Mias Familjeblogg

Lika som bär

Jag och lillkillen är lika som bär, tycker ni inte? Annars brukar det heta att jag är lik storkillen och mannen är lik lillkillen, men bilderna innehåller ju tydliga motbevis! image 

Låt förresten inte magen i förgrunden på den här bilden gå obemärkt förbi. Som om den skulle liksom…imageimageimage

Gissa vad som annars har stått på agendan idag? Nytt bröd. Jag har gått in i en brödperiod igen. Igår närmare bestämt. Det går med jämna mellanrum, men alltid ska det vara någonting jag periodar med – bröd, melon, grapefruktsjuice, smoothie, grön juice, ägg, lax… Det sitter i några dagar, sedan är det något nytt som står på tur. Tur att jag har fallit för dessa bovetefrallorna också som skrevs om i paleo-artikeln här på Kurera. Jag behövde nämligen desperat lite variation… (Inget ont sagt om det fantastiska fröbrödet, men det är upplyftande att kunna välja mellan två sorter.)imageimage


Vecka 38

Tre dagar in i vecka 38 nu. Tiden går helt plötsligt jättefort och nu är det massor jag vill hinna med innan lillebror kommer. Å andra sidan har jag nog aldrig varit så redo för att föda och bli mamma som just nu. Jag längtar – efter att gosa med bebisen, efter att amma, efter att kunna busa runt med killarna igen utan att vara rädd för att få en spark i magen, efter att kunna ligga på rygg och läsa en bok mellan killarna i sängen, efter långa promenader med barnvagn, efter att kunna springa och yoga ordentligt, efter att kunna krama mannen mage mot mage utan att stå en halvmeter bort. Och efter att orka göra saker ordentligt. Som att åka på utflykter med hela familjen. Och studsa studsmatta. Å sicken mysig sommar jag ser framför mig.imageFortsatt fina morgnar på morgonpromenaderna. Jag funderar på om jag måste byta runda när lillebror har kommit. Antingen införskaffar jag en bärsjal och fortsätter gå där jag går just nu, eller så får jag helt enkelt byta ut den delen av rundan som mynnar i en brant gräskulle och ta vagnen. Ett rätt trivialt beslut, men jag har insett att jag verkligen gillar att gå precis samma runda varje dag. Det blir nästan lite meditativt att titta på samma saker dag efter dag och se hur de förändras allteftersom veckorna går. Någon dag tog jag ett annat varv och en annan runda och det kändes inte alls lika avslappnande.imageDen här kolonilotten går jag förbi varje morgon och jag är så himla imponerad av det jobb som mannen i bild lägger ner på sina odlingar. Och finare odlingar har jag sällan sett. Han vattnar och sår och donar och trixar omsorgsfullt varenda morgon och det växer något alldeles enormt; potatis, ärtor, morötter, gurkor, sallad och en hel massa saker som jag inte vet vad det är. Men jag skulle gissa att han är självförsörjande med det landet.imageJust idag var jag grymt sugen på dessa bovetefrallorna till frukost när jag kom tillbaka (jag bakade igår och frös in ett gäng). Jag drog på ett tjockt lager med cashewsmör (Kung Markatta har ett fantastiskt gott) och toppade med bananskivor. Och så lite grönt te till det. Mmmm. imageAnnars är jag mest sugen på frukt för tillfället. Vattenmelon. Och så har jag druckit enorma mängder grapefruktjuice de senaste veckorna. Med tanke på hur antibakteriellt grapefruktkärnextrakt är så borde bebisen i det närmsta befinna sig i en steril miljö därinne i magen för tillfället, haha…imageFortfarande läsmys på kvällarna, men jag känner mig utanför när jag inte riktigt kan krypa ihop under våningssängen och läsa med killarna så som vi brukar (alltså det går men det är obekvämt och det blir alldeles för mycket pust och stånk och jag-måste-ändra-position för att vara mysigt).


Vecka 25 – Dags att byta träningsform

Jag har börjat fundera på om jag behöver byta träningsform efter helgens BodyBalance-pass och promenader. Jag har tyvärr fortfarande lite ont i ena bakre fogen av bäckenet sedan den där gången jag bar stegen snett och jag är inte säker på att all träning bidrar i rätt riktning. På både Body Balance och yoga måste man till exempel vara väldigt försiktig med vissa övningar eftersom man blir rörligare i sina leder och höfter under graviditeten och det därför är risk att man över- eller snedbelastar sig. Jag tror att jag kanske får förlita mig till gravidyogan som börjar om några veckor istället där det är väl genomtänkta övningar för såna som jag.

Promenader är jag inte villig att ge upp. Även om jag känner av bäckenet i varje steg jag tar så kan jag inte påstå att jag har speciellt ont eller att det hindrar mig än. Det är mer bara grymt skönt när jag kommer hem och för en stund avbelastar ländryggen och bäckenet och det onda (okej, det gör lite ont hela tiden) försvinner för en stund. Men simningen häromdagen kändes däremot helt superdupergrym! Kände inte av något under själva träningen och kände mig mycket bättre efter passet också. Det verkligen hjälpte till att bli av med det onda. Ska köra snarast igen.

Gud vad jag längtar efter att springa snabbt och svettas riktigt ordentligt igen.

image

Går in i vecka 25 idag. När jag ser mig själv i spegeln eller kollar ner mot naveln så känner jag mig oftast jättegravid. Som att jag inte förstår hur magen ska kunna bli ännu större. Men så tar man en bild, jämför med en bild från vecka 40 från någon tidigare graviditet och så inser man att det är en rätt bra bit kvar.


Att resa eller inte resa – det är frågan

Jag har några resor kvar innan den här graviditeten är till ända och jag känner mig väldigt kluven inför hur jag ska göra. De flesta av resorna är jobbrelaterade och innebär flygturer härsan och tvärsan över Europa eller vår glob. Nästa planerade resa är till USA om två veckor och jag måste verkligen bestämma mig nu i dagarna för hur jag vill göra eftersom biljetterna måste bokas.

På minuslistan

  • Flygtur över havet vilket jag avskyr. Ännu värre efter senaste olyckan.
  • Att lämna killarna och mannen i en vecka
  • Fysiskt ansträngande resa med mycket packning, lång flygtur, lång biltur och tåg
  • En stor psykisk påfrestning att streta emot den intuitivt boande hemmamamman jag har blivit av graviditetshormonerna

 

På pluslistan

  • Kul workshop med härliga människor
  • En sista vårhelg med fik o shopping o strosande i New York innan bebisbubblan tar vid
  • Får träffa en av mina allra allra bästa vänner som bor i NY sedan lång tid tillbaka för egen tjejsnackstid o mys o promenader en hel helg. Att hon dessutom också är gravid och ska ha sitt andra barn två dagar innan mig är bara helt galet

 

Så här såg det ut senast jag var över, i slutet på sommaren.

8b8cf7baffd811e2803b22000aaa07e6_7

50d7b8c2009511e3bd9b22000aa82186_7  57a91d84023a11e399e522000a9e28c4_7e1b85e90023a11e3b79d22000a9e5e12_767e691a202a011e3aa6722000a9f393e_7

18e84082031d11e3af4522000a1f8f13_7c3c494e8031c11e3a9ea22000ae81462_7Jag handlade mig bland annat fördärvad på Lululemon (en affär med yoga o löparkläder), sprang en mil om dagen i fem dagar (både på löpband och fantastiska trailways) och spenderade flera kvällar och nätter på min väns veranda med vin och tjejsnack. Om jag åker över denna gången står följande på listan (utöver jobb och umgänge alltså):

  • Lululemon igen (mer yoga- och löparkläder helt enkelt)
  • John Masters Organics (hårsalong och hårprodukter)
  • testa några riktigt bra Raw Food restauranger o fik på Manhattan
  • MOMA – jag vet inte hur många gånger jag har varit i NY men jag har fasen aldrig lyckats få till ett besök där

 

Kanske hade det känts bättre om jag fick med mig mannen över. Att ha någon att hålla i handen och en axel att gråta mot när flygskräcken sätter i. (Förra resan fick min chef ta den rollen) Det kanske blir lättare för barnen också – att spendera en hel helg hemma hos sin älskade mormor och morfar istället för här hemma där det blir så uppenbart att en av oss föräldrar är bortrest. Aaaah så svårt! Hade jag inte varit gravid hade pluslistan vägt över med marginal. Nu är det tyvärr lika. Kanske till och med att minuslistan väger över såpass att jag behöver en rejäl knuff för att åka. Jag är gravid.


Tillskott av järn o lördagssmoothie

Jag har känt mig lite tröttare än vanligt den sista veckan, framför allt på kvällarna, och har nu bestämt mig för att det är dags att käka lite mer rejäla järndoser än vad jag får i mig via Blutsaften. Så nu lägger jag till en morgontablett av järn till listan av kosttillskott. Man ska ju helst ta järnet på fastande mage tillsammans med C-vitamin och helst inte tillsammans med magnesium som jag tar på kvällen, så då får det helt enkelt bli med citronvattnet på morgonen.image

Annars har jag handlat hem lite nytt till skafferiet idag. Det blev både påfyllnad och lite nytt. Udo’s olja går åt här hemma. Likaså Q10 som jag tar som tillskott varje morgon. Sedan blev jag sugen på att testa en ny kräm från Weleda. Jag har mängder av produkter ur deras olika serier, men mandeln har jag inte testat på tidigare. Jag har också fått för mig att jag behöver äta Jod som tillskott lite då och då eftersom jag inte får i mig något jod-berikat salt längre, så jag köpte en burk med det också (Kelp). Men jag tror jag avvaktar med det ett tag. Dagens bästa produkt blev ännu ett lypsyl! Jag kunde inte motstå ett ekologiskt kokos-lypsyl av bivax, kokosolja och ringblomma som stod vid kassan och herre gud sicken härlig doft (och smak) det hade.

Nu blir det en smoothie och lite nötter.

image

Jordgubbs- och mangosmoothie

  • jordgubbar (1 dl)
  • mango (1 dl)
  • mandelmjölk (2 dl)
  • rismjölk (2 dl)
  • linfrön (1 msk)
  • olja (1 msk Udo’s choice)
  • honung (1 tsk)

Lunchsim med flytdyna (mage)

Vi är några träningsglada kollegor som tränar och tävlar ihop ibland. (Tyvärr är jag enda tjejen än så länge, men det ska det bli ändring på framöver.) Förra året körde vi några triathlon ihop och detta året är alla utom jag på full fart mot fler triathlons och några av dem till och med mot sin första IronMan. Grymt imponerande!

Hur som, idag var det lunchsim och den gravida kvinnan valde att följa med för att få upp flåset lite. Om det är något jag gör just nu så är det ju att flyta bättre än någonsin! Mitt största dilemma var faktiskt huruvida jag skulle få plats i baddräkten eller inte, men med lite god vilja så gick det bra. Simningen var grymt skön och jag körde i 40 minuter, hälften crawl, hälften bröstsim. Det bästa var att jag inte för en sekund kände mig gravid. Flåsigare än vanligt, men magen kände jag inte av alls i vattnet. Så naturligtvis ställer jag mig själv frågan – varför simmar jag inte oftare?

Jag tror att det har något med kylan att göra. Jag fryser alltid i badhuset. Innan eller efter eller mitt i. Tröttsamt. Men nu blir det helt enkelt ändring på det. Simma ska jag göra ända fram tills jag föder! Måste vara otroligt skonsamt mot en gravid kropp. (Att simning är skonsamt har man ju alltid vetat om, men jag är ändå helt betagen nu när man känner skillnaden så tydligt på det och annan träning.)image

Helt underbart tomt i badhuset vid lunchtid.

imageEgen bana i finbassängen och allt!

Nu ska jag på after work. Jag blev så hungrig av att simma så jag var tvungen att göra mig en för-middag för att hålla ut till den senare aw-middagen. Det blev extra mastiga banan-plättar med en massa god frukt o bär. Använde nämligen 2 bananer istället för en och äggen var yttepyttesmå. Det vanliga receptet nedan.image

Chia- och bananplättar

  • 1 banan
  • 1-2 ägg
  • 1-2 msk chiafrön
  • kokosolja att steka i
  • hallon eller nåt annat gott att ha på
  • lite agavesirap om du vill göra det extra lyxigt eller är väldigt sötsugen

 


Personlig BodyBalance-instruktör

En vän ska utbilda sig till BodyBalance-instruktör i helgen. Eftersom jag egentligen skulle ha varit med (om det inte hade blivit så att jag hade begåvats med en extra människa i kroppen), är jag grymt nyfiken och exalterad för hennes skull. Igår körde vi därför en testvända av passet hemma i hennes vardagsrum. Så lyxigt! En alldeles egen instruktör – check. Slippa åka iväg till gymmet – check. Sneak-peak av nästa release – check. Och hur ofta blir man serverad te av sin instruktör efter passet? Jodå – check på den med. Sedan blev det ju också ett pass jag inte hade planerat att köra. Jag erbjöd mig tjugo minuter tidigare (utan att tänka efter) att titta på. Men hur konstigt hade inte det blivit? Sitta och titta på någon annan som tränar. Nej, det var ju bara att hoppa i träningskläderna, hämta mattan och hänga på. Känns i kroppen idag. På ett väldigt bra sätt. Nu är jag stark som en björn. (En väldigt tunn, ohårig och gravid björn.)

body-balance

Typ så här såg vi ut. Haha. 

Nu är det dags för dagens frukost nummer två – morgongröt. Idag gjord på Saltåkvarns fiberhavregryn och krossade linfrön. Jag brukar variera mellan chiafrön (för bästa energin) och linfrön (för att hålla igång magen). I min nya gröttallrik.image


Vårkläderna är på – men vart tog våren vägen?

Jag har handlat lite nya kläder nu när våren har (hade) börjat komma till stan. Jag har aldrig varit någon jeans-tjej och tror inte att jag har ägt ett par riktiga jeans på många år. (Jag gillar helt enkelt vare sig jeansfärg eller jeanstyg. Det är för hårt och oftast för blått för min smak.) Istället kör jag mycket på klänningar o tunikor o tights o toppar. Det är lättare att hitta i de färgskalor jag gillar och det går att kombinera i all evighet med bara ett fåtal plagg. Just nu när jag är gravid så blir det dock inte så mycket klänningar eftersom de lätt blir lite oformliga med en stor mage under.

Kläder jag väljer och som fungerar med som utan mage är:

  • tights i alla former, bara de är lagom elastiska i midjan. Jag har personligen snöat in på djurmönstrat och börjar varje morgon framför garderoben med att avväga – känner jag mig lite tiger, lite leopard eller lite zebra idag? Om jag inte känner mig som någotdera så väljer jag helsvarta tights istället. Lätt som en plätt!
  • långa tajta linnen eller undertröjor. Har en bunt vita och svarta som jag växlar mellan, men jag har alltid ett långt linne underst. Både Gina Tricot och H&M brukar ha bra, långa och tajta linnen och undertröjor. Om jag bara har ett linne på brukar jag dra över en lagom tight topp över också. Men eftersom linnet sticker ner och förhindrar glipor och andra konstigheter så fungerar nästan vilka toppar som helst över.
  • koftor i olika tjocklekar och färger att svepa runt sig som går att ta av och på när temperaturen skiftar

 

Jag ser alltid till att ha kombos i en ljus färgskala (brun-beige) och i en lite mörkare (grå-svart). Med olika dojjor och jackor blir det en himlans massa olika sköna outfits. Sedan är jag rätt nöjd faktiskt. Roligare än så måste man inte vara när man är gravid tycker jag.image

En vårljus outfit: tiger-tights från Lindex, långt vitt underlinne från H&M, vit tunn långärmad bomullstopp från Gina Tricot (den har en jättefin urringning baktill som inte syns), beige grovstickad långkofta från Lindex.

image

En lite mörkare outfit som jag ljusade upp med lite bruna kängor och brun jacka: svarta tights med struktur någonstans ifrån, svart lång tight långärmad undertröja från H&M, grovstickad gråmelerad svepa-om-sig-kofta från H&M.


Dags att sluta läsa nyheter nu

Då är det dags. Nu blir det inga fler nyheter för fru Tjärnlund. Det är för mycket sorg och för mycket hemskheter och jag blir ledsen ända in i själen. Det här har hänt mig alla graviditeter. Jag kommer till ett stadie då nyhetsflödet blir svårt att sålla. Ögat söker sig till de allra värsta rubrikerna och jag kan inte värja mig. På något magiskt sätt verkar det också just då dyka upp fler sådana jobbiga nyheter som letar sig fram bland allt annat obetydligt brus. Alltid är det barn och djur som råkar värst ut. De som kan skydda sig minst av alla.

När de känslorna kommer får man helt enkelt hjälpa sig själv och säga stopp. Inget mer Aftonbladet. Inga mer nyhetssändningar. Inte ens något mer facebook eftersom det postas så mycket bilder som är svåra att glömma bort när jag väl har sett dem. Istället fokuserar jag lite extra på positiva budskap. Positiva bloggar. Hälsa och välmående. Folk som sprider kärlek. Vackra instagram-bilder. Den vackra verkligheten utanför fönstren. Himlen. Försöker tänka som barnen. Där det allra viktigaste handlar om att få till bra rim eller att hinna cykla en liten stund till innan middagen.

Jag skulle inte kalla det förnekelse för det som händer i världen. Det är jag för det mesta väl medveten om. Nej, det handlar mer om självbevarelsedrift. För att det inbyggda skyddet tillfälligt har gått och lagt sig. Jag tror att graviditetshjärtskörhet (måste absolut finnas som ord) är en naturlig biologisk process som syftar till att öppna hjärtat på vid gavel för det nya lilla livet inuti. Och tänker man så måste man nästan fälla en liten tår för det fina i det.

f9c3e9dccc1b11e2b42122000a9d0ed9_7

Det här kan jag tänka på.


Vecka 22

Nu har jag och bebisen gått in i vecka 22. Så här långt har den här graviditeten bjudit på:

Illamående

Jag gick hårt ut i graviditeten med 10 veckors intensivt illamående och överintensiv kräkreflex. Jag googlade som besatt och testade alla möjliga kurer som kunde tänkas fungera.

  • B-vitamin. Märkte en dramatisk förbättring som satt i några dagar. Efter de dagarna fick dock blotta smaken av vitaminlösningen igång kräkreflexen, så effekten gick förlorad.
  • Slutade med alla kosttillskott (kosttillskott i sig påstods orsaka illamående). Märkte ingen skillnad.
  • Åksjukearmband, både ett och två. Förvärrade mitt illamående dramatiskt. Vågade bara testa två gånger, men mådde sjukt illa ganska direkt och var tvungen att ta av dem.
  • Järn. Hjälpte absolut. Inte lika bra som B-vitamin, men det tog udden av illamåendet.
  • D-vitamin. Hjälpte litegrann, men det var nog mer känslan av hopp som hjälpte och kanske också det faktum att illamåendet började lida mot sitt naturliga slut. Men extra D-vitamin är ju aldrig fel.

 

Testandet och analysen av resultatet höll mig sysselsatt ända tills illamåendet plötsligt en dag gick över, tack och lov. Det kostade mig i slutändan ca fem jobbdagar som var helt omöjliga att genomföra och som fick spenderas sängliggande i soffan (tillsammans med en väldigt vältajmad julledighet och ett större antal kvällar), men det var det såklart värt.

Cravings

Lite olika cravings, framför allt i början. Först var det grapefrukt under en period och det känns ju som en hälsosam craving. Sedan kom en period på två dagar då jag var otroligt sugen på salta, smakrika och feta grejor och plockade ihop egenkomponerade kombotallrikar på kvällen med senapssill, jalapenos, ölkorv och babybel-ostar! Helt emot flera av mina kostprinciper, men smakar det så kostar det. Som tur var gick det över fort. Sedan följde en period då jag åt sushi flera gånger i veckan. Nu har alla cravings släppt sedan ett bra tag tillbaka.

Lugn och välmående

Efter vecka 12 har lugnet sänkt sig över kroppen. Jag har inga krämpor än så länge, mår toppen och känner mig pigg, kan jobba som vanligt och träna som vanligt. Just nu väntar jag mest på att chocken ska komma då jag på riktigt inser att det ska komma ut en bebis, som faktiskt ska bo och leva här med oss. Men det krävs nog några veckor till av vanligt, normalt leverne då magen är på en rimlig storleksnivå och hormonerna spelar till min fördel. Sedan får jag börja förbereda oss på omställningen här hemma. Men det är ju gott om tid till det.

Annorlunda sömn

Jag har den senaste veckan märkt att sömnen börjar påverkas av den enkla anledningen att jag inte längre kan sova på mage! Chockartad insikt. Dessutom springs det ju på toaletten minst en gång per natt, men hallå, man är väl rutinerad småbarnsförälder. Hela nätters sömn kan vänta några år till…

image

Framifrån kan ingen se att jag är gravid. Men låt er inte luras, för när jag plötsligt går förbi och vinkeln ändras så händer det här:

image