Mias Familjeblogg

Septemberkvällar

Sommarkvällarna är tillbaka och det är fortfarande lätt att hitta energi att hitta på roliga saker lite senare på dagen. Höstens kalendermässiga ankomst har alltså inte tagit makt över sommarsjälen än. I fredags kväll körde vi lek och mat på favvislekplatsen med linbana nere vid stranden.  image image imageSer ni gluggen? Jacks tänder ramlar ut i en rasande fart för tillfället.imageSander har fått en randig mössa. Så lite höst är det allt ändå.

Igår kväll blev det träning för mig, trots grym träningsvärk i låren från torsdagens mamma-barn-pilates. (Denna gången hann jag nämligen göra alla benövningarna innan Sander blev uttråkad.) Så det var med ömma lår jag följde med min vän till gymmet för ett genrep inför dagens Body Balance-release. Vi hade största salen för oss själva. Min vän på scen och jag som enda deltagare. Som vanligt var det ett fantastiskt pass med härlig musik! Så nu är jag grymt peppad och sugen på att gå på fler pass och bli lite stark och smidig igen. Det blir till att samla ihop lite extra käk till bebisen här hemma så att jag kan komma iväg.imageKanske sämsta bilden jag visat här i bloggen, men vi hade mysbelysning på och jag var mitt i magövningarna.

När jag kom hem ville killarna prompt upp till skolan och visa lite saker i mörkret. Ett nytt klätterträd, ett nytt trix på stången (Lillkillen hänger i knävecken och tar numer så mycket fart att han kan släppa bentaget och landa stående på fötterna i uppsvingen. Rätt imponerande.) och så en bana de hade sprungit idag i skolan. För det hade varit skoljogg. Och barnen hade sprungit den 0,6 km långa banan både sex och sju gånger. (Och storkillen hade en tennisträning på det och ville ändå upp till skolan och springa mer på kvällen. Också rätt imponerande.) Idag är vi flera här hemma som vaknade med trötta muskler. Ja, faktiskt fick alla utom Sander sig ett ordentligt pass igår.imageTrix på stänger i mörkret ser ni väl! (Okej, jag tror att den här bubblaren till bild helt plötsligt och utan förvarning puttade ner föregående bild från vinstpallen i kategorin ‘sämsta bild som visats här i bloggen’. Tiden på toppen kan vara kort…)

Förresten, gissa vad vi föräldralediga åt till lunch här hemma igår?  Jodå, hämtmat från en viss raw food restaurang. Igen. Alltså, fastnar jag för något så fastnar jag helt enkelt. Men mannen var tvungen att få pröva denna fabulösa mat. Så det blev en burger-tallrik till mannen och en enchilada till mig. Så gott! Men det bästa är att jag inte ens är halvvägs igenom deras meny än. Alltså en massa goda smaker kvar att överraskas av.imageMin enchilada-wrap med en het paprikasås på toppen och en krämig fyllning av svamp, mango, spenat, avokado, morot, tomat, rödlök och annat gott. imageDet går inte att ta sig därifrån utan en efterrätt. Här en krämig chokladmousse med hallonröra i botten. Ganska lik min egen raw chokladmousse men lite fastare i konsistensen. Gissar på att det var cashewnötter i.


Body Balance i solnedgången

Body Balance. I solnedgången. På en takterass. Det låter nästan som en klyscha. Men det är det inte. Ibland har man nämligen tur att man har en vän som är Body Balance-instruktör och behöver öva nya koreografier och en annan vän som har en takterass som passar utmärkt för ändamålet. Allt inom en armlängds avstånd. (Just det kan ha varit en överdrift. Det är säkert 200 m dit.)

Hur som, ikväll blev det ett pass under bar himmel. Mitt första BB-pass på säkert ett halvår och mitt första instruerade pass efter förlossningen. Nu sitter jag här helt salig med ett leende från öra till öra. Det var ljuvligt! Koreografin! Musiken! Inspirationen! Att röra sig i grupp! Solnedgången! Ååååh, vad det är härligt att träna! Och min vän var så sjukt duktig på att instruera! Hon riktigt glänste!

imageFyra personer var vi idag. Eller tre och en halv om man räknar i centimetrar.imageSå här kan man se ut när man ligger och spänner upp ryggen i en halvbrygga samtidigt som man tar en selfie och är sådär lite halvhög på träningskänsla så att man inte kan sluta le.


Vecka 25 – Dags att byta träningsform

Jag har börjat fundera på om jag behöver byta träningsform efter helgens BodyBalance-pass och promenader. Jag har tyvärr fortfarande lite ont i ena bakre fogen av bäckenet sedan den där gången jag bar stegen snett och jag är inte säker på att all träning bidrar i rätt riktning. På både Body Balance och yoga måste man till exempel vara väldigt försiktig med vissa övningar eftersom man blir rörligare i sina leder och höfter under graviditeten och det därför är risk att man över- eller snedbelastar sig. Jag tror att jag kanske får förlita mig till gravidyogan som börjar om några veckor istället där det är väl genomtänkta övningar för såna som jag.

Promenader är jag inte villig att ge upp. Även om jag känner av bäckenet i varje steg jag tar så kan jag inte påstå att jag har speciellt ont eller att det hindrar mig än. Det är mer bara grymt skönt när jag kommer hem och för en stund avbelastar ländryggen och bäckenet och det onda (okej, det gör lite ont hela tiden) försvinner för en stund. Men simningen häromdagen kändes däremot helt superdupergrym! Kände inte av något under själva träningen och kände mig mycket bättre efter passet också. Det verkligen hjälpte till att bli av med det onda. Ska köra snarast igen.

Gud vad jag längtar efter att springa snabbt och svettas riktigt ordentligt igen.

image

Går in i vecka 25 idag. När jag ser mig själv i spegeln eller kollar ner mot naveln så känner jag mig oftast jättegravid. Som att jag inte förstår hur magen ska kunna bli ännu större. Men så tar man en bild, jämför med en bild från vecka 40 från någon tidigare graviditet och så inser man att det är en rätt bra bit kvar.


Personlig BodyBalance-instruktör

En vän ska utbilda sig till BodyBalance-instruktör i helgen. Eftersom jag egentligen skulle ha varit med (om det inte hade blivit så att jag hade begåvats med en extra människa i kroppen), är jag grymt nyfiken och exalterad för hennes skull. Igår körde vi därför en testvända av passet hemma i hennes vardagsrum. Så lyxigt! En alldeles egen instruktör – check. Slippa åka iväg till gymmet – check. Sneak-peak av nästa release – check. Och hur ofta blir man serverad te av sin instruktör efter passet? Jodå – check på den med. Sedan blev det ju också ett pass jag inte hade planerat att köra. Jag erbjöd mig tjugo minuter tidigare (utan att tänka efter) att titta på. Men hur konstigt hade inte det blivit? Sitta och titta på någon annan som tränar. Nej, det var ju bara att hoppa i träningskläderna, hämta mattan och hänga på. Känns i kroppen idag. På ett väldigt bra sätt. Nu är jag stark som en björn. (En väldigt tunn, ohårig och gravid björn.)

body-balance

Typ så här såg vi ut. Haha. 

Nu är det dags för dagens frukost nummer två – morgongröt. Idag gjord på Saltåkvarns fiberhavregryn och krossade linfrön. Jag brukar variera mellan chiafrön (för bästa energin) och linfrön (för att hålla igång magen). I min nya gröttallrik.image


Hemmafix

Att komma hem efter att man varit bortrest är alltid en speciell känsla. Hur bra man än har haft det så är det skönt att komma hem och landa i vardagen igen. (Och i sin egen säng.) Denna gången blev kontrasten stor. Vi lämnade ett riktigt vinterlandskap igår och vaknade upp till våren idag. Barnen sprang ut och lekte och frågade frågor som:

– Kan vi ha sandaler på oss?

– Måste vi ha jacka?

– När ska vi öppna poolen?

Lite lätt vårrusiga alltså. Jag minns själv känslan från när jag var liten och den första dagen på våren kom när man fick gå ut i typ väst istället för jacka, eller när cykeln, twistbandet och hopprepet kom fram. Det var härligt!

Både jag och mannen körde vidare på fjällen-energin och tog oss till gymmet i omgångar imorse. Jag körde några minuter på löpband för att få upp puls och värme och stretchade sen ut mina stela skid- och bilåkarmuskler i ett efterlängtat BodyBalance-pass. Magen har onekligen vuxit under veckan som gått och den var liksom i vägen flera gånger under passet. Gissar att det bara är att vänja sig. När jag kom hem kunde jag inte motstå ett varmt såpabad i badkaret och känner mig nu nästan mjuk i kroppen igen.

Annars är det en riktig fixardag idag. Det packas upp, tvättas, handlas och lagas mat. Snart kommer en vän över på fika och tjejsnack och om jag har riktig tur tar hon med sig en soffa hem härifrån som ska säljas, så att jag slipper lägga ut den på Blocket. Håll tummarna.


Söndagsmorgon

En rätt vanlig söndagsmorgon med snö utanför dörren och ändå får jag intensiva vårkänslor! Det är nog helt enkelt så att ljuset håller på att förändras sakta men säkert. Som terapi för min vintertrötta kropp! Har just avslutat världens kanske senaste frukost och låtit mig underhållas av intensivt rockringande. Men jag gick ut starkt imorse med ett wunderschönt BodyBalance-pass och den riktiga frukosten fick helt enkelt vänta till efteråt. (För att inte köra helt tom på passet så började jag dock dagen med en snabb smoothie i mixern gjord på banan, mango, jordgubbar, ris- och mandelmjölk.)

image

Efter passet blev det min gamla vanliga frukostgröt, aningens söndags-pimpad med lite agavesirap på toppen.

Kör följande 2 minuter på full effekt i mikron:

  • 2dl fiberhavregryn
  • 2msk chiafrön
  • 2,5dl vatten

 

Toppa med:

  • En massa goda bär
  • Lite agavesirap
  • Rismjölk

image

Ha en skön söndag!


BodyBalance och bittersalt

När det är riktigt vintrigt utanför dörren och kylan har krupit ända in i märgen (för att man sitter på ett kontor med dragiga fönster och utsätts för istid en stor andel timmar om dagen) så kommer här mitt recept för nyupprättad kroppsvärme och avslappnade köldspända käkar och axlar:

  • Ett styck BodyBalance-pass med långärmad träningströja
  • Ett styck långbad i hett vatten uppblandat med 2-3dl magnesiumsulfat. (Beställs ofta som bittersalt eller Epsomsalt. På nätet.)

 
Försök frysa (eller hålla dig vaken) efter det om du kan!