känner säkert till det här, men det tål att upprepas: Läs inte mejl och titta inte på TV just innan läggdags. Lägg telefonen i ett annat rum när du ska sova, drick inte kaffe för sent och träna inte hårt sent på kvällen. Hitta ditt sätt att gå ner i varv på innan du ska sova.

LÄS OCKSÅ: Stress en stor riskfaktor för ohälsa

Stress ger bukfetma
Stress är en annan en stor bov till bukfett. För höga nivåer av kortisol hjälper till att lagra in fettet under magmusklerna, bland de inre organen. När du inte är stressad är det lättare att tänka klart och mindre stress gör nattsömnen bättre. Är du utvilad när du vaknar är det lättare att göra kloka kostval, och när du äter hälsosamt blir du piggare och chansen att du orkar ta en promenad eller utöva någon annan fysisk aktivitet är större. Allt hänger ihop.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.