Miljödieten – så här funkar den!

Rädda miljön och rädda din hälsa. Det är budskapet i den nya boken Miljödieten som är skriven av journalisten Daniel Öhman och kocken Maximillian Lundin. I den visar de att det som är bra för vår planet är tätt sammanlänkat med vad som är bra för din kropp.

Upp till en tredjedel av de globala utsläppen av klimatpåverkande gaser kommer från världens matproduktion. Två tredjedelar av de utsläpp som orsakas av matproduktionen kommer från kött, mjölk och ägg. Vad och hur vi äter påverkar miljön i allra högsta grad – och även vår hälsa. I boken "Miljödieten" presenterar journalisten Daniel Öhman och kocken Maximillian Lundin ett koncept som bygger på grundtanken om att vi lever i ett kretslopp. Hur vi lever påverkar vår planet och om vi skadar miljön så skadar vi också oss själva.

► Läs också: Guide: Miljödietens 5 steg

 

Vill lyfta ett helhetstänk
Daniel Öhman har varit engagerad i matindustrin och miljöfrågor i många år. Han arbetar som granskande reporter på Sveriges Radio, är programledare för "Matens pris" och författare till boken med samma namn.
– Jag föreläste mycket efter Matens pris och många engagerade kom från miljöhållet, få var mat- och hälsointresserade. Jag tyckte det var synd att världarna inte möttes, förklarar Öhman.
Han började diskutera ämnet med vegankocken Maximillian Lundin, som har ett stort hälsointresse. Tillsammans ville de lyfta fram ett helhetstänk.
– Jag har alltid velat äta för att inte skada planeten. Maximillian har alltid velat äta för att må så bra som möjligt. Det visade sig att detta hängde ihop. Om man tittar på forskningen så är parallellerna oerhört tydliga.

Mer en handbok än en diet
Egentligen är Miljödieten inte en diet i ordets vedertagna bemärkelse – utan snarare en handbok i hur man kan ändra sina matvanor från grunden. Författarnas råd är enkelt: genom att minska på köttet, äta mer grönt, välja ekologiska råvaror, följa årstiderna i valet av grönsaker och äta mindre socker, gör du något positivt för både miljön och för din kropp.

Kött – stor klimatbov
Dietens första och kanske viktigaste åtgärd är att minska på köttet och andra animaliska produkter som ägg, fisk och mjölk. Just köttet är den största klimatboven och genom att minska på födoämnen från djurriket minskar du dramatiskt din miljöpåverkan. Forskning visar att vår klimatpåverkan från maten minskar med 40 procent om vi äter hälften så mycket kött.
– Jag ser det som att det viktigaste är att byta från kött till plantbaserad kost. Det ger jättestora effekter på såväl hälsa som miljö. Om man jämför en vegan som äter bra med en köttätare så har veganen oftast lägre kroppsvikt, bättre hälsa, löper mindre risk för cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Samtidigt blir en vegans klimatavtryck en tredjedel av en köttätares, berättar Öhman.

► Läs också: 8 vetenskapliga teorier om varför kött orsakar cancer

Köttätare väger mest
I boken skriver författarna om vetenskapliga studier som visar att ju mer kött och andra animaliska produkter vi äter, desto mer väger vi. I en studie genomförd i Storbritannien jämfördes 33 883 köttätare med 31 546 vegetarianer och veganer. Veganerna vägde minst, därefter kom vegetarianerna och fiskätarna, medan köttätarna var tyngst.

Steg för steg
Daniel Öhman är själv inte helvegan men har drastiskt dragit ned på animaliska produkter. Han poängterar att man kan göra övergången steg för steg, så att det blir en hållbar kosthållning. I kokboksdelen är därför grundrecepten veganska, med komplement för den som vill laga vegetariskt med mjölkprodukter och ägg eller med inslag av en lite fisk eller kött.
– Man kan göra förändringarna stegvis och i den ordning man vill. Det viktiga är att göra detta till en livsstil, genom att förstå hur mycket dessa förändringar kan ge, både för vår egen hälsa och för vår planet. Jag hoppas att vi kan få fler att inse hur viktigt det här sambandet är.

 

► Läs också: Därför ska du äta säsongssmart mat

Författarna till miljödieten

Författarna Maximillian Lundin och Daniel Öhman.

Författarna
Maximillian Lundin är kock, konsult och föreläsare med inriktning på ekologisk och hållbar produktion och konsumtion. Han medverkar regelbundet som vegankock i Gokväll (SVT) och driver Stockholms första renodlat ekologiska och veganska restaurang.
Daniel Öhman arbetar som undersökande reporter på Sveriges Radio och har framför allt jobbat med internationella granskningar av korrupta företag, säkerhetspolitik och miljöfrågor.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.