Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Läkaren och journalisten Michael Mosley

Michael Mosley: minska i vikt snabbt – få bättre hälsa

Genom en snabb viktminskning kan du både tappa flera kilon och få bättre hälsa.
Därför lanserar läkaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley nu en ny diet.
Här går han igenom de tre stegen.

2012 slog 5:2-dieten ner som en bomb i Sverige.
Michael Mosley är den brittiska läkaren och vetenskapsjournalisten som står bakom metoden, som innebär att man fastar två av sju veckodagar, och som hjälpt människor runtom i världen att gå ner i vikt.

Slagit igenom på bred front
Förutom att fungera som en diet kan även 5:2-metoden hjälpa patienter med typ 2-diabetes att sluta med medicinering och få ordning på sitt blodsocker, vilket gör att metoden numera slagit igenom på bred front och att kalorirestriktion även rekommenderas inom vården.
Med flera framgångsrika böcker i bagaget är Michael Mosley nu åter aktuell, den här gången med boken ”Mosleymetoden”.

 

LÄS OCKSÅ: Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

Samlat den senaste forskningen
Kurera var på plats på pressträffen på ett hotell i Stockholm, där han iklädd en blå skjorta och sippande på en slät kopp kaffe Boken Mosleymetodenberättade om ett antal nya studier som genomförts om positiva hälsoeffekter av 5:2. Dessutom har det kommit flera forskningsrapporter på senare tid som visat på positiva effekter av att följa en snabb viktminskningsdiet.
Han har därför samlat den senaste forskningen och skapat den så kallade Mosleymetoden.
– Även om 5:2 är effektivt tyckte vissa att det var lite väl tufft. Därför rekommenderar jag nu i stället att man begränsar intaget till 800 kalorier två dagar i veckan, säger han.

LÄS OCKSÅ: Unikt försök visar: Gurkmeja kan förebygga cancer

Triggar en rejäl viktminskning
800 verkar nämligen vara det magiska numret för en lyckad diet, enligt Mosley. Det är lågt nog för att det ska trigga igång en rejäl viktminskning och hjälpa de flesta patienter med typ 2-diabetes att sluta med medicinering och återställa sitt blodsocker till normala värden - och högt nog för att vara hanterbart och möjligt att hålla sig till under en tid.

LÄS OCKSÅ: Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Gå ner 14 kilo på åtta veckor
Enligt Michael Mosley kan man gå ner upp till fem kilo på två veckor, nio kilo på fyra veckor och 14 kilo på åtta veckor genom att äta 800 kalorier om dagen. Dessutom det mesta i form av fett - inte bara vätska, berättar Mosley som tillägger att det här är det absolut bästa livsstilsrådet för de med diabetes typ 2, vilket är en sjukdom som påverkas till stor del av livsstil.
– Det finns inga bevis för att medicin har några som helst långtidsverkande effekter på diabetes. Läkarna behandlar ett antal symptom men förebygger vare sig högt blodtryck, diabetes eller cancer. Men kost och livsstil jätteviktigt. En snabb viktnedgång är det mest effektiva sättet att bli kvitt det farliga fettet som samlas i lever och bukspottkörtel. Exempelvis kunde man i en studie se att fettet som lagras kring levern hade sjunkit från 36 procent till två procent.

LÄS OCKSÅ: Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Äta sina kalorier under en begränsad tid
Medelhavskosten är det som Mosley förespråkar, vilket består av ett högt intag av frukt och grönsaker, fisk, skaldjur och nyttiga fetter som olivolja.
Men vilka tidpunkter på dygnet man äter har också stor betydelse för hälsan.
Att äta alla sina kalorier inom ett relativt kort ”ätfönster” varje dag, vanligtvis åtta till tolv  timmar, är att rekommendera då det förlänger nattfastan och ger kroppen chansen att förbränna fett och utföra viktiga reparationer.
– Forskning visar att sömnen förbättras avsevärt om man inte äter tre timmar innan man går och lägger sig. Dessutom, det som tarmen mår bra av mår även hjärnan bra av, säger han.

LÄS OCKSÅ: “Tänk på vad du äter och fasta ibland”

Sluta ge barnen mellanmål
Mosleymetoden är dock inget han rekommenderar till barn och ungdomar.
– Det här med att äta lite men ofta, som vi har fått lära oss är bra - det stämmer inte. Till föräldrar skulle jag därför främst tipsa om att sluta ge barnen mellanmål, det behövs inte. Och introducera dem tidigt för fermenterad mat.

Men hur länge kan man leva på 800 kalorier om dagen? Inte särskilt länge.
Därför delar han upp metoden i tre steg:

LÄS OCKSÅ: Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Fas 1: snabb viktminskning med 800 kalorier om dagen

Under den snabba viktminskningsfasen äter du 800 kalorier om dagen. Följ den här fasen i minst två veckor, men du kan följa den i upp till tolv veckor beroende på dina omständigheter och hur mycket du behöver gå ner i vikt.

 

Eftersom dieten både är kolhydratfattig och kalorifattig bör den leda till mild ketos, det vill säga att kroppen går över från att använda socker till att förbränna fett i form av ketonkroppar för att få bränsle. Det här är viktigt för att lyckas med halvfasta och du kan kontrollera detta med urinstickor. Men det tar ett par dagar innan det sker.

När kroppen går över från att förbränna socker till att förbränna fett, produceras ketonkroppar som hjälper till att dämpa aptiten. Men eftersom du inte är van vid detta kan det hända att du får huvudvärk eller känner dig yr. Symptomen kan bero på uttorkning och bör vara övergående.

Förutom att minska kaloriintaget rekommenderar jag att du tidsbegränsar ditt matintag. Det innebär att du till att börja med siktar på en 12-timmarsfasta över natten.

LÄS OCKSÅ: Kropp 2.0 – en hackers knep för att uppgradera hälsan

Fas 2: halvfasta med nya 5:2

Vid något tillfälle – det kan vara efter de två första veckorna eller senare, beroende på hur det går för dig – kommer du att vilja gå över från den snabba viktminskningsfasen till något lite långsammare.

Det innebär att gå från 800 kalorier om dagen varje dag till att halvfasta på 800 kalorier om dagen ett par dagar i veckan. De dagar då du inte fastar behöver du inte räkna kalorier, men du behöver vara noggrann med att inte äta alltför stora portioner och se till att äta en superhälsosam medelhavskost.

 

I den här fasen bör du försöka förlänga fastan över natten och minska ätfönstret från 12 till 10 timmar. Det vill säga att du låter fastan över natten vara i 14 timmar. Anledningen till det är att det hjälper dig att bibehålla och öka de positiva effekterna av halvfasta, särskilt autofagi, vilket är  cellernas förmåga att under svält äta upp och rengöra sig själva, och ketos.

LÄS OCKSÅ: “Livsstilsförändringar kan motverka många problem”

Fas 3: underhållsfasen som livsstil

När du har nått dina mål är det dags att gå över till underhållsfasen. Det här är lika viktigt då du befäster allt du har lärt dig, men också ett tillfälle då du kan känna dig frestad att återgå till dina tidigare vanor.

Ju längre du håller dig till underhållsfasen, desto lättare och mer naturligt kommer det att kännas. Man brukar säga att de första sex månaderna är de mest kritiska och svåraste. Ha som riktlinje att aldrig gå upp mer än tre kilo, då är det lättare att långsiktigt hålla vikten.

Av: Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.