Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Pia Lerigon

Foto: Jini Sofia Lee

Metoden som hjälpte Pia att bli frisk från covid-19

När Pia Lerigon trodde att hon var frisk så var hon egentligen bara i början av ett utdraget covid-19-förlopp.
Men genom att jobba strukturerat med den så kallades kata-metoden kunde hon nå sitt mål på bara några veckor.

Enligt en undersökning från Novus kan uppemot 150 000 svenskar vara långtidssjuka i covid -19. Och ännu finns kunskapsluckor och det är långt ifrån en självklart att man får hjälp för sina symptom.

LÄS OCKSÅ: Hjälper quercetin mot corona-viruset?

Långdragna symptom
Pia Lerigon, 48, är en av dem som i mars i år blev sjuk i covid-19 och sedan fick dras med långdragna symptom som trötthet och orkeslöshet en lång tid efter att hon hade insjuknat.
– Veckorna bara gick och jag blev aldrig bra, utan jag fick istället olika symptom som kom och gick.
Eftersom Pia Lerigon jobbar som verksamhetsutvecklare och lean-coach, vilket är en ledningsfilosofi som handlar om att jobba med ständiga förändringar inom tillverkningsindustrin, föll det sig naturligt att tillämpa en metod som ingår i begreppet, nämligen kata, för att hantera den okända terräng hon numera befann sig i. Kata är hämtat från den japanska kampsporten och går ut på att lämna komfortzonen och metodiskt arbeta mot ett tydligt mål som innebär en rejäl utmaning.
– Vid en vanlig förkylning har du ofta dina knep för hur du ska må bättre, men vid covid-19 har i princip ingen, inte ens sjukvården, svar på vad du ska göra om symptomen inte försvinner, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: “Svårt sjuka kan behöva höga doser C-vitamin”

Satte upp dagliga utmaningar
Pia Lerigon som inte ens kunde gå ut med soporna utan att bli andfådd satte målet att hon skulle kunna gå upp för en brant backe. Därför började hon stapla upp små dagliga utmaningar – något som snart gav resultat. Själv beskriver hon kata-metoden som ett ”strukturerat experiment”, där det gäller att vara lyhörd och ständigt vara beredd att omvärdera sin strategi för att nå målet och inte ge upp trots bakslag. För det är lätt att känna hopplöshet när symptomen aldrig tycks försvinna.
– Ett steg kunde vara att ringa sjukvårdsupplysningen för att en sjuksköterska skulle bedöma om jag var allvarligt sjuk eller om jag bara inbillade mig. Utifrån den kunskapen kunde jag sedan ta mig vidare. Det positiva med katan är att man gör en sak i taget och sedan en avstämning. Man tar aldrig nästa steg innan man är klar med det första.

LÄS OCKSÅ: Experten: “Fem sätt att öka din mentala styrka”

Blev fokuserad
Efter tre veckor var hon helt symptomfri och hade fått tillbaka både energi och ork.
– Innan jag började med kata kände jag mig hopplös, men nu blev jag för fokuserad för att känna hopplöshet. Sedan började jag också med ett tillskott med C-vitamin, D-vitamin och Betaglukan gjord på jäst, som gjorde stor skillnad.
Pia Lerigon är dock noga med att poängtera att man bör uppsöka vården om man är det minsta osäker och rådfråga läkare, dietist eller fysioterapeut om man mår dåligt eller upplever en försämring.
– Metoden är inget botemedel för covid-19, utan mer ett sätt att lära sig mer om sig själv för att må bättre.

Kom igång med katan

Måltillstånd: Katan börjar med att du funderar på ditt måltillstånd. Det kan vara att du vill gå upp för en backe utan att bli andfådd.
• Vad är målet?
• Vilket tillstånd vill du uppnå?

Nuläge: Börja med att fundera på var du står just nu, så att du har en utgångspunkt att utgå från i ditt förbättringsarbete.
• Har något förändrats?
• Var befinner du dig just nu?

 

Hinder: Välj ett hinder som hindrar dig från att nå ditt måltillstånd. Det är bra om det hinder som du väljer är ditt största hinder, men det är viktigare att du väljer ett hinder än rätt hinder. Lägg därför inte ner för mycket tankemöda på valet.
• Vilka hinder finns det för att uppnå måltillståndet?
• Vilket hinder tar du dig an?

LÄS OCKSÅ: Läs Pias egna ord om sjukdomen och hur hon blev frisk igen

Hypotes: Hypotesen har två delar: Dels vad du räknar med att göra, det vill säga det som är ditt experiment, och dels vad du tror kommer att hända. Hypotesen ska också vara något du kan göra relativt snart.
• Vad räknar du med att göra, det vill säga vad blir ditt experiment?
• Vad förväntar du dig kommer att hända?

Test: När du tagit fram din hypotes är det dags att testa den. Det går inte att på intellektuell väg klura ut om hypotesen stämmer eller inte, du måste pröva den. Försök att testa hypotesen på en gång, vänta inte i onödan.
• Hur snart kan du testa hypotesen?
• Hur kan du observera hypotesen?

 

Utfall: När du genomfört din hypotes är det viktigt att du jämför faktiskt resultat med förväntat resultat.
• Vad hände?
• Vad blev det verkliga utfallet?

Lärdom: Lärdomen är extremt viktig när du arbetar med katan. Fundera igenom vad som hände och vad du lärde dig. Det kan också vara så att din hypotes faller. Det gör ingenting. Det viktiga är inte om hypotesen är rätt eller fel utan vad du lärt dig av processen.
• Vad lärde du dig av experimentet?
• Höll hypotesen?

Uppföljning: När du funderat igenom vad du lärde dig av experimentet är det dags att följa upp huruvida du nått måltillståndet eller om du ska specificera eller justera måltillståndet, för att påbörja varv två.
• Hur följer du upp att du nått måltillståndet? Går det att mäta?

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.