Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: “Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne.
Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra.
Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.

Mikaela Bjerring är näringsterapeut tillika kvinnan bakom den populära bloggen Passion för hälsa.
Kurera frågade henne vilka kosttillskott hon tycker är viktiga att, rent generellt, prioritera? Och så klart vilka hon själv äter.

Stöd för magen och tarmens funktion
Så här svarade hon:
– Kosttillskotten man bör prioritera är de som stödjer magen och tarmens funktion samt de som täcker det generella behovet av vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, aminosyror och fettsyror.

 

– Dessa kosttillskott kan vara probiotika, greens, det vill säga en blandning av alger, spannmålsgräs och örter som till exempel ingefära och gurkmeja, multivitamin/mineral, D-vitamin och omega-3. Sedan ska man även se till att få i sig extra C-vitamin som inte minst förbrukas snabbare när vi har pågående inflammationer i kroppen, vilket många ofta har.

Läs också: Rotfyllningar och inflammationer främsta orsaken till cancer och hjärtsjukdom

Varför då?
– Först och främst bör man ta hand om magen och tarmen eftersom dess funktion är grundläggande för att vi ska må bra och fungera optimalt. Är inte bakteriefloran i balans och om vi inte har tillgång till tillräckligt av enzymer påverkar det hela vår kropp och vår helhetshälsa. Vi kan då inte smälta maten på ett effektivt sätt. Vi kan inte ta upp näringen och vårt immunförsvar påverkas eftersom 80 procent sitter i magen, säger Mikaela Bjerring.

"Många signalsubstanser produceras i tarmen"
Hon fortsätter:
– Även många signalsubstanser produceras i tarmen som har en inverkan vår hormonbalans och hur hjärnan mår. Här kan tillskott av probiotiska bakterier stödja bakteriefloran och ett tillskott av greens bidra med koncentrerad näring, antiinflammatorisk ämnen och viktiga enzymer. Ett multivitamin/mineral tillskott hjälper oss att tillfredsställa kroppens generella behov av vitaminer, mineraler och spårämnen.

 

Läs också: Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Ät bra och minimera stress
Hon poängterar även vikten av en bra och varierad kost. Den är inte att förglömma bara för att man äter tillskott.
– Det är även av stor betydelse att vi äter en välbalanserad och en näringsrik kost, tuggar maten väl, kontrollerar vår stress och att vi utesluter födoämnen som vi inte mår bra av. Vid stress förbrukar kroppen mer av många näringsämnen. B-komplex, magnesium och adaptogena örter kan då effektivt hjälpa kroppen med stresshanteringen.

Vikten av bra fettsyrabalans och D-vitamin
Något annat du tycker att gemene man/kvinna bör prioritera att få i sig? frågar Kurera.
– Ja, andra näringsämnen som många gånger är svåra att få i sig tillräckligt via kosten är omega-3 för en bra fettsyrabalans och inte minst D-vitamin som är involverat i hundratals viktiga kroppsfunktioner.
Hon fortsätter:
– När man sedan tillgodosett de generella behoven får man därefter även ta hänsyn till sina individuella behov beroende på sin hälsa och livsstil.

Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna - eller är det tvärtom?"

 

Vilka kosttillskott äter du själv?
– Jag äter dagligen probiotika, D-vitamin, Omega-3, multivitamin/mineral, och en stor variation av olika superfoods och greens där jag inkluderar och varierar olika alger, spannmålsgräs, superbär, superfrukter och antiinflammatoriska örter.
– Utöver det kan jag periodvis komplettera ytterligare med något om jag känner behov eller om jag till exempel är inne i en period som innebär mycket stress.

Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Intresserad av andra intervjuer i artikelserien?
Du kan läsa samtliga intervjuer i artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar” här.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

 

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

 

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.