Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna cyklar

Michael Mosleys tips: 12 sätt att bli mer aktiv i vardagen

Stå upp, cykla, ta trapporna.
Hälsoguruns råd? Rör på dig så ofta du kan!

Michael Mosley är den brittiska vetenskapsjournalisten och mannen bakom 5:2-metoden. Nu är han aktuell med boken ”Mosleymetoden”, där han berättar om sin nya metod som delvis innebär att man begränsar intaget till 800 kalorier två dagar i veckan.

Små förändringar i vardagen
Utöver att tänka på sitt kaloriintag förespråkar Michael Mosley också att man rör på sig – så ofta man kan. Det behöver inte handla om timmar på gymmet, utan snarare om att göra små förändringar i vardagen.
– Gå en morgonpromenad före frukost, om du har möjlighet. På så sätt får du igång ämnesomsättningen och utsätts samtidigt för tidigt morgonljus. Om du vill komma i bättre form men känner att du verkligen inte har tid, då kanske du skulle pröva HIIT, högintensiv intervallträning. Med HIIT är det möjligt att få de flesta positiva effekterna av träning på mycket kort tid, skriver han i boken.

Här är några av Michael Mosleys råd hur du blir mer aktiv i vardagen.

1. Köp en cykel och cykla när du kan. Det sparar massor av tid och pengar.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

2. Om du inte ska mer än någon kilometer bort, varför inte gå? Det går fortare än att vänta på en buss eller hitta en parkering.

 

3. Stå upp när du pratar i telefon. Då förbränner du kalorier och låter mer säker på dig själv. Skaffa dig en app med ett larm som påminner dig om att röra på dig – varje halvtimme. Om du

Läkaren, författaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley

Läkaren, författaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley

tittar mycket på tv, gå omkring lite under reklamavbrotten.

4. Använd en korg i affären i stället för en kundvagn. På så sätt får du lite motståndsträning medan du handlar.

LÄS OCKSÅ: Tio skäl att dricka vatten

5. Drick mängder av vatten. Då håller du en bra vätskebalans och behöver fler pauser för att uppsöka toaletten, vilket i sin tur betyder fler korta, raska promenader.

6. Försök att om möjligt ta trapporna. Jag springer alltid uppför rulltrappor.

7. Om du brukar åka kollektivt till jobbet, gå då av en hållplats tidigare och gå sista biten.

LÄS OCKSÅ: Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

8. Om du åker bil till jobbet eller mataffären, parkera längst bort på parkeringen.

9. Ha någon form av träningsgummiband med motstånd eller små hantlar nära till hands vid skrivbordet. Gör bicepscurls mellan möten eller uppgifter. Genom att stärka musklerna förbättrar du även insulinkänsligheten.

10. Dra ihop ett gäng som promenerar på lunchen. Du kanske omges av personer som inget hellre vill än att få snöra på sig träningsskorna. Njut av kamratandan och peppa varandra när någon är på väg att hoppa av.

 

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

11. När jag är på semester i en ny stad brukar jag gå på en tvåtimmars guidad tur till fots. Det brukar vara billigt och en bra introduktion till stadens historia. Den guidade turen jag gick på i Berlin var särskilt bra.

LÄS OCKSÅ: Att dansa och lära nytt kan motverka demens

12. Ta danslektioner. Det är socialt, och om du aldrig har dansat de klassiska danserna förut, som latinamerikansk dans eller pardans, är det mentalt utmanande. Att ta sig an en ny utmaning i medelåldern har visat sig minska risken för demens.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.