Mias Familjeblogg

Blockflöjtskonsert och 200 höftlyft

Killarna har cyklat till skolan och vi har just lämnat av mormor vid tåget. Det blev ett mysigt men kort besök som kretsade kring gårdagens höstkonsert för storkillen på Dunkers kulturhus inne i Helsingborg. De är jätteduktiga på att showa till det på kulturhuset så trots att de flesta numren består av ett 60-tal barn som spelar tre-toniga flöjtlåtar så blir det supermysiga konserter med hjälp av konferencier, komp av husband, ljussättning och gästspel av barnkörer och solister.

Lillkillen ville följa med igen trots att han redan sett konserten en gång. Han delade på ett säte längst fram med två kompisar (andra lillebröder som också fanns på plats) och var toknöjd. Sander gick på sitt livs första konsert. Trots att han var jättetrött och hade somnat direkt i en annan miljö, så var han helt fascinerad av ljuden och sa inte ett pip på hela timmen konserten varade. Jag såg grannar och skolföräldrar och kollegor och fröknar vart jag än kollade. Och kunde inte sluta le åt de söta barnen (som dessutom oftast är helt ovetandes om sin söthet) som kämpade för att hitta rätt toner, sjöng med världens inlevelse eller hade myror i brallorna där uppe på scenen. Blockflöjtskonserter är världsbäst.imageIgår hann vi även med BVC-besök och mamma/barn-träning. Jag älskar träningen och tycker passen är himla bra. Vi börjar alltid med 15-20 minuters övningar för bäckenbotten och de djupa magmusklerna.

Testa till exempel den här. Ligg på mage med huvudet vilandes på händerna. Slappna av överallt. Tajta sedan till bäckenbotten. Knip alltså. Sug sedan in magen och tänk att det ska uppstå en tunnel mellan mage och underlag. (Det kommer inte uppstå någon tunnel dock.) Låt resten av kroppen vara helt avslappnad. (Rumpa. lår, rygg etc.) Hål i 10-20 sekunder. Slappna av helt och börja om. Håll på tills din bebis (man/hund/mamma) börjar ropa på dig.

Resten av passet är cirkelträning med anpassade skonsamma övningar som ändå är skitjobbiga. Jag får alltid härlig träningvärk överallt. Idag känns det mest i armar, rygg och rumpa. 200 höftlyft tar ju slut på vilken rumpa som helst. Efter 40 tänkte jag att 'Det här GÅR inte.' Och en stund senare låg jag ändå där och räknade 197, 198, 199...

Det sköna är också att Sander är vrålnöjd med att sitta i sin bilbarnstol och titta på. Han har inte sagt ett knyst på alla fyra gånger vi har varit där nu. Tiden passar honom bra och så finns det mycket att titta på - en massa hårt slitande mammor och andra bebisar. Dessutom flyttar han med mig runt i salen så att han får byta vy lite titt som tätt. Det verkar göra susen. imagePasset. Ett varv.imageAxlarna. Aj.imageLite nackträning för bebisarna hanns med också.imageEfter passet vågar jag knappt lyfta upp Sander pga all mjölksyra i armar och axlar. Lövely!imageStandardlunchen för tillfället. Spenat, ruccola, groddar, ärtskott, champinjoner, tomater, oliver och ugnsbakad lax.