Mias Familjeblogg

Barnens sovtider

Idag fick jag vårkänslor. Trots den nykomna snön. Känslor om ljus och sol och värme väcks till liv och längtan efter våren börjar komma så smått. Tur dock att vi har vår skidsemester kvar, annars hade vintern känts bra ovintrig för oss Skåne-bor.imageimage

Hjälp på hemmafronten

I helgen har svärmor kommit ner från huvudstaden och allt är lite lättare att hinna med. Hon ska stanna länge och jag har storslagna planer för veckan. Mannen är borta två lördagar på rad så tajmingen är perfekt. (Eller snarare planeringen.) Igår hade han en heldag i Köpenhamn med sina vänner medan jag roddade runt tennisträningar och kalas här hemma, så idag slog jag på stort och började morgonen med ett BodyBalance-pass medan mannen tog tennisen med storkillen. Det var riktigt jobbigt för låren och jag fick värsta mjölksyran märkligt nog. Det kan ha något att göra med att jag är mitt i en parasitkur på grapefruktkärnextrakt och är lite svagare än vanligt, men mer om det senare.

Sovvanor vid sex månader

På eftermiddagen blev det en långpromenad med Sander i vagn. Jag bär honom sällan i bärselen längre utan tar allt som oftast vagnen. Det är helt otroligt vad han har börjat tycka om sin vagn (och sin bilstol). Han somnar alltid utan ett pip. Utan napp. Utan gnäll. Sluter bara ögonen och sover. Han sover inte världslänge. Oftast 30-60 minuter, men om man har lite tur slår han till med ett rejält sovpass på 1.5-3 timmar. Men det är ganska sällsynt och händer oftast när han sover i sin säng på eftermiddagen.

Hans sovvanor har annars landat ungefär så här:

07 - 08: Vaknar

10 - 11: Sover ca 45 min, ofta i sin vagn. Annars i sin säng efter att ha somnat på mig när jag ammar eller bär. När han sover tungt efter ungefär tio minuter kan jag lägga ner honom i sin säng utan att han vaknar till för mycket utan sover vidare.

14 - 15: Behöver sova igen. Sover antingen ett kortare pass igen på ca 45 min. Då blir det en tidig kväll. Eller så slår han till med en riktig långsovning på 1,5-3 timmar. Då blir kvällen sen.

19 - 20: Tidig kväll

21 - 22: Sen kväll

På natten ammar jag vanligtvis två gånger. En gång vid typ två-tre-tiden och sedan igen vid fem-sex-tiden för att få till den där sista omgången med morgonsömn.

Sovvanor för sex- och åttaåring

De andra barnen då? Klockan åtta är det slut på alla aktiviteter och de gör sig iordning för sängen. Antingen blir det läsning en stund eller så blir det snack så att de somnar mellan halv nio och nio. Klockan ringer kvart över sju. Lite drygt tio timmars sömn alltså. Det fungerar de fint på.

Utvecklingsfas

Annars har han haft det lite jobbigt de senaste två veckorna, Sander. Det händer mycket utvecklingsmässigt hos honom just nu och han har sovit sämre på nätterna och haft svårare att somna in. Men nu har det äntligen vänt igen och han sover och somnar mycket bättre. Och belöningen är en herrans teknik när han vänder sig över från rygg till mage och att han tjuter av skratt när man leker titt-ut med honom. Gull. Världen måste vara en förvirrande plats för ett barn.

För den som letar efter förklaringar till sitt spädbarns plötsligt ändrade beteende eller bara vill förstå deras värld lite bättre så finns det en bra bok som förklarar barnets sju utvecklingssprång under första året. Växa och upptäcka världen heter den.imageJag måste bita på saker heeeeela tiden. Helst mina kläder. För det kliar massor i munnen också. Inte konstigt att man inte kan sova ordentligt.

Sedan en vild gissning vad som händer här hemma hela dagarna? Just det, den nya tvättmaskinen går på högvarv. Jag tvättar och tvättar som om det inte fanns någon morgondag. (Fast det talesättet blir ju helt missvisande just för den sysslan. Om det inte fanns någon morgondag hade jag ju inte ställt mig och tvättat. Då hade jag typ kelat sönder alla i min närhet och tagit världens längsta promenad och suttit och tittat ut över havet. Kanske druckit lite te. Typ.)


Krispigt ute

Nu är det krispigt ute i naturen. Hög luft. Kallt och fint. Vi hade en riktigt fin Annandag igår som inkluderade en långpromenad, mer spel och julmat och som avslutades med en stormiddag med hela familjen, 16 pers igen. Lite mer livat denna gången. Sedan körde morfar in svärmor till tåget och vi andra körde bilen tillbaka till Helsingborg. Storkillen somnade för natten i bilen. Lillkillen fick somna bredvid mig och Sander på soffan när vi kommit hem. Det är något av det bästa han vet.

Hur mysigt man än har haft det när man är iväg så är det så skönt att somna i sin egen säng och att vakna i sitt egna hus. Förvånansvärt snabbt är allt tillbaka till det vanliga. Vi har just avslutat en sen frukost. Mannen är iväg och tränar. Jag packar upp. Sander sover och barnen kollar på film. Senare idag blir det till att starta upp nästa del av december. Lillkillens födelsedagsfirande. (Ja, nyår kommer senare.) Vi har just skrivit upp en lista på dem han vill bjuda så nu ska det skrivas inbjudningskort och så ska vi ta en tur runt och dela ut dem. Men först en till promenad i det krispiga innan det blir mörkt.imageimageimageimageBarndomshemsselfie.imageKrispigt! imageKillarna lärde sig Othello och spelade mot varandra (fredfullt) hela morgonen.imageFinn ett fel. Killarna hade varit inne hos grannkillen och studsat studsmatta och lillkillen blev såååååååå varm och svettig om fötterna.


En speciell dag

Spirituella vibbar

Idag har varit en väldigt speciell dag. Jag kan inte riktigt förklara varför, men den har varit lite magisk. Spirituell. Jag känner att kroppen har släppt på gammalt skräp. Jag träffade en vän på en långfika och vi pratade en massa viktigheter. Jag fick feeling. Och efter det kände jag en massa saker. Och jag gick på ett BodyBalance-pass ikväll och jag har aldrig varit så stark och så böjlig. Det var helt fantastiskt. Och efteråt blev jag alldeles rörd. Jag har tänkt på dem jag känner som inte finns mer. Dem jag saknar. Och tänkt att de nog ändå finns här mitt ibland oss. Det är en tröstande tanke.

Picnic inomhus

Igår hade vi också en härlig dag. Fast på ett annat sätt. Vi sov länge och sedan spenderade vi morgonen i köket där jag gjorde en stor sats bananmuffins. Vid lunch åkte vi iväg till nyfunna vänner för en promenad med picnic. Problemet var bara att regnet började strila ner precis när vi var färdigpackade och redo att ge oss av, så vi packade helt sonika upp picnicen inomhus istället och tog en promenad efteråt, i duggregn. Det blev en promenad över härliga vidder med barnen en bit bakom, som skyddade oss mot piraterna som tydligen var oss hack i häl.imageSkönt att ha ordentlig back-up.image image

Efter middagen åkte mannen iväg på tennisträning och hämtade sedan upp svärmor vid tåget. Jag och barnen varvade soffhäng med att öva olika yogaposer.imageSkulderstående. Skönt för en amningsstel nacke och en skön pose efter graviditet och förlossning. En tung livmoder blir liksom viktlös för en stund.imageEn slags semi-variant av plogen som är grymt skön för ländryggen. När jag ammar på natten ligger jag liksom som en bakåtböjd ostbåge (det blir så när man har små bröst som inte räcker över hela sängen) och känner mig typ konkav resten av dagen. Tills jag gör så här. imageLillkillen diggar också skulderstående. imageAlltså vad håller ni på med?


Frustrerad men flexibel

Världens näst bästa plagg

Idag bytte jag till vinterdäck. Trots att jag inte ens behövde jacka på mig under förmiddagens promenad. Det räckte med Houdinin och värmedynan till bebis på magen. Plus världens näst bästa plagg för en frusen utomhusmamma - de fodrade regnbyxorna. (Houdinin är nr 1.) En light-variant av termobyxor som inte ser ut som termobyxor, utan nättare. Jag köpte ett par från Five Seasons när jag just hade fått lillkillen och började vara mycket mer utomhus. Få plagg är så väl använda i min garderob. Jag drar på mig dem i tid och otid för att slippa frysa eller slippa bli smutsig när det är blött och dant ute och man plötsligt behöver sitta ner på en blöt sten eller råkar gå bredvid ett barn som får för sig att hoppa i en vattenpöl. Smart plagg helt enkelt.image18e december och ingen jacka på promenaden. Inte konstigt att barnen vill gå till skolan i hoodies.

Trött bebis och frustrerad mamma

Efter den promenaden sov inte Sander mer. Han lyckades inte komma till ro fastän han var trött. Kanske hade det med inre faktorer att göra. Att han just har lärt sig vända sig från rygg till mage och att det händer mycket i hans kropp. Kanske har det med yttre faktorer att göra. Som att telefonen inte var på ljudlöst och ringde just när han höll på att sluta ögonen. Eller att storebrorsorna rusade in i sovrummet för att leka kurragömma just när han höll på att sluta ögonen. Eller att storebror rockade loss på ett gitarrsolo just när han höll på att sluta ögonen. Och sånt.

Eftermiddagen blev i alla fall inte som planerad. Ingenting blev gjort. Ingen mat handlad. Ingen mat lagad. Och när mannen kom hem hade jag hunnit bli frustrerad. Så vi bestämde att jag skulle åka på ett BodyBalance-pass för att hitta rätt igen. Och jag lyckades äntligen amma Sander till sömns i sängen innan jag skulle åka och allt var frid och fröjd. Tills det var dags att gå. För då vaknade han igen. Inte så nöjd. Och jag insåg snabbt hur de 1,5 timmarna skulle bli för familjen när jag var borta. Mannen skulle få bära på Sander och killarna, som hade klarat sig utan uppmärksamhet hela eftermiddagen då jag ägnade mig åt Sander, skulle få vara utan större delen av kvällen också. Så jag tog det enda rätta beslutet. Det som gjorde fem personer glada istället för en. Jag offrade BodyBalance-passet och stannade hemma.

Det blev bra för alla. Mannen och killarna gick upp och la sig och läste Bröderna Lejonhjärta i en hel timme mer än vanligt och sedan somnade de tidigt. Jag tog på mig regnkläderna och satte Sander på magen och gick en lång promenad till Ica Maxi och handlade. Han somnade omedelbums in för natten och jag fick handlat det viktigaste. Nu är kvällen lugn och jag är inte frustrerad längre. Tvärtom faktiskt. Träningsvärken från passet igår har gjort sig påmind, jag fick två långa promenader i friska luften idag och dessutom finns det tid för ett bad! Blir epsom. Fan vad flexibel jag är.


Löpning, söndagsmiddag och hundpromenader

Idag vaknade jag stel som en pinne. Intensiv träningsvärk efter mamma/barn-träning som fortfarande satt kvar i både rygg och mage och så en natts amning på det. Jag bestämde mig för att ta en morgonpromenad innan Sander vaknade. Jag testade på att springa några gånger under rundan och fick ihop någon kilometer löpning totalt. Det kändes bra och jag tror minsann att den är inom räckhåll - löpningen.

Nu har vi just kommit tillbaka hem från en stor söndagsmiddag hos mina föräldrar. Vi lämnade kvar storkillen som ska få åka till Stockholm i några dagar tillsammans med mormor och morfar och kusin Linnéa. För nu är det nämligen höstlov. På hemmafronten innebär det att jag, Sander och lillkillen har några dagar hemma tillsammans. Jag gissar att vi får ta hundskiftet nu när storkillen inte är hemma. Han har annars verkligen tagit sig an uppgiften och har varit ute och rastat sin nyfunna vän varje dag, helt själv och allt.

Annars har den här veckan fyllts av teater, klädsim, pilates, BVC-besök, två utvecklingssamtal, promenader, hundpromenader, tennis, gympa och en massa regn. Och så loppisförsäljning. Men det skriver jag om en annan dag. Nu räknar vi med sol och en tom kalender så att vi kan göra vad som faller oss in under veckan som kommer.imageI tisdags. En tiger som gör delfinkickar. Inte varje dag man ser.imageI torsdags. Först på plats på denna kursens sista mamma/barn-pilates. (Eftersom jag har låst upp mitt årskort på mitt vanliga gym igen så får det bli träning där framöver istället.) Jag har fortfarande träningsvärk.imageI lördags. Tennis. Vi har lyckats få till träning för killarna (i olika grupper) samma tid! Det underlättar ju.imageSådana här promenader har det blivit varje dag för storkillen. Även i regn. Men när det är mörkt ute följer jag med. Där är jag inte än...imageIkväll. Min mamma är kung på att laga mat. Här en förrättssoppa på jordärtskockor med parmaskinka och vaktelägg. Sedan blev det lammfärsbiffar tillsammans med rotsaker i ugn och en gudomligt god kall paprikasås. Mmmm.


Utvärdering hälsoutmaningen

Det har blivit oktober! Hur gick det till? Förutom att man på riktigt nu får acceptera att sommaren är över så innebär det också att den första rundan av hälsoutmaningen är över. Hur har det gått för er? Här kommer min utvärdering.

Jag hade ju på min lista att:

  1. Power shotta på morgonen
  2. Skölja munnen med kokosolja
  3. Träna core med mamma-mage-övningar

 

Power Shot

En grön power shot varje morgon. Och jag har lärt mig att älska den! Det tog två veckor ungefär. I början fick jag tvinga i mig den och jag gjorde allt jag kunde för att hotta upp den - bytte vatten mot kokosvatten, minskade mängden pulver, tillsatte lite nattljusolja för att göra den lite lenare. Och det funkade. Efter två veckor märkte jag att jag började längta efter shoten när jag vaknade. Jag längtade efter att börja dagen rätt och jag längtade efter den känslan av energi som infinner sig när man ger kroppen bra med näring till frukost.

Nu dricker jag min power shot (2 dl kokosvatten med 1 msk av den här blandningen och så lite olja i) det första jag gör när jag vaknar. Någon timme senare grundar jag med en grön juice eller en smoothie (oftast mango- och banan) och på den frukosten kan jag träna eller promenera och hålla mig nöjd ända fram till lunch vid tolv-ett-tiden. Det här kommer jag helt garanterat fortsätta med framöver och jag har inte missat en enda dag, inte heller nu i oktober. Det känns snarare som att jag alltid har börjat min dag såhär.image'Det ser ut som grodyngel' sa lillkillen när jag frågade om han ville smaka. Mmmm. Grodyngel.imageEn hel burk pulverblandning har det gått åt de här veckorna. Nu när det blir till att blanda nytt kommer jag dryga ut med en deciliter MSM också.

Oil-pulling

Att gurgla munnen med kokosolja i 15 min om dagen för att bli av med bakterier o svamp, detoxa kroppen och hålla förkylningar borta. Jag gillar det skarpt. Jag har missat en knapp handfull gånger. Det svåra är att den inte har någon naturlig plats i de dagliga rutinerna. Jag får till det allra bäst när jag gör det vid läggdags, efter att jag har borstat tänderna för kvällen. Då sover ju barnen (=färre i huset att prata med) och jag kan skölja medan jag gör mig iordning. Problemet är de dagar då man är för trött för att göra sig iordning ordentligt. Då faller det. Det är alltid nackdelen med att spara någonting till det sista man gör.

Men jag tyckte att jag kände stor effekt av sköljandet. Jag gillar eftersmaken det lämnar efter sig och det känns rent. Grundligt rent, inte flour-rent. Jag tror också att det satte igång lite utrensningssymptom hos mig under första veckan. Jag tycker dessutom att tänderna har känts vitare och fräschare under den här perioden, men jag är inte så säker på att det sitter i som kvarstående effekt om jag slutar.

Gurglandet kommer troligtvis inte bli något jag fortsätter göra dagligen, men jag skulle gissa på några gånger i veckan när andan faller på.

Magövningar

Det här har också gått rätt bra eftersom jag har kommit igång ordentligt med träningen den här månaden. Det har inte blivit enbart renodlade mamma-mage-app-övningar, men jag har absolut fått magen tränad nästan dagligen. Och jag märker faktiskt skillnad på min allmänna styrka både i bålen och i kroppen. Nu tänker jag fortsätta på samma bana med magträning några gånger i veckan, hemma på mattan eller på pass om jag får till det. Sedan så är det bara tid som ska loss för lite mer dedikerad träning, men det får bli när bebisfokus har lagt sig något.

Hälsoutmaningen fortsätter - mina nya utmaningar

Självklart tänker jag jobba vidare med nya utmaningar för att optimera mitt mående och jag hoppas ni hänger på. Det finns ju massor av häftiga hälsofrämjande rutiner kvar att testa. Och ju mer man tar till sig, desto mer är det det ohälsosamma som sticker ut som tillfälliga händelser. Och det är ju precis dit man vill komma - att få vardagen hälsosam! Så den här månaden kommer jag fokusera lite extra på några nya saker. Det blir till att dagligen:

  • vara utomhus
  • käka lite surkål
  • inte äta någon fast föda förrän lunch

imageimage1. Att vara utomhus varje dag kommer bli en utmaning i oktober månad. Det är därför jag tycker att det förtjänar lite extra uppmärksamhet - för att undvika att gå in och sätta sig och vänta på snön liksom. Frisk luft gör underverk för humöret och jag känner att hjärnan blir skarpare än om jag är inne.image2. Nu när jag har gjort surkål måste jag ju äta upp den. Lite varje dag blir toppen för magen.image3. Det kommer bli mycket sånt här till frukost framöver. Med flytande näring fram till lunch får tarmen vila en större del av dygnet och näringen blir dessutom oförskämt lättupptaglig. Här hallonsmoothie på banan, hallon, rismjölk, mandelmjölk, chiafrön och linfröolja.


Backintervaller och grillad lax

En härlig dag får gärna innehålla promenad, vän-snack, bad och grillad lax. Då blir det bra.imageEn promenad med barn är ju inte riktigt som en promenad utan barn. Storkillen hade till exempel svårt att förlika sig med att gå nu när han anser sig vara en löpare så han var en halv kilometer före oss andra. Ända tills... image... efter backintervallerna då mjölksyran trädde in och vi knappt kom hem.imageNär man ser en färdigbyggd koja i skogen måste den självklart undersökas...image...även om det innebär att andra får vänta på en.


På resande fot igen

Väskan packades upp och om igen och nu är vi iväg för att fira påsk med släkt och kusiner. Det känns som att jag har varit mer borta än hemma på sistone (det har jag ju uppenbarligen också varit...), men å andra sidan är det härligt med miljöombyten nu, när jag vet att det kommer bli mindre och mindre av den varan inom en snar framtid.

Idag blev det en härlig promenad i skog och på klippor längs havet. Det känns alltid grymt befriande att se barnen skutta och balansera på klipporna, exalterade över varenda kotte och sten de ser. Själv kände jag mig som ett barn igen. Även om jag skuttade runt på ett ganska otympligt, gravid-speciellt sätt. Förtruppen (alla barn + mannen) hävdar att det var mig de fick vänta på. Jag hävdar att det var svärmor.

imageimage image image image imageimage


Laddning inför veckan

Nu är det laddning inför morgondagen som gäller här hemma. Röj i huset, diskning efter middagen, tvättvikning och långt varmt bad. Dagen blev ett hopkok av aktiviteter med BodyBalance-pass (för mig), tennisträning (lillkillen), bio: Lego-filmen (hela familjen), toppdressing av gräsmattan (mannen), tre kompisar på besök (storkillen), eftermiddagspromenad (jag) och tennisträning igen (mannen). Så som helgerna ser ut mest helt enkelt.image

Promenaden bjöd på denna dramatiska himmel. Kanske förklarar varför jag småsprang hem i hagel de sista minutrarna.

image

image

Den här skogen är något av de sista man passerar innan man kommer tillbaka in i bostadsområdet. Den är helt belamrad av kråkor som svärmar i hundratal över träden. Spooky.

Middagen blev en hit. Mannen testade en saffranssoppa med lax, räkor och sparris och alla utom lillkillen tyckte det var fab! Recept här, fast vi körde en något modifierad variant.

image