Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna cyklar

Michael Mosleys tips: 12 sätt att bli mer aktiv i vardagen

Stå upp, cykla, ta trapporna.
Hälsoguruns råd? Rör på dig så ofta du kan!

Michael Mosley är den brittiska vetenskapsjournalisten och mannen bakom 5:2-metoden. Nu är han aktuell med boken ”Mosleymetoden”, där han berättar om sin nya metod som delvis innebär att man begränsar intaget till 800 kalorier två dagar i veckan.

Små förändringar i vardagen
Utöver att tänka på sitt kaloriintag förespråkar Michael Mosley också att man rör på sig – så ofta man kan. Det behöver inte handla om timmar på gymmet, utan snarare om att göra små förändringar i vardagen.
– Gå en morgonpromenad före frukost, om du har möjlighet. På så sätt får du igång ämnesomsättningen och utsätts samtidigt för tidigt morgonljus. Om du vill komma i bättre form men känner att du verkligen inte har tid, då kanske du skulle pröva HIIT, högintensiv intervallträning. Med HIIT är det möjligt att få de flesta positiva effekterna av träning på mycket kort tid, skriver han i boken.

Här är några av Michael Mosleys råd hur du blir mer aktiv i vardagen.

1. Köp en cykel och cykla när du kan. Det sparar massor av tid och pengar.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

2. Om du inte ska mer än någon kilometer bort, varför inte gå? Det går fortare än att vänta på en buss eller hitta en parkering.

 

3. Stå upp när du pratar i telefon. Då förbränner du kalorier och låter mer säker på dig själv. Skaffa dig en app med ett larm som påminner dig om att röra på dig – varje halvtimme. Om du

Läkaren, författaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley

Läkaren, författaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley

tittar mycket på tv, gå omkring lite under reklamavbrotten.

4. Använd en korg i affären i stället för en kundvagn. På så sätt får du lite motståndsträning medan du handlar.

LÄS OCKSÅ: Tio skäl att dricka vatten

5. Drick mängder av vatten. Då håller du en bra vätskebalans och behöver fler pauser för att uppsöka toaletten, vilket i sin tur betyder fler korta, raska promenader.

6. Försök att om möjligt ta trapporna. Jag springer alltid uppför rulltrappor.

7. Om du brukar åka kollektivt till jobbet, gå då av en hållplats tidigare och gå sista biten.

LÄS OCKSÅ: Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

8. Om du åker bil till jobbet eller mataffären, parkera längst bort på parkeringen.

9. Ha någon form av träningsgummiband med motstånd eller små hantlar nära till hands vid skrivbordet. Gör bicepscurls mellan möten eller uppgifter. Genom att stärka musklerna förbättrar du även insulinkänsligheten.

10. Dra ihop ett gäng som promenerar på lunchen. Du kanske omges av personer som inget hellre vill än att få snöra på sig träningsskorna. Njut av kamratandan och peppa varandra när någon är på väg att hoppa av.

 

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

11. När jag är på semester i en ny stad brukar jag gå på en tvåtimmars guidad tur till fots. Det brukar vara billigt och en bra introduktion till stadens historia. Den guidade turen jag gick på i Berlin var särskilt bra.

LÄS OCKSÅ: Att dansa och lära nytt kan motverka demens

12. Ta danslektioner. Det är socialt, och om du aldrig har dansat de klassiska danserna förut, som latinamerikansk dans eller pardans, är det mentalt utmanande. Att ta sig an en ny utmaning i medelåldern har visat sig minska risken för demens.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!