Mias Familjeblogg

Att vara väldigt mycket mamma

Man vet att man är väldigt mycket mamma när man:

  • ser jättemycket fram emot att få hänga med på barnens skolavslutning i kyrkan
  • messar allt som händer barnen till mormor, för att man vet att hon är den enda som också ser till synes små framsteg/händelser som stora underverk och världsomvälvande reformer ('Jack har klippt sig! Kolla vad fin han blev!', 'Zeb har lärt sig göra bakåtkullerbyttor!', 'Sander sover. Kolla sicken sötfis!', 'Sander har gått upp 500g!', 'Sander har vänt sig!')
  • har världens lugnaste vecka veckan innan jul för att barnens alla aktiviteter har slutat för terminen
  • lägger över resten av lingonsylten i en annan burk för att ett av barnen ska ha med sig en glasburk till skolans julpyssel
  • blir gråtfärdig av att få hem sånt här i barnens skolväskor och dessutom tycker att det är det vackraste som har skapats av barnhänder

imageLägg till minen när de räcker över det också. Stolta och glada över att få ge bort något fint de har gjort.

Annars idag har det varit en riktigt back-to-basics-dag. Grapejuice, grön power shot och alla kosttilskott till frukost. Bebis-bad. Bovetefrallor och ägg till andra frukost. Mamma-barn-träning. Sallad till lunch. Promenad med bebis på magen. Hämta barnen på skolan. Rutiner, hälsofokus och närvaro. En sån dag jag har allra helst helt enkelt.imageFrukost nummer två.


Mina bästa eftergraviditetstips

Nu har det gått drygt fyra veckor sedan förlossningen och jag tänkte ge mig på att summera den första eftergraviditetstiden och ge mina bästa tips för en snabb återhämtning.

Läkning

Denna gången har min läkning efter förlossningen gått fantastiskt smidigt och snabbt. Jag har upplevt väldigt lite obehag och redan på den femte dagen kände jag mig hyfsat återställd, dvs svullnader hade lagt sig, bäckenet hade dragit ihop sig en hel del (=det kändes inte längre som att jag gick med en decimeters extra mellanrum mellan benen), blödningen hade avtagit rejält och jag hade inte längre ont. Så här fyra veckor efter förlossningen har jag kvar lite tyngdkänsla av livmodern (speciellt om jag promenerar länge eller i slutet av dagen när muskulaturen är trött) och jobbar hårt på att stärka de djupa magmusklerna och bäckenbotten för full återhämtning.

Magen

Magen har också dragit ihop sig hyfsat snabbt för att vara tredje graviditeten. (Magresan i fotoversion nedan.) Det är en bra bit kvar till den mage jag hade innan, men som den pinne jag är skapt handlar det mer för mig om att bygga upp musklerna igen och ge magen tid till att tajta till sig än det handlar om att gå ner i vikt.

Vikt

Hur jag ligger till rent viktmässigt vet jag faktiskt inte. Jag väger mig inte och vet helt enkelt inte vad jag började på innan graviditeten. Men jag skulle gissa att jag kanske ligger på två kilo plus eller nåt.imageGravidmage på sluttampen: innehållandes 4,2 kilo bebis och lite annat smått och gott...imageSå här såg magen ut fyra dagar efter förlossningen.imageMagen två veckor efter förlossningen. De första två veckorna såg man förändring på magen från dag till dag.imageMagen fyra veckor efter förlossningen. Nu går förändringen långsammare, men det handlar mycket om att bygga upp muskulaturen igen. Man ser inte jättestor skillnad från tvåveckorsbilden mer än att putet har gett ytterligare vika. Jag känner dock skillnad, till exempel är det inte längre lika stor skillnad mellan morgon och kväll då musklerna orkar hålla ihop magen betydligt längre och bättre än i början.

Tips till dig som är eller just varit gravid

Av mina tre förlossningar är alltså detta den som jag har varit i absolut bäst form inför. Jag har tränat och hållt igång ända in på målsnöret och jag tycker att det märks väldigt väl. Mycket av det man gör dagligen är ju det som spelar störst roll och därför är det av allra största vikt vad man väljer att lägga sin tid på varje dag. Vilka vanor man skapar sig. Vad man prioriterar och gör med sin tid.

De kanske bästa tipsen jag har rör därför de vanor som man skaffar sig redan INNAN förlossningen:

  • Att vara muskulärt tränad före förlossningen. Som ni vet har jag varit ute på dagliga promenader, med några få undantag, under större delen av graviditeten. Jag har också kört nästan dagliga yoga-övningar med fokus på andning och bäckenbotten (katten, barnets position, hunden, solhälsningar med gravidanpassning, tvist övre rygg/skuldror). Dessa två saker behöver inte ta så mycket tid i anspråk. Investera i 30 minuters promenad och 15 minuters yoga varje dag och du kommer vara väldigt tacksam i efterhand!
  • Att hålla igång tarmen ordentligt(!) så att du inte är i närheten av trög i magen vare sig innan eller direkt efter förlossningen. Det kommer du tacka dig själv för många gånger, framför allt direkt efter förlossningen då det känns otroligt olustigt att gå på toaletten. Jag höll igång magen genom att dricka mycket av näringen innan förlossningen i form av smoothies och juicer. Jag blandade i minst 1 msk krossade linfrön i mina smoothies dagligen. Jag åt mycket vätskerik frukt - vattenmelon, Galia-melon, vindruvor, jordgubbar, bär och åt russin till mina nötmellanmål. Motion och vatten hjälper såklart till med den biten också.
  • Att slappna av och sänka sin stressnivå. Min bästa quick-fix på den fronten är magnesium/epsombad. Annars funkar andningsövningar och meditation också alldeles ypperligt. Det behöver inte ta lång tid. I sin enklaste form handlar det kanske om att andas några medvetna, extra djupa andetag i sängen innan du går upp och innan du somnar.
  • Att säkra sin kroppsliga näringsstatus så mycket som möjligt innan graviditet och förlossning. Att äta bra mat, basa upp kroppen och äta kosttillskott gör underverk för både mamma och bebis. Jag har varit extra noga med probiotika, multivitamintillskott, järn, omega3-olja, d-vitamin och magnesium under graviditeten.

 

Mina vanor nu efter graviditet och förlossning är mångt och mycket de samma som innan, men utöver det som är listat ovan tycker jag att följande har stor effekt på mitt mående och är vanor jag försöker prioritera dagligen:

  • Torrborstning. Jag har blivit helt hooked på detta och det finns inget bättre eller snabbare trix för att vakna till på morgonen. Det behöver verkligen bara ta två minuter. Ju mindre tid man anser sig ha och ju sämre man har sovit på natten pga nattamningar eller ledsen bebis, desto mer kommer en snabb, hårdhänt torrborstning få liv i en.
  • Knip- och bäckenbottenövningar, oftast med hjälp av MammaMage-appen. Tio minuters investering per dag gör underverk för återhämtningen.
  • Tillräckligt med sömn. Om jag är trött efter natten liggammar jag gärna på dagen och sover en stund samtidigt som bebisen. Eller så bullar jag upp med en stor kudde bakom huvudet i soffan och somnar när jag ammar sittandes.
  • Lite mer näring och vatten än tidigare för att producera bra och tillräckligt med mjölk.
  • Probiotika. Även om jag listade det ovan så är det så viktigt att jag tar upp det igen och jag missar det inte en endaste dag. Jag tänker att det underlättar bebisens matsmältning också och ger min kropp bättre förutsättningar att producera bra mjölk.

imageVackra naturvyer, dagsljus och frisk luft kan man inte få för mycket av när kroppen jobbar hårt för att återhämta sig. Speciellt dagsljuset är viktigt om amningspassen på natten blir många och kroppen kämpar med dygnsrytmen.imageYoga under bar himmel hjälper till. Yoga under tak också.


Sömn, amning och kost

Idag är det exakt en vecka sedan lillebror kom till världen. Tiden rusar iväg och nu känns det som att vardagen har kommit på plats igen. Med undantag för en enda natt (när magen skulle igång efter att mjölken rann till) så sover han som en prins. Vi har nog helt enkelt fått världens nöjdaste bebis (fast vi vågar inte riktigt ropa hej än: Det har trots allt bara gått en vecka...) De första dagarna sov han konstant, dag som natt. Nu är han vaken lite mer på dagtid och till och med brorsorna har noterat att han tittar lite mer. Dygnet i mat och sov-termer ser ut ungefär så här:

Kl 21-22: Lillebror somnar för natten med en amning. Då lägger jag honom i spjälsängen bredvid min säng. Vi själva lägger oss dock inte förrän vid midnatt (ett tecken på att vi är bortskämda med sömn)

Kl 05: Det börjar gnys lite och jag vaknar av sprängkänsla i brösten. Ammar på ena sidan i sängen där vi somnar om

Kl 07: Sprängkänsla i det stackars bröst som fick vänta! Ammar på andra sidan i sängen och somnar om

Kl 08-09: Vi andra vaknar men lillebror sover vidare någon timme till

Kl 10-11: Lillebror vaknar hungrig

Dagtid: Under dagen ammar jag efter både mitt och bebisens behov. Hellre för ofta än för sällan, speciellt i värmen när han kanske är törstig. Sedan sover han i omgångar mer eller mindre hela dagen. Ibland på mig, ibland i vagnen. Några gånger sover han djupare och längre, speciellt på eftermiddag/kväll (igår sov han ett mastodontpass från tre till åtta på kvällen). Några gånger sover han lite kortare och lite lättare. Däremellan är han vaken i korta perioder (typ max 30 minuter) då vi byter lite blöja, pratar lite eller han gosar med pappa och killarna.imageJag är så nöjd! Och trött! Och randig! Och liten! Fast stor ändå.

Jag tillskriver ALLT lugn hos bebisen till min kost. Mina andra killar har haft mycket mer strul med magarna som nyfödda och har velat amma och bli burna mer eller mindre konstant, varit oroliga och haft ont i magen de första veckorna. Det blir lätt en ond spiral där man ammar för att lindra deras oro/magonda vilket gör att de liksom hafsäter lite och ofta istället för mer sällan men ordentligt.

Jag tror helt enkelt att glutenfri och mjölkfri kost hos mamman är da shit(!) för små bebismagar. Har du en orolig bebis som bara vill amma och bli buren - testa! Du behöver inte gå all in på smoothies, gröna juicer och chiapuddingar, utan du kan om du vill äta ungefär samma mat som vanligt, bara lite bättre. Byt frukostbrödet mot de här frallorna. Byt mjölken mot rismjölk, cashewmjölk eller mandelmjölk. Byt müslin mot den här  eller den här glutenfria varianten. Byt mjöl i matlagning mot rismjöl eller bovetemjöl. Byt smöret i stekpannan mot den här smakfria kokosoljan. Utforska nya hyllor i butiken (eller nya butiker) och fascineras av utbudet. (Jag köper allt jag listade ovan på Ica Maxi eller Life, dvs behöver inte beställa hem.) Smakerna blir minimalt annorlunda och efter ett tag ställer preferensena om sig till att vilja ha det nya. Återigen kliniskt bevisat på Tjärnlundska Institutet i Helsingborg.


En sista jobbdag i Älmhult

Igår blev det en sista mötesdag i Älmhult innan mammaledigheten så jag vinkade hej då till skogen när vi åkte därifrån efter ett lyckat möte. En heldag med möten tar all min energi nu för tiden och jag var tvungen att vila en sväng när jag kom hem. Men det gjorde å andra sidan att jag var pigg när det var läggdags och det blev en riktig långläsning med killarna på kvällen. De har fått egna sänglampor i sin våningssäng och ligger och läser själva innan de somnar. Hur gulligt som helst. Även om det innebär att de somnar liiiiite för sent varenda kväll. Men kommer vi igång med läggningen i tid börjar vi helst med högläsning ihop. Det är liksom mysigaste stunden på hela dagen (förutsatt att man inte kämpar mot trötthet då...)imageHej då Älmhult. Vi ses nog om något år igen.imageLäs-time. Fast vi grundande med en lång Bamse-bok ihop alla tre.

Idag är det tillbaka till rutiner. Startade morgonen på bästa sätt med promenad, grapejuice och yoga. Nu är jag redo för jobb och en lunchdejt med mannen på stan. Mitt bland alla glada, nybakade studenter gissar jag. Och så är det ju pseudo-fredag. Igen.imageHade ingenting hemma till frukost idag så jag blev helt glad när jag hittade en grapefrukt som låg och drälllde. En favvis-start på morgonen: en grapefrukt (skalad), ingefära (riven), 1 msk linfröolja eller Udo's choice. Mixa.imageOm jag lutar mig lite framåt ser jag fortfarande fötterna... imageGod morgon om du tjatar då då.