Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: “Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.

Mikaela Bjerring är näringsterapeut tillika kvinnan bakom den populära bloggen Passion för hälsa.
Kurera frågade henne vilka kosttillskott hon tycker är viktiga att, rent generellt, prioritera? Och så klart vilka hon själv äter.

Stöd för magen och tarmens funktion
Så här svarade hon:
– Kosttillskotten man bör prioritera är de som stödjer magen och tarmens funktion samt de som täcker det generella behovet av vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, aminosyror och fettsyror.

 

– Dessa kosttillskott kan vara probiotika, greens, det vill säga en blandning av alger, spannmålsgräs och örter som till exempel ingefära och gurkmeja, multivitamin/mineral, D-vitamin och omega-3. Sedan ska man även se till att få i sig extra C-vitamin som inte minst förbrukas snabbare när vi har pågående inflammationer i kroppen, vilket många ofta har.

Läs också: Rotfyllningar och inflammationer främsta orsaken till cancer och hjärtsjukdom

Varför då?
– Först och främst bör man ta hand om magen och tarmen eftersom dess funktion är grundläggande för att vi ska må bra och fungera optimalt. Är inte bakteriefloran i balans och om vi inte har tillgång till tillräckligt av enzymer påverkar det hela vår kropp och vår helhetshälsa. Vi kan då inte smälta maten på ett effektivt sätt. Vi kan inte ta upp näringen och vårt immunförsvar påverkas eftersom 80 procent sitter i magen, säger Mikaela Bjerring.

"Många signalsubstanser produceras i tarmen"
Hon fortsätter:
– Även många signalsubstanser produceras i tarmen som har en inverkan vår hormonbalans och hur hjärnan mår. Här kan tillskott av probiotiska bakterier stödja bakteriefloran och ett tillskott av greens bidra med koncentrerad näring, antiinflammatorisk ämnen och viktiga enzymer. Ett multivitamin/mineral tillskott hjälper oss att tillfredsställa kroppens generella behov av vitaminer, mineraler och spårämnen.

 

Läs också: Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Ät bra och minimera stress
Hon poängterar även vikten av en bra och varierad kost. Den är inte att förglömma bara för att man äter tillskott.
– Det är även av stor betydelse att vi äter en välbalanserad och en näringsrik kost, tuggar maten väl, kontrollerar vår stress och att vi utesluter födoämnen som vi inte mår bra av. Vid stress förbrukar kroppen mer av många näringsämnen. B-komplex, magnesium och adaptogena örter kan då effektivt hjälpa kroppen med stresshanteringen.

Vikten av bra fettsyrabalans och D-vitamin
Något annat du tycker att gemene man/kvinna bör prioritera att få i sig? frågar Kurera.
– Ja, andra näringsämnen som många gånger är svåra att få i sig tillräckligt via kosten är omega-3 för en bra fettsyrabalans och inte minst D-vitamin som är involverat i hundratals viktiga kroppsfunktioner.
Hon fortsätter:
– När man sedan tillgodosett de generella behoven får man därefter även ta hänsyn till sina individuella behov beroende på sin hälsa och livsstil.

Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna - eller är det tvärtom?"

 

Vilka kosttillskott äter du själv?
– Jag äter dagligen probiotika, D-vitamin, Omega-3, multivitamin/mineral, och en stor variation av olika superfoods och greens där jag inkluderar och varierar olika alger, spannmålsgräs, superbär, superfrukter och antiinflammatoriska örter.
– Utöver det kan jag periodvis komplettera ytterligare med något om jag känner behov eller om jag till exempel är inne i en period som innebär mycket stress.

Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?