Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare. 

Hade en tidning kontaktat mig för några år sedan och bett mig skriva en krönika om hälsa så hade både jag, min fru och mina tre barn skrattat rätt ut. Jag som tidigare både rökte, drack på tok för mycket alkohol, stressade konstant, aldrig tränade eller ens tänkte på vad jag stoppade i mig. Men så kom ju det där stoppet för cirka 10 år sedan som gjorde att jag inte längre kunde fly ifrån mig själv. Stoppet som ledde till ett års sjukskrivning i utmattning. Kanske är detta det värsta som hänt mig men samtidigt det viktigaste. För jag vet att om jag inte hade stoppats så hade jag inte levt ihop med min familj längre och kanske inte ens med mig själv.

Jag har under åren fram tills nu jobbat medvetenhet med mig själv på en mängd olika sätt. Jag har slutat röka, blivit nykterist, äter idag inget kött förutom fisk och skaldjur, startat eget företag, har köpstopp sedan ett år tillbaka och just nu i skrivandet stund så är det kroppen som är i fokus. Och det är just detta område jag vill skriva några rader om. Kanske kan det inspirera andra helt vanliga människor som på något sätt har varit tvungna eller vill ”vakna upp” lite mer.

 

LÄS OCKSÅ: Alkostoppet gjorde mig gladare”

Vill först poängtera att de beslut jag har tagit är inga sanningar eller ideal på något sätt. Det har inte ens varit en kamp att ta de beslut jag gjort. Jag har på något sätt kommit till punkter i mitt eget medvetande vilket gjort det omöjligt att fortsätta. Viljan att leva och få uppleva har blivit större och mitt intresse av mitt egna inre ledarskap har blivit mitt fokus. Men detta är bara jag, en helt vanlig trebarnspappa med en underbar fru.

Jag har nog aldrig direkt tränat. Varken på gym eller typ promenerat i skogen. Har försökt komma igång vid vissa tillfällen men det har snabbt avtagit. Jag har liksom haft en inre kamp där jag haft hängselbyxor på mig. En kraft som sliter mig till gymmet men en ännu större kraft som dragit mig tillbaka. Och när jag väl gett upp så har skulden krupit på och så får man trösta sig lite på vägen och unna sig något onyttigt som plåster på såren. Ursäkterna har jag sedan uppfunnit på löpande band och jag har sett mitt årskort på gymmet ligga och damma i garderoben i mina nyinköpta träningsskor. Och snart är det dags igen…
En evig kamp.

Men vad är det då som gjort att jag de senaste 8 månaderna helt plötsligt lagt om min kost till vegetariskt förutom fisk och skaldjur, inte äter knappt något godis alls, inga kakor och tränar mellan 3-4 gånger i veckan och går långpromenader minst 4 gånger i veckan? Hur är det ens möjligt?

 Svaret för mig är denna mening:

JAG ÄR INTE MIN KROPP!

 Jag vet att det låter konstigt men jag menar det. Lika mycket som jag insett att jag inte är mina tankar, andras ideér, mina känslor eller personlighet, lika lite förstår jag idag att jag inte är min kropp. (Jag ber dig att inte sluta läsa nu, det kommer att klarna!)

LÄS OCKSÅ; Mjukstarta med smygträning à la Leila

Så vad är kroppen egentligen? Det vi bor i? Vi tror kanske att vi alltid haft våra kroppar, men så är det givetvis inte. Den förnyas och byggs på nytt varje dag. Det vore omöjligt att ha samma kropp som när vi föddes. Så vad är kroppen? Enligt mig är den inget annat än det vi bygger den utav varje dag. Snacka om avancerad apparat som på tre timmar efter att du ätit en banan gör om den till din kropp. Och jag säger din kropp, för den tillhör ingen annan, men den är inte DU. Och du kan ju inte gå runt och påstå att du är en banan, ha, ha!

 

Det är just denna insikt och distans som jag tror varit så omvälvande för mig. Att jag snarare ser den som en slags sällskapshund jag inte klarar av att leva utan. Och ju mer jag upprättat en dialog med denna ”hund” ju mer har vi kunnat förstå varandra och de beslut vi valt att ta. Tänk om din hund skulle gå på ett utvecklingssamtal och berätta lite vad de tycker om sin ägare, vad hade den då sagt? Jag får aldrig gå ut och kissa? Jag får knappt röra på mig? Hen skäller på mig och kallar mig för kränkande saker? Hen matar mig med saker jag inte mår bra av? Hen sköter inte ens om min päls?

LÄS OCKSÅ: ”Våga anställa någon som bryter ihop en liten stund ibland!”

Idag har jag en ständig dialog med min kropp. Jag har till och med mer krämer och oljor än min fru har!! Haha…skulle varit omöjligt bara för bara ett år sedan. Vi tränar ihop och varje gång jag tar fram träningsskorna blir kroppen som en glad hund som hoppar i hallen. Likaså vet min kropp till 99 procent vad den önskar att jag stoppar i mig och där har vi också en fin dialog och ibland får vi båda kompromissa. Men jag har insett att ju mer makt jag ger min kropp i mina beslut ju bättre mår jag. Kroppen vet vad du behöver. Så låt inte ditt sinne komma vägen för ofta.

LÄS OCKSÅ: Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Och inget av detta handlar om vikt, bantning, ideal eller utseende. Jag väger mig aldrig, förstår inte varför, Det är inte det som är viktigt det är min hälsa och medvetenhet som är det viktigaste, det vill säga livet. För utan min kropp blir det liksom inte mycket av. Nej, det handlar om att hedra min ”hund”. Att ge den all kärlek jag bara kan. Vi har så himla mycket att leva för, att upptäcka och att älska. Vi tar hand om oss för livets skull inte för sjukliga tankar och ideal. Och jag inser idag att det är denna kropp jag bygger nu som jag har. Det finns liksom inte fyra extrakroppar i garderoben som jag kan plocka fram lite käckt då denna är helt utsliten. Jag kan inte påverka alla yttre faktorer men det jag KAN påverka vill jag verkligen ta ansvar för.

 

Micke Gunnarsson

Så två frågor du kanske kan ställa dig på vägen:

Hur ser min relation ut med min kropp? Har du insett att du ens har en eller lever du som en huvudfoting?
Hur förhåller jag mig till hälsa och varför? Varför vill jag egentligen träna? Vad är mitt egentliga syfte?

Av Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.