Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mer fokus med ginkgo biloba

Här gör ginko biloba skillnad

• Vid minnes- och koncentrationssvårigheter samt vid
inlärning.
• Motverkar yrsel och trötthet.
• Lindrar öronsus hos de med tinnitus.
• Ger varmare händer och fötter eftersom den ökar mikro-cirkulationen, det vill säga genomblödningen ut till blodkärlens allra minsta förgreningar.
• Kan förbättra tillståndet vid fönstertittarsjuka, ett tillstånd som beror på att blodkärlen i benen blivit för trånga på grund av åderförkalkning som i sin tur gör att blodförsörjningen inte räcker till när vi är i rörelse. Det upplevs som värk i benens muskler. Det enda sättet att dämpa smärtan är att stanna och vila, till exempel att stå still och titta i ett skyltfönster, därav namnet fönstertittarsjuka. Flera studier har visat att ginkgo kan lindra besvären och öka gångsträckan.

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

Blodet har som uppgift att transportera syre och förse kroppens alla vävnader med näringsämnen. När det fungerar normalt mår vi bra. Men om tillförseln av blod till de minsta blodkärlen försämras eller misslyckas kan vi få problem med minnet och en oförmåga till koncentration. Det kan också ge kalla händer och fötter samt orsaka yrsel och smärtor i benen, det vi kallar för fönstertittarsjuka.'

 

Minnesluckor kan bero på stress
En försämrad blodcirkulation är inte någon sjukdom och behöver inte vara farligt, men det kan orsaka problem i det dagliga livet. Vem har inte glömt var man parkerade bilen, eller gått ut för att handla och glömt bort att köpa det man skulle ha. Små minnesluckor som oftast kan kopplas till stress vilket i sin tur orsakat den försämrade cirkulation, framförallt den så kallade mikrocirkulationen. Det är först när minnesproblem har med ökad ålder att göra och symtomen beror på åderförkalkning, som det kan finnas oro för en bakomliggande sjukdom.

LÄS OCKSÅ: Saltrik mat kan försämra blodcirkulationen i hjärnan

Populär bland studenter
Extrakt framställd av bladen från ginkgo biloba-trädet, även kallat tempelträd, är ett av världens mest använda växtpreparat för att mildra symtom på försämrat minne men också nedsatt hörsel, yrsel och trötthetskänsla – speciellt hos äldre som lider av långvariga besvär. Men idag har ginkgo också blivit populär bland studenter som känner sig piggare och orkar koncentrera sig längre när de tar ginkgo. Det asiatiska tempelträdet hör till världens äldsta träd och ursprungligen kommer det från Kina och Japan, där det är en del av den traditionella medicinen.

Hjälper cirkulationen
Det unika med ginkgo biloba är att växtsubstansen kan passera den så kallade blod-hjärnbarriären och många studier visar att ginkgo har en särskilt god effekt vid cirkulationsstörningar i hjärnan. Har man dålig blodgenomströmning i hjärnan kan det leda till yrsel, dåligt minne och nedsatt uppfattningsförmåga. Problem som är vanligt hos den äldre befolkningen som ofta har svårt med närminnet, att hålla balansen, hörseln och kanske bara kunna vara uppe. Med ökad ålder brukar kärlen bli stelare och därmed försämras blodcirkulation. Ginkgo bilobas kärlvidgande effekt gör att blodet lättare kan passera genom blodkärlen, framförallt de små kapillärerna.

LÄS OCKSÅ: Ämne i blåbär och druvor motverkar minnesförlust hos äldre 

Kan minska yrsel
Några studier har tittat på om ginkgo biloba kan hjälpa den som drabbats av yrsel. I en så kallad blindstudie där forskare ville göra en bedömning om yrsel kunde bli bättre vid ett intag av ginkgo biloba visade det sig att de som deltog i studien, och som fick fylla i ett standardformulär och gå på en linje, fick mindre yrsel. Flera studier där man undersökt sambandet mellan ginkgo biloba och yrsel har visat positiva resultat. För att slippa drabbas av yrsel kan ginkgo biloba, kombinerat med att undvika stress och oro, ge bra resultat. Vid alla typer av yrsel kan även fysisk träning och olika former av balansövningar bidra till att du blir bättre.

 

LÄS OCKSÅ: Expertpanelen - Stressad och yrsel – vad kan hjälpa mig att ...

Påverkar signalvägar i hjärnan
De terapeutiska effekterna av ginkgo biloba kan inte tillskrivas något enskilt ämne, utan kommer som ett resultat av ett samspel mellan flera olika ämnen. Den största gruppen ämnen som ginkobladen innehåller är ginkgolider, bilobalider och flavonoider. Ginkgolider är den mest aktiva substansen och har i djurförsök visat sig fungera som en antagonist till en signalmolekyl som, när den binder till en viss receptor, sätter igång inflammatoriska proteiner som sedan kan ge upphov till en inflammation i kroppen.

LÄS OCKSÅ: Så får du bättre minne – 9 tips!

Antiinflammatorisk
Bilobalider är den näst mest aktiva substansen. Den har antiinflammatoriska och nervskyddande egenskaper, vilket forskare har sett hos djur med stroke. Flavonoider är kända som antioxidanter och kan bidra till att skydda kroppens celler från oxidativ stress. Ginkgobladen innehåller minst 20 olika flavonoider och i ginkgo-extraktet utgörs närmare en fjärdedel av flavonoider. Det är flavonoidernas antioxidativa egenskaper som är mest studerade, och som tycks kunna påverka olika signalvägar i hjärnan, kognition och cellöverlevnad. Forskning har även visat att ginkgo kan minska blodets levringsförmåga och öka kroppens tolerans för skadliga fria radikaler. Ginkgo är med andra ord ett träd att lägga på minnet.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Här gör ginko biloba skillnad

• Vid minnes- och koncentrationssvårigheter samt vid
inlärning.
• Motverkar yrsel och trötthet.
• Lindrar öronsus hos de med tinnitus.
• Ger varmare händer och fötter eftersom den ökar mikro-cirkulationen, det vill säga genomblödningen ut till blodkärlens allra minsta förgreningar.
• Kan förbättra tillståndet vid fönstertittarsjuka, ett tillstånd som beror på att blodkärlen i benen blivit för trånga på grund av åderförkalkning som i sin tur gör att blodförsörjningen inte räcker till när vi är i rörelse. Det upplevs som värk i benens muskler. Det enda sättet att dämpa smärtan är att stanna och vila, till exempel att stå still och titta i ett skyltfönster, därav namnet fönstertittarsjuka. Flera studier har visat att ginkgo kan lindra besvären och öka gångsträckan.

Visste du att...

...tack vare en speciell fotografisk teknik, som visar värme och kyla, har man kunnat se hur tillförseln av blod till händerna har ökat vid intag av ginkgobladen. I ett försök där testpersoner fick kyla ner sina händer i kallt vatten, för att sedan mäta hur snabbt händerna blev varma igen, visade det sig att temperaturen i händerna ökade från drygt tolv till cirka 20 grader på tio minuter. Efter intag av ginkgo upprepades samma procedur och skillnaden var tydlig. Temperaturen i händerna började då vid cirka 14 grader och slutade vid drygt 30 grader.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.