Min personliga yoga

djupa andetag…

21 december, 2012 | Kommentera (0)

Som sångerska, dansare och skådespelerska har andetaget alltid varit en viktig del i allt från teknik, prestation och känsla, till uppladdning och återhämtning. Under otaliga sånglektioner, dansklasser, gigs, löparrundor, teaterföreställningar osv. har jag experimenterat med denna basala funktion: andning. Det var dock först under min Yoga Teacher TrainingIt’s Yoga San Francisco, som det helt plötsligt sa ”klick” en dag. På Barnes & Nobles hittade jag boken Yoga Anatomy av Leslie Kaminoff. De fantastiska beskrivningar om diafragman, som fanns i boken, gav helt nya insikter. Som proffsdansare var jag väl bekant med ”bröstkorgsandning” och som sångerska med ”bukandning”. I min yogapraktik hade jag dessutom utforskat och mött andetaget på ett nytt sätt. Helt plötsligt kunde jag koppla samman allt! Nya värdefulla nycklar gick i lås! Under 6 veckors utforskande, la jag så grunden för det jag idag förmedlar på mina yoga – och andningsklasser.

Alla har nog någon gång upplevt hur det känns att ha ”andan i halsen”. Vid stress, nervositet, oro och sorg blir andningen ofta ”grund”. Dessutom tenderar våra organ att stelna till och inte längre vara så ”elastiska och följsamma”, när kroppen hanterar denna press. Vi glömmer lätt att andetaget fungerar som massage och stretchinsidan av kroppen, med dess böljande rörelser. Lever man under hög press en längre period, dyker gärna magbesvär/magsmärtor av olika slag upp när allt stelnar till…

När vi andas djupa andetag däremot, syresätter vi inte bara kroppens alla muskler, vi skapar också en lugnande känsla. Organen mår bra av detta lugn och denna ”gymnastik”. Det är alltså inte bara muskler och leder som behöver aktiveras för att hålla sig ekvilibristiska, organen behöver också sin dos. När andetaget ges maximalt utrymme, får vi dessutom hjälp med att växla fritt mellan total avslappning och maximalt påslag. Rent muskulärt ger detta en oerhörd rörelsefrihet.

Med lite övning och eget utforskande, kan du lätt hitta fler ”håligheter” i torson för att hitta avslappning och dessutom optimera din träning. När du kör t.ex. intervaller och kommer upp i maxpuls, kan det vara mycket värdefullt att snabbt växla till expansiva och djupa andetag mellan varven. Detta hjälper återhämtningen oerhört! Låt andetaget fortplanta sig och vidgasbröstkorgens framsida utåt/framåt/uppåt, andas också in mellan skulderbladen på baksidan, liksom under armhålorna. På framsidan, vid nyckelbenen, finns också extra plats. För att komma riktigt långt ner på ryggen kan du tänka att du ”andas hela vägen ner i njurarna”… Känn också hur diafragman vidgas neråt i buken när din inandning är på max.

Pröva gärna själv vid två olika tillfällen, t.ex bukandning vid sänggående och bröstkorgsandning nästa gång du kör intervaller! Diafragman upplevs nämligen olika beroende på buk- eller bröstkorgsandning. Om du t.ex. springer, praktiserar asanas, eller dansar, är det troligt att du ägnar dig åt bröstkorgsandning. Nedre bukmuskulaturen är då aktiv för att skapa en stark hållning. Då kan du känna hur diafragmans botten möter magmusklerna när de trycks mot varandra. Vill du då ta in mer luft, kan du vidga andetaget ännu mer på bröstkorgens alla sidor… Vid bukandning är magen avslappnad, vilket gör det lättare att bottna ner i buken och bäckenet.

Inom yogan finns en rad olika pranayama-övningar där man utforskar detta. Är du nyfiken på hur du kan maximera ditt andetag, kolla in vårens schema: andning. Ett enda medvetet andetag kan göra oerhörd skillnad i vardagen – oavsett om du surfar, yogar, dansar eller springer till bussen. Varje aktivitet och dag bjuder på nya insikter. Andas in, andas ut

 

Namaste

Desirée

info@minpersonligayoga.se

Postad: 21 december, 2012 Av: Min personliga yoga Kategori: yoga | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Kommentera (0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Om bloggen

Namn: Desirée ”Dissan” Rosborg.

Ålder: 32 år.

Bor: På söder i Stockholm, samt i Los Angeles och Byron Bay delar av året.

Familj: Nära och kära finns spridda över hela jordklotet. Jag är lyckligt lottad som har en stor "familje"-krets.

Sysselsättning: PT, yogalärare, allkonstnär.

Om mig: Jag älskar kontraster och motsatser. Variation och nya utmaningar är mitt liv i ett nötskal. Följa hjärtat och gå min väg genom livet berikar och lär oerhört mycket. Oavsett om det handlar om musik, snowboard, surfing, konst, design, hav, berg, yoga, Osho, Meisner eller dans, så hittar jag ständigt nya pusselbitar som passar in i min livsbild.

Fokus just nu: Min Personliga Yoga. Få klart mitt album "Diary of a Seaturtle" – uppföljaren till EP:n ”Naked Touch” som hittas på www.desireerosborg.com. Jag håller också på att skriva klart det sista på en självbiografisk monolog.

Om bloggen: På min blogg kan du läsa om yoga, om livet och dess utmaningar, om tips och tricks för en hälsosam livsstil både för in- och utsidan, om personer och saker som inspirerar i vardagen. Två av mina favoritmantran är ”welcome the unknown” och ”become your dream” – de genomsyrar det mesta jag lägger min hand vid, så även denna blogg. Hoppas du blir inspirerad!

Kategorier

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.