Mias Familjeblogg

Smakportioner

Sander är hungrig. De senaste veckorna har bröstmjölken inte riktigt räckt till. Jag har ammat och ammat och ammat och han har jobbat och jobbat och jobbat, men han går inte upp i vikt. Och han har bajsat och kissat för lite och för sällan ganska länge nu. Jag har därför fått tänka om lite kring maten. Jag vill ju inte att han ska vara hungrig.

Min ursprungliga plan var att helamma tills han var sex månader ungefär och då börja med smakportioner (men fortsätta amma flera gånger per dygn). Jag har ju inte heller gett honom någon form av ersättning eftersom jag har velat hålla honom ifrån mjölkprodukter. (Ett visst mått av mjölkprodukter, så som ekologiskt smör har jag dock tänkt införa så småningom.) Gluten tänker jag hålla så långt bort från honom som det är möjligt.

För att lösa det omedelbara behovet av mat när vi insåg att han faktiskt inte fick i sig tillräckligt så gav vi honom två omgångar ersättning per dag, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Jag hittade en ekologisk ersättning från Hipp som kändes mest okej. Han slukade i sig den extra mjölken och jag fällde många tårar när jag insåg att han har jobbat så hårt för maten att det har blivit ett nollsummespel rent energimässigt för honom. Den extra mjölken gjorde i alla fall att mina bröst kunde komma ikapp och fylla på sig mer så att nästa amning innehöll mycket mer mjölk. Det blev snabbt en god spiral.

Nu blir den nya planen att införa lite mat redan nu, när han är 4,5 månad. Så samtidigt som han fick den första ersättningen, för någon vecka sedan, började jag också ge honom någon tesked kokosolja (ekologisk från kung markatta) per dag för att vänja honom både vid skeden och vid smaken av kokos. Sedan tre dagar tillbaka äter han också sin första smakportion, några teskedar mosad avokado uppblandat med en tesked kokosolja och lite bröstmjölk. Och han älskar det. Gapar, kletar runt i munnen och sväljer. Gapar mer.

Jag tänker fortsätta med varje ny smak i några dagar och sedan testa något nytt. Näst efter avokado ligger saker som ångkokt zucchini, blomkål, palsternacka, morot och ärtor. Sedan kommer jag även testa tre recept ur Barnmatsboken som alternativ till välling så att vi kan fasa ut ersättningen igen. Det första är en varm vällingliknande dryck gjord på bovete- och quinoamjöl, havre- eller kokosmjölk, vatten och lite kokosolja. Det andra är en varm äggbaserad dryck och det tredje en gröt gjord på bovete. Allt utan gluten. Dessutom kommer jag självklart testa chiapudding i olika varianter. Bästa barnmaten!imageFörsta smakportionen. Avokado. Serverad i ett fint, giftfritt set gjort av ekologiskt bambuträ.imageRedan lite rundare tycker mamma.

Tre spädbarn har jag ammat och jag var så himla säker på att jag gjorde allt rätt att jag inte såg hur Sander fick jobba. Det gör lite ont i hjärtat att tänka på det. Men som jag har konstaterat så här i efterhand: han led förhoppningvis aldrig av sin hunger eftersom han åt lite hela tiden. Han har ju faktiskt varit en väldigt nöjd bebis, men han har fått jobba orimligt mycket för sin mat. (Det kanske är därför han inte har velat ta napp heller. Eftersom det går åt energi till att suga men inte kommer någon mjölk.) Och han har nog inte varit riktigt mätt på länge.

Nu när han är mätt så är han dock nöjd på ett annat sätt. Är vaken och glad i längre perioder. Sover bättre på dagtid. Ammar mer intensivt men kortare. Har väldigt mycket bättre ruljans på magapparaten. Och jag märker att han gör stora framsteg utvecklingsmässigt. Han har börjat skratta högt när man busar med honom. Testar sin röst och tjuter högt emellanåt. Ligger konstant i happy baby pose och pillar med fötterna. Sånt som han gjorde litegrann förut, men gör mycket mer av nu. Min älskade lille vän.


Hårinpackning de lux

Jag tappar hår. Jag vet att man gör det efter en graviditet. Den bästa förklaringen jag hört än så länge är att östrogenhalterna ökar kraftigt under graviditeten vilket stimulerar hårsäckarna att öppna sig och leder till att en större andel hårsäckar är aktiva under graviditeten. (Hårsäckarna är aktiva i cykler och befinner sig alltså i olika faser av vila eller tillväxt.) Håret blir därför vanligtvis tjockare än vanligt när man är gravid. När östrogenhalten sedan sjunker efter förlossningen, så normaliseras antalet aktiva hårsäckar igen vilket gör att en massa hårsäckar trädet in i vila. Det leder till att man tappar mycket hår. Man ser det på att man tappar hårstråna med rötter. De går alltså inte av eller så.

Oavsett anledning så känner jag mig olustig med allt hår som lossnar. Jag har varit så himla tålmodig, för det har ändå hållit på ett tag och jag har inte stressat upp mig. Tänkt att det nog slutar snart. Men nu har jag tröttnat.

Jag minns inte att det var riktigt så med de andra killarna. Eller jo, jag minns att jag tappade en massa hår, men inte riktigt hur det slutade. Eller när. Jag har vanligtvis väldigt tjockt hår, men nu känns svansen tunn. Och håret är en så stor del av ens identitet lustigt nog. Eller av min identitet i alla fall. Jag brukar göra en massa roligt med mitt hår. Nu har jag det bara i en knut. För jag fullkomligen hatar alla hårstrån som hamnar överallt.

Så. Projekt boosta håret är inlett. Jag dränkte in hela håret i en inpackning de lux tidigare idag. Ekologisk kokosolja. Jag masserade hårbotten och smetade på rikligt med olja i hela längderna. Sedan drog jag en plastpåse över, satte en mössa över hela härligheten och har låtit det verka i några timmar. Det blir en bra näringsboost för hårbottnen. Jag tänkte dra i mig lite extra zink ikväll också. Med en sådan kur lite då och då tänkte jag leda hårsäckarna på villovägar så att de hamnar i tillväxt igen.

Och kanske är det dags att klippa lugg också. Det blir jag sugen på varenda höst även utan håravfall. Tåls att tänka på.imageMånga användningsområden på den här burken. Bodylotion. Bebissalva. Hårinpackning. 


Oumbärlig no more

Nu kan jag åka iväg på kortare egna äventyr utan att oroa mig för att resten av familjen utsätts för hjärtskärande bebisskrik från hungrig bebis. Matsituationen är nämligen löst och jag tänkte dela med mig om hur vi gör.

Jag helammar men pumpar inte ut någon mjölk. Jag har egentligen bara testat att pumpa en gång för sju år sedan, men då fick jag det inte att fungera. Däremot läcker jag som ett såll från det bröst jag inte ammar ifrån när jag ammar. Och det är ju helt klart slöseri på bröstmjölk. Så jag har köpt två stycken uppsamlingsbehållare på apoteket som fungerar alldeles ypperligt. Man sätter den lilla plastkoppen på det bröst man inte ammar och så samlas den läckande mjölken helt enkelt upp istället för att gå till spillo. När jag sedan lägger ner Sander efter amningen (det är helt okej att låta behållaren sitta någon timme på bröstet om bebisen har somnat på en) så tömmer jag mjölken i en isbitsform (kokad och rengjord) som jag förvarar i frysen, med lock/skydd på. Jag läcker ca en isbitskub per gång så jag har en form igång som fylls upp kontinuerligt i frysen. (Jag samlar bara på dagtid. På natten är jag för trött för att gå upp plus att jag liggammar, typ i sömnen.)

Den frusna mjölken kan sparas i ett halvår. Om man inte planerar att använda den inom några dagar eller om isformen har blivit full så flyttar man helt enkelt över kuberna till en sluten bytta och datummärker den. Det kanske låter meckigt, men det går av bara farten när man väl har börjat och är ju toppen att ha som matförråd hemma. Sedan är det bara för den som håller bebisvakt att värma 3-4 iskuber bröstmjölk till kroppstemperatur i ett vattenbad (mikra inte bröstmjölk!) och mata. Voila! Mamma matfabrik är tillfälligt off duty och kan passa på att sova, åka och klippa sig eller gå på ett simpass som inte blir av.imageJag tänker att den här bilden är trevligare än en bild på min frusna bröstmjölk.imageMen flaskan kan ni få se. Vilken bebis kan motstå mammas mjölk i en så här fin liten giftfri glasflaska från Lifefactory?


Mjölkstockning

Jag har dragits med en lätt förhöjd temp i kroppen i några dagar. Vår BVC-sköterska tror att det är mjölkstockning i en tidig fas. Jag börjar tro detsamma även om jag var skeptisk först. Jag har nämligen haft en ordentlig mjölkstockning när jag ammade storkillen för sju år sedan och det går verkligen inte att ta miste på. Det gör så in i helsikes jäkla ont! Och blir bölder inne i brösten. Det har jag inte nu, varken ont eller bölder alltså. Men lite ömt är det på vissa ställen och det sticker i brösten till och från.

Hur som helst så finns det ingen annan förklaring till feberkänslan, så jag behandlar det härmed som en mjölkstockning. Vad som helst för att förhindra att det blir värre. Botet på mjölkstockning är följande:

  • Amma! Mycket och i olika vinklar. Helst ska bebisens haka vara där stockningen sitter. Där blir utdrivningen som starkast.
  • Massera. Både under amning och emellan. Gärna i en varm dusch eller i ett varmt bad.
  • Värma brösten och hålla dem varma. En varm vetekudde mot det onda stället är toppen. Sedan finns det värmeinlägg i ull att ha i bh:n. Note to self: se till att inte ha kvar blöta inlägg efter amning som blir kalla. Det gäller speciellt på natten. (Eftersom jag i princip ammar liggandes i sömnen på natten blir det lätt att jag helt missar detta.)
  • Dricka mycket för att hålla mjölken rinnande

 

Jag tror dessutom att jag har gått med lite för hårt sittande amningslinnen och bh:ar också. Eftersom man har dem på sig dygnet runt får brösten liksom aldrig andas. Så nu kör jag en egenhändigt komponerad syreterapi som komplement också, dvs löst sittande linne (kräver snabb reaktionsförmåga när mjölken rinner till), skonsam torrborstning runtom brösten, djupandning och yoga.

Idag blir en perfekt ta-hand-om-mig-själv-och-bebisen-i-lugn-och-ro-dag för vi har noll tider att passa.

imageAmma. Amma. Amma. Hela dagen lång.


Sömn, amning och kost

Idag är det exakt en vecka sedan lillebror kom till världen. Tiden rusar iväg och nu känns det som att vardagen har kommit på plats igen. Med undantag för en enda natt (när magen skulle igång efter att mjölken rann till) så sover han som en prins. Vi har nog helt enkelt fått världens nöjdaste bebis (fast vi vågar inte riktigt ropa hej än: Det har trots allt bara gått en vecka…) De första dagarna sov han konstant, dag som natt. Nu är han vaken lite mer på dagtid och till och med brorsorna har noterat att han tittar lite mer. Dygnet i mat och sov-termer ser ut ungefär så här:

Kl 21-22: Lillebror somnar för natten med en amning. Då lägger jag honom i spjälsängen bredvid min säng. Vi själva lägger oss dock inte förrän vid midnatt (ett tecken på att vi är bortskämda med sömn)

Kl 05: Det börjar gnys lite och jag vaknar av sprängkänsla i brösten. Ammar på ena sidan i sängen där vi somnar om

Kl 07: Sprängkänsla i det stackars bröst som fick vänta! Ammar på andra sidan i sängen och somnar om

Kl 08-09: Vi andra vaknar men lillebror sover vidare någon timme till

Kl 10-11: Lillebror vaknar hungrig

Dagtid: Under dagen ammar jag efter både mitt och bebisens behov. Hellre för ofta än för sällan, speciellt i värmen när han kanske är törstig. Sedan sover han i omgångar mer eller mindre hela dagen. Ibland på mig, ibland i vagnen. Några gånger sover han djupare och längre, speciellt på eftermiddag/kväll (igår sov han ett mastodontpass från tre till åtta på kvällen). Några gånger sover han lite kortare och lite lättare. Däremellan är han vaken i korta perioder (typ max 30 minuter) då vi byter lite blöja, pratar lite eller han gosar med pappa och killarna.imageJag är så nöjd! Och trött! Och randig! Och liten! Fast stor ändå.

Jag tillskriver ALLT lugn hos bebisen till min kost. Mina andra killar har haft mycket mer strul med magarna som nyfödda och har velat amma och bli burna mer eller mindre konstant, varit oroliga och haft ont i magen de första veckorna. Det blir lätt en ond spiral där man ammar för att lindra deras oro/magonda vilket gör att de liksom hafsäter lite och ofta istället för mer sällan men ordentligt.

Jag tror helt enkelt att glutenfri och mjölkfri kost hos mamman är da shit(!) för små bebismagar. Har du en orolig bebis som bara vill amma och bli buren – testa! Du behöver inte gå all in på smoothies, gröna juicer och chiapuddingar, utan du kan om du vill äta ungefär samma mat som vanligt, bara lite bättre. Byt frukostbrödet mot de här frallorna. Byt mjölken mot rismjölk, cashewmjölk eller mandelmjölk. Byt müslin mot den här  eller den här glutenfria varianten. Byt mjöl i matlagning mot rismjöl eller bovetemjöl. Byt smöret i stekpannan mot den här smakfria kokosoljan. Utforska nya hyllor i butiken (eller nya butiker) och fascineras av utbudet. (Jag köper allt jag listade ovan på Ica Maxi eller Life, dvs behöver inte beställa hem.) Smakerna blir minimalt annorlunda och efter ett tag ställer preferensena om sig till att vilja ha det nya. Återigen kliniskt bevisat på Tjärnlundska Institutet i Helsingborg.