tia jumbe mediterar

Foto: Camilla Lindqvist.

Tia Jumbe: ”Meditation är det nya svarta”

Fakta

Tia Jumbe är ayurvedisk hälsorådgivare, yoga- och meditationslärare, och passionerat intresserad av holistisk hälsa. Tia Jumbe har skrivit ett flertal böcker om hälsa, senast "Boosta din hälsa med naturens superfoods", och "Boosta hud och hår med naturens näringsbomber". Tia Jumbe är också journalist och jobbar deltid med Coops mattidning Mer Smak. Läs mer om Tia på hennes hemsida tiajumbe.com.

Foto: Camilla Lindqvist.

De senaste tio åren har yoga blivit närapå en folkrörelse. Det finns knappt en lantsortsbuske utan studio, ett gym utan klasser eller researrangör utan yogaresa. ”Alla” yogar, eller vill börja. Enligt Kureras krönikör Tia Jumbes senaste trendspaning blir nästa stora boom meditation – här förklarar hon varför och tipsar om hur du kan börja!

Yogans fysiska delar, asanas, har sannerligen brett ut sig och vunnit sympatisörer i väst. Störst tillväxt här har den haft de senaste tio-femton åren, och det kanske inte är så konstigt. Tempot skruvas upp alltmer i våra liv, till nästan absurda nivåer. Det digitala 24/7-samhället erbjuder ständig stimuli som gör oss rastlösa, oroliga och olyckliga. Alltfler blir sjuka av stress, som nu är den vanligaste anledning till sjukskrivning. Inom ayurvedan vi säger att dagens livsstil ger obalans i den luftstyrda vata dosha.

I yogans fysiska delar finner en växande skara människor en motvikt till allt detta. Kanske är stunden på yogamattan den enda gången på hela veckan som de känner sinnesro. Just det här pratade en av eleverna på min kundaliniyogaklass nyligen om. Efter att ha blivit sjukskriven för utbrändhet, och med ett ständigt malande i huvudet och problem att hålla fokus, har hon nyligen till sin stora lycka upptäckt yoga. Hennes sinne är aldrig så lugnt och fokuserat som efter våra klasser tillsammans, berättade hon i söndags. Hon är inte ensam om den upplevelsen – och det är inte är heller någon slump att det är just kundaliniyogan hon lyfter fram som extra effektiv. Jag återkommer till det.

 

LÄS OCKSÅ: Tia på naturlig väg

Yogans fysiska del, asanas, är ju som de flesta vet, inte enbart skön stretch eller jympa i takt med andetaget. De är i själva en avancerad teknik för att balansera kroppens energiflöden och skapa fysisk och mental hälsa. Samtidigt stärks och gynnas blodcirkulationen, våra inre organ, muskler, andningsapparaten och hormonsystemet. En total kroppslig rundsmörjning, alltså.

Men innan den fysiska yogan utvecklades till det den är i dag var yoga asanas betydligt enklare och framför allt ett sätt att stilla kroppen för meditation, som var huvudsyftet. Det trista är att den delen inte riktigt hängde med till väst. Efter de fysiska rörelserna tar de flesta yogaklasser slut. Precis när det roliga börjar. Utforskandet och expansionen.

LÄS OCKSÅ: Låt inte glädjen regna bort

Det finns nämligen mer att upptäcka och njuta av än enbart den sinnesro och förhöjda närvaro som uppstår efter ett yogapass. Du har säkert läst att meditation har en mängd vetenskapligt bevisade positiva effekter på hjärnan och dess funktion (det är ju så härligt när den moderna vetenskapen kommer ikapp de gamla hälsosystemen!). Men meditation ger mer än enbart förbättrat minne och koncentrationsförmåga.

Meditation skapar en kontakt inåt som gör att vi landar i vårt hjärta, i vår själ. Plötsligt börjar vi höra vårt hjärtas röst, som ju är vår egen innersta önskan, och den blir tydligare ju mer vi mediterar. Och när vi väl börjar höra den blir det svårare att stänga av, köra på och köra över oss själva, så som vi så ofta gör i våra liv. I stället blir vi mer sanna mot oss själva, mot vår innersta önskan och vilja, vilket i sin tur leder till att vi blir lyckligare människor, mer harmoniska föräldrar och partners, och bättre medmänniskor.

LÄS OCKSÅ: Livet börjar bortom rädslan

När dagens alla yogisar inser att det finns mer att utforska, tillstånd som är ännu skönare än känslan efter yoga asanas, kommer meditationen att booma lika hårt som yogans fysiska delar har gjort. Jag ser redan flera tecken på att det är på väg att hända. Ett tecken är att yogaformen kundaliniyoga växer så att det knakar, framför allt i USA och Sverige. I kundaliniyogaklasser ingår alltid andningsövningar och meditation, vilket jag tror är en av anledningarna till dess ökande popularitet. Även den meditativa yinyogan ökar i popularitet.

Ett annat tecken är att flera stora yogastudior i min hemstad Stockholm redan har meditation och andning (pranayama) på schemat. Det är i sig helt underbart, eftersom antalet elever på dessa klasser än så länge är ganska få. Allt fler yogalärare, inklusive jag själv, ordnar också yogaresor, retreats och workshops där meditation får ta allt större plats. På mina meditations- och pranayama-workshops har det flera gånger varit med superhärliga människor med som aldrig har yogat. De har gått direkt på meditationen!

Har du blivit sugen att meditera nu? Bra! Fem minuter om dagen räcker för att uppleva effekt, och fem minuter har vi över de allra flesta dagar. På min blogg hittar du en enkel övning att börja med.

Varmt lycka till på din resa in i dig själv!

Av Tia Jumbe, ayurvedisk hälsorådgivare, yogalärare och författare.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Tia Jumbe är ayurvedisk hälsorådgivare, yoga- och meditationslärare, och passionerat intresserad av holistisk hälsa. Tia Jumbe har skrivit ett flertal böcker om hälsa, senast "Boosta din hälsa med naturens superfoods", och "Boosta hud och hår med naturens näringsbomber". Tia Jumbe är också journalist och jobbar deltid med Coops mattidning Mer Smak. Läs mer om Tia på hennes hemsida tiajumbe.com.

Foto: Camilla Lindqvist.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

äldre män leker

Hjärthälsan påverkas av livsinställningen

Forskning

Det finns många faktorer som påverkar hjärt-kärlhälsa, en av de kanske något mer otippade är hurvida vi är optimister eller ser mer pessimistiskt på tillvaron. Enligt en färsk studie från Lunds universitet hade de som uppgav att de är nöjda med livet  bättre hjärthälsa än de med som var  negativt inställda.

sara sommerfeld

Yoga toppar listan av Saras hälsofavoriter

Allmänt

Sara Sommerfelds liv kan delas upp före och efter 30-årskrisen. Innan var hon en ung, ambitiös skådespelerska som lade all energi på sitt jobb. Att ge kärlek till sig själv fanns inte på kartan, nu prioriterar hon annorlunda. Här listar hon sina tio hälsofavoriter.

Hårmineralanalys

Stressad? Svaret finns i håret

Vitamin- och mineralterapi

Stress är en vanlig orsak till att vi har låg energi, sover dåligt och får problem med magen. Till näringsterapeuten Maria Hellström söker sig kvinnor och män och i alla åldrar som på egen hand inte klarat av att lösa sina problem. Marias bästa redskap – för att ta reda på vad som är fel och sedan presentera en lösning – är en hårmineralanalys.

Sara Sommerfeld: ”Jag hittade mig själv och fann lyckan”

Intervju

Efter att ha satsat all sin energi och passion på jobbet hamnade skådespelerskan Sara Sommerfeld i en livskris när hon var i 30-årsåldern. Den förde henne ut på en lång resa – både i det yttre och i det inre. Krisen gav henne en starkare självkänsla och i dag är hon tvåbarnsmamma och lever i en kärleksfull relation. Och om livet går för fort igen vet hon vad hon ska göra.

morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Naturlig hälsa

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.