Mias Familjeblogg

Bästa sättet att starta morgonen

Det där med att det är så viktigt att få en bra start på dagen kan kanske kännas lite provocerande hurtfriskt vissa morgnar, speciellt de dagar som börjar alldeles fel. Och även om man kan vända på vilken dålig morgon som helst till att bli den bästa av dagar, så är det lättare att hålla humöret och energin på topp de dagar som börjar bra redan från start. Jag är en person som gillar när morgonen är förutsägbar och enkel så att jag slipper tänka förrän hjärnan har kommit igång ordentligt. Så jag har satt en intention kring hur jag vill att mina morgnar ska se ut. Hur jag ska starta dagen för att den sedan ska fortsätta på bästa sätt. Så när jag får välja så ser min morgon helst ut så här:

  • Vakna naturligt, av solens ljus eller av glada, småpratande barn
  • Ta ett ‘idag-väljer-jag-att-känna-mig-kort’. Det är ett superkul sätt att börja morgonen!
  • Torrborsta ansiktet för att få igång blodcirkulationen och få tillbaka känslan av att befinna mig i världen igen. Helst torrborsta hela kroppen om det finns tid. Det här känns lika effektivt för piggheten som att träna på morgonen, fast tar typ två minuter.
  • Dricka ett stort glas ljummet filtrerat vatten med något basgörande i, antingen pressad citron eller min favorit, en tesked bikarbonat
  • Om det finns tid och möjlighet, meditera i tio minuter, helst under bar himmel, för att lägga min energinivå rätt, sätta intentioner för dagen och andas ner morgonluft i magen.
  • Äta en god och näringsrik frukost. Just nu är  jag helt insnöad på grönt te med honung och havremjölk, rostad, glutenfri macka med majonäs, avokado och örtsalt. Så himla gott!
  • Få i mig de kosttillskott jag känner att jag behöver för dagen. Oftast blir det någon olja för hjärnan (nattljusolja eller omega3), probiotika för tarmen, alger (chlorella) eller kisel (silica) för att ge kroppen en chans att göra sig av med gift och så någon form av multivitamin och/eller extra basisk mineral. Jag varierar oftast mellan kalcium, zink och järn lite beroende på hur jag känner mig och vad jag ska göra. Kalcium (och gärna K2 samtidigt) om jag ska vara utomhus, zink om jag känner mig förkyld eller nedsatt på något sätt eller järn om jag känner mig trött eller har mens. Om allt är som vanligt tar jag bara en multivitamin. Magnesium tar jag på kvällen eftersom det är så sjukt bra och avslappnande för nattsömnen.

 

Om man har intentionen att påbörja dagen på ett visst sätt och i förväg tänker ut hur man vill ha det, så blir det så himla mycket lättare att göra bra val i stunden. De flesta morgnar får jag gjort ovanstående, fast i varierande grad. De morgnar när tid inte finns så blir det några saker som får stryka på foten. Istället för att torrborsta hela kroppen så hinner jag kanske bara några snabba drag med borsten i ansiktet och istället för att meditera så hinner jag kanske bara sluta ögonen i några sekunder och välja några tankar av tacksamhet och dagens ambition. Men det är ju inte fy skam!

image

Mmmmmm. Det här är så gott att jag kan längta efter frukosten redan på kvällen. Frukosten kompromissar jag aldrig med. Nu händer det inte jätteofta eftersom jag sällan har tider att passa på morgonen, men om jag någon gång försover mig eller är superdupersen till något så tar jag med mig en banan, en näve nötter och vatten/smoothie/kombucha/kokosvatten/te i termos och äter på vägen. Det duger fint!


Tillskott av järn o lördagssmoothie

Jag har känt mig lite tröttare än vanligt den sista veckan, framför allt på kvällarna, och har nu bestämt mig för att det är dags att käka lite mer rejäla järndoser än vad jag får i mig via Blutsaften. Så nu lägger jag till en morgontablett av järn till listan av kosttillskott. Man ska ju helst ta järnet på fastande mage tillsammans med C-vitamin och helst inte tillsammans med magnesium som jag tar på kvällen, så då får det helt enkelt bli med citronvattnet på morgonen.image

Annars har jag handlat hem lite nytt till skafferiet idag. Det blev både påfyllnad och lite nytt. Udo’s olja går åt här hemma. Likaså Q10 som jag tar som tillskott varje morgon. Sedan blev jag sugen på att testa en ny kräm från Weleda. Jag har mängder av produkter ur deras olika serier, men mandeln har jag inte testat på tidigare. Jag har också fått för mig att jag behöver äta Jod som tillskott lite då och då eftersom jag inte får i mig något jod-berikat salt längre, så jag köpte en burk med det också (Kelp). Men jag tror jag avvaktar med det ett tag. Dagens bästa produkt blev ännu ett lypsyl! Jag kunde inte motstå ett ekologiskt kokos-lypsyl av bivax, kokosolja och ringblomma som stod vid kassan och herre gud sicken härlig doft (och smak) det hade.

Nu blir det en smoothie och lite nötter.

image

Jordgubbs- och mangosmoothie

  • jordgubbar (1 dl)
  • mango (1 dl)
  • mandelmjölk (2 dl)
  • rismjölk (2 dl)
  • linfrön (1 msk)
  • olja (1 msk Udo’s choice)
  • honung (1 tsk)

Nya stekpannor

Min matlagningsglade man har köpt hem nya franska stekpannor i kolstål och är übernöjd. Garanterat giftfria pannor som är tillverkade av 100% naturliga mineralmaterial helt utan tillsatta kemikalier. Pannorna är ekologiska och går att återvinna helt och det bästa är att de avger små mängder hälsosamt järn till maten = glad kropp. Nu ska det bli spännande att se om det går att laga mat i dem också. Hej då teflon! Hoppas vi aldrig ses igen.

ee1a3d529dee11e3a4b1128fe8d1303c_7


Kosttillskott under graviditeten

När man är gravid känns det viktigt att se till att bebisen och den egna kroppen har tillgång till den näring som behövs för att allt ska fungera på bästa sätt. Samtidigt vill man ju inte att bebisen exponeras för ämnen som kan vara potentiellt skadliga. För en del innebär graviditeten kanske att införa ett piller eller två som komplement till kosten med extra tillskott av järn, folsyra eller andra vitaminer och mineraler. För mig har det inneburit att jag har fått se över (och optimera) min gigantiska arsenal av kosttillskott som jag har använt de senaste åren för att boosta mina depåer. De kosttillskott som jag har kommit fram till är de optimala för mig och bebisen utan att experimentera eller äventyra någons välmående är följande:

  • Fiskolja
  • Blutsaft (järn)
  • Multivitamin
  • D-vitamin
  • Magnesium
  • Probiotika
  • Q10

Fiskolja, blutsaft, multivitamin, D-vitamin och Q10 tar jag på morgonen. Magnesium och probiotika tar jag på kvällen. Allt på så tom mage som möjligt och allra helst sköljer jag ner det med ett stort glas ljummet citron- och honungsvatten.

image

Bra kvalitét på kosttillskottet är A och O och jag lägger rätt mycket tid på att hitta bra leverantörer och läsa innehållsförteckningar på kosttillskotten för att kolla ursprung samt undvika en massa onödiga tillsatsämnen. Man får såklart också bedöma vilken dos man tror är optimal utifrån rekommendationer och det egna sunda förnuftet. Jag har själv lagt mig på doser över RDI i flera fall, men det baserar jag på flera års testande fram och tillbaka kring vad min kropp mår bäst av.

Jag tycker personligen att kosttillskott är ett fantastiskt och i många fall nödvändigt tillskott till vår mat, speciellt om vi har urlakat kroppen under perioder av stress, sjukdomar, graviditeter osv. Som i alla andra kategorier finns det såklart även inom kosttillskott en spännvidd av produkter som sträcker sig från avancerat skräp till högkvalitativa små mirakel, men att konsekvent vara skeptisk till kosttillskott för att de är onaturliga (vilket jag hör rätt ofta) känns som en märklig parallell till att bekymmerslöst ösa i sig mängder med onaturliga produkter som knappt kan påstås kvala in i kategorin mat.