Mias Familjeblogg

Bästa sättet att starta morgonen

Det där med att det är så viktigt att få en bra start på dagen kan kanske kännas lite provocerande hurtfriskt vissa morgnar, speciellt de dagar som börjar alldeles fel. Och även om man kan vända på vilken dålig morgon som helst till att bli den bästa av dagar, så är det lättare att hålla humöret och energin på topp de dagar som börjar bra redan från start. Jag är en person som gillar när morgonen är förutsägbar och enkel så att jag slipper tänka förrän hjärnan har kommit igång ordentligt. Så jag har satt en intention kring hur jag vill att mina morgnar ska se ut. Hur jag ska starta dagen för att den sedan ska fortsätta på bästa sätt. Så när jag får välja så ser min morgon helst ut så här:

  • Vakna naturligt, av solens ljus eller av glada, småpratande barn
  • Ta ett 'idag-väljer-jag-att-känna-mig-kort'. Det är ett superkul sätt att börja morgonen!
  • Torrborsta ansiktet för att få igång blodcirkulationen och få tillbaka känslan av att befinna mig i världen igen. Helst torrborsta hela kroppen om det finns tid. Det här känns lika effektivt för piggheten som att träna på morgonen, fast tar typ två minuter.
  • Dricka ett stort glas ljummet filtrerat vatten med något basgörande i, antingen pressad citron eller min favorit, en tesked bikarbonat
  • Om det finns tid och möjlighet, meditera i tio minuter, helst under bar himmel, för att lägga min energinivå rätt, sätta intentioner för dagen och andas ner morgonluft i magen.
  • Äta en god och näringsrik frukost. Just nu är  jag helt insnöad på grönt te med honung och havremjölk, rostad, glutenfri macka med majonäs, avokado och örtsalt. Så himla gott!
  • Få i mig de kosttillskott jag känner att jag behöver för dagen. Oftast blir det någon olja för hjärnan (nattljusolja eller omega3), probiotika för tarmen, alger (chlorella) eller kisel (silica) för att ge kroppen en chans att göra sig av med gift och så någon form av multivitamin och/eller extra basisk mineral. Jag varierar oftast mellan kalcium, zink och järn lite beroende på hur jag känner mig och vad jag ska göra. Kalcium (och gärna K2 samtidigt) om jag ska vara utomhus, zink om jag känner mig förkyld eller nedsatt på något sätt eller järn om jag känner mig trött eller har mens. Om allt är som vanligt tar jag bara en multivitamin. Magnesium tar jag på kvällen eftersom det är så sjukt bra och avslappnande för nattsömnen.

 

Om man har intentionen att påbörja dagen på ett visst sätt och i förväg tänker ut hur man vill ha det, så blir det så himla mycket lättare att göra bra val i stunden. De flesta morgnar får jag gjort ovanstående, fast i varierande grad. De morgnar när tid inte finns så blir det några saker som får stryka på foten. Istället för att torrborsta hela kroppen så hinner jag kanske bara några snabba drag med borsten i ansiktet och istället för att meditera så hinner jag kanske bara sluta ögonen i några sekunder och välja några tankar av tacksamhet och dagens ambition. Men det är ju inte fy skam!

image

Mmmmmm. Det här är så gott att jag kan längta efter frukosten redan på kvällen. Frukosten kompromissar jag aldrig med. Nu händer det inte jätteofta eftersom jag sällan har tider att passa på morgonen, men om jag någon gång försover mig eller är superdupersen till något så tar jag med mig en banan, en näve nötter och vatten/smoothie/kombucha/kokosvatten/te i termos och äter på vägen. Det duger fint!