Mias Familjeblogg

Bästa sättet att starta morgonen

Det där med att det är så viktigt att få en bra start på dagen kan kanske kännas lite provocerande hurtfriskt vissa morgnar, speciellt de dagar som börjar alldeles fel. Och även om man kan vända på vilken dålig morgon som helst till att bli den bästa av dagar, så är det lättare att hålla humöret och energin på topp de dagar som börjar bra redan från start. Jag är en person som gillar när morgonen är förutsägbar och enkel så att jag slipper tänka förrän hjärnan har kommit igång ordentligt. Så jag har satt en intention kring hur jag vill att mina morgnar ska se ut. Hur jag ska starta dagen för att den sedan ska fortsätta på bästa sätt. Så när jag får välja så ser min morgon helst ut så här:

  • Vakna naturligt, av solens ljus eller av glada, småpratande barn
  • Ta ett 'idag-väljer-jag-att-känna-mig-kort'. Det är ett superkul sätt att börja morgonen!
  • Torrborsta ansiktet för att få igång blodcirkulationen och få tillbaka känslan av att befinna mig i världen igen. Helst torrborsta hela kroppen om det finns tid. Det här känns lika effektivt för piggheten som att träna på morgonen, fast tar typ två minuter.
  • Dricka ett stort glas ljummet filtrerat vatten med något basgörande i, antingen pressad citron eller min favorit, en tesked bikarbonat
  • Om det finns tid och möjlighet, meditera i tio minuter, helst under bar himmel, för att lägga min energinivå rätt, sätta intentioner för dagen och andas ner morgonluft i magen.
  • Äta en god och näringsrik frukost. Just nu är  jag helt insnöad på grönt te med honung och havremjölk, rostad, glutenfri macka med majonäs, avokado och örtsalt. Så himla gott!
  • Få i mig de kosttillskott jag känner att jag behöver för dagen. Oftast blir det någon olja för hjärnan (nattljusolja eller omega3), probiotika för tarmen, alger (chlorella) eller kisel (silica) för att ge kroppen en chans att göra sig av med gift och så någon form av multivitamin och/eller extra basisk mineral. Jag varierar oftast mellan kalcium, zink och järn lite beroende på hur jag känner mig och vad jag ska göra. Kalcium (och gärna K2 samtidigt) om jag ska vara utomhus, zink om jag känner mig förkyld eller nedsatt på något sätt eller järn om jag känner mig trött eller har mens. Om allt är som vanligt tar jag bara en multivitamin. Magnesium tar jag på kvällen eftersom det är så sjukt bra och avslappnande för nattsömnen.

 

Om man har intentionen att påbörja dagen på ett visst sätt och i förväg tänker ut hur man vill ha det, så blir det så himla mycket lättare att göra bra val i stunden. De flesta morgnar får jag gjort ovanstående, fast i varierande grad. De morgnar när tid inte finns så blir det några saker som får stryka på foten. Istället för att torrborsta hela kroppen så hinner jag kanske bara några snabba drag med borsten i ansiktet och istället för att meditera så hinner jag kanske bara sluta ögonen i några sekunder och välja några tankar av tacksamhet och dagens ambition. Men det är ju inte fy skam!

image

Mmmmmm. Det här är så gott att jag kan längta efter frukosten redan på kvällen. Frukosten kompromissar jag aldrig med. Nu händer det inte jätteofta eftersom jag sällan har tider att passa på morgonen, men om jag någon gång försover mig eller är superdupersen till något så tar jag med mig en banan, en näve nötter och vatten/smoothie/kombucha/kokosvatten/te i termos och äter på vägen. Det duger fint!


Min väg mot hälsa, del 2 – Vilka kosttillskott?

Uppdaterat inlägg

OBS! En uppdaterad version av det här inlägget finns att läsa här (vibreramera.se)!

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Här kommer del två i en radda blogginlägg som har legat länge och jäst i huvudet. Jag kallar dem Min väg mot hälsa. Första inlägget handlade om varför jag tar kosttillskott och det hittar du här. I stort handlar det om att hjälpa kroppen att läka, bygga upp och reparera. Att tillhandahålla ordentligt med grundmaterial eftersom det är svårt att få i sig tillräckligt genom kosten, speciellt om upptaget i kroppen är dåligt till att börja med p.g.a. skadad tarm.

I det här inlägget kommer jag gå in på vilka kosttillskott jag tar själv och vilka jag ger till barnen.

Hårmineralanalys som utgångspunkt

Att skriva en lista på vilka kosttillskott man tar är lättare sagt än gjort. För mig har det varierat kraftigt under de tre år jag har tagit dem. Jag har testat, bytt ut och bytt tillbaka allt eftersom jag har känt av eller inte känt av någon effekt. I början tog jag större doser av flera olika tillskott med fokus på läkning och avgiftning. Idag har jag hårmineralanalyser för både mig och barnen att luta mig tillbaka på som bekräftar mina val av tillskott för oss alla. Jag kan verkligen rekommendera alla att göra en hårmineralanalys för att se vad det är just din kropp behöver. Alla är vi ju olika och har olika brister, olika förhöjda nivåer och olika eventuella belastningar av giftiga ämnen i kroppen. Allt detta får du svar på genom en hårmineralanalys. Utifrån resultatet kan man sedan sätta samman det perfekta paketet för just dig. Men vissa generella principer tycker jag ändå att man kan följa oavsett.imageimageKosttillskott ska såklart väljas utefter ens egna förutsättningar. Min morgonladdning, skräddarsydd för dagen.

Varje dag

Multivitamin. Ett riktigt bra multivitamintillskott är A och O och med det klarar man sig långt. Välj ett utan onödiga tillsatsämnen och från en seriös leverantör. Jag tar en tablett av det här märket varje morgon och får i mannen 1 eller 2 under helgen. Barnen får de här tuggtabletterna som smakar apelsin och är favoriter. Helst hade jag velat att de tog dem dagligen men det glöms ofta bort och de äter några morgnar i veckan.

För läkning och avgiftning

Probiotika. Efter ett bra multivitamintillskott är probiotika ett måste. Speciellt om du har ätit antibiotikakurer i någon gång i ditt liv. Eller om du har problem med matsmältningen. Eller om du har läckande tarm. Probiotika innehåller olika godartade bakteriestammar som etablerar sig i tarmen och håller de elaka bakterierna i schack. De hjälper till att bryta ner proteiner, främjar en god tarmflora och äter upp överflödig svamp i tarmen. Både jag och barnen äter probiotika dagligen om vi kommer ihåg det. Det finns många bra alternativ på marknaden, men de här och de här tabletterna är små och glatta och fungerar bra för mina barn att svälja (och för mig). Finns även som tuggtabletter för barn om de inte sväljer kapslar.

Chlorella. Chlorella var ett tillskott jag åt under ungefär ett års tid i relativt stor dos. 16 200mgs tabletter på morgonen och 16 på kvällen (det är en ordentlig dos). Chlorella är kraftigt avgiftande och innehåller samtidigt en massa nyttigheter för kroppen, bland annat mer klorofyll än någon annan växt. Eftersom det är avgiftande måste man skala upp försiktigt. Man kan få detox-symptom om man går för hårt ut. Så börja med en morgon och kväll helt enkelt och öka gradvis. Chlorella finns även i pulverform för den som vill blanda i smoothies, men det har jag själv aldrig klarat av rent smakmässigt.

MSM. MSM, eller organiskt svavel som det är, är bra mot mycket. Det utgör en viktig del av immunförsvaret, det hjälper till att syresätta kroppen (och ökar därmed energinivån) och det är en av de viktigaste beståndsdelarna i kollagen och keratin som bygger upp hår, hud, naglar, brosk, senor, bindväv och muskler. Dessutom hjälper det kroppens celler med avgiftning genom att göra cellernas membran elastiska så att de kan släppa in näringsämnen och transportera bort slaggprodukter. Länge åt jag två stycken av de här morgon och kväll, speciellt när jag hade tandställning eftersom det är antiinflammatoriskt och hjälpte tandköttet att läka snabbt. Nu tar jag bara någon ibland då och då.

För ph-balansen

Kalcium, magnesium och zink är mineraler som många av oss lider brist på. De är basiska till sin natur och hjälper kroppen att neutralisera sitt oftast försurade tillstånd.

Kalcium/kalk. Det är lätt att tro att man får i sig tillräckligt med kalcium om man äter mycket mjölkprodukter som vi ju gör här i Sverige. Men mycket tyder på att det ligger långt ifrån sanningen. Det är ju till exempel väldigt intressant att vi svenskar tillsammans med amerikanarna ligger i topp på benskörhetslistan när vi också ligger i topp på mjölkkonsumtionslistan. Jag tror att mycket har att göra med att mjölk i sig kan orsaka läckande tarm, som i sin tur försvårar näringsupptaget i tarmen, men mer om det i nästa inlägg i den här serien. Kalciumtillskott har i alla fall gjort otroligt mycket för mig, inte minst för mitt tidigare obefintliga pigment som har fått sig en otrolig boost av kalcium och d-vitamin i kombination eftersom kalcium dramatiskt ökar upptaget av d-vitamin. Kalcium kan tas både som tablett eller som kalk-pulver som är helt smakfritt och kan lösas upp i vattnet. Jag och barnen växlar mellan de båda.

Magnesium. Magnesium behövs för att få musklerna att slappna av och det gör otroligt stor skillnad på stresskänslan i kroppen. Både jag och barnen tar det både som tillskott och badar allt som oftast i epsomsalt (magnesiumsulfat) för upptag genom huden. Man sover aldrig så gott som efter ett sånt bad. Magnesium tar vi alltid på kvällen just för den fantastiska effekt det har på sömnen.

För immunförsvaret

Zink. Zink är det mineral som flest svenskar troligtvis lider brist på eftersom det är svårt för tarmen att ta upp. Det är viktigt för både immunförsvaret och för hudens förmåga att läka. Tillskott kan göra stor skillnad för den som är sjuk ofta eller drabbas av långdragna och frekventa förkylningar. Både jag och barnen tar tillskott allt som oftast, speciellt om det är förkylning på gång. Zink-tabletter kan vara otroligt sträva att svälja ner. De här tabletterna är otroligt små och smidiga jämfört med många andra.

C-vitamin. C-vitamin behövs i riklig mängd för kroppens immunförsvar. Lärde vi inte oss det i skolan allihop? Jag tar de här.

För energin

Q10. Co-enzym Q10 behövs för att kroppen ska kunna omvandla maten vi äter till energi och det stärker både den fysiska och den psykiska orken. Jag känner själv stor effekt av Q10 och jag tar dem när jag behöver energi. Jag tar då den starkare dosen, 100 mg.

D-vitamin. Äntligen är experterna överens om att vi nordbor behöver få i oss extra D-vitamin under vinterhalvåret. Under vintern håller D-vitamin mig pigg och under sommaren äter jag det för att boosta mitt tidigare obefintliga pigment. Tillsammans med kalcium gör det underverk som jag nämnde ovan. De här tabletterna är små och glatta och kan lätt sväljas av barnen också.

Till växande barn eller stirriga hjärnor

Omega3. Omega-3 är inflammationsdämpande och hjälper till att minimera oredan för mycket omega-6 ställer till med i kroppen. Omega-3 är ett uppmärksammat och flitigt undersökt ämne som tillskrivs många hälsofördelar och anses speciellt bra för växande barns hjärnor. Utöver att ta det här eller det här tillskottet (omega-3 i form av fiskolja) så försöker jag även blanda linfröolja i barnens smoothies och servera mycket fet fisk för att öka upptaget.

Summering - mitt dagliga schema under läkning

Länge följde jag ett strikt schema och kryssade dagligen i vilka tabletter jag tog så att jag inte skulle missa något. Formatet nedan är ett smidigt sätt att kunna följa upp att man har tagit rätt. Det här schemat följde jag i drygt ett års tid. Det blir en hel hög tabletter både morgon och kväll, men man vänjer sig snabbt. Och när man upplever skillnaden så inser man att det är väldigt värt det. Dessutom så kan man skala ner ganska dramatiskt när man har låtit tarmen läka ordentligt, men man får räkna med att det tar några månader upp till ett par tre år i värsta fall.Skärmavbild 2015-02-08 kl. 21.29.06imageMitt förråd. Minus probiotikan som inte ville vara med på bild.

Summering - mitt dagliga schema nu

Nu tar jag tillskott utifrån hur jag känner mig på morgonen och under dagen. Känner jag mig stirrig och stressad är jag noga med magnesiumet i några dagar. Känner jag att det är förkylning på gång tar jag rikligt med c-vitamin, d-vitamin och zink. Ska jag vistas ute i solen tar jag extra kalcium och d-vitamin. Känner jag mig trött tar jag Q10 och d-vitamin. Hade jag varit lika noggrann som tidigare hade mitt dagliga schema idag sett ut så här:Skärmavbild 2015-02-08 kl. 21.19.23

Summering - barnens dagliga schema

Om jag fick bestämma skulle barnen äta tillskott enligt det här schemat. Det är dock inte alltid vi kommer ihåg och ibland vill de helt enkelt inte svälja tabletter. Ibland ger jag bara några av dem. Ibland alla i en hög och ser vilka de tar. Jag tvingar dem aldrig, men insisterar såklart lite grand.Skärmavbild 2015-02-08 kl. 21.17.41imageBarnens förråd. Förutom probiotikan som inte ville vara med på bild nu heller.

Nästa inlägg

Det var allt för den här gången. Nästa inlägg kommer handla om gluten, mjölk, opioida peptider och läckande tarm. Sedan har jag även ett på gång om reningskurer för kroppen, ett om hud, pigment och födelsemärken och ett om kost. Som ni märker tar det lite tid emellan varven, men så är det när man försöker skriva långa uppsatser mitt ibland tre barn.


Surkål – min hemmagjorda probiotika

Jag har gjort min första surkål! (Eller ja. Jag försöker göra min första surkål. Jag vet inte hur det har gått förrän om tre dagar.) Jag tycker köpt surkål smakar räv men nu har jag blivit lovad en smakupplevelse enligt det här receptet. Så när jag hittade en liten söt ekologisk vitkål i grönsaksdisken här om dagen var det dags. Jag håller alla tummar jag har för att det ska bli gott (och surt!), för jag är övertygad om att probiotika är något av det bästa du kan stoppa i kroppen om du snabbt vill förbättra din hälsa. Här hemma tar både jag och barnen probiotika som kosttillskott på en daglig basis. Men inget kosttillskott slår äkta vara och surkål och annan fermenterad mat innehåller otroliga mängder levande bakterier (=probiotika) som är toppen för tarmen.

Surkål, ca 1/2 liter

  • 1 morot
  • 1 litet vitkålshuvud
  • en nypa himalayasalt (utan jod)
  • 2 probiotika-kapslar

 

Gör så här: 

Riv moroten och vitkålen. Tillsätt salt och stöt lite av blandningen i taget med en mortel tills det börjar vätska sig. Klipp sönder probiotika-kapslarna och blanda i pulvret. Stoppa ner kålblandningen i en lufttät burk. Låt stå i rumstemperatur i minst tre dygn (gärna längre) och voila - du har din surkål! Förvara den sedan i kylen och ät någon matsked innan maten varje dag.imageimage


Kosttillskott under graviditeten

När man är gravid känns det viktigt att se till att bebisen och den egna kroppen har tillgång till den näring som behövs för att allt ska fungera på bästa sätt. Samtidigt vill man ju inte att bebisen exponeras för ämnen som kan vara potentiellt skadliga. För en del innebär graviditeten kanske att införa ett piller eller två som komplement till kosten med extra tillskott av järn, folsyra eller andra vitaminer och mineraler. För mig har det inneburit att jag har fått se över (och optimera) min gigantiska arsenal av kosttillskott som jag har använt de senaste åren för att boosta mina depåer. De kosttillskott som jag har kommit fram till är de optimala för mig och bebisen utan att experimentera eller äventyra någons välmående är följande:

  • Fiskolja
  • Blutsaft (järn)
  • Multivitamin
  • D-vitamin
  • Magnesium
  • Probiotika
  • Q10

Fiskolja, blutsaft, multivitamin, D-vitamin och Q10 tar jag på morgonen. Magnesium och probiotika tar jag på kvällen. Allt på så tom mage som möjligt och allra helst sköljer jag ner det med ett stort glas ljummet citron- och honungsvatten.

image

Bra kvalitét på kosttillskottet är A och O och jag lägger rätt mycket tid på att hitta bra leverantörer och läsa innehållsförteckningar på kosttillskotten för att kolla ursprung samt undvika en massa onödiga tillsatsämnen. Man får såklart också bedöma vilken dos man tror är optimal utifrån rekommendationer och det egna sunda förnuftet. Jag har själv lagt mig på doser över RDI i flera fall, men det baserar jag på flera års testande fram och tillbaka kring vad min kropp mår bäst av.

Jag tycker personligen att kosttillskott är ett fantastiskt och i många fall nödvändigt tillskott till vår mat, speciellt om vi har urlakat kroppen under perioder av stress, sjukdomar, graviditeter osv. Som i alla andra kategorier finns det såklart även inom kosttillskott en spännvidd av produkter som sträcker sig från avancerat skräp till högkvalitativa små mirakel, men att konsekvent vara skeptisk till kosttillskott för att de är onaturliga (vilket jag hör rätt ofta) känns som en märklig parallell till att bekymmerslöst ösa i sig mängder med onaturliga produkter som knappt kan påstås kvala in i kategorin mat.