Kvinna cyklar

Michael Mosleys tips: 12 sätt att bli mer aktiv i vardagen

Stå upp, cykla, ta trapporna. Hälsoguruns råd? Rör på dig så ofta du kan!

Michael Mosley är den brittiska vetenskapsjournalisten och mannen bakom 5:2-metoden. Nu är han aktuell med boken ”Mosleymetoden”, där han berättar om sin nya metod som delvis innebär att man begränsar intaget till 800 kalorier två dagar i veckan.

Små förändringar i vardagen
Utöver att tänka på sitt kaloriintag förespråkar Michael Mosley också att man rör på sig – så ofta man kan. Det behöver inte handla om timmar på gymmet, utan snarare om att göra små förändringar i vardagen.
– Gå en morgonpromenad före frukost, om du har möjlighet. På så sätt får du igång ämnesomsättningen och utsätts samtidigt för tidigt morgonljus. Om du vill komma i bättre form men känner att du verkligen inte har tid, då kanske du skulle pröva HIIT, högintensiv intervallträning. Med HIIT är det möjligt att få de flesta positiva effekterna av träning på mycket kort tid, skriver han i boken.

Här är några av Michael Mosleys råd hur du blir mer aktiv i vardagen.

1. Köp en cykel och cykla när du kan. Det sparar massor av tid och pengar.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

2. Om du inte ska mer än någon kilometer bort, varför inte gå? Det går fortare än att vänta på en buss eller hitta en parkering.

 

3. Stå upp när du pratar i telefon. Då förbränner du kalorier och låter mer säker på dig själv. Skaffa dig en app med ett larm som påminner dig om att röra på dig – varje halvtimme. Om du

Läkaren, författaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley

Läkaren, författaren och vetenskapsjournalisten Michael Mosley

tittar mycket på tv, gå omkring lite under reklamavbrotten.

4. Använd en korg i affären i stället för en kundvagn. På så sätt får du lite motståndsträning medan du handlar.

LÄS OCKSÅ: Tio skäl att dricka vatten

5 .Drick mängder av vatten. Då håller du en bra vätskebalans och behöver fler pauser för att uppsöka toaletten, vilket i sin tur betyder fler korta, raska promenader.

6. Försök att om möjligt ta trapporna. Jag springer alltid uppför rulltrappor.

7. Om du brukar åka kollektivt till jobbet, gå då av en hållplats tidigare och gå sista biten.

LÄS OCKSÅ: Stor studie: 5:2-dieten ger diabetiker tydliga hälsoeffekter

8. Om du åker bil till jobbet eller mataffären, parkera längst bort på parkeringen.

9. Ha någon form av träningsgummiband med motstånd eller små hantlar nära till hands vid skrivbordet. Gör bicepscurls mellan möten eller uppgifter. Genom att stärka musklerna förbättrar du även insulinkänsligheten.

10. Dra ihop ett gäng som promenerar på lunchen. Du kanske omges av personer som inget hellre vill än att få snöra på sig träningsskorna. Njut av kamratandan och peppa varandra när någon är på väg att hoppa av.

 

LÄS OCKSÅ: Enkla knep för att undvika stillasittande

11. När jag är på semester i en ny stad brukar jag gå på en tvåtimmars guidad tur till fots. Det brukar vara billigt och en bra introduktion till stadens historia. Den guidade turen jag gick på i Berlin var särskilt bra.

LÄS OCKSÅ: Att dansa och lära nytt kan motverka demens

12. Ta danslektioner. Det är socialt, och om du aldrig har dansat de klassiska danserna förut, som latinamerikansk dans eller pardans, är det mentalt utmanande. Att ta sig an en ny utmaning i medelåldern har visat sig minska risken för demens.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.