Medveten om din hälsa och miljö? Här är grillspecialen för dig!

Fakta

Det här ska du tänka på:

• Låt bränslet brinna en tid så att lågorna försvunnit och kolen är grå innan du börjar grilla. De skadliga ämnena finns nämligen framför allt i lågorna.
• Undvik att det droppar ner fett, marinad eller bitar av det du grillar. Grilla maten gyllenbrun snarare än mörkbrun eller svart.

Höga halter av PAH bildas
•  ...om fett droppar ned i glöden.
•  ...om lågor slår upp.

Visste du att
...om du grillar på ett felaktigt sätt kan du vid ett enda grilltillfälle få i dig samma mängd av PAH som du vanligen får i dig under en hel månad?
(PAH finns till exempel även i vissa livsmedel och i stadsluft).
Källa: Livsmedelsverket

Tänker du på saker som klimat och hälsa? 
Då finns mycket att tänka på innan du drar i gång grillen.
Vi listar några av de viktigaste punkterna.

Fint väder brukar få folk som äger en grill att plocka fram den.
I Sverige älskar vi att grilla och tillsammans med krokus och flyttfåglar brukar grilldoft vara ett av de tidigaste vårtecknen. Sedan pågår grillsäsongen ofta in i sena september, ibland till och med in i oktober – allt för att suga ut det sista ur ”sommaren”.

► Läs också: Sju oväntade rätter att grilla

 

Råd, tips och faktiska regler
Men det finns en del regler och råd att känna till. Till exempel om var man får grilla, vad man ska grilla och hur man ska grilla. Här får du en hög värdefulla tips.

7 regler som gäller vid grillning

 

1. På egen tomt
Här får du grilla förutsatt att det inte råder eldningsförbud. Men det finns regler om var grillen ska stå. Enligt Brandskyddsföreningen ska du ställa den på plant och helt obrännbart underlag och belägen minst en meter ifrån en vägg eller annat brännbart. Grillen ska inte lämnas utan tillsyn och vatten alternativt brandsläckare ska alltid finnas i närheten.

2. På balkongen i din hyresrätt eller bostadsrätt
Här är det din hyresvärd respektive bostadsrättsförening som avgör huruvida balkonggrillning är tillåten eller ej samt vilket typ av grill som är tillåten (det ska stå i föreningens stadgar).
På grund av brandrisk och att oset kan störa grannar är grillning på balkongen dock aldrig att rekommendera, enligt myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

3. Vid grillning på allmän plats
I Sverige råder allmansrätt och enligt den får du göra upp eld i naturen – förutsatt att det kan ske under säkra förhållanden. Det ska även helst göras på anvisade eldningsområden. Här kan du hitta eldningsområdena för Stockholm, Göteborg och Malmö. Finns det inget anvisat område råder sunt förnuft. Råder eldningsförbud för tillfället gäller det före andra regler. Är du det minsta osäker bör du avstå, lyder rådet från Naturvårdsverket.

4. I naturreservat
Ska du grilla i ett naturreservat ska du känna till att här gäller andra bestämmelser. Här krävs att du planerar i förväg och letar upp information hos kommun eller länsstyrelse för att ta reda på reglerna för just det naturreservat du vill besöka, lyder rekommendationen från Naturvårdsverket.

5. Vid användning av gasolgrill
Använder du en gasolgrill ska slangen mellan gasolbehållare och grill kontrolleras inför varje säsong. Detta görs enkelt genom att du böjer på slangen. Uppstår då sprickor ska slangen bytas ut innan du grillar, uppger myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

6. Vid användning av träkolsgrill
Här är rekommendationen att i första hand använda sig av en elektriskt tändare. Används tändvätska ska den förvaras på ett minimumavstånd på tre meter från elden.

7. Vid användning av engångsgrill
Vid använder av engångsgrill ska den placeras på ett icke brännbart underlag och släckas med stora mängder vatten innan den slängs, uppger Brandskyddsföreningen. På många ställen finns särskilda soptunnor för just engångsgrillar.

►  Läs också: Grillat – cancerogent eller hälsosamt? Så säger vetenskapen! 

9 hälsosmarta grilltips

– för färre ”fulämnen” i maten.

1. Grilla över glöd – inte öppen eld!
Genom att grilla över glöd får du en jämnare grillyta och mindre PAH i maten. De skadliga ämnena blidas framför allt av lågorna.
PAH står för Polycykliska aromatiska kolväten och kan bland annat öka risken för cancer.

2. Undvik att det droppar
…ner fett eller marinad i elden. Låt överflödig marinad rinna av innan du lägger maten på grillen.

3. Kort grilltid bäst
Ju kortare grilltid desto mindre PAH. Grilla maten gyllenbrun hellre än mörkbrun eller svart. Du kan förtina (eller förmikra i någon minut) kött och tillbehör för att korta grilltiden.

4. Ät inte bränt!
Skär bort det som blivit bränt.

5. Välj ekologiskt i största möjliga mån
Gäller både kött och grönsaker. Ekokött har dessutom ofta bättre näringsinnehåll, är sällan segt och du slipper få i dig onödig antibiotika.

6. Variera dig
Kom ihåg att du kan grilla mycket annat än kött. Använd fantasin – eller Google.

7. Gör egen marinad
…för att undvika onödiga tillsatser och socker. Marinera gärna i örter, vinäger, olja och öl(!)

8. Rengör grillgallret!
Lätt att glömmer tycker många men slarva inte! De där brända resterna från förra grillningen är varken nyttiga eller goda.

9. Var måttlig med alkoholen
På sommaren grillar många ofta. Man behöver inte dricka alkohol till varenda gång.

► Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

5 tips för klimatsmart, miljövänlig grillning


1. Använd inte tändvätska

Tändvätska görs nästan uteslutande av paraffin som är en fossil oljeprodukt. När den förbränns bildas koldioxid som påverkar klimatet. Paraffin kan dessutom vara ett miljögift om det kommer ut i naturen och är mycket giftigt om exempelvis ett barn skulle få i sig det.
Klimatsmarta sätt att tända grillen: Använd en eltändare eller tändpapper med stearin som bas istället för paraffin. Det finns också tändvätska gjort på etanol, vilket påverkar klimatet mindre.

2. Använd FSC och SIS-märkt grillkol
FSC är en miljömärkning som innebär att skogen sannolikt är bättre skött ur miljösynpunkt. SIS-märkt grillkol innebär att kolet kommer från trä som inte är kemiskt behandlat. Kolla också ursprunget till kolen, välj närproducerat vilket innebär att det med stor sannolikhet gått åt mindre utsläpp för transporten.

3. Grilla KRAV-märkta grönsaker och välj mindre bitar av naturbeteskött
Köttproduktionen orsakar utsläpp av växthusgaser, både metangas från djurhållningen och lustgas vid tillverkning och användning av konstgödsel för att odla foder.
Så ät mindre kött och grilla vegetariskt och närodlat istället, det är klimatsmart.
När du grillar kött välj, gärna ekologisk kött eller svenskt naturbeteskött som håller landskapet öppet och bidrar till den biologiska mångfalden.

4. Använd inte gasolgrill
Gasol är en fossil petroleumprodukt som ger utsläpp av koldioxid som påverkar klimatet när den förbränns.

5. Använd inte engångsgrill
Engångsgrillen innehåller paraffin (som nämns ovan) samt är aluminiumformen utgör en stor miljöbov eftersom mycket energi och fossila utsläpp går åt vid tillverkningen. Vill du ändå kunna använda  engångsgrill med gott samvete ska du se till att metalldelar hamnar i metallåtervinningen.

► Läs också: Åtta vetenskapliga teorier om varför kött orsakar cancer

Av Isabelle G Hedander

Källor: Metro, näringsterapeuten Zarah Öberg, Naturskyddsföreningen, Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Det här ska du tänka på:

• Låt bränslet brinna en tid så att lågorna försvunnit och kolen är grå innan du börjar grilla. De skadliga ämnena finns nämligen framför allt i lågorna.
• Undvik att det droppar ner fett, marinad eller bitar av det du grillar. Grilla maten gyllenbrun snarare än mörkbrun eller svart.

Höga halter av PAH bildas
•  ...om fett droppar ned i glöden.
•  ...om lågor slår upp.

Visste du att
...om du grillar på ett felaktigt sätt kan du vid ett enda grilltillfälle få i dig samma mängd av PAH som du vanligen får i dig under en hel månad?
(PAH finns till exempel även i vissa livsmedel och i stadsluft).
Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.