Mias Familjeblogg

Med ny kraft från yoga-retreat

Restorative yoga på Asia Spa

Jag är just hemkommen från ett tre-dagars yoga-retreat på Asia spa i Varberg. Ulrica Norberg och Cecilia Duberg höll i kursen och ledorden var destress, unwind and restore. Det var åtta timmars restorative yoga och flera timmars föreläsningar i en härlig mix av psykologi och livsfilosofi. Däremellan fick kroppen även känna på god mat, varma källor med utsikt över Varberg, ljusterapirum och koma i sängen.image Skärmavbild 2015-03-30 kl. 12.27.20 Skärmavbild 2015-03-30 kl. 12.27.58De här två härligheterna tog oss igenom helgen och fyllde våra kroppar med klokskap, oxytocin och avslappnade muskler. De två nedersta fotona är lånade från Ulricas instagramkonto.

Balsam för själen

Det var längesedan jag pratade, skrattade, yogade, tänkte, filosoferade, mediterade, badade och slappnade av så mycket. Jag fick några riktiga uppenbarelser när jag mediterade och jag känner mig full av tillit inför att jag lever mitt liv på bästa sätt just nu, men att det kommer bli ännu bättre. Att jag är på helt rätt väg helt enkelt. Dessutom fick jag ett kvitto på att allt jag gör med kroppen och kosten och hälsan är så himla rätt. Sällan har jag känt mig så bra i kroppen. Och med bra menar jag fri från stress, negativa känslor, smärta, oro, illamående osv.

Den yoga vi gjorde var djupgående och läkande och frisatte därmed en massa spänningar och känslor och lagrade gifter i kroppen och min kropp tog det med ro. Inga omvälvande reaktioner utan bara en känsla av att det hände bra saker i kroppen och att min kropp fick chansen att bli än helare inuti. Helst av allt hade jag velat stoppa ner känslan i en liten burk och kunna snusa på den då och då. Men för nu räcker det med några insikter att länka tillbaka till och en tillit för att var sak har sin tid. Jag vet vad jag vill med mitt liv.


På mjölksyredarriga ben

PANG! sa det när jag vaknade till världen imorse. Jag yrade upp och sprang runt och skällde uppläxande omkring mig om att respektera de som sover och som faktiskt har varit vakna och ammat flera gånger på natten och att man inte får gnälla och skälla på varandra på morgonen så att bebisar och mammor vaknar. (Ja, jag inser ironin.)

Efter en stund insåg jag att

  1. Jag hade blivit väckt mitt i en ljuvligt, skön och djup sömn
  2. Det är min tredje dag på detox-veckan, troligtvis den lägsta rent energimässigt
  3. Jag borde lägga mig en stund till.

 

Så jag la mig en halvtimme till och gick upp en andra gång, betydligt mer tillfreds med livet.

Förutom humördippen imorse har jag inte känt av några speciella utrensningssymptom. Men kroppen känns annorlunda. Den är väldigt mjuk och avslappnad och jag känner mig så lugn att jag i jämförelse med mitt vanliga jag i det närmsta kan kallas låg.

Den där mjukkänslan kom väl till pass igår när jag och en vän gick på ett 90-minuters yoga-pass med Rachel Brathen, även kallad yoga girl. Det var en mäktig känsla att yoga och andas synkront med 400 andra personer. Rachel var också otroligt mjuk att lyssna till och hennes röst som instruerade oss på engelska medan vi vred och vrängde på oss blev nästan lite meditativ att lyssna till.

Kvällens asgarv var när vi stod i posen 'Standing Split' och kände oss sjukt ograciösa, väldigt långt ifrån just en standing split. Annars all cred till Rachel som körde ett riktigt gediget pass med grundläggande positioner och utan en massa svåra show-off poser. Kroppen blev riktigt ordentlig genomarbetad och idag har jag träningsvärk i baksida lår och i skuldrorna. Det var ett riktigt kvalitetspass.imageFörsta gången jag har yogat en masse.imageGårdagens mellis som passade perfekt innan yogapasset. Blåbärs- och cashewyoghurt. Syrad. Med blåbär i botten och bipollen på toppen. Mmmm.imageOch så middagen efter passet. En wrap i ett kålblad med något som skulle efterlikna köttfärs med en massa goda röror på. Så himla gott även om jag lämnade kålbladet eftersom det inte fick plats i magen... imageJag måste ju visa lunchen med eftersom det är en av mina absoluta favoriter så här långt. Sushi. Utan fisk och ris alltså. Det smakade som sushi, fast mildare och lenare och mjukare. Och var underbart gott att doppa i den salta sojan. Fråga mig inte hur de gör.

Imorse tog jag min träningsvärk med mig och gick på mamma/barn-gympa. Jag var rätt osugen innan jag kom iväg, men jag visste att jag skulle älska att svettas och jobba lite. Passet var härligt jobbigt för lår, rumpa, rygg och armar så nu går jag runt här hemma med härligt mjölksyredarriga ben.imageUnder detox-vecka kör vi allt helt ofixat.imageEfter 80 utfall under första varvet när alla andra var klara och hade börjat med nästa övning började jag ana att jag hade tolkat instruktionerna fel. Mycket riktigt. Det var inte 50 utfall per ben utan totalt.imageKolla! Shyssta pjucks mamma!

Joråsåatte. Jag har införskaffat ett par nya innegympaskor. De senaste åren har jag i princip bara gått på barfotapass inomhus så som yoga, bodybalance osv. För det fåtal pass som har krävt skor har jag smugglat in mina älskade Merrell barfotaskor (pace glove) som jag vanligtvis springer utomhus i, men efter hösten är de så smutsiga och slitna att jag inte kan maskera dem längre. Nu fick det bli ytterligare ett par barfotaskor, men denna gången från Vivo Barefoot (the one). Jag fick ett tips från en hängiven barfotavän häromdagen att de nu sålde Vivo på XXL, så igår drog vi dit och handlade. Behovsstyrt. Nöjd!


Lite kvar av sommaren

Än är den inte slut, sommaren. Jag yogade under bar himmel idag igen. I solsken. Sög in värmen för att ta sats inför hösten som man ändå känner ligger i luften. Vi gjorde andra sommarsaker idag också. Som att bada. Och klippa gräset.image31 grader i vattnet. 17 i luften. Vill. Inte. Gå. Upp. Mamma.imageAxelstående mot himlakulissen. Jag tror det är en perfekt eftergraviditetsövning. Bäckenbotten får total avslappning för en liten stund.

Annars var det en social dag idag. Jag var inne en sväng på jobbet och sa hej till ett gäng inresta kollegor från några av världens alla hörn. Jag bjöd på fika*. Vi pratade IKEA-engelska.

Lyckades äntligen få till telefontid med min vän i NY som också just har blivit mamma. Jag fikade**. Vi pratade bebisar.

Ikväll hade jag sedan en vän över på te. Jag bjöd på fika***. Vi pratade viktigheter.

Det blev en härlig dag helt enkelt. Med mycket fika.

* Fika = vattenmelon * Fika = te, bovetefralla med cashewsmör och skivad banan *** Fika = te, nötter, russin, mörk choklad


En trasig yogamatta och löpare överallt

Jag ser löpare överallt. Och gravida. Men mest löpare. Jag tror att det är någon slags boom här i Helsingborg för tillfället. Det är säkert massor som tränar inför Helsingborgs första maraton som kommer köras i September i år. Åh som jag önskar att jag hade kunnat vara med och springa mitt första maraton här, där jag bor, förbi husknuten, på premiärdagen. En del av sträckan (några hundra meter) går på min vanliga löprunda (fast fel håll!) och jag gissar att folk övningsspringer en del för jag ser faktiskt fler löpare än vad som är normalt för en vanlig vårsäsong.

Om du är sugen på att springa ett superfint, rätt backigt maraton den 13e September eller om du och tre kompisar vill springa 1/4 var som ett stafettlag, så kan du anmäla dig här. Jag lovar att heja på!

http://www.helsingborgmarathon.se/start/

0699426cca9e11e2996f22000a1fbc6f_7Här, förbi mitt favoritfototräd och på min absoluta favoritsträcka av min löprunda, kommer Helsingborgs maraton susa förbi. Där ska jag stå med min barnvagn och heja mig hes!

Förresten, idag yogade jag sönder min första yogamatta. Det känns som att man har nått en helt ny nivå när det händer. Det känns väldigt hardcore på något sätt. Som att jag lever ett yogaliv nu, där yogamattor har blivit en förbrukningsvara. (Eventuellt är det bara så enkelt att jag just nu är väldigt mycket tyngre och uppenbarligen sliter hårdare på mattan, men lite vanligt slitage måste jag ha lyckats åstadkomma också.) Hur som, jag skriver härmed upp 3. Ekologisk Urproffsig Yogamatta på önskelistan till min födelsedag om några veckor. Kommer precis efter 1. Teckning och 2. Pärlplatta.


Vecka 25 – Dags att byta träningsform

Jag har börjat fundera på om jag behöver byta träningsform efter helgens BodyBalance-pass och promenader. Jag har tyvärr fortfarande lite ont i ena bakre fogen av bäckenet sedan den där gången jag bar stegen snett och jag är inte säker på att all träning bidrar i rätt riktning. På både Body Balance och yoga måste man till exempel vara väldigt försiktig med vissa övningar eftersom man blir rörligare i sina leder och höfter under graviditeten och det därför är risk att man över- eller snedbelastar sig. Jag tror att jag kanske får förlita mig till gravidyogan som börjar om några veckor istället där det är väl genomtänkta övningar för såna som jag.

Promenader är jag inte villig att ge upp. Även om jag känner av bäckenet i varje steg jag tar så kan jag inte påstå att jag har speciellt ont eller att det hindrar mig än. Det är mer bara grymt skönt när jag kommer hem och för en stund avbelastar ländryggen och bäckenet och det onda (okej, det gör lite ont hela tiden) försvinner för en stund. Men simningen häromdagen kändes däremot helt superdupergrym! Kände inte av något under själva träningen och kände mig mycket bättre efter passet också. Det verkligen hjälpte till att bli av med det onda. Ska köra snarast igen.

Gud vad jag längtar efter att springa snabbt och svettas riktigt ordentligt igen.

image

Går in i vecka 25 idag. När jag ser mig själv i spegeln eller kollar ner mot naveln så känner jag mig oftast jättegravid. Som att jag inte förstår hur magen ska kunna bli ännu större. Men så tar man en bild, jämför med en bild från vecka 40 från någon tidigare graviditet och så inser man att det är en rätt bra bit kvar.


Foglossning och flat back

Alltså, jag tror att jag har gett mig själv foglossning. Fram tills igår hade jag inga fysiska känningar alls av min graviditet och därför har jag inte haft anledning att tänka på att röra mig 'gravidergonomiskt' korrekt... Och just igår kände jag mig stark, full av vårenergi. Så jag var ute och fixade i trädgården och gjorde det inte så väldans smarta - jag bar en astung långstege (ni vet en sån där som man kan fälla upp typ till molnen) runt huset för att klättra upp i träden och klippa lite. Den är rätt tung och jag gissar att snedbelastningen på bäckenet var av toppkvalitét. Efter det har jag i alla fall haft en rätt uppenbar smärta i ländryggen. Nu kan jag ju inte vara säker på att det är foglossning jag känner för jag har inte haft det under tidigare graviditeter. Men efter lite googlande har jag tyvärr kunnat konstatera att det onda sitter på rätt ställe för att vara den högra av de bakre fogarna.

Idag har jag försökt lösa problemet med en långpromenad i solen. När det inte hjälpte tog jag till ett vrållångt, varmt bad i epsomsalt (=magnesiumsulfat = muskelavslappnande) och det hjälpte faktiskt lite. Men det som tveklöst har bäst effekt är den här yoga-posen. Flat back! (Bild lånad från yoga.prevention.com)

flat back

Jag tar hjälp av en trappa som jag 'ställer' händerna på för att kunna stå länge. Och ja, så där har jag stått och svankat och hjälpt mig själv i omgångar idag. Håll tummarna för att det känns lite bättre imorgon. Annars funderar jag på att bära stegen runt huset igen, fast på andra sidan kroppen. Och kanske gå andra hållet. Det borde ju återställa balansen.