Läkaren och journalisten Michael Mosley

Michael Mosley: minska i vikt snabbt – få bättre hälsa

Genom en snabb viktminskning kan du både tappa flera kilon och få bättre hälsa.
Därför lanserar läkaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley nu en ny diet.
Här går han igenom de tre stegen.

2012 slog 5:2-dieten ner som en bomb i Sverige.
Michael Mosley är den brittiska läkaren och vetenskapsjournalisten som står bakom metoden, som innebär att man fastar två av sju veckodagar, och som hjälpt människor runtom i världen att gå ner i vikt.

Slagit igenom på bred front
Förutom att fungera som en diet kan även 5:2-metoden hjälpa patienter med typ 2-diabetes att sluta med medicinering och få ordning på sitt blodsocker, vilket gör att metoden numera slagit igenom på bred front och att kalorirestriktion även rekommenderas inom vården.
Med flera framgångsrika böcker i bagaget är Michael Mosley nu åter aktuell, den här gången med boken ”Mosleymetoden”.

 

LÄS OCKSÅ: Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

Samlat den senaste forskningen
Kurera var på plats på pressträffen på ett hotell i Stockholm, där han iklädd en blå skjorta och sippande på en slät kopp kaffe Boken Mosleymetodenberättade om ett antal nya studier som genomförts om positiva hälsoeffekter av 5:2. Dessutom har det kommit flera forskningsrapporter på senare tid som visat på positiva effekter av att följa en snabb viktminskningsdiet.
Han har därför samlat den senaste forskningen och skapat den så kallade Mosleymetoden.
– Även om 5:2 är effektivt tyckte vissa att det var lite väl tufft. Därför rekommenderar jag nu i stället att man begränsar intaget till 800 kalorier två dagar i veckan, säger han.

LÄS OCKSÅ: Unikt försök visar: Gurkmeja kan förebygga cancer

Triggar en rejäl viktminskning
800 verkar nämligen vara det magiska numret för en lyckad diet, enligt Mosley. Det är lågt nog för att det ska trigga igång en rejäl viktminskning och hjälpa de flesta patienter med typ 2-diabetes att sluta med medicinering och återställa sitt blodsocker till normala värden - och högt nog för att vara hanterbart och möjligt att hålla sig till under en tid.

LÄS OCKSÅ: Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Gå ner 14 kilo på åtta veckor
Enligt Michael Mosley kan man gå ner upp till fem kilo på två veckor, nio kilo på fyra veckor och 14 kilo på åtta veckor genom att äta 800 kalorier om dagen. Dessutom det mesta i form av fett - inte bara vätska, berättar Mosley som tillägger att det här är det absolut bästa livsstilsrådet för de med diabetes typ 2, vilket är en sjukdom som påverkas till stor del av livsstil.
– Det finns inga bevis för att medicin har några som helst långtidsverkande effekter på diabetes. Läkarna behandlar ett antal symptom men förebygger vare sig högt blodtryck, diabetes eller cancer. Men kost och livsstil jätteviktigt. En snabb viktnedgång är det mest effektiva sättet att bli kvitt det farliga fettet som samlas i lever och bukspottkörtel. Exempelvis kunde man i en studie se att fettet som lagras kring levern hade sjunkit från 36 procent till två procent.

LÄS OCKSÅ: Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Äta sina kalorier under en begränsad tid
Medelhavskosten är det som Mosley förespråkar, vilket består av ett högt intag av frukt och grönsaker, fisk, skaldjur och nyttiga fetter som olivolja.
Men vilka tidpunkter på dygnet man äter har också stor betydelse för hälsan.
Att äta alla sina kalorier inom ett relativt kort ”ätfönster” varje dag, vanligtvis åtta till tolv  timmar, är att rekommendera då det förlänger nattfastan och ger kroppen chansen att förbränna fett och utföra viktiga reparationer.
– Forskning visar att sömnen förbättras avsevärt om man inte äter tre timmar innan man går och lägger sig. Dessutom, det som tarmen mår bra av mår även hjärnan bra av, säger han.

LÄS OCKSÅ: “Tänk på vad du äter och fasta ibland”

Sluta ge barnen mellanmål
Mosleymetoden är dock inget han rekommenderar till barn och ungdomar.
– Det här med att äta lite men ofta, som vi har fått lära oss är bra - det stämmer inte. Till föräldrar skulle jag därför främst tipsa om att sluta ge barnen mellanmål, det behövs inte. Och introducera dem tidigt för fermenterad mat.

Men hur länge kan man leva på 800 kalorier om dagen? Inte särskilt länge.
Därför delar han upp metoden i tre steg:

LÄS OCKSÅ: Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Fas 1: snabb viktminskning med 800 kalorier om dagen

Under den snabba viktminskningsfasen äter du 800 kalorier om dagen. Följ den här fasen i minst två veckor, men du kan följa den i upp till tolv veckor beroende på dina omständigheter och hur mycket du behöver gå ner i vikt.

 

Eftersom dieten både är kolhydratfattig och kalorifattig bör den leda till mild ketos, det vill säga att kroppen går över från att använda socker till att förbränna fett i form av ketonkroppar för att få bränsle. Det här är viktigt för att lyckas med halvfasta och du kan kontrollera detta med urinstickor. Men det tar ett par dagar innan det sker.

När kroppen går över från att förbränna socker till att förbränna fett, produceras ketonkroppar som hjälper till att dämpa aptiten. Men eftersom du inte är van vid detta kan det hända att du får huvudvärk eller känner dig yr. Symptomen kan bero på uttorkning och bör vara övergående.

Förutom att minska kaloriintaget rekommenderar jag att du tidsbegränsar ditt matintag. Det innebär att du till att börja med siktar på en 12-timmarsfasta över natten.

LÄS OCKSÅ: Kropp 2.0 – en hackers knep för att uppgradera hälsan

Fas 2: halvfasta med nya 5:2

Vid något tillfälle – det kan vara efter de två första veckorna eller senare, beroende på hur det går för dig – kommer du att vilja gå över från den snabba viktminskningsfasen till något lite långsammare.

Det innebär att gå från 800 kalorier om dagen varje dag till att halvfasta på 800 kalorier om dagen ett par dagar i veckan. De dagar då du inte fastar behöver du inte räkna kalorier, men du behöver vara noggrann med att inte äta alltför stora portioner och se till att äta en superhälsosam medelhavskost.

 

I den här fasen bör du försöka förlänga fastan över natten och minska ätfönstret från 12 till 10 timmar. Det vill säga att du låter fastan över natten vara i 14 timmar. Anledningen till det är att det hjälper dig att bibehålla och öka de positiva effekterna av halvfasta, särskilt autofagi, vilket är  cellernas förmåga att under svält äta upp och rengöra sig själva, och ketos.

LÄS OCKSÅ: “Livsstilsförändringar kan motverka många problem”

Fas 3: underhållsfasen som livsstil

När du har nått dina mål är det dags att gå över till underhållsfasen. Det här är lika viktigt då du befäster allt du har lärt dig, men också ett tillfälle då du kan känna dig frestad att återgå till dina tidigare vanor.

Ju längre du håller dig till underhållsfasen, desto lättare och mer naturligt kommer det att kännas. Man brukar säga att de första sex månaderna är de mest kritiska och svåraste. Ha som riktlinje att aldrig gå upp mer än tre kilo, då är det lättare att långsiktigt hålla vikten.

Av: Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.