Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: “Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.

Mikaela Bjerring är näringsterapeut tillika kvinnan bakom den populära bloggen Passion för hälsa.
Kurera frågade henne vilka kosttillskott hon tycker är viktiga att, rent generellt, prioritera? Och så klart vilka hon själv äter.

Stöd för magen och tarmens funktion
Så här svarade hon:
– Kosttillskotten man bör prioritera är de som stödjer magen och tarmens funktion samt de som täcker det generella behovet av vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, aminosyror och fettsyror.

 

– Dessa kosttillskott kan vara probiotika, greens, det vill säga en blandning av alger, spannmålsgräs och örter som till exempel ingefära och gurkmeja, multivitamin/mineral, D-vitamin och omega-3. Sedan ska man även se till att få i sig extra C-vitamin som inte minst förbrukas snabbare när vi har pågående inflammationer i kroppen, vilket många ofta har.

Läs också: Rotfyllningar och inflammationer främsta orsaken till cancer och hjärtsjukdom

Varför då?
– Först och främst bör man ta hand om magen och tarmen eftersom dess funktion är grundläggande för att vi ska må bra och fungera optimalt. Är inte bakteriefloran i balans och om vi inte har tillgång till tillräckligt av enzymer påverkar det hela vår kropp och vår helhetshälsa. Vi kan då inte smälta maten på ett effektivt sätt. Vi kan inte ta upp näringen och vårt immunförsvar påverkas eftersom 80 procent sitter i magen, säger Mikaela Bjerring.

"Många signalsubstanser produceras i tarmen"
Hon fortsätter:
– Även många signalsubstanser produceras i tarmen som har en inverkan vår hormonbalans och hur hjärnan mår. Här kan tillskott av probiotiska bakterier stödja bakteriefloran och ett tillskott av greens bidra med koncentrerad näring, antiinflammatorisk ämnen och viktiga enzymer. Ett multivitamin/mineral tillskott hjälper oss att tillfredsställa kroppens generella behov av vitaminer, mineraler och spårämnen.

 

Läs också: Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Ät bra och minimera stress
Hon poängterar även vikten av en bra och varierad kost. Den är inte att förglömma bara för att man äter tillskott.
– Det är även av stor betydelse att vi äter en välbalanserad och en näringsrik kost, tuggar maten väl, kontrollerar vår stress och att vi utesluter födoämnen som vi inte mår bra av. Vid stress förbrukar kroppen mer av många näringsämnen. B-komplex, magnesium och adaptogena örter kan då effektivt hjälpa kroppen med stresshanteringen.

Vikten av bra fettsyrabalans och D-vitamin
Något annat du tycker att gemene man/kvinna bör prioritera att få i sig? frågar Kurera.
– Ja, andra näringsämnen som många gånger är svåra att få i sig tillräckligt via kosten är omega-3 för en bra fettsyrabalans och inte minst D-vitamin som är involverat i hundratals viktiga kroppsfunktioner.
Hon fortsätter:
– När man sedan tillgodosett de generella behoven får man därefter även ta hänsyn till sina individuella behov beroende på sin hälsa och livsstil.

Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna - eller är det tvärtom?"

 

Vilka kosttillskott äter du själv?
– Jag äter dagligen probiotika, D-vitamin, Omega-3, multivitamin/mineral, och en stor variation av olika superfoods och greens där jag inkluderar och varierar olika alger, spannmålsgräs, superbär, superfrukter och antiinflammatoriska örter.
– Utöver det kan jag periodvis komplettera ytterligare med något om jag känner behov eller om jag till exempel är inne i en period som innebär mycket stress.

Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.

“Vården måste bli bättre på att ta hand om patienter med Addisons sjukdom”

Kurera debatt

Med bättre kunskap om kortisolbrist bland husläkare och på sjukhus skulle patienter med diagnosen Addisons sjukdom kunna leva ett betydligt enklare och friskare liv. De skulle få hjälp med vardagliga besvär på sin vårdcentral, snabbare akut hjälp och dessutom kunna gå på rutinkontroller oftare. Det skriver Eva Rafner, ordförande i Svenska Addisonföreningen i denna debattartikel, där hon efterlyser större kunskap inom primärvården. Förbundet gav nyligen ut boken ”Ständigt på vakt”, om föräldrar till barn med kortisolbrist".

 

Vilka växter är giftiga – och vilka är säkra för din katt?

Hälsa

När vi väljer att dela vårt liv med en katt medför det att vi behöver vara uppmärksamma på sådant vi inte skänkte en tanke innan – som vilka blommor och krukväxter vi köper hem. Ta för vana att alltid kolla upp växten du är på väg att köpa redan i butiken och tveka inte att söka veterinär om du tror att din katt fått i sig en giftig växt. Här kommer en lista på växter du bör undvika och sådana du kan välja istället.

Goda och enkla frukostrecept

Recept

Frukost sägs ju vara dagens viktigaste mål. Här är två härliga frukostrecept - en uppdaterad variant av havregrynsgröten och en smarrig frukostklassiker som du förbereder kvällen innan och som tillagar sig själv under natten.

Därför är ditt vitamintillskott livsviktigt

Hälsa

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.