Med små förändringar kan du minska det farliga bukfettet

Tidigare var det främst män som riskerade hälsan för att de ätit sig till en stor mage, men antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar. Det är dessutom farligare för kvinnor att med bukfetma. Men med små förändringar i vardagen kan det förrädiska bukfettet snabbt minska i omfång.

Nyligen berättade Kurera om den nya Uppsalastudien som beskrev att antalet kvinnor med det farliga bukfettet ökar och att kvinnor har sju gånger så hög risk att utveckla diabetes och hjärt-kärlsjukdomar än bukfeta män. Det var en nyhet för forskarna.

Förut fick kvinnor oftast sina extrakilon runt höfter, lår och rumpa medan männen lade sitt fett på magen, men de senaste 25-30 åren har det skett en förändring. Även kvinnor har fått putande och runda magar. Skillnaden mellan att ha fettet lindat runt organen och tarmarna eller att ha underhudsfett är att det farliga bukfettet, som sitter innanför magmusklerna, är att detta är hårt medan underhudsfettet är mjukt och flyter ut när du ligger ner.

 

 LÄS OCKSÅ: Intensiv träning kan stressa kroppen

Små förändringar gör skillnad

Forskarna har identifierat fler än 200 olika gener som påverkade mängden bukfett. En hel del av dessa gener är kopplade till livsstilen, det vill säga att vi äter för mycket samt motionerar för lite. Har du det hårda bukfettet så gör du klokt i att se över dina matvanor och börja röra på dig mer.

Fysisk aktivitet betyder inte att du måste springa så du får blodsmak i munnen. Tänk istället att du ska göra små förändringar i din vardag. Börja med att gå mera. Förläng de stunder du promenerar i samband med att du tar dig till och från jobbet. Åker du bil är det förstås ett problem, men då kan du bestämma dig för att gå en sväng på lunchen.

LÄS OCKSÅ: Träna snabbt och effektivt

Höj pulsen och spar tid
Tid är en bristvara för många och är det så att du märker att det är svårt att promenera den rekommenderade halvtimmen varje dag – prova istället att lägga in korta pulshöjande aktiviteter varje dag.  Det är inte så märkvärdigt. Sträck på stegen och välj trappan istället för hissen. Den största fördelen med korta pulshöjande aktiviteter är att du får en maximal vinst på minsta möjliga tid. Har du inga trappor i din närmiljö så kan du skaffa dig ett hopprep.

Att höja pulsen i 30 sekunder, vila någon minut och upprepa tre gånger, det ger resultat. Forskning har visat att så kallad intervallträning sänker blodtrycket lika mycket som konditionsträning. Det sänker även blodsockret. Studier har visat att elva minuters intervallträning gav lika stora hälsofördelar som en timmas traditionell träning.

Läs också: Många har stillasittande jobb

Bryt stillasittandet varje halvtimma
Forskning har visat att flera funktioner stannar av i kroppen när du sätter dig ner, men så snart du reser dig upp och aktiverar dig i någon minut så startar dessa funktioner. Till exempel så finns det ett protein som heter lipoproteinlipas som äter fettet i ditt blod. De aktiveras så snart du aktiverar dig.

 

Ställ dig upp två gånger i timmen om du har ett stillasittande jobb, det gör skillnad för hälsan. När du ser på tv kan du göra det som vana att resa på dig i varje reklampaus. All rörelse är bra rörelse.

Dålig sömn är andra orsaker till bukfett. Du känner säkert till det här, men det tål att upprepas: Läs inte mejl och titta inte på TV just innan läggdags. Lägg telefonen i ett annat rum när du ska sova, drick inte kaffe för sent och träna inte hårt sent på kvällen. Hitta ditt sätt att gå ner i varv på innan du ska sova.

LÄS OCKSÅ: Stress en stor riskfaktor för ohälsa

Stress ger bukfetma
Stress är en annan en stor bov till bukfett. För höga nivåer av kortisol hjälper till att lagra in fettet under magmusklerna, bland de inre organen. När du inte är stressad är det lättare att tänka klart och mindre stress gör nattsömnen bättre. Är du utvilad när du vaknar är det lättare att göra kloka kostval, och när du äter hälsosamt blir du piggare och chansen att du orkar ta en promenad eller utöva någon annan fysisk aktivitet är större. Allt hänger ihop.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

 

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

 

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.