Riktig mat & hälsa

Fettsyror, mineraler och ändrad kost botade min astma

När jag var liten hade jag barnastma!
Det blev många gånger med ilfart och blåljus till sjukhuset, och jag låg även kvar på sjukhuset i perioder alldeles ensam, liten som jag var. På den tiden fick inte föräldrar vara kvar med sina sjuka små.
Snacka om trauma för ett litet barn. Först sjuk och sen inte få ha sina föräldrar hos sig. Kanske det är därför som jag inte minns min astma även om jag hade den upp till 8 års ålder. För sen försvann den faktiskt! Och när jag var tonåring hade jag inga besvär alls! Tills jag kom i trettioårsåldern.

Plötsligt en jul fick jag en allergichock efter att ha ätit julbord, och fick åka akut till sjukhus med andningssvårigheter, svullet ansikte och hals.
Jag fick adrenalinsprutor och kortison för att häva allergin. Och jag vet än idag inte vad som utlöste den. Granen, maten eller en cocktail av allt kanske. Men det var då, efter denna händelse som jag kände av att jag blev andfådd ibland trots att jag inte ansträngt mig. Dock förstod jag inte att jag hade astma förrän till sommaren året därpå. Jag hade råkat ut för en riktigt besvärlig förkylning och en kväll när jag skulle läsa en bok för mina döttrar, fick jag inte fram orden. Det var jätte besvärligt och tungt att prata och jag var andfådd som om jag just sprungit flera kilometer. Jag skyllde på förkylningen och väntade ända till nästa dag med att kontakta läkare. Men då var jag riktigt dålig och riktigt rädd. Man konstaterade infektionsastma. Efter det fick jag besvär både vid förkylning, av pollen på våren och av kyla!  Jag inhalerade både pulmicort och bricanyl allt oftare.

Efter ett antal år, när jag utbildade mig till hälsorådgivare, började jag förstås att äta fiskolja för leder och inflammationer i muskler.
Jag märkte redan då att andningsvägarna faktiskt blev lite bättre. När man står i butik får man lära sig mycket, både av det man läser, av kollegor men även av kunder.
En gammal farbror köpte en dag fettsyror från grönläppad mussla av mig. Han berättade att han var svårt astmatiker och att detta preparat verkligen hade hjälpt honom till ett drägligare liv. Astman hade blivit mycket bättre sedan han börjat äta dem.
Naturligtvis nappade jag på det och efter en tid med grönläppad mussla och ett dagligt intag av magnesium, vilket också är viktigt, blev inte mina astmaanfall lika kraftiga vid förkylning längre.
Men astman fanns trots det kvar. 
Sedan flera år tillbaka besvärades jag även ofta och mycket av nässelutslag på armarna och halsen. Ett återkommande problem som nästan blev kroniskt till slut. Jag höll på att bli tokig av dessa kliande, brännande utslag. Ibland fick jag sitta med is i en handduk och kyla ner dem på nätterna.

Men en helomvändning kom när jag pågrund av misstänkt candida och min IBS-mage tog bort både laktos, socker och gluten i min kost.
Inte för att prover visade på att jag var intollerant, för det är jag inte enligt dem, utan för att få min mage i balans och svälta min candidasvamp som ju livnär sig på socker. Jag började också att äta mer basisk kost, mycket för candidan men också för att må bättre rent fysiskt. Läs mer här om basiskfoda/ Dessutom sjunger jag mycket och utövar andningsövningar.

Idag är mina kroniska nässelutslag borta och min astma är borta!
Jag har varit dunderförkyld flera gånger och jag har mött våren under flera år samt promenerat i  minusgrader utan att känna av något av det! Lycka! (peppar, peppar) Och egentligen var det inte
astman jag ville bota, utan min mage! Där ser man vad allt hänger ihop i kroppen och att det man äter har en jätte stor betydelse för sjukdomar.

Vad är det då jag äter, undviker att äta och tänker på som astmatiker:

1. jag äter inte gluten, vilket stör tarmen.

Många astmatiker är dessutom glutenintolleranta. Men även om proverna inte visade på intollerans har jag lyssnat till min mage!Det är jätteviktigt att magen fungerar och att man har en bra matsmältning. Man kan också tillsätta matsmältningsenzymer eftersom att en krånglande mage ofta råder brist på det. Och eftersom att tjocktarm och luftvägar är relaterade med varandra kan det faktiskt finnas ett samband mellan dålig matsmältning och astma. Dessutom har astmatiker ofta problem med magsyran och kan hämma produktionen av enzymet pepsin vilket har för avsikt att bryta ner och spjälka proteiner, samt viktiga det viktiga proteinet intrincik factor, vilket produceras i magsäcken och som är bundet till  B12 och som tas upp  i tunntarmen. Utan Intrincik faktor går B12 vitaminet genom tarmen utan att tas upp av kroppen. Det kan bidra till B12-brist. Vi besvär som exempel magkatarr och andra magsjukdomar kan göra att magsäcken slutar att producera intrincik faktor.

2. Socker är en stor bov i mångt och mycket när det gäller sjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och så vidare.
Jag har slutat med socker, och även raffinerade livsmedel med snabba kolhydrater. Socker har även betydelse för astma då det är slembildande. Socker ökar även inflammationer i kroppen.

3. Mjölkprodukter undviker jag då det är slembildande.
Men laktos påverkar även min mage negativt så av den orsaken har jag nästan helt slutat med mjölkprodukter.

4. Jag har ökat intaget av Magnesium och vitaminer och mineraler som selen.
Flera studier har visat att ett ökat intag av magnesium minskar kramper i alla muskler men även andningsvägarnas och får musklerna att slappna av.

5. Jag äter Omega-3 och fettsyror från Grönläppad Mussla! 
Grönläppad mussla innehåller DHA och EPA och andra långkedjiga fettsyror. Den har liksom andra fiskoljor en inflammationshämmande effekt. Även gurkmeja har en inflammationshämmande effekt.

6. D-vitamin är ett vitamin som är sammankopplat med andningsvägarna. Därför kan en försämrad astma under vintern och våren bero på  D-vitaminbrist. Jag själv äter 2000IE x 2 per dag! Andra vitaminer som är bra vid astma, men även för ditt immunförsvar är C-vitamin, B6 B12, selen och jod, då de motverkar histaminreaktionen och hindrar astamanfall.

7. Jag äter bara ekologiskt!
Jag äter inte besprutad föda därför att kemikalier och gifter stör immunförsvaret, inre organ och är upphov till både cancer och andra sjukdomar.

8. Histaminrika livsmedel är jag försiktig med! 
Histaminrika livsmedel  som jordgubbar, ananas, rött vin, öl och vissa ostar intar jag med försiktighet, då histamin kan utlösa astmaanfall. Ibland kan jag reagera kraftigt mot ett glas vin. Jag blir blossande röd i ansiktet och på halsen och får hjärtklappning. Andra gånger kan jag börja nysa!

9.  Andningsövningar är jätte bra att utöva vid astma. Jag är sångerska och sjunger och andas mycket!
Läs mer hur DU kan  gå tillväga här:-andningsovningar/

10. När jag ätit saker under en längre tid, som jag inte tål, kan jag få astmaliknande symtom. 
Till exempel  tillsatser i maten som glutamat, olika E-ämnen, kemikalier, gluten, laktos och andra allergener. Detta gör att kroppen blir stressad och börjar utsöndra stresshormonet kortisol som i sin tur kan ge uttröttade binjurar, påverka sköldkörteln och ge astma. Och faktiskt alla sjudomar påverkas negativt av stress och sömnbrist.

Mia


Vad äter skolbarnen? Näringsfattig Potatis och pruttbullar eller snabbmat??

Jag fick just frågan från en läsare: Om jag hade haft mina barn på dagis i dag, hur skulle jag ställa mig till att ta med hemlagad mat till barnen. Jag skulle faktiskt ta med hemlagad mat, beroende på hur maten på dagis lagas.

För hur står det egentligen till när myndigheter  ska bestämma att våra barn ska äta gifter som kan ge dem hjärnskador, hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter? Är det inte deras ansvar att ta reda på och informera allmänheten om det, eller mörkar man sånt? Javisst ja! Det är för dyrt med “hemlagat”! Då håller vi tyst!

Jag tar några exempel! Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst egentligen.
Varje år sätter vi svenskar i oss tusentals ton industritillverkade köttbullar. Industritillverkade köttbullar innehåller ofta ett väldigt  lågt köttinnehåll, endast 65-70%, och massor av tillsatser som stabiliseringsmedel, färgämnen och konserveringsmedel. Hur kan den då smaka så mycket? Ja det är ju där man tillsätter smakförstärkare i form av aromer/köttprotein/glutamat. Läs gärna mitt inlägg om glutamat och dess skadliga inverkan här/
Dessutom är de små köttbullarna  friterade, inte stekta, och då i palmolja, vilket är väldigt ovänligt mot miljön. Finns det ens skolor/dagis där man lagar mat från grunden och där skolbarnen får handdrillade köttbullar på sin tallrik? Kanske, men då är de få!

Visste du att en fjärdedel av skolbarnens eneriintag i Sverige idag består av snabba kolhydrater i form av godis, snabbmat och snacks som de äter istället för skolmaten? Jag minns själv att jag och mina kompisar gick och köpte småfrallor och sköljde ner med läsk ibland på lunchrasten istället för att äta lunch i skolan.

Och om man då jämför godis och snabbmat från korvkiosken med vad  barnen får för mat i skolan? Är det så mycket bättre? Massproducerad storköksmat med massor av tillsatser och E-ämnen? Ja det beror ju på hur man ser det! För man kan man ju lugnt påstå att maten i skolorna är ganska näringslös på grund av att det är just färdigmat som också tillbringar en långvarig tid i värmeskåp,  och på det sätt den tillagas. Javisst kan man tycka att de äter näringrik mat när man ser en matsedel. Men vad ser man? Inte maten och dess näringsinnehåll på tallriken, utan maten i råvara, innan tillagning. Vitaminerna i födan reduceras upp till 75% när man håller maten varm i värmeskåp. Kokta grönsaker ska väl vara okej, men om de kokas för länge i för mycket vatten, försvinner vitaminerna.  Hälften av vitaminerna  i den C-vitaminberikade potatisen försvinner när man skalar den, då mycket av näringen sitter precis under skalet.  Men detta är också en knivig fråga. Potatis är en av de mest besprutade grönsaker/rotfrukter i Sverige. Får barnen ekologisk odlad mat i skolan? Tveksamt! Ska man då skala den och få en mindre näringrik potatis, eller skala för att få en mindre giftig potatis? Ja det är ju frågan! Vilket är bäst? Oskalad ekologisk förstås!
Får då barnen i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler för att orka jobba i skolan och hålla sig friska?  Om man sen tänker steget längre kan vitamin-och mineralbrist vara orsak till många sjukdomar, depression, värk och annat.Och tillsatser och E-ämnen kan orsaka hjärnskador. Och om man tänker steget ännu längre, är den dåliga maten i skolorna och kanske i hemmen, en av orsakerna till  att så många tonåringar/barn idag behöver äta antidepressiva medel?

Jag kan säga att jag är helt, helt övertygad om det!

Må gott!/ Mia